Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:32

Ik zeg heel eerlijk dat ik geen snars verstand van fokken heb. Maar ik heb wel een boeren verstand. En dat zegt: is er iets mis met een dier? Dan niet als ouder dier inzetten. Reu, teef, merrie, hengst.
Tja, ik heb makkelijk praten, ik heb een ruin :D
Ff zonder dollen; met een gezond boeren verstand is niet zo heel veel mis hoor.
Als ik nou niet fok met dit soort dieren. En degenen die er ECHT verstand van hebben, nemen goede beslissingen over en met dieren waar ik als leek met een grote boog omheen ga, omdat ik er niet genoeg verstand van heb en er "iets" aan zien, dan zal het wel goed gaan.
Maar echt, ik denk dat heel veel mensen hun eigen kennis over fokken echt veel te hoog aanslaan.


rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:33

maria1990 schreef:
rien10 schreef:
Laten we het simpel houden. Ik heb geen verstand van fokken. Niet van paarden, van honden 0.1 beetje.
Ik heb eens een prachtige reu gehad die ik wilde aanbieden voor de dekdienst.
Het dier bleek foute knieën te hebben. Verder bijzonder rastypisch, ook nog eens heel lief, en een pracht dier om te zien.
Fokken? No, niet met deze reu. Heb hen zelfs niet eens laten keuren.
Gewoon niet doen als er "iets" is.



Je hebt geen verstand van fokken zeg je net zelf maar je gaat wel een ander of mij advies geven dat klopt imo al helemaal niet. Je schreeuwt het hardst van allemaal hoe erg het wel niet is maar je hebt je niet verdiept in de fokkerij. Ik vind het maar bijzonder laat ik het daar maar ophouden :?

Ik geef geen advies, ik vraag keer op keer "wil jij dit dier kopen en wil jij er mee fokken"? En ik vertel wat ik zelf zou doen. Niet er mee fokken.
Ja, houd er maar over op. Dat lijkt me zeer zeker het beste.

Benzz
Berichten: 2872
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:35

rien10 schreef:
Ik zeg heel eerlijk dat ik geen snars verstand van fokken heb. Maar ik heb wel een boeren verstand. En dat zegt: is er iets mis met een dier? Dan niet als ouder dier inzetten. Reu, teef, merrie, hengst.
Tja, ik heb makkelijk praten, ik heb een ruin :D
Ff zonder dollen; met een gezond boeren verstand is niet zo heel veel mis hoor.
Als ik nou niet fok met dit soort dieren. En degenen die er ECHT verstand van hebben, nemen goede beslissingen over en met dieren waar ik als leek met een grote boog omheen ga, omdat ik er niet genoeg verstand van heb en er "iets" aan zien, dan zal het wel goed gaan.
Maar echt, ik denk dat heel veel mensen hun eigen kennis over fokken echt veel te hoog aanslaan.


Gezond boerenverstand is dat je met een drager een hengst kiest die geen drager is. Dat is gezond boerenverstand. Er is namelijk niets met die merrie en deze discussie hadden we anderhalf jaar geleden niet eens kunnen voeren, want toen wisten we nog van niets.

Zelfs de artsen zeggen niet dat er niet gefokt moet worden met deze dieren.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:36

mavantos schreef:
rien10 schreef:
Oh, zeker had hij er last van. En dat wilde ik zijn eventuele kinderen niet aan doen. Dus ging ik er niet mee fokken.
Niet fokken met een dier waar iets aan mankeert. Gewoon niet doen.

Maar dat is wat ik probeer te vertellen... Een paard wat drager is van het WFFS gen mankeert eigenlijk helemaal niets.

Precies. Ik zou nu nog rustig fokken met een goede drager met vrij bloed, maar niet met de rest. Het moet er langzaam uit gefokt worden, maar dat hoeft niet ten koste van alles te gaan. Je kunt er wel vanuit gaan dat er nog meer gendefecten boven komen drijven de komende jaren en door alle dragers maar aan de kant te schuiven loop je kans om de genenpoel nog veel drastischer te verkleinen.

