Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:06

De reden dat een paard KS kan krijgen zijn er zo enorm veel, dat je niet direct kunt zeggen dat zo'n merrie niet meer als fokmerrie kan fungeren. Gros van de paarden met KS hebben er ook helemaal geen last van, ze hebben veel meer last van slecht rijden dan van slechte foto's.

Ook de hengsten worden niet rontgenologisch onderzocht op hals en rug voor de hengstenkeuring, wederom met de reden dat we er niets van weten qua erfelijkheid en dat het vaak geen belemmering geeft voor de sport.


Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:15

olijf schreef:
Maar ook van de bewezen hengsten kan je de rapporten op vragen en de nafok bekijken...in hoe ze het doen qua gezondheid....

Daar zitten alleen geen rug en halsfoto's bij.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:17

speedfiets_2 schreef:
Ik geloof niet dat er een paard bestaat dat geen klachten heeft waarvan men weet dat het ks heeft. Want hoe is men derachtergekomen/waarom zijn er foto's gemaakt? Want er waren klachten. Het is gewoon weg onverantwoord om te fokken met een ziek dier


Slecht rijden, slecht management en meestal een probleem in de voet. Bij bijna alle rugproblemen blijkt dat er een klinisch probleem in de voeten zit. Dus niet en en en, maar of of of, kan ook zeer goed.

Aangeboren pech is ook nog mogelijk. Maar de dierenartsen hebben niet voor niets gewaarschuwd dat men niet teveel waarde moet hechten aan rugfoto's.

En waarom worden er foto's gemaakt? Omdat men bij het kopen van een paard graag alle risico's uitsluit.........vooral de particuliere groep, daar moet een paard op en top gezond zijn, terwijl ie van vele kleine dingen op een foto nooit last gaat krijgen.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:29

ElviraKelan schreef:
Met dieren fok je in mijn opinie alleen als dit verantwoord is.
Hierbij kijk je naar karakter, gezondheid
Jouw merrie is niet gezond door mogelijk een erfelijke aandoening die dus mogelijk overdraagbaar is.

In mijn ogen stel je dan alleen jouw eigen belang voorop: het willen van een veulen


Kun jij ergens een wetenschappelijk artikel vinden waarbij blijkt dat KS erfelijk is?

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:51


Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:11

Precies Elisa,
Als je wil fokken met een KS merrie, dan zoek je een hengst uit die een goede rug heeft ( ik doel niet op foto;s, maar op exterieur) en je blijft weg van de volbloeden.

Maar ik denk dat het gros van de fokkers ( ook topfokkers) zijn merrie wel laat prokken, maar niet de hals en rug laat rontgenen en die weten dus niet of de merrie's KS hebben. En aangezien het niet tot de genetische erfelijke defecten behoord, is dat ook niet nodig om te doen.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:12

En wij zijn geen paarden, dus we hebben geen idee hoe zwaar een dracht voor een merrie is. We denken dat het zwaar is omdat het ons zwaar lijkt..............maar das toch wat anders :D

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:19

Sclimpre schreef:
We kennen toch het gewicht van een veulen ?
Met een beetje begrip van biomechanica kan je je daar toch wel iets bij voorstellen.
Het is niet omdat je geen paard bent dat je een paard om het even wat kan aandoen .



Aandoen?

Jij vindt dat moeder natuur de paarden wat aandoet? Ik denk dat die meer verstand van biomechanica heeft dat wij met zijn allen bij elkaar.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:44

Zware rugklachten, pijn in de rug.......................
Volgens jullie heeft een paard met KS dus gelijk pijn in de rug en zware rugklachten. Lees dan nogmaals dat artikel van de Europese artsen.
Bij het grootste gedeelte van de paarden met KS is er helemaal geen pijn. Is er geen klinisch beeld van pijn. Zijn alleen de foto's wat minder mooi.

Moeten alle vrouwen nu ook op de foto? Want misschien krijgen ze wel last van hun ruggewervels als ze zwanger zijn.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:10

olijf schreef:
Benzz schreef:
En wij zijn geen paarden, dus we hebben geen idee hoe zwaar een dracht voor een merrie is. We denken dat het zwaar is omdat het ons zwaar lijkt..............maar das toch wat anders :D



En dat langdurige fokmerries soms door de kogel zakken, zal niet zijn omdat het zo makkelijk is allemaal.
Dan zou dat nooit voorkomen toch?
Zal idd niet voor alle merries gelden en vast ook niet na 1 veulen, maar denk dat je niet kan stellen dat het niets doet met een paardenlijf...

Maar dat zeg ik toch ook niet?

Overigens is het aannemelijk dat die merrie door de kogels zakt door het vele veulenen, maar zeker weten doe je dat niet. Sommige zijn gewoon week gekoot en zouden ook zonder al die drachten op oudere leeftijd door de kogel zakken.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:09

Gooi de merrie in de wei met een hengst, dan kan ze zelfstandig de keuze maken :D

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:07


Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:46

Suzanne F. schreef:
Benzz schreef:
https://www.bitmagazine.nl/medisch/kiss ... eem/29197/

Hier is Jacques Maree aan het woord, een gerenommeerd arts in Nederland. Lees dat maar eens door.


Dit artikel is meer dan 4 jaar oud. Inmiddels wordt er anders over gedacht. Lichte KS kan inderdaad revalideren met correct management en correcte rijkunst. Maar er zijn jonge paarden die net zadelmak zijn die ernstige KS hebben, in klasse 4. Dat komt niet door de rijerij, die hebben dat gewoon al en is ontwikkeld in de groei. En dan rijst de vraag of dit komt door verkeerde voetstanden want vaak gaat dit samen of dat het andersom is. Een kip ei verhaal. KS komt zelden alleen, zeker bij jonge paarden waar de oorzaak niet het langdurig foutief overbelasten van de rug is.


Daarom staat er ook niet dat 100% van de paarden het op die manier krijgen. Er zijn altijd uitzonderingen........
Maar het bericht wat vorig jaar eruit is gegaan, blijkt wel dat de artsen er nog steeds hetzelfde over denken. Er wordt nu zelfs gepromoot om die rugfoto's te laten wat het is.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:49

Suzanne F. schreef:
Waar schrijf ik dat? Ik weet alleen dat dierenartsen hier inmiddels anders over denken dan vroeger omdat ik een jong paard met KS heb gehad en de arts mij dit vertelde.

Een zwaluw maakt nog geen zomer. Omdat jij een paard hebt gehad die KS op jonge leeftijd had, betekent niet dat we het over jou hebben als het gaat over rijtechnische problemen. Het gaat over het algemene beeld en de algemene problematiek. Nooit over 1 paard.

En het artikel over de europese commissie van artsen spreekt jouw verhaal over dat artsen er anders over denken tegenwoordig volledig tegen.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:56

Suzanne F. schreef:
Eens. Maar het komt dus wel voor dat jonge paarden KS of andere rugafwijkingen hebben zonder rijtechnische achtergrond. En er kan dus wel een erfelijke factor inzitten.


Maar dat weten we niet, dat is het punt juist. Hij kan ook in de opfok een keer over de kop zijn gevlogen of wat dan ook. Er zijn zoveel andere factoren. Kijk het is natuurlijk onwijs zuur als je je jonge paard kunt inslapen door deze kwestie en begrijp heel goed dat je dan iets minder objectief in de discussie staat. Maar het blijft onwijs lastig om "iets" aan te wijzen qua erfelijkheid. Volgens mij is het alleen dat volbloeden vaak de wervels dichterbij elkaar hebben staan.

Zou ik zelf fokken met een merrie met KS? Ja als deze op oudere leeftijd het blijkt te hebben, succesvol in de sport heeft gelopen en klinisch goed is, mits zeer goed papier, dan zou ik er ook mee fokken.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:52

pompadour schreef:
hoefijzers schreef:
Ik ken iemand die wel fokt met een kwpn merrie met ks. De merrie wordt bereden en heeft denk nu 5 veulens gekregen. Van een van haar veulens weet ik dat deze ook ks had. Hiér kwamen ze achter tijdens het beleren. Paard is op de foto gezet en is meteen daarna ingeslapen. Erfelijk of niet?


Ja, dan wel .

Mijn DA heeft altijd gezegd Nooit gaan fokken met dieren met een afwijking, erfelijke ziekten( waar men altijd over zwijgen in de fokkerij), aandoeningen, en met slechte karakter ook niet mee fokken
Of het nu om het fokken met rashonden of een raskatten of met paarden.

Hoezo dan wel?
4 gezonde veulens en 1 met ks, en niemand die kan bewijzen dat het vererft is? Merrie wordt ook gewoon gereden...
Gevalletje hekserij

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:20

Nou ik vind iedereen hier wel een beetje superieur reageren. Alles valt of staat met hoe de merrie klinisch is. Er zijn zoveel paarden die na een revalidatie inclusief behandeling gewoon top functioneren.

En hoe de merrie klinisch is, dat is het beste te beoordelen door de veeartsen. Niet door bokt.nl

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:39

bigone schreef:
Benzz schreef:
Nou ik vind iedereen hier wel een beetje superieur reageren. Alles valt of staat met hoe de merrie klinisch is. Er zijn zoveel paarden die na een revalidatie inclusief behandeling gewoon top functioneren.

En hoe de merrie klinisch is, dat is het beste te beoordelen door de veeartsen. Niet door bokt.nl


Nav je andere posts was wel duidelijk dat je vind dat dit best kan, prima maar deze merrie moet over tien a elf maanden wederom behandelt worden. Dus het is niet eenmalig, het komt blijkbaar secuur wat trainen betreft, ook dit is in het laatste stadium van de dracht niet meer mogelijk. En een goed getraind paard mag dan wat kunnen hebben, de hormonen zorgen voor een dusdanige verandering in spieren en banden, vooral in die achterkant, juist waar de ks bij ts haar paard zit, dat je kunt stellen dat ze in ieder geval voor deze merrie een zeer groot risico neemt dat ze er niet goed door komt.
Maar ja, dan heeft ze wel haar veulen en ik zeg dan, zoek een andere manier waardoor je risicoloos voor de merrie toch een veulen van haar krijgt. Ts heeft het over klonen maar draagmoederschap is iets compleet anders.


Volgens mij staat er in mijn post nergens dat ik vind dat het kan, er staat eenmalig wat ik zelf zou doen.
Ik breng alleen de nuance aan, aangezien iedereen hier losgaat zonder inhoudelijke kennis.

Ook bij KS zijn er heel veel verschillende gradaties. En blijkbaar ben ik niet de enige die er zo over denkt, want ik heb je ook de links naar de diverse artsen laten zien, die er ook wat genuanceerder over denken dat iedereen op bokt.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:40

bigone schreef:
Een paard met ijzers keuren heeft ook geen nut, elk paard word in principe blootvoets gekeurd, ter uwer informatie.


KLinisch?

Echt niet..............voor de foto's worden de ijzers eronder uit gehaald, voor het klinische gedeelte zeker niet.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:09

Evelien__ schreef:
Ik heb met mijn merrie 2 jaar geleden een eerste veulen gefokt van een franse hengst, die door Zangersheide aangekocht is. Prachtig veulen uit gefokt, dus dit jaar wederom merrie laten dekken.
Nu is zij gedekt door een Nederlandse hengst, die in Nederland de hengstenkeuring niet (?) gehaald heeft. Kazan (Z). (Baloubet du Rouet x Hearbreaker). Ik vond informatie van hem op kwpn.nl en hierbij was ik zeer aangenaam verrast te lezen dat hij PROK goedgekeurd is! Chapeau voor de fokker/eigenaar die hem hierop laten testen heeft.
Mag wat mij betreft bij nog meer hengsten gebeuren!


PROK zit geen rug bij...........

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:36

cursebreaker schreef:
En dat ze al 5 veulens heeft gehad, zegt niks hoor. Ik vind een 6e dracht namelijk best veel gevraagd van een paard, ongeacht of ze KS hebben of kern gezond zijn. Moet er als moeder zijnde zelf niet aan denken om 6 koters ter wereld te brengen. Wat 1 dracht/zwangerschap al met je lichaam doet bv. En ook al is de mens en het paard qua anatomie niet met elkaar te vergelijken, het zal voor een paard net zo goed elke dracht alleen maar zwaarder worden naar mate de merrie ook nog ouder wordt - nog los van de KS die ze heeft.

.

Hier gaat het natuurlijk een klein beetje fout. Nu vermenselijk je een paard. Paarden kunnen prima veel veulens krijgen, gebeurd in de natuur ook en bij fokkers krijgen ze ook gewoon jaarlijks een veulen.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:08

ZO mag je er over denken, maar dat betekent niet dat je het goed hebt. Het zit in het instinct van een merrie om drachtig te worden. Die denken niet na.

En ik heb er veel voorbij zien komen die gewoon 18 veulens hebben gekregen en in prima gezondheid waren. Maar de maatschappij is ook wel erg betuttelend geworden.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:25

bigone schreef:
Fokkers die met goede lijnen fokken stellen alles in het werk om de meestal elite merries gezond te houden. Natuurlijk kan ook bij hun in de loop van de jaren ks bij een van de merries openbaren want net als de mens komen er kwalen bij het ouder worden. Deze worden niet meer voor de fok ingezet. Hooguit nog embryo’s in een draagmoeder. Maar de twee fokkers die ik ken doen dat alleen wanneer de ks door trauma is ontstaan.
Ondanks dat ks nog niet bewezen erfelijk is willen ze absoluut geen risico nemen.


Ik ken er heel veel en die laten een merrie alleen prok keuren. En daar zitten geen rugfoto's bij. Dus de kans dat er met KS gefokt wordt is gewoon heel groot.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:53

ElviraKelan schreef:
Indien jouw paard een andere vorm van pijnstilling nodig heeft tijdens de dracht, jouw paard heeft daar meer risico op, is dat dan niet schadelijk voor het veulen?

.

Nee.

Je moest trouwens eens weten hoeveel merrie's er op de buut staan tijdens dracht en veulen aan de voet.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:57

cp112 schreef:
Benzz schreef:

Nee.

Je moest trouwens eens weten hoeveel merrie's er op de buut staan tijdens dracht en veulen aan de voet.




Jawel, dat kan wel degelijk schadelijk zijn voor het veulen. Zeker bij lange periode.

Bijsluiter zegt echt iets anders.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 bezoekers