Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 11:53

Citaat:
Babootje Maar misschien had je gedacht de merrie voor een koopje te kunnen krijgen en valt dat vies tegen?.


Lees mijn antwoord maar even terug dan heb je meteen het antwoord op je vraag waarom ik van de koop af zie.
Je hebt gewoonweg mijn eigen geschreven tekst gekopieerd uit het KS topic wat betreft het fokken met Engels Volbloeden en KS :)*

Ik stel voor dat we met met z'n allen inhoudelijk weer verder gaan wat betreft het onderwerp WFFS. Ik zie ook veel dingen gebeuren in verschillende topics die ik bijzonder vind wat betreft het reageren op elkaar dus dan zijn we het daar over eens.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:19

Heb niet alle reacties gelezen, maar de feiten zijn als volgt:
Als het dier een leuk sportpaard is (en ook al wat op niveau loopt) dan zal dat de prijs bepalen.

En omdat WFFS autosomaal recessief overerft kun je er prima mee fokken MITS je een vrije hengst gebruikt ( en je fokt voor de sport/ niet perse voor de fokkerij)

Een drager hengst kun je niet gebruiken omdat je dan 25% kans hebt op een veulen met WFFS.

Dus met een WFFS drager is gewoon te fokken als je een vrije hengst gebruikt. Je kunt dan alleen de pech hebben dat je weer een drager fokt. Dat maakt voor de sport niet uit, maar fokkers zullen zo'n dier dan minder interessant vinden.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 12:43

Punz schreef:
Heb niet alle reacties gelezen, maar de feiten zijn als volgt:
Als het dier een leuk sportpaard is (en ook al wat op niveau loopt) dan zal dat de prijs bepalen.

En omdat WFFS autosomaal recessief overerft kun je er prima mee fokken MITS je een vrije hengst gebruikt ( en je fokt voor de sport/ niet perse voor de fokkerij)

Een drager hengst kun je niet gebruiken omdat je dan 25% kans hebt op een veulen met WFFS.

Dus met een WFFS drager is gewoon te fokken als je een vrije hengst gebruikt. Je kunt dan alleen de pech hebben dat je weer een drager fokt. Dat maakt voor de sport niet uit, maar fokkers zullen zo'n dier dan minder interessant vinden.



Bedankt voor de uitleg. Ik zie er vanaf omdat ik het risico toch te groot vind. Zoals het er nu uitziet functioneert de merrie prima als rijpaard. Maar stel dat ze een ernstige beenblessure oploopt aan de diepe buigpees via een val/verstuiking of door een trap van een paard dan is het nog maar de vraag hoe ze het er dan vanaf gaat brengen als fokmerrie en stijgt ze aanzienlijk in waarde omdat het ook al een WFFS drager is.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:58

Ilse_123 schreef:
Het probleem met OWLS, wat eerder ook wordt aangehaald is dat een drager daarvan een gewild kleurtje heeft (Frame overo) en dat je meer kans hebt op een leuk kleurtje als je twee dragers kruist. Dat is natuurlijk gewoon super fout, dan fok je willens en wetens met een grote kans een dier dat de eerste dag niet overleefd.


Ondertussen gaan we offtopic.
TS:
-Het paard is gewoon geschikt voor de sport
Of je er een veulen van wilt fokken moet je zelf beslissen, als je vindt dat ze goed genoeg is dan geeft het voor het veulen geen problemen, maar je moet wel zorgen dat je de juiste hengst uitkiest. En ik zou het veulen dan ook laten testen zodat daar geen onzekerheid over kan bestaan.
Het is in elk geval een betere keuze dan je merrie met KS, maar dat is wederom mijn mening.

Het kromme is dat de kans bij niet olws x olws even groot is als bij olws x olws, want bij die eerste heb je 50% kans op het leuke kleurtje en bij de tweede ook, want OO gaat dood. Dus het levert echt niks op om twee olws met elkaar te kruisen. Behalve dat er een 25% kans op dood veulen bij komt. Ipv 50/50 wel/geen patroon.


