Voor en nadelen veulen uit sportmerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Voor en nadelen veulen uit sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 13:33

Hoi allemaal,

Wij lopen al een tijdje rond met het idee om zelf een veulen te fokken uit onze merrie (Chippendale x Jazz x Inspecteur). Ze is inmiddels 6 jaar, Z1 dressuur en Elite. Een sportpredikaat erbij zou natuurlijk mooi zijn, maar dat kan ook later nog wel.

Volgend jaar zou een mooi moment zijn om haar te laten dekken, dan heb ik zelf namelijk ook wat minder mogelijkheden om haar door te trainen en daarnaast mag ze best een periode even wat minder aan het werk.

Nu twijfel ik toch nog enorm. Aan de ene kant lijkt het allemaal goed uit te komen en lijkt het me ook een mooie leeftijd voor haar om eens een veulen te krijgen (lijkt me ook gezond voor een merrie, past bij de natuur?). Aan de andere kant zijn er natuurlijk risico's en kun je tegenwoordig ook de merrie laten 'spoelen', waardoor de eventuele risico's er niet zijn.

Hoe denken jullie hier over? Wij hebben geen ervaring met fokken (wel geschikte accommodatie en professionele begeleiding) en vinden het daarom lastig om de voor- en nadelen af te wegen.


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Voor en nadelen veulen uit sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:53

Dat lijkt toch prima uit te komen dan?
Risico's, ja natuurlijk, maar telkens je je paard meeneemt naar een wedstrijd is dat toch ook een risico?
Als je je paard volgend jaar kan missen voor de sport zou ik het niet moeilijker en duurder maken door de gaan spoelen. En ik denk ook dat het voor de merrie een fijne periode is wanneer ze samen met haar veulen staat.

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:59

Natuurlijk is het een klein risico, maar in de meeste gevallen gaat het gewoon goed. Wat Sclimpre zegt, wedstrijden zijn ook een risico en zelfs in de wei kunnen er onverwachte dingen gebeuren. Niet teveel over nadenken, jij stapt toch ook gewoon elke dag op het paard? Kan er ook wat gebeuren maar om nu ons hele leven in bubbeltjesfolie gewikkeld achter de geraniums te gaan zitten is ook weer zoiets ;)

Dat de merrie een hele mooie leeftijd heeft is ook in haar voordeel. Wat ik gehoord heb worden ze er ook volwassener van als ze een veulen aan de voet gehad hebben. Ben benieuwd, wij verwachten volgend voorjaar het eerste veulen uit mijn sportmerrie.

Kabayo
Berichten: 13874
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Voor en nadelen veulen uit sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:08

Wanneer is een paard sport bij het kwpn?Ik zou aanraden dat toch eerst te doen. Heb toch wel vaak gezien dat een paard er een klap van krijgt in het bekken en dat ze dan net wat minder goed/soepel lopen

Maar. Als je volgend jaar dekt , kan je heel 2020 nog rijden. Lijkt mij haalbaar voor het paard :)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 15:20

Kabayo schreef:
Wanneer is een paard sport bij het kwpn?Ik zou aanraden dat toch eerst te doen. Heb toch wel vaak gezien dat een paard er een klap van krijgt in het bekken en dat ze dan net wat minder goed/soepel lopen

Maar. Als je volgend jaar dekt , kan je heel 2020 nog rijden. Lijkt mij haalbaar voor het paard :)

Z2+1 is ze een sportmerrie. Dat is ook echt wel haalbaar, alleen denk dat ik er al iets eerder (december/januari) tijdelijk niet meer aan toe kom haar te rijden (is nog wel even afwachten), maar een inschatting. Eigenlijk is het overigens wel de bedoeling na een veulen wat verder met haar te komen in de sport.

sorbetje
Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Voor en nadelen veulen uit sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:38

Mag je vrij starten of moet je eerst z1 door? In allebei de gevallen moet januari toch wel haalbare kaart zijn eigenlijk. Ik zou zeker eerst sportpredicaat rijden. Je weet nooit wat er gebeurd en bekkenstand kan inderdaad flink veranderen (na veulenen ook even goed laten behandelen). Spoelen is nog zwaarder zeker icm sport.

Jord
Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:40

Dan kun je toch iemand die direct Z2 kan starten haar een x laten starten? Dan zit die sport er in ieder geval op.

Ik zou haar ook gewoon zelf laten dragen.

_Caithlynn
Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:05

Risico heb je altijd.

En dit jaar dekken gaat niet meer lukken. Dus heb je bijna 1.5 jaar om haar naar het z2 te rijden. Zoals ik begrijp wil je pas 2020 dekken. Dat jaar kun je tot dec vaak nog op wedstrijd.

Ze hoeven per merrie verschillend, als ze drachtig zijn. Sommige 3 maanden van te voren sommige 1 dag op rust

CBD olie
http://www.4-betterfeeling.nl/
voor mens en dier

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Voor en nadelen veulen uit sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 17:05

Ik kan haar zelf starten tm zz zwaar dus dat is het probleem niet, behalve als ik eerder moet stoppen met rijden (reden per pb). Door iemand anders is geen optie, wil haar graag zelf opleiden. Gaat mij erom dat ik haar verder echt voor de sport heb, maar het ook wel een soort van zonde vind om geen veulentje te fokken met zo'n merrie.

Maar dank voor alle reacties. Jullie mening hierin is voor mij duidelijk en heeft mij ook wel geholpen mijn twijfels los te laten.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Voor en nadelen veulen uit sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:27

Hier ook een sportmerrie waar ik graag een veulen van wil hebben.
Afgelopen april eerste poging, ik dacht het lukt meestal toch niet gelijk. Dus wel.
Moest nog 2 winstpunten in het Z springen voor het sportpredicaat.
Sinds dat ze drachtig is lukt het springen niet meer... ze heeft met springen toch ergens last van..dus wel balen. Maar was mijn keuze dus we doen nu gewoon rustig aan, en kijken wel weer verder nadat het veulen er is. Hopelijk lukt het dan alsnog :)

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

sunnysoes
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:44

Hoi, een vraagje: heb je embryotransplantatie al overwogen? Dan spoelen ze alleen een “ei” uit je merrie, en gebruik je een andere merrie voor de dracht. Dan heb je niet het nadeel dat je de sport moet uitstellen en ook niet het risico op complicaties bij je merrie.

_Roxanne
Berichten: 1059
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:57

sunnysoes schreef:
Hoi, een vraagje: heb je embryotransplantatie al overwogen? Dan spoelen ze alleen een “ei” uit je merrie, en gebruik je een andere merrie voor de dracht. Dan heb je niet het nadeel dat je de sport moet uitstellen en ook niet het risico op complicaties bij je merrie.



ET kan zeker een optie zijn, maar zo gemakkelijk is het nog niet. Naast het aanzienlijke kostenplaatje moet je er rekening mee houden dat je merrie toch wel hormonaal wat kan krijgen van het spoelen. De draagmerrie moet dezelfde cyclus hebben, dus je zou dan zelf al een merrie moeten hebben die dat heeft of er eentje moeten 'huren'. Daarbij heeft TS aangegeven dat ze zelf geen tijd/mogelijkheid heeft om te rijden dan, dus in principe is haar merrie dan 'vrij'.

Carly-Reina (elite v. Dayano x Sultan) drachtig van Fürst Dior voor mei '24
Ninevanck (elite v. For Romace x Münchhausen) drachtig van Nashville Star voor juni '24
Elbria (elite v. Uphill x Ferro)

Anoeska27
Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:29

sunnysoes schreef:
Hoi, een vraagje: heb je embryotransplantatie al overwogen? Dan spoelen ze alleen een “ei” uit je merrie, en gebruik je een andere merrie voor de dracht. Dan heb je niet het nadeel dat je de sport moet uitstellen en ook niet het risico op complicaties bij je merrie.

Ze spoelen geen ei, ze spoelen een embryo. Dus de merrie moet alsnog eerst zelf drachtig worden. En als ze dan toch al vrij is dan zou ik haar het veulen zelf laten dragen.

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 14:33

De periode van het vrij zijn/rustiger aan trainen van mijn paard valt misschien toch niet helemaal gelijk met de periode waarin ze wegens dracht minder aan het werk zou kunnen. Ik verwacht in januari/februari/maart haar nauwelijks aan het werk te kunnen zetten en daarna weer rustig aan wat meer. Eigenlijk zou ze, wanneer ze in bijv. februari gedekt wordt, nog best een tijd door getraind moeten kunnen worden als ik alleen naar het paard kijk. Overigens is het dat jaar verder geen punt om wat rustiger aan te doen mocht dat voor haar nodig zijn.

_Roxanne
Berichten: 1059
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:43

Die maanden die jij aangeeft zijn normaliter de laatste maanden van de dracht. Uitgaande van bevallen in maart zou je in april moeten dekken.

Jij schrijft dekken in februari, dan krijg je dus een veulen in januari. Daar zou ik zelf nooit voor kiezen, i.v.m. met het naar buiten kunnen en het weer.

Ik zou er op rekenen dat je de laatste 3 maanden van de dracht het rijden echt op een lager pitje moet zetten en de eerste 3 maanden na de dracht ook. Ben je sowieso een half jaar 'kwijt'.

Als je het hebt over jan-feb-maart 2020 dat je haar niet kan rijden ben je eigenlijk net te laat, dan had je haar dit jaar moeten laten dekken. Kan eventueel alsnog, maar heel veel tijd heb je dan niet meer.

Carly-Reina (elite v. Dayano x Sultan) drachtig van Fürst Dior voor mei '24
Ninevanck (elite v. For Romace x Münchhausen) drachtig van Nashville Star voor juni '24
Elbria (elite v. Uphill x Ferro)

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 14:49

_Roxanne schreef:
Die maanden die jij aangeeft zijn normaliter de laatste maanden van de dracht. Uitgaande van bevallen in maart zou je in april moeten dekken.

Jij schrijft dekken in februari, dan krijg je dus een veulen in januari. Daar zou ik zelf nooit voor kiezen, i.v.m. met het naar buiten kunnen en het weer.

Ik zou er op rekenen dat je de laatste 3 maanden van de dracht het rijden echt op een lager pitje moet zetten en de eerste 3 maanden na de dracht ook. Ben je sowieso een half jaar 'kwijt'.

Als je het hebt over jan-feb-maart 2020 dat je haar niet kan rijden ben je eigenlijk net te laat, dan had je haar dit jaar moeten laten dekken. Kan eventueel alsnog, maar heel veel tijd heb je dan niet meer.

Klopt, dat had ik ook bedacht, maar vind het inderdaad te laat. Heb mij ook niet kunnen oriënteren op hengstenkeuze e.d.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 bezoekers