Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 18:44

Hallo allemaal,

Ik kwam een advertentie tegen over een KWPN merrie die te koop staat en ze wordt verkocht omdat ze WFFS positief is getest en deze mensen willen haar niet gebruiken voor de fokkerij vanwege het WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome. Volgens de verkoper kan ze prima als rijpaard gebruikt worden. Nu is mijn vraag stel dat ik zo'n merrie koop. (Wat is de marktwaarde). En is het is verstandig om zo'n paard überhaupt te kopen ja of nee? Wat betekend dit voor de fokkerij als de hengst WFFS-gen positief is getest en de merrie hier ook een drager van is? Stel dat je met zo'n merrie gaat fokken wat zijn dan de eventuele risico's? Valt deze aandoening onder verborgen gebreken of hoe moet ik dat zien.

Ik ben zelf helemaal weg van de KWPN hengsten: Indian Rock, Apache en Everdale. Ik zie regelmatig hele leuke nakomelingen voorbij komen die te koop staan, maar ik twijfel dus of het verstandig is om hier überhaupt aan te beginnen. Ik ben mezelf gaan inlezen op verschillende sites maar ik blijf toch met deze vragen zitten en wordt er niet heel veel wijzer van wat het allemaal precies inhoudt wat betreft de fokkerij.

De merrie wordt trouwens als sportpaard verkocht en komt uit een hele interessante bloedlijn. Omdat de verkoper zelf al zei dat ze niet met de merrie verder wilde wat betreft de fokkerij wat is dan een reële vraagprijs?


Sky_As
Berichten: 4645
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:49

Tussen de 1000 en de 1.000.000 afhankelijk van leeftijd, kwaliteit, rijdbaarheid en nog andere factoren. Wffs maakt voor een sportpaard niks uit

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:09

Wffs is alleen van belang als je wil fokken. Ze is drager dus heeft zelf geen last maar kan het wel doorgeven.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 19:19

Stel dat de merrie het zou doorgeven aan het veulen of de merrie wordt gedekt door een hengst die WFFS positief is getest wat zijn dan de eventuele risico's en omgekeerd er wordt een merrie gedekt die zelf WFFS vrij is maar de hengst is WFFS positief?

Kimsel94
Berichten: 601
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:22


Beauty - Havidoff x Goodtimes
Next Style - In Style x Havidoff

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 19:31

Dat had ik al gelezen maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Overigens bedankt voor het meedenken ;)

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:33

maria1990 schreef:
Stel dat de merrie het zou doorgeven aan het veulen of de merrie wordt gedekt door een hengst die WFFS positief is getest wat zijn dan de eventuele risico's en omgekeerd er wordt een merrie gedekt die zelf WFFS vrij is maar de hengst is WFFS positief?


Je kan sowieso fokken met een vrije hengst. Dan wordt een gedeelte wel drager.
Doe je dit bij een positieve hengst is 50% drager , 25% lijder, en 25 % vrij.

Brainless
Berichten: 29656
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:34

maria1990 schreef:
Stel dat de merrie het zou doorgeven aan het veulen of de merrie wordt gedekt door een hengst die WFFS positief is getest wat zijn dan de eventuele risico's en omgekeerd er wordt een merrie gedekt die zelf WFFS vrij is maar de hengst is WFFS positief?

Als merrie en hengst beide drager zijn heb je kans op:
25% gezond
50% drager
25% lijder (en dus een dood veulen).

Als de merrie een drager is en de hengst is vrij (of andersom).
Dan is de uitkomst:
50% drager
50% gezond

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

xAnthea
Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:36

Er is 50% kan dat een drager het doorgeeft aan haar nakomeling. Als je haar dekt met een WFFS vrije hengst, dan kan haar nakomeling WFFS drager zijn of WFFS vrij, maar nooit een lijder! Als je de merrie dekt met een hengst die WFFS drager is, dan heb je volgens mij 50% kans op een drager, 25% op een lijder en 25% kans op een WFFS vrije nakomeling (ben van de percentages niet helemaal zeker).
Iig zal een lijder niet lang leven dus sowieso nooit met een WFFS positieve hengst dekken!

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

ruitje
Berichten: 12280
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:38

Jouw manier van denken over fokken is wel boeiend. Eerst dat KS topic en nu dit.


Boeiend ook dat je je afvraagt of dit onder een verborgen gebrek valt, concludeer ik daar uit dat je het niet zou willen melden?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 19:41

Oke, duidelijk dus het fokken wordt niet afgeraden of hoe moet ik mij dat voorstellen? De verkoper had niet echt een reden om er niet mee te fokken behalve dan dat haar merrie WFFS positief is getest en zij zelf genoeg andere fokmerries hadden en ze wilde gaan minderen wat betreft de fokkerij.

Oehlala
Berichten: 4292
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:46

voor mij zou het zeker voor een merrie wel een gebrek zijn. er is geen enkele bloedlijn zo interesdant dat het rechtvaardigt met een dergelijk gebrek door te fokken.