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:39

Voor de goede orde; ik heb nergens vermeld dat er wat mis is met die merrie, ik heb steeds aan TS gevraagd "wat wil je met dat dier, en wat wil je met dit topic?"
Met de fok-info die hier gegeven wordt, percentages etc. kom je verder. Die info lees je dus met een gezond boeren verstand. Met mijn boeren verstand zou ik advies vragen aan iemand die er echt verstand van heeft en ervaring mee heeft.
Ja, dan zou ik me eerst moeten oriënteren over wie er nu wel en niet verstand van heeft, dat snap ik.
Dus, uiteindelijk kom je met een boeren verstand best een eind.

Elisa2
Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:42

Tja het zit al honderden jaren in de genenpoel...wat mij wel interessant lijkt is om te kijken hoeveel procent wffs doorgefokt wordt bij zo'n merrie als je fokt met wffs vrije hengsten. En of je het op die manier er ook uit kan fokken..duurt wat langer maar je verkleint de genenpoel niet direct heel ernstig.

Mits de merrie dan echt bijzonder is voor de fokkerij.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

BigOne
Berichten: 37975
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:42

Boerenverstand ontberen veel mensen tegenwoordig.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

mavantos
Berichten: 3496
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:43

rien10 schreef:
Voor de goede orde; ik heb nergens vermeld dat er wat mis is met die merrie, ik heb steeds aan TS gevraagd "wat wil je met dat dier, en wat wil je met dit topic?"
Met de fok-info die hier gegeven wordt, percentages etc. kom je verder. Die info lees je dus met een gezond boeren verstand. Met mijn boeren verstand zou ik advies vragen aan iemand die er echt verstand van heeft en ervaring mee heeft.
Ja, dan zou ik me eerst moeten oriënteren over wie er nu wel en niet verstand van heeft, dat snap ik.
Dus, uiteindelijk kom je met een boeren verstand best een eind.


TS heeft duidelijk aangegeven dat ze de sport in wil met het paard, alleen alle opties open wil houden. Ik kan dat heel goed begrijpen, bij een eventuele verkoop of als het paard langdurig geblesseerd raakt wil je de optie fokken wel open houden. Als je dan niet weet wat het inhoudt dan kan je dit ook niet meenemen in je aankoop :j

Naast boerenverstand is lezen ook erg handig ;)

Kilimanjaro
@puppy_freek

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:43

Heb ik geërfd. Had prima ouder dieren eeehhh mensen. ;)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 16:46

rien10 schreef:
Ik zeg heel eerlijk dat ik geen snars verstand van fokken heb. Maar ik heb wel een boeren verstand. En dat zegt: is er iets mis met een dier? Dan niet als ouder dier inzetten. Reu, teef, merrie, hengst.
Tja, ik heb makkelijk praten, ik heb een ruin :D
Ff zonder dollen; met een gezond boeren verstand is niet zo heel veel mis hoor.
Als ik nou niet fok met dit soort dieren. En degenen die er ECHT verstand van hebben, nemen goede beslissingen over en met dieren waar ik als leek met een grote boog omheen ga, omdat ik er niet genoeg verstand van heb en er "iets" aan zien, dan zal het wel goed gaan.
Maar echt, ik denk dat heel veel mensen hun eigen kennis over fokken echt veel te hoog aanslaan.


Ik ben gewoon sprakeloos over wat ik nu lees :+

Ik vind in het algemeen dat zomaar iets in de rondte roepen vrij kansloos is als het gaat om een belangrijk stukje in de fokkerij en waar leken dan op reageren met advies wat het beste voor m'n merrie zou zijn. Ik kan dit echt gewoonweg niet snappen hoor. Ik ben inmiddels toe aan een goed glas wijn :j :')

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:47

Proost.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:51

Ik zie fokken als "een product proberen te creëren dat beter is dan moeder- en vaderdier". Vanuit dat oogpunt zou ik persoonlijk dus niet fokken met een dier met een bemerking. Of dat nou een genetisch defect, een KS of een OCD of een klote-karakter is. Maar dat ben ik. Ik zou dus doorzoeken naar een ander leuk paard als de ambitie idd een veulen fokken is. Gezien het andere topic van TS denk ik dat TS graag eens een veulen wil fokken. Dat zou ik persoonlijk met deze merrie en haar huidige merrie van het andere topic niet doen.

Als je fokt met deze merrie krijg je 50% kans op weer een een drager, net als mama. Als dat een hengstje is, zou je deze kunnen castreren voor de verkoop, en dan hoef je het m.i. de koper niet te melden, want het dier heeft geen fokwaarde meer. Is dat netjes? Nee. Zou ik het doen? Nee, ik zou het melden bij verkoop, en eventueel uitleggen.
Bij een merrieveulen ligt het anders, dan heb je weer een drager gecreëerd die op haar beurt weer 50% kans heeft op weer een drager. Dus dat sluit niet aan bij mijn visie op fokken; het proberen te verbeteren van de ouderdieren (en dus het paardenbestand in het algemeen).

Maar dat is mijn visie. Fokken is gokken, en je wilt de kans op 'verkeerde gokjes' minimaliseren lijkt me. En ik ben het met rina eens dat ik hoop dat de paardenwereld (in het algemeen) de quarterfokkerij eens een beetje als voorbeeld gaat nemen m.b.t genetische defecten en fok/koopwaarde.

Ilse_123
Berichten: 3759
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:02

Ik zou prima fokken met een WFFS drager, mits het verder wat toevoegd. Goede paarden laten staan om iets relatiefs onschuldigs omdat het makkelijk te voorkomen is is in mijn ogen zonde. Nu dat het allemaal bekent en transparant is kunnen we makkelijk een WFFS lijder voorkomen. Ik zou me meer zorgen gaan maken om de andere genetische defecten die nu aan het licht komen waarbij de drager er wel last van heeft...

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!
Berichten: 26093
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:04

Jij vewoordt het beter dan dat ik kan :)

Het is bij de dressuur en springpaarden gewoon ook niet nodig om met dragers te fokken. De dragers onder de hengsten hebben allemaal al vrije zonen voor zover ik weet en verder zijn er wereldwijd genoeg vrije fokdieren om te kunnen fokken zonder dragermerries. Daarom zou ik persoonlijk het risico op 50% kans op een drager gewoon niet willen nemen. Dat is mijn visie, niets meer en niet minder.

Voor de Gelderse en de Tuigpaarden ligt het anders, daar is de genenpoel te klein. Gelukkig valt daar het aantal dragers mee.

Haarbal schreef:
Ik zie fokken als "een product proberen te creëren dat beter is dan moeder- en vaderdier". Vanuit dat oogpunt zou ik persoonlijk dus niet fokken met een dier met een bemerking. Of dat nou een genetisch defect, een KS of een OCD of een klote-karakter is. Maar dat ben ik. Ik zou dus doorzoeken naar een ander leuk paard als de ambitie idd een veulen fokken is. Gezien het andere topic van TS denk ik dat TS graag eens een veulen wil fokken. Dat zou ik persoonlijk met deze merrie en haar huidige merrie van het andere topic niet doen.

Als je fokt met deze merrie krijg je 50% kans op weer een een drager, net als mama. Als dat een hengstje is, zou je deze kunnen castreren voor de verkoop, en dan hoef je het m.i. de koper niet te melden, want het dier heeft geen fokwaarde meer. Is dat netjes? Nee. Zou ik het doen? Nee, ik zou het melden bij verkoop, en eventueel uitleggen.
Bij een merrieveulen ligt het anders, dan heb je weer een drager gecreëerd die op haar beurt weer 50% kans hee,ft op weer een drager. Dus dat sluit niet aan bij mijn visie op fokken; het proberen te verbeteren van de ouderdieren (en dus het paardenbestand in het algemeen).

Maar dat is mijn visie. Fokken is gokken, en je wilt de kans op 'verkeerde gokjes' minimaliseren lijkt me. En ik ben het met rina eens dat ik hoop dat de paardenwereld (in het algemeen) de quarterfokkerij eens een beetje als voorbeeld gaat nemen m.b.t genetische defecten en fok/koopwaarde.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:29

Ik snap eigenlijk niet wat je bedoeling is met dit topic.. Maar ik heb dan ook alleen maar boerenverstand..
Wat ik wel weet is dat ik niet zou fokken met een merrie met WFFS net zoals KS of wat voor "afwijking of ziekte" dan ook..

Op je vraag wat die merrie waard is, dat is wat de gek er voor geeft.. Als sportpaard is er met die merrie niks mis mee. Maar wat mij veel meer intrigeert zijn je vragen, wat als ik die merrie koop, wat als ik die merrie weer verkoop, wat als ik met die merrie zou fokken. En vooral die laatste vraag wat als ik daar mee wil fokken..

Ik krijg een beetje het idee dat je bewust met "zieke" merrie's wilt fokken.. Waarom, waarvoor eigenlijk??
Je hebt het vast en zeker vaker gehoord, maar, op papier kan je niet rijden. Voor mij geld ook, ook al is het papier nog zo mooi en is de merrie nog zo lief, zo correct gebouwd noem het allemaal maar op. Ik fok niet met "zieke" merrie's.
Fokken met een die dier die een bemerking, ziekte of afwijking heeft doe je gewoon niet.. Maar zo denk ik met mijn (hopelijk gezonde) boerenverstand..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:59

flitzz schreef:
Ik krijg een beetje het idee dat je bewust met "zieke" merrie's wilt fokken.. Waarom, waarvoor eigenlijk??
Je hebt het vast en zeker vaker gehoord, maar, op papier kan je niet rijden. Voor mij geld ook, ook al is het papier nog zo mooi en is de merrie nog zo lief, zo correct gebouwd noem het allemaal maar op. Ik fok niet met "zieke" merrie's.
Fokken met een die dier die een bemerking, ziekte of afwijking heeft doe je gewoon niet.. Maar zo denk ik met mijn (hopelijk gezonde) boerenverstand..


Omdat die merrie goedkoper weg gaat dan een merrie die en goede papieren heeft en vrij is?
Ik krijg ook een beetje het idee dat het er om gaat dat het een goede fokmerrie zou kunnen zijn die nu gewoon goedkoper aangeschaft zou kunnen worden.

Verder, er is genoeg over de risico's te vinden, ik zou het met een hengst die geen drager is wel aandurven, met een drager zou ik dat risico absoluut niet nemen. Mocht er dan een veulen uitkomen zou ik ook eerlijk melden dat de merrie drager is. Maar ik zou deze merrie überhaupt niet kopen als het om het fokken gaat want de eigenaren bieden haar bewust als sportpaard aan en dus niet als fokmerrie, als je dan een buitenkansje denkt te hebben en toch gaat fokken vind ik dat vooral heel smerig maar dat is een ander verhaal. Een verborgen gebrek is het niet want ze zijn er eerlijk over en als de volgende eigenaar dat ook is dan is er niks aan de hand lijkt mij.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:07

Het zou mooi zijn als iemand zo eerlijk is om deze reden een merrie als 'enkel sportpaard' te verkopen, dat dan ook in het paspoort zou vermeld worden.

Benzz
Berichten: 2872
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:09

Sclimpre schreef:
Het zou mooi zijn als iemand zo eerlijk is om deze reden een merrie als 'enkel sportpaard' te verkopen, dat dan ook in het paspoort zou vermeld worden.

