Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
speedfiets_2
Badass Cowgirl
Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:04

Cayenne schreef:
Wat een topic, ben nu al een tijdje stille meelezer en als er iemand hoog van de toren blaast is dat TS wel en niet de reacties van anderen. Helaas, want het onderwerp is zo interessant!

TS kan bijna niet serieus zijn, toch? Dit is vast een grapje en een topic om te trollen?

Ik hoop het.

Persoonlijk kan ik er niet bij dat je bewust wil fokken met een dier die een erfelijke afwijking bezit. Met wffs zou ik bij een uitzonderlijke merrie misschien een uitzondering maken. Maar ks en andere nadelige afwijkingen die op dragers effect hebben absoluut niet

Be happy eat a snackkie


Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 15:04

SinneJ schreef:
Nooit zal een kundige dierenarts zeggen;
"Mevrouw, ik kan uitsluiten dat uw merrie tijden de dracht last krijgt van de vastgestelde kissing spines."

Dat bestaat niet en als het wel bestaat moet dat aangegeven worden.



Jij hebt ook 7 jaar lang gestudeerd met de basisschool niet inbegrepen? Mijn dierenarts vertrouw ik volkomen in haar kundigheid.

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:06

Heeft daar niets mee te maken. Geen enkele dierenarts gaat zijn/haar reputatie in die mate op het spel zetten door beloftes te maken die niet te maken zijn.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Ailill
Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:07

maria1990 schreef:
Ailill schreef:
Hier heb je een heel sterk punt, 99,99% zeker dat je merrie inderdaad pijn heeft :j


Dat is uitgesloten door een kundige dierenarts :D :D
Mijn persoonlijke ervaring met KS is inmiddels 15 jaar geleden, dus de kennis/kunde zal zeker groter zijn dan toen. Wat betreft rijden wil ik het nog geloven, puur omdat mijn kennis niet up 2 date is. Persoonlijk zou ik het niet doen, maar dat is een ander verhaal.

Zwangerschap is dan weer een heel ander ding. Maar weet je, daar gaan we nooit uit komen en ik heb 0,0 controle over de/jouw zaak. Ik hoop dus maar dat je verstandige keuzes maakt, voor zowel jezelf als je dieren.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 15:09

SinneJ schreef:
Heeft daar niets mee te maken. Geen enkele dierenarts gaat zijn/haar reputatie in die mate op het spel zetten door beloftes te maken die niet te maken zijn.


Beloftes doe je in een huwelijksaanzoek dat doet een dierenarts heel anders wat betreft het fokken ;)

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:16

Klopt. Dat is dus mijn punt. En ik geloof niet dat je dierenarts dus heeft 'uitgesloten' dat er problemen kunnen vormen met de dracht.

Een dierenarts kan zeggen dat naar haar mening het risico op problemen klein is, maar niet dat de mogelijkheid uitgesloten is. Dat is gewoon onzin.

Jij moet dan als eigenaar obv dat advies besluiten of je dat risico de moeite waard vindt. En dat is nu net waar bokt over valt, want de meeste mensen vinden het dat risico nooit waard omdat er meer dan zat haalbare alternatieven zijn zonder risico.

edit; dracht is nooit zonder risico uiteraard, maar zonder dat vastgestelde risico.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:25

Nicky1963 schreef:
Het hele topic meegelezen, maar niet willen reageren. Maar nu donder ik echt van mijn stoel van de reactie van TS.

Idd: Wauw.


Uh, precies dit :')

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:35

maria1990 schreef:
Ailill schreef:
Hier heb je een heel sterk punt, 99,99% zeker dat je merrie inderdaad pijn heeft :j


Dat is uitgesloten door een kundige dierenarts :D :D


Maar jouw kundige dierenarts heeft eerder KS vastgesteld. Waarom? Omdat jij ermee naar de veearts bent gegaan. Waarom? omdat ze ongetwijfeld last had want anders ga je niet. Misschien heeft ze er op dit moment geen last van door juiste training en behandeling maar dat is een momentopname. De KS gaat niet weg en de situatie verslechtert op zeker naar mate de bespiering minder en slapper wordt. Je hoeft zelfs geen dierenarts te zijn om te kunnen bedenken dat de kans dat jouw merrie door de dracht opnieuw pijn gaat ervaren er gewoon is. Die kans is groter dan dan het niet zo is (omdat ze eerder al last heeft gehad). Er is echt geen dierenarts die jou de garantie kan geven dat dat niet zo zal zijn.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 15:36

Ailill schreef:
Mijn persoonlijke ervaring met KS is inmiddels 15 jaar geleden, dus de kennis/kunde zal zeker groter zijn dan toen. Wat betreft rijden wil ik het nog geloven, puur omdat mijn kennis niet up 2 date is. Persoonlijk zou ik het niet doen, maar dat is een ander verhaal.
Zwangerschap is dan weer een heel ander ding. Maar weet je, daar gaan we nooit uit komen en ik heb 0,0 controle over de/jouw zaak. Ik hoop dus maar dat je verstandige keuzes maakt, voor zowel jezelf als je dieren.


Tegenwoordig is er veel meer mogelijk op het gebied van KS dan 15 jaar geleden. Ze functioneert prima als rijpaard ze draait met gemak een keertwending om de achterhand, schouderbinnenwaarts en appuyeren doet ze met gemak zonder pijn of wat dan ook. Je hoeft het uiteraard niet met mij eens te zijn das je goed recht. Pijn is uitgesloten door een kundige dierenarts die veel weet op het gebied van KS.


@SinneJ; aan elke dracht zitten risico's verbonden wat betreft een veulentje fokken. Je moet niet vergeten dat ik niet alleen af ga op de mening van een buitenstaander want dat is imo geen eerlijke afweging tegen over m'n merrie. Ik vertrouw volkomen op de kundigheid van mijn dierenarts. Ik heb de belangrijkste punten er tussenuit gefilterd uit het topic en op die manier een eerlijke beslissing gemaakt. Wat betreft het fokken met KS.

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:40

Je hebt een beslissing gemaakt. Eerlijk is zo'n beslissing nooit en al zeker niet als je je merrie haar gezondheid riskeert voor een veulen dat je met een draagmerrie ook kan krijgen.

Je argumentatie tegen een draagmerrie is trouwens ook onbestaande. Verder dan: omdat ik dat niet wil kom je niet. Er is al iets gevallen over genen, maar dat klopt niet, want draagmoederschap verandert niets aan genen. Die steek je er namelijk zelf in.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 15:57

SinneJ schreef:
Je hebt een beslissing gemaakt. Eerlijk is zo'n beslissing nooit en al zeker niet als je je merrie haar gezondheid riskeert voor een veulen dat je met een draagmerrie ook kan krijgen.

Je argumentatie tegen een draagmerrie is trouwens ook onbestaande. Verder dan: omdat ik dat niet wil kom je niet. Er is al iets gevallen over genen, maar dat klopt niet, want draagmoederschap verandert niets aan genen. Die steek je er namelijk zelf in.


Het is niet nodig om je zin door te doordrukken/drammen want mijn mening veranderd daar niet door wat betreft het fokken.
Het draagmoederschap heeft niks met de genen te maken idd. Er komt veel meer bij kijken en de kans dat het een keer gaat slagen is ook een heel stuk kleiner. Het komt allemaal nogal precies aan op elkaar maar zeker niet onmogelijk, maar dat is voor mij geen optie om het via die weg te doen.

Verder ben ik wel uitgediscussieerd wat betreft beide onderwerpen.

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:07

Mensen met een hart voor dieren drammen wel eens als ze zo'n onderwerp tegenkomen :) dat hoort erbij.

Het zou je gewoon sieren als je zou toegeven dat jij het het risico waard vindt en niet de moeite wil doen de alternatieven te proberen ipv te roepen dat het door jaloezie komt of te weinig kennis.

Trouwens, als je toch voor draagmoederschap zou gaan, kan je ons bokkers het hele jaar door jaloers blijven maken met je fantastisch gereden merrie. Zou dat niet mooi zijn.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

amyz
Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:34

ET is tegenwoordig zo 'gewoon'... een goede (!) dierenarts draait daar zn hand niet voor om. Dus mocht je twijfelen ivm de slagingskans zou ik me daar niet druk om maken. Het kost natuurlijk wel wat meer maar zelfs dat valt mee, en geld was sowieso het probleem niet toch?

Binnen de Arabieren hebben wij ook enkele aandoeningen die op dezelfde manier vererven als WFFS. Is in het begin ook een hele toestand geweest, hengsten gecastreerd, etc. Tegenwoordig worden in Nederland alle paarden verplicht getest bij de veulenregistratie en wordt dragerschap van Nederlandse hengsten ook altijd vermeld op de website van het stamboek.
Iedereen weet waar ie aan toe is en lijders worden nog maar zelden geboren (iig in Nederland), hooguit bij degenen die een buitenlandse merrie en hengst hebben gebruikt die beiden ongetest waren. Met de komst van een mega populaire drager zijn de percentages dragers niet verder afgenomen, maar ook niet gestegen (wederom: binnen Nederland).
Naar mijn mening moet je streven altijd zijn om aandoeningen er uit te fokken. Dus gebruik dragers enkel wanneer ze van hoge kwaliteit zijn en streef er naar om een vrije nakomeling te fokken en dáár vervolgens mee verder te gaan.

Oh: en even inhakend op je opmerking over ocd; ik kon er een 3-jarige aan in laten slapen. Is láng niet altijd zo makkelijk operatief te verwijderen en er worden zát paarden om ingeslapen, helaas.

Ik wens je veel wijsheid toe in de fokkerij.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 22:39

Nogmaals het is allemaal niet zo makkelijk als je denkt. Het is een heel proces waar je doorheen moet en de kans dat het een keer gaat slagen is ook een heel stuk kleiner.

Info transplantatie:

Of de transplantatie geslaagd is, wordt pas na 4-5 dagen duidelijk. Dan is het embryo 12-13 dagen oud en is het zichtbaar op een echo. In ongeveer de helft van de spoelingen wordt er een embryo gevonden. Van de embryo’s die overgezet worden, slaat ongeveer 75 % aan. En net zoals bij een normale dracht, kun je een embryo in de eerste 6 weken verliezen aan vroeg embryonale sterfte. Al met al levert gemiddeld 1 op de 3-4 spoelingen een levend geboren veulen op.

Er zijn meer handelingen nodig en hordes te nemen dan bij het normaal drachtig maken van een merrie. Hierdoor liggen de kansen op uiteindelijke dracht van de draagmerrie wat lager dan bij het direct drachtig maken van een merrie.

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:53

maria1990 schreef:
Nogmaals het is allemaal niet zo makkelijk als je denkt. Het is een heel proces waar je doorheen moet en de kans dat het een keer gaat slagen is ook een heel stuk kleiner.

Info transplantatie:

Of de transplantatie geslaagd is, wordt pas na 4-5 dagen duidelijk. Dan is het embryo 12-13 dagen oud en is het zichtbaar op een echo. In ongeveer de helft van de spoelingen wordt er een embryo gevonden. Van de embryo’s die overgezet worden, slaat ongeveer 75 % aan. En net zoals bij een normale dracht, kun je een embryo in de eerste 6 weken verliezen aan vroeg embryonale sterfte. Al met al levert gemiddeld 1 op de 3-4 spoelingen een levend geboren veulen op.

Er zijn meer handelingen nodig en hordes te nemen dan bij het normaal drachtig maken van een merrie. Hierdoor liggen de kansen op uiteindelijke dracht van de draagmerrie wat lager dan bij het direct drachtig maken van een merrie.