Xyris
Berichten: 9440
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:49

Ik denk dat de fokker in kwestie het beste wilt voor het stamboek en dus het WFFS-gen wilt helpen uitroeien, of er minstens niet aan wilt bijdragen.

De merrie heeft dus WFFS, als je met een WFFS-vrije hengst kruist dan hoef je je nergens zorgen over te maken. Het is alleen wel zaak dat je het veulen test op het gen, of de mogelijkheid dat het veulen een drager is overdraagt naar een eventuele koper om heel veel verdriet en ellende voor zowel de eigenaar als het veulen te voorkomen. Belangrijk stukje verantwoordelijkheid.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:50

Ik zou zeer voorzichtig zijn met fokken, en als je weet dat je merrie drager is, dit altijd bij het veulen testen en uitslag vermelden aan de koper.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 19:51

ruitje schreef:
Jouw manier van denken over fokken is wel boeiend. Eerst dat KS topic en nu dit.


Boeiend ook dat je je afvraagt of dit onder een verborgen gebrek valt, concludeer ik daar uit dat je het niet zou willen melden?


Ik concludeer dat jij je niet hebt ingelezen :)*

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:55

Mooie draagmerrie voor je KS merrie! :)*

BigOne
Berichten: 37975
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:03

Wanneer het een goed rijpaard is dan kun je zo’n dier rustig kopen maar om mee te fokken zou ik zeker niet doen. Dit soort genen zou er juist helemaal weer uitgefokt moeten worden, hengsten meteen de ballen er af en merries op een lijst .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 12-06-19 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 20:17

Ik was zelf ook niet van plan om er überhaupt mee te fokken. Ik wilde alleen weten wat de eventuele mogelijkheden zijn wat betreft het fokken met WFFS omdat ik er zelf te weinig info over kan vinden wat de mogelijkheden zijn en waarop er gelet dient te worden wat betreft een hengstenkeuze.

emilyslaluna
Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:18

Ik begrijp niet precies wat je doelen met de merrie zou zijn. Als rijpaard kan ze perfect dienen maar ik zou er niet mee fokken, net als dat de fokker er niet mee wilt fokken. Het doet niet minder aan de marktwaarde. Ik begrijp het verborgen gebrek niet, want het is toch niet verborgen??

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 20:20

Haarbal schreef:
Mooie draagmerrie voor je KS merrie! :)*


Nee hoor :)* :D

Xyris
Berichten: 9440
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:53

Als rijpaard: niks mis mee
Als fokpaard: moet je niet willen, weg met dat gen, maar als je toch wilt fokken, dan met een WFFS-vrije hengst + melden aan evt eigenaar van een nakomeling.

That's it.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:06

Fokken met een wffs drager merrie en die dan kruisen met een wffs drager hengst moet je echt niet willen. Gewoon 25% kans dat het veulen dood gaat en dat is echt te sneu.
Kwa rihpaard kan het prima

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 06:28

maria1990 schreef:
Ik was zelf ook niet van plan om er überhaupt mee te fokken. Ik wilde alleen weten wat de eventuele mogelijkheden zijn wat betreft het fokken met WFFS omdat ik er zelf te weinig info over kan vinden wat de mogelijkheden zijn en waarop er gelet dient te worden wat betreft een hengstenkeuze.



Het is niet helemaal te volgen dat je aan de ene kant zegt: ik wil er niet mee fokken, maar aan de andere kant wel vraagt wat de mogenlijkheden zijn en waar je op moet letten met een hengstenkeuze?

Dat spreekt elkaar nogal tegen en dus is het niet zo gek dat mensen hier kritisch op reageren.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 11:20

Ik vraag wat de mogelijkheden zijn wat betreft het fokken met WFFS dat lijkt mij geen hele rare vraag is het niet. Ik heb eerder al aangegeven dat ik sowieso niet ga fokken met een WFFS drager of het nu om GGK hengst gaat of een merrie met een interessante bloedlijn die WFFS positief is getest. Ik kan mij beter van tevoren laten informeren wat betreft het fokken met WFFS. Ik hecht er veel waarde aan om alles van tevoren goed te hebben uitgezocht want dat voorkomt in de toekomst een hoop teleurstellingen of een dood veulen.

Ik weet zelf heel goed welke merries er wel en niet wat toevoegen aan de fokkerij dus daar heb ik ook geen vragen over :D

Koekie73
Berichten: 2630
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:29

TS, als je schrijft over een merrie die WFFS positief is en je knoopt er vragen aan als; 'stel dat ik haar koop' en je hebt daarna vragen over wat er gebeurt als je er toch me gaat fokken.... dan is het toch niet gek als mensen daar op in gaan?
Als je dat niet van plan bent, zou ik eerst even kijken hoe je dingen opschrijft. Je ben dan zelf niet bepaald duidelijk. Dan hoef je niet ineens met grote letters te reageren, lijkt me >;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Diortje_vds, Fleuribelle en 11 bezoekers