Stokmaat verschil van 56 cm,dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Stokmaat verschil van 56 cm,dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 19:00

Ten eerste. Niet mijn dieren echt niet mijn keuze.


Ik was even op internet aan het scrollen en kwam een hengstenhouder voorbij waarbij een merrie met veulen stond, nakomeling van hun hengst. Heel mooi veulen, gave kleur ook en goed gebouwd. Maar erg groot.

Schijnt de moeder 90cm te zijn en de vader maar liefst 146 cm. Ik vind dit echt shockerend... De hengstenhouder was er best trots op leek het zo te lezen := Ik vind het echt een behoorlijk risico. Wat zijn jullie ervaringen met zon verschil? Gaat dat goed? Dit blijkbaar wel.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


JoyCiej007
Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Stokmaat verschil van 56 cm,dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:06

Het schijnt dat de embryo zich aanpast naar de baarmoeder van de merrie..... Maar dan nog, vind ik dit ook shocking ja. Toch een enorm risico wat je neemt. En afgezien van dat, begrijp ik niet waarom je een shet/mini met een tsja, new-forest oid zou willen kruisen. Wat voegt dat in vredesnaam toe?

Het is denk ik dan ook maar de vraag hoe het veulen straks zal uitgroeien. Hij kan nu wel goed gebouwd zijn maar groot, maar wie weet hoe dat verder uit gaat pakken... en of de verhoudingen dan nog wel kloppen.

Ik heb gelukkig geen persoonlijke ervaringen met zo'n verschil, en daar heb ik ook totaal geen behoefte aan.

Je hoort wel soms het omgekeerde; kleine hengst op grote merrie. Dat heeft een bokker hier ook eens gedaan (rumor has it).

Sannneke1991
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Friesland.

Re: Stokmaat verschil van 56 cm,dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:11

Een kleine hengst op een grote merrie is handiger dan andersom.

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:13

Nog los van de risico’s tijdens dekking (indien natuurlijk) bij zo’n verschil zou ik er zelf niet zo snel voor kiezen, nee. Zeker niet grote hengst x kleine merrie.

Ik heb weleens een Shet x AT gezien. Bloedje gaaf dier. Uit een shetlander merrie dus.
Weet ook van een fokker die Teke hengsten met Kaspische paardjes kruiste. Gaf ook geen problemen en gaf ook gave sportpony’s. Ik denk wel qua verschil in stokmaat niet zo extreem als voorbeeld van TS.

Zou er zelf niet snel voor kiezen en al zeker niet een al te groot verschil of met een mini die toch al wel wat vaker problemen met veulenen lijken te hebben.
Het verhaal van embryo die zich aanpast heb ik vaker gehoord, maar ken buiten dat ook horrorverhalen van veel te grote veulens of pups bij honden van zeer uiteenlopende grootte. Kan er zo snel in de literatuur niets over vinden, maar heb ook maar heel snel net ff gekeken (op paarden).

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Rinkex
Berichten: 1488
Geregistreerd: 03-09-14
Woonplaats: Thuis

Re: Stokmaat verschil van 56 cm,dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:15

Ik heb wel eens op een Shet x Fries gereden... mooi diertje was grote C maat, moeder was een Shet,zou er alleen zelf niet voor kiezen. :=

~Joy (†16/04/2019) & Will He Express (†11/10/2023) ~

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Stokmaat verschil van 56 cm,dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 19:17

Wat een aparte combis komen er voorbij zeg. Dit ging om een nrps x mini appaloosa. (Ki)
Blijkbaar gaat het toch vaak goed. Wat is de natuur toch apart.... Ik zou de complete 11 maanden dracht stress hebben :=

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Suzanne F.
Berichten: 48946
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Stokmaat verschil van 56 cm,dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:19

Tja mijn keuze zou het niet zijn maar ik ken een ongelukje en dat was een KWPN gefokte hengst met een Krack C vader met een Shetlander moeder. De bevalling is inderdaad erg moeilijk gegaan maar ze heeft het overleefd en het veulen is een leuke rijpony geworden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Ibbel
Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:21

Er is jaaaaren geleden in de VS onderzoek naar gedaan. Shet-merrie x trekpaard hengst en omgekeerd. De geboortemaat en de eindmaat van de eerste kruising was gemiddeld lager dan de geboortemaat en de eindmaat van de tweede kruising, maar er waren geen problemen - ook niet met zogen trouwens.

Eleeke
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:22

30 jaar geleden was de Gelderse hengst uitgebroken en had een shetlander gedekt. Prachtige pony uitgekomen. Geen problemen gehad met de geboorte.

Lynn_Nikita
Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Stokmaat verschil van 56 cm,dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:23

Op bokt heeft iemand dit zelfs gedaan, bewust
Mijn keuze zou het niet direct zijn

cinniz123
Berichten: 4385
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:31

Vroegahhh toen mijn fjord nog hengst was (20 jaar geleden) liep hij ook op het land tussen alle shetten....dus aardig wat kruisingen met shetlander mama’s en geen 1 die hulp heeft gehad bij de bevalling.
Geloof dat je er nu voor afgeschoten wordt maar toen waar hij op het land liep zeurde er niemand over.die shetten waren overigens ook van 1 eigenaar en die verhuurde ze.
Mijn eigen shet liep er toen ook tussen en daar kwam een mini fjordje uit die uiteindelijk 1.21m is geworden maar bij de geboorte was ze echt heel klein.
Zou er zelf nooit meer voor kiezen maar toen was ik blij dat hij gewoon lekker 24/7 naar buiten mocht als hengst.
Hier 2 foto’s van ze,2de zijn half broer en half zus

[ img ]

[ img ]

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers