Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Babootje
Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:48

Ik vind het heel apart dat je wel met een merrie met KS fokt en over WFFS moeilijk doet. Maar dat is een andere discussie,

Je kunt prima met een WFFS drager merrie fokken als je er maar geen WFFS drager hengst op zet.
Als je dekt met een vrije merrie kun je wel een drager hengst gebruiken.
Als 1 van beide ouders WFFS drager is dan heb je 50% dat je ook een drager fokt en 50% kans dat je geen drager fokt. Maar een ziek paard fok je nooi want daar zijn 2 dragers voor nodig.
Ik kan me wel voorstellen dat als je sportpaarden fokt dan wil je liever bv een vrije hengst fokken.
Maar op dit moment weert het KWPN nog geen drager hengsten uit het dekhengstenbestand. Enerzijds omdat de omvang van het probleem nog relatief klein is, anderzijds omdat je bloedspreiding/bepaalde lijnen wil houden in het hengsten bestand. Je ziet wel dat men huiverig is/wordt om te dekken met een WFFS drager, omdat je niet weet hoe het KWPN hierover denkt over 3 jaar als jouw duur- en opgefokte paard klaar is voor de keuring.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:52

Als ze de merrie weg doen als sportpaard en er eerlijk bij zeggen dat ze drager is dan is de prijs lager dan wanneer het een goed sportpaard en een goede fokmerrie geweest zou zijn, ik denk dat iedereen dat wel snapt. Hogere prijsklasse of niet, als de merrie geen drager was geweest of de eigenaren niet eerlijk geweest waren dan was die prijsklasse nog een beetje hoger geweest.

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:52

Joh als je niet met deze merrie gaat fokken waarom stel je dan deze vragen?.. als het een talentvol sportpaard is met mooi papier is dit paard net zoveel waard als een ruin... en ja dat kan nog steeds €20.000 zijn....
je vindt iedereen idioten maar jij bent de enige die het nodig vindt om deze fokkers/verkopers in twijfel te trekken... meerdere keren de moeite neemt om extra grote lettertype te gebruiken en andere bokkers die normaal deelnemen aan de discussie kleinerend toe te spreken...

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:53

Benzz schreef:
Sclimpre schreef:
Waarom niet? Een stamboek heeft nu toch ook goedgekeurde hengsten en niet-goedgekeurde hengsten. Waarom zou dat voor merries niet kunnen? Ttz goedgekeurd tenzij ze door de eigenaar afgekeurd zijn. Je kan er dan nog altijd mee fokken, maar je weet dan dat het veulen geen papieren zal hebben.

Paarden worden al heel lang niet meer afgekeurd. Je haalt 2 dingen door elkaar.

Een hengst wordt goedgekeurd voor de dekdienst. Afkeuren komt niet voor.
Zelfs medisch afkeuren komt al heel lang niet meer voor: negatief aankoopadvies kan wel worden gegeven, maar dat is heel iets anders.


Dat heb ik dan blijkbaar niet duidelijk geformuleerd.
Hengsten worden goedgekeurd (of niet)
Voor merries zou je het omgekeerde kunnen doen : elke merrie is 'goedgekeurd' tenzij de eigenaar beslist haar om goede redenen uit te sluiten voor de fokkerij.
Met aankoopadvies heeft dat niks te maken.

Benzz
Berichten: 2872
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:54

Evelijn schreef:
Joh als je niet met deze merrie gaat fokken waarom stel je dan deze vragen?....

Omdat de wereld er over een paar jaar weleens anders uit kan zien. Een blessure, zelf een blessure enz.

Een ding is zeker, met paarden kun je niet plannen, nu niet, nooit niet. Dus dan is het best handig om te inventariseren wat WFFS is.

Babootje
Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:57

Elisa2 schreef:
Tja het zit al honderden jaren in de genenpoel...wat mij wel interessant lijkt is om te kijken hoeveel procent wffs doorgefokt wordt bij zo'n merrie als je fokt met wffs vrije hengsten. En of je het op die manier er ook uit kan fokken..duurt wat langer maar je verkleint de genenpoel niet direct heel ernstig.

Mits de merrie dan echt bijzonder is voor de fokkerij.



De kans is 50/50. Je kunt dus wel de genen behouden door verder te fokken met het "vrije" paard.
Ik denk dat het wel belangrijker is voor een fokker om met een WFFS vrije merrie te fokken. Want het duurt jaren voordat je een goede merrielijn hebt opgebouwd.

Kabayo
Berichten: 13703
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:57

DatBenIkNou schreef:
Iets van: Ik wil een kip kopen om gezellig in een hok in de tuin te zetten.
Weet iemand nog een lekker recept voor kiprollade?
Ik ga hem niet opeten hoor....

Amen _/-\o_

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Babootje
Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:58

dees_daan schreef:
Als ze de merrie weg doen als sportpaard en er eerlijk bij zeggen dat ze drager is dan is de prijs lager dan wanneer het een goed sportpaard en een goede fokmerrie geweest zou zijn, ik denk dat iedereen dat wel snapt. Hogere prijsklasse of niet, als de merrie geen drager was geweest of de eigenaren niet eerlijk geweest waren dan was die prijsklasse nog een beetje hoger geweest.


Dat denk ik ook

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:58

Je daar in inlezen gaat heel prima met Google hoef je Bokt niet zo’n vraag te stellen... en daarbij geeft TS zelf steeds aan dat ze NIET gaat fokken met dit paard... ipv daarbij een slag om de arm te houden wat jij (Benzz) nu doet.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Babootje
Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:00

Sclimpre schreef:
Voor merries zou je het omgekeerde kunnen doen : elke merrie is 'goedgekeurd' tenzij de eigenaar beslist haar om goede redenen uit te sluiten voor de fokkerij.
Met aankoopadvies heeft dat niks te maken.


Je kunt als stamboek er ook voor zorgen dat merries geen predicaten kunnen krijgen als ze WFFS drager zijn Dan zijn ze voor de fokkerij ook niet veel waard.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 19:07

Maar laten we eerlijk wezen bijna elk paard mankeert wel iets als we die door een MRI-scan zouden halen. Nogmaals hierop wordt niet gereageerd maar dit is wel de realiteit. Iemand die nu nog beweerd dat zijn paard gezond is maar niet door een MRI-scan is geweest hoeft bij mij niet meer aan te kloppen dat zijn paard gezond is en niets mankeert op medische gebied. Je schrikt jezelf de apen lazers wanneer je de MRI-scan beelden onder je neus gedrukt krijgt. Als we dan toch persé kritisch moeten zijn dan kunnen alle dierenfokkerijen wel worden stilgelegd. Op een hobbelpaard rijden wil men ook niet hé dus je moet wat :))

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:09

Evelijn schreef:
Je daar in inlezen gaat heel prima met Google hoef je Bokt niet zo’n vraag te stellen... en daarbij geeft TS zelf steeds aan dat ze NIET gaat fokken met dit paard... ipv daarbij een slag om de arm te houden wat jij (Benzz) nu doet.


Maar dat zei ze over haar KS merrie in maart ook... en daar heeft ze nu ook een foktopic over. Niets is zo veranderlijk als het weer...

BigOne
Berichten: 37975
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:10

Wanneer je de blijkbaar de centen hebt om in de hogere prijsklasse rond te shoppen zoek er dan eentje die kerngezond is. Zijn er ook genoeg te koop. Het is ook nog eens een fokmerrie dus het is maar afwachten wat jij er uit kunt halen qua rijden .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:13

Waarom vergelijk jij, Maria1990 nu een mankement wat zichtbaar is op een MRI scan (en misschien wel of niet een probleem geeft en wel of niet genetisch is) met een bewezen genetisch defect wat in het DNA verankerd zit... en wat bij fokkerij een 25% kans op dood veulen geeft als je drager x drager fokt.... Dat is toch appels met peren vergelijken. Leg mij eens uit waarom dit nu in deze discussie interessant is want ik begrijp dat echt niet.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!
Berichten: 26093
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:14

maria1990 schreef:
Maar laten we eerlijk wezen bijna elk paard mankeert wel iets als we die door een MRI-scan zouden halen. Nogmaals hierop wordt niet gereageerd maar dit is wel de realiteit. Iemand die nu nog beweerd dat zijn paard gezond is maar niet door een MRI-scan is geweest hoeft bij mij niet meer aan te kloppen dat zijn paard gezond is en niets mankeert op medische gebied. Je schrikt jezelf de apen lazers wanneer je de MRI-scan beelden onder je neus gedrukt krijgt. Als we dan toch persé kritisch moeten zijn dan kunnen alle dierenfokkerijen wel worden stilgelegd. Op een hobbelpaard rijden wil men ook niet hé dus je moet wat :))

Daarom zorgt een serieuze fokker er ook voor dat zijn fokmateriaal zo gezond mogelijk is en fokt die niet met dieren waarvan al bekend is dat ze een gebrek hebben (zoals bijvoorbeeld kissing spines). Die doen ook gerust een merrie weg als blijkt dat ze niet gezond is of als haar veulens toch niet goes genoeg zijn.

Een vooraanstaand paardendierenarts/fokker zei ooit: "Ik ga er vanuit dat alles erfelijk is" Wijze woorden voor degenen die die woorden begrijpen.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 19:18

Wat geeft jou het recht om beslissingen te maken voor mij? Nogmaals je hebt helemaal niks te maken met waar ik mijn geld aan uit geef. Ik kan van mezelf zeggen dat ik goed kan rijden en dat beamen andere mensen ook die er verstand van hebben :D

Nickolay
Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:22

Je vraagt om advies, maar luistert totaal niet naar het advies.
Het voelt echt als een reltopic.

AaronYve
Berichten: 10502
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:27

Nickolay schreef:
Je vraagt om advies, maar luistert totaal niet naar het advies.
Het voelt echt als een reltopic.


Dat gevoel heb ik dus bij ieder topic van deze ts.
Ze vraagt ook al aan mensen of bepaalde hengsten vrij zijn of dat men die hengst nog laat testen.
Maar hier verkondigen dat ze niet gaat fokken.

Vind de post met die kip aardig kloppen!

staar je eens niet blind op bloedlijnen

Aaron
Elmar
Lucky

AaronYve
Berichten: 10502
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:28

Haarbal schreef:
Evelijn schreef:
Je daar in inlezen gaat heel prima met Google hoef je Bokt niet zo’n vraag te stellen... en daarbij geeft TS zelf steeds aan dat ze NIET gaat fokken met dit paard... ipv daarbij een slag om de arm te houden wat jij (Benzz) nu doet.


Maar dat zei ze over haar KS merrie in maart ook... en daar heeft ze nu ook een foktopic over. Niets is zo veranderlijk als het weer...


:oo

Aaron
Elmar
Lucky

Isabel
Berichten: 2262
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:30

Ik zie echt niet in waarom je niet zou fokken met een drager. Zo lang je er maar een vrije hengst op zet. En er is dan wel een 50% kans dat de nakomeling het gen draagt, maar so what? Zo lang je daar niet mee fokt, of wederom een vrije hengst erop zet is er toch niks aan de hand?

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

DexterM
Berichten: 140
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:39

[ img ]
Bron uit de hoefslag
Volgens mij is het zo dat als je kiest voor een hengst die drager is van wffs je de merrie moet laten testen. Sommige hengstenhouders vergoeden dit dan ook. Volgens de wet dieren is het zelfs verboden om 2 dragers te kruisen. Er een vrije hengst op zetten is dan de enige optie, of je dat moet willen verschillen de meningen over

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 19:40

Evelijn schreef:
Waarom vergelijk jij, Maria1990 nu een mankement wat zichtbaar is op een MRI scan (en misschien wel of niet een probleem geeft en wel of niet genetisch is) met een bewezen genetisch defect wat in het DNA verankerd zit... en wat bij fokkerij een 25% kans op dood veulen geeft als je drager x drager fokt.... Dat is toch appels met peren vergelijken. Leg mij eens uit waarom dit nu in deze discussie interessant is want ik begrijp dat echt niet.



Omdat jullie maar wat lopen te miepen over mankementen waar gewoon gefokt mee kan worden indien er een juiste hengst bij de merrie wordt gekozen. Dit is wel de realiteit die jullie zelf niet onder ogen zien. Ik kan het ook niet helpen dat andere topics erbij gepakt moeten worden wat imo volkomen zinloos is. Want het gaat hier tenslotte over WFFS niet over KS. Tja als de tegen argumenten op zijn dan moet het weer over allerlei andere dingen gaan die niet inhoudelijk met het onderwerp te maken hebben en dat blijft zich keer op keer maar herhalen? Worden jullie daar nu zelf ook niet eens doodmoe van of denk je niet van goh wat ben ik eigenlijk kinderachtig bezig geweest.

suffie
Berichten: 5704
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:41

Vier jaar geleden had niemand nog nooit van WFFS gehoord en ben ik weken druk geweest met het zoeken naar de hopelijk ideale match voor mijn merrie.
11 Maanden ernaar uitgekeken en toen ging het goed fout.... Veulen was te zwak om er via de natuurlijke weg af te komen, een keizersnede was geen optie meer. Uiteindelijk foetotomie en dat vergeet je nooit meer. Bijna 6 maanden geknokt om de merrie erboven op te krijgen, ze heeft het gered.
Voorjaar 2018: de hengst bleek WFFS drager te zijn. De merrie was inmiddels verkocht, maar ik weet nu dat zij ook drager was. Had ik dit geweten dan had ik nooit met deze merrie gefokt, hoe goed ze ook was.
Zoiets als WFFS moet je niet willen verspreiden, al is het nog zo'n goede fokmerrie, maar zo denk ik erover met mijn boerenverstand.

Over KS, een vriendin van mij heeft haar merrie met KS laten inslapen een paar weken geleden. Was al geopereerd, maar teruggekomen op een andere plek. DA kon geen garantie geven dat de merrie tijdens de dracht pijnvrij bleef en moet je met een merrie met KS willen fokken?
Laatst bijgewerkt door suffie op 13-06-19 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73
Berichten: 2630
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:44

Jemig, waarom zo arrogant communiceren hier, TS? Je opent zelf een topic, dan kun je toch wel op een wat meer sympathieke manier reageren op mensen die er anders over denken dan jij?

Femke_Tweety
Berichten: 11942
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:51

Zo, er werd zeker niet hard genoeg meer gereld in je KS topic?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers