Hoe staat de Fries er vandaag de dag voor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Hoe staat de Fries er vandaag de dag voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 22:24

Als pennymeisje 20 jaar geleden wilde ik zooooo graag een Fries :') nu heb ik een tijdje een oud type (tuiger type) Fries kunnen rijden (ik spreek over zo'n 13 jaar terug) en deze ruin voldeed aan alle kenmerken die destijds aan een Fries werden toegeschreven:
- Lomp en log
- Zwakke rug
- Mok
- Kleine longinhoud
- Bijna geen conditie in te krijgen
- Eerste kwartier was ie sloom, dan een half uurtje lekker doorlopen, daarna weer sloom (conditie)
- Gevoelig op de luchtwegen
- Lichte zomerexceem
- Ataxie
Etc.
Maar ook:
- Eerlijk en trouw
- Werkwillig
- Opwaartse gangen
- Veel behang
- Deed het leuk op onderlinge dressuurwedstrijden

Nu ben ik toevallig in de gelegenheid om een Fries bij te gaan rijden van het rijtype, beestje is 8 jaar oud, ik weet de afstamming niet, maar het is wel van een heel ander kaliber als bovenstaand paard.

Uiteraard heb ik als penny, en later, onderzoek gedaan naar het ras. Hier kwam toch vaak wel uit dat bovenstaande minpunten bij heel veel Friezen voorkwam. Maar we zijn nu heel wat jaartjes verder en ik ben eigenlijk wel benieuwd tot hoeverre de inteelt is vermindert tov 15-20 jaar terug en tot hoeverre bovenstaande punten nog van toepassing zijn, en of het karakter ook verandert is door de jaren heen.

Ik heb natuurlijk gegooglet, maar ik heb graag ook meningen die niet van het stamboek of absolute liefhebbers vandaan komen.

Thanks :D

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 23:05

Als ik mijn Friese merrie (Remmelt x Fabe) naast jouw lijstje zet, zie ik nog weinig overeenkomsten met het oude type zoals jij ‘m omschrijft.
- Lomp en log
Is ze zeker niet, het is een sportief type.
- Zwakke rug
Enigszins, maar dit is ontzettend goed te trainen bij mijn paard. Nu haar rugspieren zich ontwikkelen, is het holle er bijna helemaal vanaf. Echter is het wel dat ze het bollen van de rug moeilijk vindt.
- Mok
Ze heeft mijt en daardoor mok, maar dit is met 2-3x per jaar preventief behandelen met ByeMite goed te weg te houden.
- Kleine longinhoud
Ze ademt wel snel zwaar als ze ‘t warm heeft, maar kan echt uren door stampen.
- Bijna geen conditie in te krijgen
Prima conditie, ze vindt het alleen nog lastig om langere tijd d’r spieren aan te spannen, maar dit lijkt me een kwestie van trainen.
- Eerste kwartier was ie sloom, dan een half uurtje lekker doorlopen, daarna weer sloom (conditie).
Ze is echt een dieseltje: moet even opwarmen, maar eenmaal op gang loopt ze als een trein. Enorme drive naar voren, looplust.
- Gevoelig op de luchtwegen
Nog niks van gemerkt.
- Lichte zomerexceem
Geen last van.
- Ataxie
Geen last van.

Etc.
Maar ook:
- Eerlijk en trouw
- Werkwillig
- Opwaartse gangen
Deze werken haar soms ook tegen, omdat ze zo graag wil en zo veel power heeft, dat ze ‘t in de rest van d’r lijf niet kan bolwerken en dus uit mekaar knalt.
- Veel behang
- Deed het leuk op onderlinge dressuurwedstrijden

Qua karakter is ze best een heethoofd, maar dit uit zich niet in gekke dingen of onhandelbaar gedrag. Ze blijft altijd bij me.
Nieuw dingen vindt ze spannend, maar eenmaal gezien, is ‘t ook goed. Wat dat betreft wel snel koel te krijgen.
Met rijden heeft ze een enorme drive naar voren, heel reactief op m’n been en denkt enorm mee (wat soms lastig is als we 8jes rijden en ze ‘weet’ dat we naar rechts moeten, maar ik een extra keer linksom wil :Y) ).

Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt :D

Edit: zal nog even een foto toevoegen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe staat de Fries er vandaag de dag voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 23:15

Lomp en log is die van mij helemaal niet, eerder heel sensibel en mensgericht.
- Zwakke rug die is wel een werkpuntje maar ze heeft absoluut geen doorgezakte rug of iets dergelijks. Eerder een wat zwakkere achterhand maar dit is allebei erg goed te trainen.
- Mok Heeft ze nog nooit gehad
- Kleine longinhoud - die van mij kan uren galoperen en trainen als ik wil, ze is sneller moe in de spieren.
- Bijna geen conditie in te krijgen- ook niet, heeft een top conditie. en bouwt ook makkelijk conditie op.
- Eerste kwartier was ie sloom, dan een half uurtje lekker doorlopen, daarna weer sloom (conditie)
Ook niet, wat hier boven gezegd wordt is het wel een dieseltje maar sjouwen kan ze wel.
- Gevoelig op de luchtwegen Niks van gemerkt
- Lichte zomerexceem mevrouw heeft dan wel weer lichte maneneczeem maar dit is met alleen een deken echt goed in de hand te houden
- Ataxie Dit heeft volgens mij niks met het friese ras zelf te maken, ken zelf meer kwpn ers die ataxie hebben dan Friezen.
Etc.
Maar ook:
- Eerlijk en trouw dit is ze zeker, onwijs mensgericht maar ook eenkennig. Voor mij doet ze bijv het dubbele als voor mijn stalhouder.
- Werkwillig Dit heeft ze zeker, gaat heel makkelijk over haar eigen grenzen heen.
- Opwaartse gangen Deze heeft ze ook
- Veel behang Maar voor een fries heeft de mijne niet zo gek veel behang.
- Deed het leuk op onderlinge dressuurwedstrijden Die van mij is sport gefokt en misstaat zeker niet in de dressuurring.


De punten die je hier boven opnoemd zijn eigenlijk meer paard specifiek dan ras zegmaar. Al deze punten kan ik ook bij de tinkers neerleggen bijv.

Maar moet je wel gelijk geven dat friezen echt veranderd zijn de laatste paar jaren, wat meer luxe en weg van dat barokke, wat ik zelf meer op prijs stel. Vind zelf de wat lompe en barokke friezen niks aan. Friezen worden tegenwoordig ook groter gefokt en daar komen weer andere problemen bij kijken. Die van mij is 1,75 en dan vinden de meeste echt enorm voor een fries. Die rug zal altijd wel een werkpunt blijven vermoed ik maar met goede selectie binnen het ras is die wel beter geworden vind ik dan.