Bij WFFS zie ik inderdaad het probleem niet om met een drager te fokken mits de andere vrij is. En de drager heeft een lijn die niet zo vaak voorkomt.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 15-06-19 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:59

maria1990 schreef:
Je hebt gewoonweg mijn eigen geschreven tekst gekopieerd uit het KS topic wat betreft het fokken met Engels Volbloeden en KS :)

Nee dat is niet het geval. Dat KS onder volbloeden (lees ik zeg geen Engelse volbloeden) in aanleg vaker voorkomt zegt helemaal niets over de aanleg die jouw merrie door vererft. Je kunt dus niet zeggen: "Omdat mijn merrie geen Engels volbloed in haar bloedlijn heeft, vererft ze geen aanleg voor KS" Daar is gewoon te weinig over bekend.

maria1990 schreef:
Ik stel voor dat we met met z'n allen inhoudelijk weer verder gaan wat betreft het onderwerp WFFS. Ik zie ook veel dingen gebeuren in verschillende topics die ik bijzonder vind wat betreft het reageren op elkaar dus dan zijn we het daar over eens.


Het fokken met KS wordt ook alleen maar aangehaald omdat jij daar kennelijk geen enkel probleem in ziet.
Terwijl dat veel ernstiger gevolgen heeft voor het paard (de merrie zelf en mogelijk naar nafok) dan misschien wat minder opbrengsten als WFFS drager.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:02

maria1990 schreef:
Maar stel dat ze een ernstige beenblessure oploopt aan de diepe buigpees via een val/verstuiking of door een trap van een paard dan is het nog maar de vraag hoe ze het er dan vanaf gaat brengen als fokmerrie


Hoogstwaarschijnlijk beter en met minder risico's voor dracht en bevalling dan jouw KS merrie

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 13:08

Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt immers niet bepalen of de merrie erop achteruit gaat wat betreft het fokkken met KS. Dat kan alleen een goede dierenarts zeggen die weet hoe m'n merrie functioneert en in welke conditie ze verkeerd.

Edit: Ik heb nu genoeg voorbeelden gegeven dat fokken met KS prima kan.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:27

maria1990 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt immers niet bepalen of de merrie erop achteruit gaat wat betreft het fokkken met KS. Dat kan alleen een goede dierenarts zeggen die weet hoe m'n merrie functioneert en in welke conditie ze verkeerd.

Edit: Ik heb nu genoeg voorbeelden gegeven dat fokken met KS prima kan.


Een paard met KS gaat er uberhaupt al op achteruit zonder effectieve training, laat staan dat je daar een dracht overheen gooit. Natuurlijk zal geen dierenarts zeggen dat je het niet mag doen: het is immers jouw paard. Natuurlijk kun je het proefondervindelijk uitvinden of jouw merrie een dracht aankan, maar blijkt dat niet zo te zijn zal ze toch een uiterst pijnlijke dracht hebben (zeker in de laatste maanden) met het risico op een dood veulen of overlijden van de merrie zelf omdat de geboorte niet goed gaat. En dat risico heb jij dan genomen. Prima dat is dan jouw risico en jouw paard, maar mij overtuig je er niet mee dat dat goed is.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 13:31

Ze heeft al vijf veulens vlekkeloos ter wereld gebracht dus ik ben nu wel klaar met die eeuwige discussie die nergens toe leiden.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:58

Nee Maria1990 je bent klaar met Babootje omdat die wat vasthoudend jouw eigen zwakheden in je argumentatie steeds onderstreept... daarom loopt deze discussie zo stroef.

Ik vind ook fokken met een WFFS merrie die verder lichamelijk gezond is minder een probleem dan fokken met een merrie die KS heeft en vanwege die KS niet meer in de sport kan.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:13

Sommige mensen moeten ondervinden, gewoon doen Maria en geen topics met controversionele vragen( waarbij je het antwoord overal kunt vinden) openen. Dat bespaart je een hoop caplocks en de meesten van ons veel afvragen hoe ongelooflijk sommige mensen kunnen zijn mbt paarden. Een topic openen en dan , wanneer er niet naar jouw tevredenheid geantwoord word maar vermelden dat je al heel veel fokkers hebt gesproken en zij wel in je verhaal meegaan , prima.
Over twee jaar kun je hopelijk een topic openen met een nog levende merrie met veulen, het is je gegund. En dat meen ik ook nog , zoals mijn opa vaak zei: Het geluk is met de ........

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:21

bigone schreef:
Sommige mensen moeten ondervinden, gewoon doen Maria en geen topics met controversionele vragen( waarbij je het antwoord overal kunt vinden) openen. Dat bespaart je een hoop caplocks en de meesten van ons veel afvragen hoe ongelooflijk sommige mensen kunnen zijn mbt paarden. Een topic openen en dan , wanneer er niet naar jouw tevredenheid geantwoord word maar vermelden dat je al heel veel fokkers hebt gesproken en zij wel in je verhaal meegaan , prima.
Over twee jaar kun je hopelijk een topic openen met een nog levende merrie met veulen, het is je gegund. En dat meen ik ook nog , zoals mijn opa vaak zei: Het geluk is met de ........
_O-

Ik weet verder nog niet of ik inhoudelijk ga reageren, sorry!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 14:29

Het doet gewoon pijn dat ik succesvol ben met mijn dressuurpaarden inclusief KS merrie en daarom worden jullie persoonlijk. Geeft verder niet hoor :D :D

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:30

Wauw :=

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:32

maria1990 schreef:
Het doet gewoon pijn dat ik succesvol ben met mijn dressuurpaarden inclusief KS merrie en daarom worden jullie persoonlijk. Geeft verder niet hoor :D :D
Hier heb je een heel sterk punt, 99,99% zeker dat je merrie inderdaad pijn heeft :j

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:33

Het hele topic meegelezen, maar niet willen reageren. Maar nu donder ik echt van mijn stoel van de reactie van TS.

Idd: Wauw.

michaz81
Berichten: 39
Geregistreerd: 25-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:37

Succes wil ik best geloven, maar te koste van wat of wie????

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:53

hahahaha OMG TS |o Jij bent echt onverbeterlijk. Ben benieuwd hoe dat bij jou gaat in het dagelijks leven :?

Verder vind ik het een heel interessante discussie. Ik verdiep me al een aantal maanden in het hele WFFS 'gebeuren' Ik vind het interessant om te zien hoe de fokkerij er me om gaat.

Iedereen heeft er zo zijn/haar eigen mening over uiteraard en dat is maar goed ook. Het doet er verder ook niet toe hoe ik er over denk nu, maar nogmaals TS; als je zo'n onderwerp start, kijk dan ook eens kritisch naar jezelf en de manier waarop je reageert.

Overigens vind ik de laatste opmerking van Bigone ook niet echt netjes. Maar ik begrijp wel hoe het ontstaat.

Iemand die trouwens (wetenschappelijk) leesvoer heeft over KS en erfelijkheid?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:54

Wat een topic, ben nu al een tijdje stille meelezer en als er iemand hoog van de toren blaast is dat TS wel en niet de reacties van anderen. Helaas, want het onderwerp is zo interessant!

TS kan bijna niet serieus zijn, toch? Dit is vast een grapje en een topic om te trollen?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:56

maria1990 schreef:
Het doet gewoon pijn dat ik succesvol ben met mijn dressuurpaarden inclusief KS merrie en daarom worden jullie persoonlijk. Geeft verder niet hoor :D :D

Als we dan toch persoonlijk worden, hoe gaat het met je haflinger , loopt die al in de sport en met de merrie die drachtig was volgens je da, incl scan?? Dat topic volgde ik toen, nooit antwoord op gekomen. Maria , jij mag wat mij betreft zo succesvol zijn als Anky of weet ik veel wie, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat je een hele dikke duim hebt.

En nu kun je weer gaan temmen want nu ben ik inderdaad persoonlijk dus misschien krijg ik nu wel een waarschuwing of weet ik veel.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 15-06-19 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 15:51

Leef je nu een werkelijkheid in een fantasiewereld? Je haalt welgeteld drie verschillende topics door elkaar heen die niets met elkaar vandoen hebben :?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 15:52

Ailill schreef:
maria1990 schreef:
Het doet gewoon pijn dat ik succesvol ben met mijn dressuurpaarden inclusief KS merrie en daarom worden jullie persoonlijk. Geeft verder niet hoor :D :D
Hier heb je een heel sterk punt, 99,99% zeker dat je merrie inderdaad pijn heeft :j


Dat is uitgesloten door een kundige dierenarts :D :D

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:00

Ja, daarom al die ingewikkelde behandelingen en mesotherapie en training enzo.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:01

maria1990 schreef:
Dat is uitgesloten door een kundige dierenarts :D :D


Nooit zal een kundige dierenarts zeggen;
"Mevrouw, ik kan uitsluiten dat uw merrie tijden de dracht last krijgt van de vastgestelde kissing spines."

Dat bestaat niet en als het wel bestaat moet dat aangegeven worden.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:02

maria1990 schreef:
Leef je nu een werkelijkheid in een fantasiewereld? Je haalt welgeteld drie verschillende topics door elkaar heen die niets met elkaar vandoen hebben :?

Nee hoor, gewoon verbaasd dat jij veel praat maar weinig zegt. En wat betreft fantasie, tja.