Dat is niet rechtsgeldig dus dat heeft geen enkele zin.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:16

Elisa2 schreef:
Tja het zit al honderden jaren in de genenpoel...wat mij wel interessant lijkt is om te kijken hoeveel procent wffs doorgefokt wordt bij zo'n merrie als je fokt met wffs vrije hengsten. En of je het op die manier er ook uit kan fokken..duurt wat langer maar je verkleint de genenpoel niet direct heel ernstig.

Ik denk dat als consequent alle drager-hengsten geweerd worden en men niet naar de merries kijkt dat het probleem in theorie elke generatie halveert.
Maar nog niet alles is gekend.

Met name dit vind ik wel interessant (https://www.diergeneeskunde.nl/media/fi ... 43142f.pdf):
"Omdat het gendefect bekend is, lijkt het mij goed onderzoek uit te voeren om te achterhalen
hoe vaak dit voorkomt, of er echt geen effecten zijn in heterozygoten (dragers) en geen voorbeelden van gezonde homozygoten (paarden met het syndroom). Er is op dit moment geen bewijs dat WFFS per definitie leidt tot verwerping of doodgeboren
veulens. Het is mogelijk maar niet bewezen.”

Als het zo zou zijn dat er homozygoten zijn die het wel overleven kunnen er langs daar terug extra 'slechte' genen binnengebracht worden. Stel dat er een homozygote merrie met goede papieren het wel overleeft en bv enkel wat last heeft van slechte gewrichten en op jonge leeftijd uit de sport gehaald wordt. Veel kans dat die in de fokkerij ingezet wordt.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 18:21

mavantos schreef:
TS heeft duidelijk aangegeven dat ze de sport in wil met het paard, alleen alle opties open wil houden. Ik kan dat heel goed begrijpen, bij een eventuele verkoop of als het paard langdurig geblesseerd raakt wil je de optie fokken wel open houden. Als je dan niet weet wat het inhoudt dan kan je dit ook niet meenemen in je aankoop :j

Naast boerenverstand is lezen ook erg handig ;)



Ik wil idd alle opties open houden.

In het algemeen:

Ik heb zo wel mijn adresjes om aan goedkope fokmerries te komen maar daar gaat het mij dus niet om en het is ook niet relevant om daar met jullie over te discussiëren. Paard valt in de hogere prijsklasse dus het is zeker wel iets om goed over na te denken. Niemand kan in de toekomst kijken en zeggen of die zijn paarden gaat houden ja of nee dus ik vind het alleen maar goed dat ik informatieaanvraag wat betreft het fokken met WFFS.


Citaat:
Sclimpre schreef:
Het zou mooi zijn als iemand zo eerlijk is om deze reden een merrie als 'enkel sportpaard' te verkopen, dat dan ook in het paspoort zou vermeld worden.


Paspoorten kunnen vrij makkelijk vervalst worden dus dat lijkt mij zonde van de moeite ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 13-06-19 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:22

Benzz schreef:
Sclimpre schreef:
Het zou mooi zijn als iemand zo eerlijk is om deze reden een merrie als 'enkel sportpaard' te verkopen, dat dan ook in het paspoort zou vermeld worden.

Dat is niet rechtsgeldig dus dat heeft geen enkele zin.

Waarom niet? Een stamboek heeft nu toch ook goedgekeurde hengsten en niet-goedgekeurde hengsten. Waarom zou dat voor merries niet kunnen? Ttz goedgekeurd tenzij ze door de eigenaar afgekeurd zijn. Je kan er dan nog altijd mee fokken, maar je weet dan dat het veulen geen papieren zal hebben.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:29

dees_daan schreef:
flitzz schreef:
Ik krijg een beetje het idee dat je bewust met "zieke" merrie's wilt fokken.. Waarom, waarvoor eigenlijk??
Je hebt het vast en zeker vaker gehoord, maar, op papier kan je niet rijden. Voor mij geld ook, ook al is het papier nog zo mooi en is de merrie nog zo lief, zo correct gebouwd noem het allemaal maar op. Ik fok niet met "zieke" merrie's.
Fokken met een die dier die een bemerking, ziekte of afwijking heeft doe je gewoon niet.. Maar zo denk ik met mijn (hopelijk gezonde) boerenverstand..


Omdat die merrie goedkoper weg gaat dan een merrie die en goede papieren heeft en vrij is?
Ik krijg ook een beetje het idee dat het er om gaat dat het een goede fokmerrie zou kunnen zijn die nu gewoon goedkoper aangeschaft zou kunnen worden.

Verder, er is genoeg over de risico's te vinden, ik zou het met een hengst die geen drager is wel aandurven, met een drager zou ik dat risico absoluut niet nemen. Mocht er dan een veulen uitkomen zou ik ook eerlijk melden dat de merrie drager is. Maar ik zou deze merrie überhaupt niet kopen als het om het fokken gaat want de eigenaren bieden haar bewust als sportpaard aan en dus niet als fokmerrie, als je dan een buitenkansje denkt te hebben en toch gaat fokken vind ik dat vooral heel smerig maar dat is een ander verhaal. Een verborgen gebrek is het niet want ze zijn er eerlijk over en als de volgende eigenaar dat ook is dan is er niks aan de hand lijkt mij.


Dat de merrie nu goedkoper is in aanschaf, dat snap ik.. Het volgende punt waar de schoen wringt is, stel dat ze een veulen fokt en ze verkoopt dat veulen is zij dan degene die eerlijk is naar de nieuwe eigenaar. Zij weet dat de merrie WFFS heeft, misschien heeft het veulen niks maar misschien is het veulen wel drager.. Ik zou not amused zijn als ik daar pas veel later achter zou komen, en de fokster heeft bewust niks hierover gezegd. En in mijn ogen is dat dan wel een verborgen gebrek maar ook bewust iemand besodemieteren houd ik niet van..
Sclimpre schreef:
Het zou mooi zijn als iemand zo eerlijk is om deze reden een merrie als 'enkel sportpaard' te verkopen, dat dan ook in het paspoort zou vermeld worden.

Daar zou ik me wel in kunnen vinden of in een soort van databank waar je dit, maar ook kan melden dat een paard gestorven is om even een bijv te noemen (even offtopic) iemand zijn paard denkt te laten slachten (door ziekte blessure of wat dan ook) en die via de achterdeur bij de slager weer doorverkocht word.

Benzz
Berichten: 2872
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:35

Sclimpre schreef:
Waarom niet? Een stamboek heeft nu toch ook goedgekeurde hengsten en niet-goedgekeurde hengsten. Waarom zou dat voor merries niet kunnen? Ttz goedgekeurd tenzij ze door de eigenaar afgekeurd zijn. Je kan er dan nog altijd mee fokken, maar je weet dan dat het veulen geen papieren zal hebben.

Paarden worden al heel lang niet meer afgekeurd. Je haalt 2 dingen door elkaar.

Een hengst wordt goedgekeurd voor de dekdienst. Afkeuren komt niet voor.
Zelfs medisch afkeuren komt al heel lang niet meer voor: negatief aankoopadvies kan wel worden gegeven, maar dat is heel iets anders.

Benzz
Berichten: 2872
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:36

flitzz schreef:
Dat de merrie nu goedkoper is in aanschaf, dat snap ik.. .

Maar de merrie is niet goedkoper in aanschaf, waar haal je dat vandaan?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 18:44

Hoe vaak moet dit nog herhaald worden? Ik ga niet met deze merrie fokken. Ik wil gewoon alle opties open houden en kijken wat er mogelijk is.. Ik kan het ook niet helpen dat er immers geen gehoor aangeven wordt :+


Citaat:
flitzz schreef:
Dat de merrie nu goedkoper is in aanschaf, dat snap ik.. .



Ze valt in de hogere prijsklasse dat noem ik nu bepaald niet goedkoop of goedkoper.

Ik ben het volkomen met je eens Benzz


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: corinadrenth, DromenLies, Lau07, Rex_Rolfo, XXleonieXX en 12 bezoekers