Als je letterlijke teksten gaat overnemen moet je wel aan bronvermelding doen Marria1990:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... j-paarden/


Als je een beetje kan kansrekenen zit je dus met 0,5*0,75 = 37,5% kans per volledige cyclus dat je dat doorloopt dat je een veulen hebt.

Je zal inderdaad vaak wat langer moeten proberen dan. Als je die moeite niet wil doen, is dat je recht, maar wij hoeven het niet goed te keuren. Het is niet paardvriendelijk, het is gewoon egoïsme en je er gemakkelijk vanaf maken.

Je kan nog steeds een mooi veulen kopen met het geld dat je zegt te hebben en je eigen merrie gewoon blijven rijden en behandelen.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 22:58

Er was even wat misgegaan voor de goede orde. Je kan ook alleen maar overal om zaniken of persoonlijk worden i.p.v. zelf inhoudelijk mee te denken en te reageren 8)7 :x |o

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 23:21

Recht praten wat krom is, is volgens geen enkele definitie inhoudelijk reageren :) en een hoop neerbuigende emoji's sturen ook niet. Ik ben al heel de tijd inhoudelijk aan het reageren op wat jij zegt en de helft van je beschuldigingen aan het negeren. Ik praat ook om het feit heen dat ik de helft van je verhalen niet geloof, want ik kan dat niet weerleggen, dus dat heeft weinig zin.

Je blijft alle adviezen en alternatieven langs je weg schuiven zonder degelijke reden en je doet alsof topics op bokt enkel bestaan om jou te dienen, dat is niet zo; dit is een openbaar informatieforum. Er mag gesproken worden over de dingen die jij liever niet hoort en er mogen dingen herhaald worden; dat gebeurt in elk topic minstens 5 pagina's, kijk maar eens rond. Dat kan jij net zo weinig voorkomen als dat ik kan voorkomen dat je glashard zou liegen hier op bokt.

De waarheid is;
- Je kan niet rechtpraten dat je zou fokken met een WFFS dragende merrie en een WFFS dragende hengst.
- Je kan niet rechtpraten dat je zou fokken met een KS merrie waarvan je NOOIT zeker kan weten of de dracht niet extra risico meebrengt (al is dat nagenoeg zeker gezien de ernst van de situatie). Dat er fokkers zijn die dat doen is geen argument, want er zijn meer dan genoeg fokkers die niet ethisch verantwoord te werk gaan.
- Je kan niet rechtpraten dat je nog maar eens een paard op de wereld zet met een eventueel gebrek terwijl er al zoveel te veel grasmaaiers zijn. Er is nooit bewezen dat het niet erfelijk is en jouw dierenarts kan dat niet gewoon beslissen en enkele fokkers ook niet. Daar is wetenschappelijk onderzoek voor nodig met een voldoende grote onderzoeksgroep zodat er een conclusie getrokken kan worden over het al dan niet aanwezig zijn van een significant verschil tussen aanwezigheid van KS bij nakomelingen van merries met vastgestelde KS en merries die geen tekenen van KS vertonen. Dat kan jij niet even beredeneren in je living, zo werkt dat niet en dat is maar goed ook.

En nog een laatste ding: bijna alle sportpaarden hebben mooie bloedlijnen dezer dagen, dus dat is een heel slecht argument om te fokken. Er gaat echt niets verloren als je je merrie gewoon gelukkig laat zijn voor de jaren dat je haar nog goed kan houden met rijden en behandelingen en jij gewoon een veulen koopt. Desnoods met een gelijkaardige bloedlijn.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 23:45

Ten eerste je mag uiteraard je mening hebben wat betreft het fokken dat geldt voor iedereen. Ten tweede het is mijn merrie dus ik bepaal of er wel of niet gefokt mee gaat worden. Ten derde je mening blijven opdringen of persoonlijk worden heeft geen zin want mij hoef je niet te overtuigen. Ik weet zelf heel goed wat goed is voor m'n merrie daar heb ik het medische team van bokt niet voor nodig. Het topic gaat weer over allerlei andere onderwerpen die er totaal niet toe doen. Hoe is dat keer op keer toch weer mogelijk om van het onderwerp af te dwalen?

SinneJ schreef:
Je zal inderdaad vaak wat langer moeten proberen dan. Als je die moeite niet wil doen, is dat je recht, maar wij hoeven het niet goed te keuren. Het is niet paardvriendelijk, het is gewoon egoïsme en je er gemakkelijk vanaf maken.


Wat geeft jou het recht om mij een egoïst te noemen? Ik heb maar een tip voor je neem een goede Psycholoog.

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 00:31

maria1990 schreef:
Hoe is dat keer op keer toch weer mogelijk om van het onderwerp af te dwalen?



Die vraag is nou eens simpel te beantwoorden.

Dat komt omdat álles dat gezegd wordt hier dat níet exact datgene is dat 'maria1990' wil horen per definitie afdwalen van het onderwerp is volgens diezelfde 'maria1990'.

Tsja, en dan is het niet zo moeilijk om van het onderwerp af te dwalen, nietwaar?

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 06:33

Wat grappig. Ik lees in een en dezelfde post van Maria de zinnen: “persoonlijk worden heeft geen zin” en “ik heb maar een tip voor je neem een goede psycholoog” .

Wonderlijk.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 07:34

SinneJ schreef:
Recht praten wat krom is, is volgens geen enkele definitie inhoudelijk reageren :) en een hoop neerbuigende emoji's sturen ook niet. Ik ben al heel de tijd inhoudelijk aan het reageren op wat jij zegt en de helft van je beschuldigingen aan het negeren. Ik praat ook om het feit heen dat ik de helft van je verhalen niet geloof, want ik kan dat niet weerleggen, dus dat heeft weinig zin.

Je blijft alle adviezen en alternatieven langs je weg schuiven zonder degelijke reden en je doet alsof topics op bokt enkel bestaan om jou te dienen, dat is niet zo; dit is een openbaar informatieforum. Er mag gesproken worden over de dingen die jij liever niet hoort en er mogen dingen herhaald worden; dat gebeurt in elk topic minstens 5 pagina's, kijk maar eens rond. Dat kan jij net zo weinig voorkomen als dat ik kan voorkomen dat je glashard zou liegen hier op bokt.

De waarheid is;
- Je kan niet rechtpraten dat je zou fokken met een WFFS dragende merrie en een WFFS dragende hengst.
- Je kan niet rechtpraten dat je zou fokken met een KS merrie waarvan je NOOIT zeker kan weten of de dracht niet extra risico meebrengt (al is dat nagenoeg zeker gezien de ernst van de situatie). Dat er fokkers zijn die dat doen is geen argument, want er zijn meer dan genoeg fokkers die niet ethisch verantwoord te werk gaan.
- Je kan niet rechtpraten dat je nog maar eens een paard op de wereld zet met een eventueel gebrek terwijl er al zoveel te veel grasmaaiers zijn. Er is nooit bewezen dat het niet erfelijk is en jouw dierenarts kan dat niet gewoon beslissen en enkele fokkers ook niet. Daar is wetenschappelijk onderzoek voor nodig met een voldoende grote onderzoeksgroep zodat er een conclusie getrokken kan worden over het al dan niet aanwezig zijn van een significant verschil tussen aanwezigheid van KS bij nakomelingen van merries met vastgestelde KS en merries die geen tekenen van KS vertonen. Dat kan jij niet even beredeneren in je living, zo werkt dat niet en dat is maar goed ook.

En nog een laatste ding: bijna alle sportpaarden hebben mooie bloedlijnen dezer dagen, dus dat is een heel slecht argument om te fokken. Er gaat echt niets verloren als je je merrie gewoon gelukkig laat zijn voor de jaren dat je haar nog goed kan houden met rijden en behandelingen en jij gewoon een veulen koopt. Desnoods met een gelijkaardige bloedlijn.



Amen. Goed en netjes verwoord.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 08:03

SinneJ schreef:
Recht praten wat krom is, is volgens geen enkele definitie inhoudelijk reageren :) en een hoop neerbuigende emoji's sturen ook niet. Ik ben al heel de tijd inhoudelijk aan het reageren op wat jij zegt en de helft van je beschuldigingen aan het negeren. Ik praat ook om het feit heen dat ik de helft van je verhalen niet geloof, want ik kan dat niet weerleggen, dus dat heeft weinig zin.

Je blijft alle adviezen en alternatieven langs je weg schuiven zonder degelijke reden en je doet alsof topics op bokt enkel bestaan om jou te dienen, dat is niet zo; dit is een openbaar informatieforum. Er mag gesproken worden over de dingen die jij liever niet hoort en er mogen dingen herhaald worden; dat gebeurt in elk topic minstens 5 pagina's, kijk maar eens rond. Dat kan jij net zo weinig voorkomen als dat ik kan voorkomen dat je glashard zou liegen hier op bokt.

De waarheid is;
- Je kan niet rechtpraten dat je zou fokken met een WFFS dragende merrie en een WFFS dragende hengst.
- Je kan niet rechtpraten dat je zou fokken met een KS merrie waarvan je NOOIT zeker kan weten of de dracht niet extra risico meebrengt (al is dat nagenoeg zeker gezien de ernst van de situatie). Dat er fokkers zijn die dat doen is geen argument, want er zijn meer dan genoeg fokkers die niet ethisch verantwoord te werk gaan.
- Je kan niet rechtpraten dat je nog maar eens een paard op de wereld zet met een eventueel gebrek terwijl er al zoveel te veel grasmaaiers zijn. Er is nooit bewezen dat het niet erfelijk is en jouw dierenarts kan dat niet gewoon beslissen en enkele fokkers ook niet. Daar is wetenschappelijk onderzoek voor nodig met een voldoende grote onderzoeksgroep zodat er een conclusie getrokken kan worden over het al dan niet aanwezig zijn van een significant verschil tussen aanwezigheid van KS bij nakomelingen van merries met vastgestelde KS en merries die geen tekenen van KS vertonen. Dat kan jij niet even beredeneren in je living, zo werkt dat niet en dat is maar goed ook.

En nog een laatste ding: bijna alle sportpaarden hebben mooie bloedlijnen dezer dagen, dus dat is een heel slecht argument om te fokken. Er gaat echt niets verloren als je je merrie gewoon gelukkig laat zijn voor de jaren dat je haar nog goed kan houden met rijden en behandelingen en jij gewoon een veulen koopt. Desnoods met een gelijkaardige bloedlijn.



Wat denk je nu te bereiken zoals de termen te gebruiken van de waarheid is. Wat jij vindt is niet per definitie de waarheid laat dat duidelijk zijn. Je kunt al helemaal niet als buitenstaander een oordeel vellen over m'n merrie wat wel en niet goed voor haar is. Je mening is daarbij ook niet netjes verwoord. Je mening komt nogal opdringerig over op mij. Je zult het gewoonweg moeten accepteren dat je niet over deze beslissing gaat. Nogmaals door mij een egoïst te noemen en door te zeggen dat jezelf een hart voor dieren hebt is gewoon laag bij de grond zo simpel is het. Al gaan we nog 10 pagina's door discussiëren mijn mening veranderd daar niet door dus waarom dan toch telkens doorgaan? Er wordt geen veulen erbij gekocht die uit een gelijkwaardige bloedlijn komt die optie is allang uitgesloten. Ze heeft absoluut geen pijn daar zijn verschillende testen en onderzoeken aan voorafgegaan om te kijken of ze wel of geen pijn heeft. Dus wellicht stelt dat je gerust.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:18

Maria1990 , het is jammer dat je elke mening die je niet deelt afdoet als opdringerig. En aanraden om met een psycholoog te praten?? Velen zijn met hun ervaring of mening gekomen, sommigen positief , anderen negatief. Jij schiet bijvoorbaat de negatieve verhalen af en juist dat gedrag roept weerstand op. Dit zijn onderwerpen waar prima over te praten valt maar wanneer je topics opent waarbij je mening van te voren al vaststaat dan is er toch niets over te discussiëren . Je vraagt iets, antwoorden passen niet in je straatje en dan is diegene bij jou meteen rijp voor de psycholoog , ik denk eerder dat het balletje dan wel terugkaatst en er nog iemand naast SinneJ kan plaatsnemen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:19

maria1990 schreef:
Ze heeft absoluut geen pijn daar zijn verschillende testen en onderzoeken aan voorafgegaan om te kijken of ze wel of geen pijn heeft. Dus wellicht stelt dat je gerust.


Ze had pijn Maria toen je met haar naar de DA ging. Met een gezond paard ga je niet naar de DA. Toen kwam je erachter dat ze KS had, heb je haar laten behandelen en NU is ze pijnvrij. Besef je niet dat de bespiering door training verkregen het meest van invloed is op het pijnvrij houden van je paard. Meer dan de behandeling die ze heeft gekregen? Het is hartstikke fijn dat je paard nu pijnvrij is, maar besef je nu echt niet dat kan veranderen tijdens de dracht? Dat door de dracht de spieren verslappen en het gewicht van de buik de wervelkolom hol trekt, iets dat je nu juist niet moet hebben met KS. Een dracht is al zwaar voor een gezonde merrie laat staan voor die van jou. Natuurlijk wordt er nog gefokt met KS. Maar dat zijn de broodfokkers waar je je aan spiegelt.

Ik heb net als SinneJ de indruk dat jouw uitgangspunt vooral de centen betreft.

Veulen kopen (goed idee van SinneJ) heb je als optie terzijde geschoven.
Waarom vraag ik me af, als je geen veulen wil kopen, wil je er wel 1 fokken met kans op een erfelijk gebrek?
Ik neem dus aan dat het veulen voor de verkoop is. Zo levert de merrie waar je niets meer aan hebt en ook niet kan verkopen tenminste nog wat op toch?
Een draagmerrie, om jouw merrie te ontzien, is voor jou ook geen optie. En met de kosten voor een draagmoeder levert de verkoop van het veulen voor jou nauwelijks wat op.
WFFS merrie kopen wil je niet, want stel dat je gaat fokken dan fok je mogelijk een drager. En zou dat veulen ook minder opleveren volgens jou.

In de discussie komen wij natuurlijk nooit tot elkaar. We hebben een ander uitgangspunt. Jij het geld en wij jouw paard.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:30

maria1990 schreef:
Het doet gewoon pijn dat ik succesvol ben met mijn dressuurpaarden inclusief KS merrie en daarom worden jullie persoonlijk. Geeft verder niet hoor :D :D

Zo dan.. Arrogantie ten top! En dat over de rug (letterlijk over de rug van je KS) van je paard.. Ik zou bijna zeggen kom maar op met die (sussesvolle) bewijzen..
maria1990 schreef:
Wat geeft jou het recht om mij een egoïst te noemen? Ik heb maar een tip voor je neem een goede Psycholoog.


Hoe langer ik mee lees in dit topic denk ik steeds vaker, dat jij heel hard een psycholoog nodig hebt. Jij hebt volgens mij totaal geen zelfreflectie, valt continue mensen aan, jij bent continue degene die persoonlijk word. En waarom omdat er andere waarheden en feiten zijn dan de jouwe??
Er word hier op een nette manier tekst en uitleg gegeven, gepraat, bronnen vermeld, ervaringen gedeeld, meningen gegeven die degelijk onderbouwd zijn en jij wijst alles naar het land der fabelen..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers