Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:49

MariekeTV schreef:
Zeg dat Bigone.
Denk je eindelijk een fatsoenlijk bericht en dan toch nog net even die laatste zin erin gooien, echt jammer.


Dat is een terugkerende tendens in bijna alle berichten, even positief dan er iets achteraan om zichzelf beter te voelen. Dit soort mensen hebben geen paard maar therapie nodig als ze dat al niet hebben.
Dat is namelijk het minste wat je kan doen, iets over een ander zeggen waardoor je jezelf beter, verhevener voelt, bah :r

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:57

Horseloverl schreef:
Als je da zegt dat een veulen fokken geen kwaad kan waarom niet?

Hier een merrie met grote kans op waterhoofd. Nu 4 veulens gehad en nog nooit wat raars gehad. Denk dat dat net als met ks (mocht het erfelijk zijn) gewoon geluk hebben is.


Ik denk er precies hetzelfde over :)

Suzanne F.
Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:07

maria1990 schreef:
Horseloverl schreef:
Als je da zegt dat een veulen fokken geen kwaad kan waarom niet?

Hier een merrie met grote kans op waterhoofd. Nu 4 veulens gehad en nog nooit wat raars gehad. Denk dat dat net als met ks (mocht het erfelijk zijn) gewoon geluk hebben is.


Ik denk er precies hetzelfde over :)


Een veulen met een waterhoofd wordt meteen ingeslapen. Wat doe je dan met een veulen met Kissing Spines? Verkopen? Aan iemand die er ook weer spuitjes in gaat duwen?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:28

Overigens zijn er genoeg paarden die KS hebben die goed presteren in de sport. Niet iedereen duwt overal meteen spuitje in en dat is maar goed ook. Ik heb liever paarden met KS dan paarden met een blessure aan de diepe buigpees of een verkeerde beenstand dat is een stuk zorgwekkender vind ik dat soort gebreken zou ik dus nooit willen kopen of er überhaupt mee willen fokken. Het veulen is voor mezelf bedoeld en mocht ik het veulen willen verkopen dan zie ik wel hoe het loopt. De kans is nihil dat het veulen ook KS gaat krijgen omdat het niet in een opfok komt.

Ik ga een hengst gebruiken met een sterke bovenlijn en dat voorkomt al een hele hoop. Haar veulens zijn allemaal heel goed gelukt en doen het goed in de sport dus dat risico durf ik wel te nemen en fokken blijft altijd gokken ;)

Suzanne F.
Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:30

maria1990 schreef:
De kans is nihil dat het veulen ook KS gaat krijgen omdat het niet in een opfok komt.


Oké wat heeft een opfok met Kissing Spines te maken? Nu ontgaat mij echt alle logica hier.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Kabayo
Berichten: 13899
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:31

Horseloverl schreef:
Als je da zegt dat een veulen fokken geen kwaad kan waarom niet?

Hier een merrie met grote kans op waterhoofd. Nu 4 veulens gehad en nog nooit wat raars gehad. Denk dat dat net als met ks (mocht het erfelijk zijn) gewoon geluk hebben is.

Wees er maar trots op :n |o

9 jaar oud, van binnen kapot gescheurd.

Bahbah :r
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 26-05-19 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Suzanne F.
Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:34

Och jeetje wat een nare foto’s.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:40

Het komt wel eens voor dat ze in de opfok mekaar in elkaar trappen en dat ze dan op het beton terecht komen en KS kan ontstaan door een eventuele harde val op de rug. In ieder geval kunnen de rugwervels ernstig beschadigd raken door zo'n val.

Kabayo
Berichten: 13899
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:41

Suzanne F. schreef:
Och jeetje wat een nare foto’s.

Hopelijk komt het aan om niet met zulke dieren te fokken. Dit wil je merrie en veulen toch niet aandoen? ;( Als ik had geweten dat dit voorkomt bij NRPS D ponys had ik haar zeker laten testen. Maar helaas is het zo onbekend bij D-E ponys.... Ik wist het zelf ook niet.

Maar als je het wél weet en wél besluit te fokken.... echt.... waarom??

Over KS heb ik geen verstand van. Weet wel dat een dracht zwaar is en erg op de rug aankomt. Dat je 20/30 min kan rijden is mooi maar (sowieso) 6 maanden een hele dikke buik mee moeten slepen...met pijn.. moet je dat willen?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

cobiie
Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:43

maria1990 schreef:
Het komt wel eens voor dat ze in de opfok mekaar in elkaar trappen en dat ze dan op het beton terecht komen en KS kan ontstaan door een eventuele harde val op de rug. In ieder geval kunnen de rugwervels ernstig beschadigd raken door zo'n val.

Gelukkig kan in een “eigen” kudde er geen ruzie plaatsvinden of een paard vallen. :)*

[o]

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:47

Kabayo; wil je jouw foto's in een spoiler plaatsen? Sterke ermee het ziet er heel naar uit ;(

cobiie; je kunt zelf heel veel voorkomen door de juiste maatregelen te treffen. Uiteraard heb ik niet alles in de hand, maar wat ik kan voorkomen voorkom ik liever.

denisesilver
Berichten: 2875
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:51

Kabayo :(:)

Moedwillig fokken met een gebrek is een ding, maar met een geboortedefect :n

Ts, die paarden in de topsport hebben doorgaans geen klinisch ziektebeeld. Die van jou nu ook niet, maar we weten niet wat het doet als daar kilo's gewicht aan komt te hangen. Paarden in de topsport dragen immers doorgaans zelf niet, dat gaat allemaal via ET

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:59

Kun je mij dan eens uitleggen waarom je denkt dat het zesde veulen voor problemen gaat zorgen? Want ik zie die logica niet. Als ik had gehoord dat ze moeite had gehad tijdens de dracht dan had ik een eerlijke keuze gemaakt om het niet te doen. Maar zeg nou zelf welk mens of dier heeft het nou niet zwaar met de laatste loodjes van een dracht of zwangerschap.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:12

Tja, een vrouw kan het kalmer aan doen, gaan liggen bij pijn in rug en bekken , een paard kan maar even liggen en zal door het inzakken van de rug veel pijn ervaren omdat de ks dan weer tegen elkaar aanschuurt en zelfs zal toenemen door de op elkaar klappende wervels. En die pijn kun je de eerste maanden door training vermijden bij een paard , laatste drie maanden niet terwijl de dracht dan op zijn zwaarst is. Of je moet denken dat je je paard flink door kunt trainen tot aan de bevalling

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:18

Ik ga op mijn handen zetten na 1 opmerking en ja die is persoonlijk

TS wat een ontzettende nare opmerkingen kan jij maken. Wat een empathie naar andere toe. Zolang ze jou maar niet persoonlijk aanvallen en in jouw straatje meel#llen

Susanne trek het je niet aan. Ik volg jou in wat jij zegt en denk er eender over

denisesilver
Berichten: 2875
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:20

maria1990 schreef:
DJZ schreef:
Dus zonder behandelingen ervaart het paard ongemak?


Ja

Bijvoorbeeld om deze reden al.

Daarbij heeft iemand ook al een verhaal gedeeld waarbij groenlicht werd gegeven voor het fokken (waar niet voor werd gekozen), bij wie de merrie zodanig achteruit is gegaan in die maanden daarna dat deze het niet heeft gehaald.

Om ook maar eens te vragen of de merrie gereden is tijdens de voorgaande drachten, want het komt voor dat door niet rijden men zich er niet van bewust is dat een paard pijn heeft, of dergelijke klachten afschilderd als iets dat bij de dracht hoort. Wanneer heb je de oude eigenaren gevraagd of ze last had van ks tijdens de dracht, voor of na verkoop? Want ik zie iemand niet zomaar toegeven dat een paard pijn heeft aan de rug als deze nog niet aangekocht is (noem me maar pessimistisch). En was de ks bekend bij de vorige eigenaren of pas bij jou aan het licht gekomen?

Edit: ik hoop niet dat je na het bericht van bigone reageert met dat sommige merries wel gereden kunnen worden tot aan het einde van de dracht. Een zwaluw maakt geen zomer

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:07

Veel beweging is juist goed voor haar en rijden ook. Ze kan gerust een poosje stilstaan en dan weer bereden worden daar wordt ze nota bene niet slechter van. Het doet er verder niet toe hoe ik erachter ben gekomen hoe ze KS heeft gekregen. Want dat is totaal niet relevant.
Ik ga haar dan tijdens een eventuele dracht zolang mogelijk onder het zadel doortrainen en naast het rijden kunnen haar spieren ook los gehouden worden door middel van stretchoefeningen vanaf de grond
Nogmaals ik verwacht geen rampscenario's bij een eventuele dracht. Haar vorige 5 veulens zijn ook vlekkeloos ter wereld gebracht en toen had ze ook geen last van haar spieren of banden.

Fokken blijft altijd gokken. Elke fokmerrie kan last krijgen van de laatste loodjes dat is volkomen normaal tijdens de dracht. Voor dit jaar staat er sowieso geen veulen op de planning. Ik snap ook werkelijk waar niet dat de gemoederen altijd zo hoog moeten oplopen het gaat maar op een veulentje fokken en dan ontbreekt er opeens empathie als het niet in je straatje past heel bijzonder een gebrek aan empathie is nog nooit geconstateerd bij mij. Sterker nog de empathie is bij mij meer als genoeg aanwezig :D

cursebreaker
Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:15

Ik denk dat het veel mensen vooral tegen de borst stoot dat je een topic opent en adviezen vraagt en iedereen neerschiet die niet verteld wat jij wilt horen. Dan had je beter geen topic kunnen openen, want het ziet er gewoon niet uit alsof je openstaat voor wat mensen te zeggen hebben die je aanraden niet te fokken. En als er dan ook nog aanvallen achteraan komen waarbij je mensen veroordeelt die hun paard hebben laten inslapen, moet ik zeggen dat je dus weer niet erg open minded erin staat, wat dan weer de vraag opgooit over waarom je een topic opent als je niet openstaat voor adviezen die je niet aanstaan. Erg jammer, de manier waarop er soms (best respectloos) gereageerd wordt.

En dat ze al 5 veulens heeft gehad, zegt niks hoor. Ik vind een 6e dracht namelijk best veel gevraagd van een paard, ongeacht of ze KS hebben of kern gezond zijn. Moet er als moeder zijnde zelf niet aan denken om 6 koters ter wereld te brengen. Wat 1 dracht/zwangerschap al met je lichaam doet bv. En ook al is de mens en het paard qua anatomie niet met elkaar te vergelijken, het zal voor een paard net zo goed elke dracht alleen maar zwaarder worden naar mate de merrie ook nog ouder wordt - nog los van de KS die ze heeft.

Daar naast vind ik zelf het risico ook erg groot, wetende dat je haar naar mate de dracht vordert, niet meer kunt trainen zoals je nu doet en dan is het denk ik dubbel op; dan zal het lichaam misschien wel weer last krijgen van de KS want je kunt niet meer trainen EN last hebben van de hormonen die inwerken op de rugbanden e.d. Dus het is niet vreemd dat mensen je adviseren om je merrie dit niet aan te doen, ondanks dat ze al 5 veulens ter wereld heeft gebracht. Het zijn dus toch best wat onzekerheden die je tegemoet gaat en best een risico voor je merrie gaan vormen, ONDANKS dat ze al 5 veulens heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 27-05-19 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Kabayo
Berichten: 13899
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:17

Ts vraagt niet om advies hoor. Om ervaringen wie nog meer met een KS paard heeft gefokt. En in al die 12 paginas nog geen een....

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

cursebreaker
Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:20

Kabayo schreef:
Ts vraagt niet om advies hoor. Om ervaringen wie nog meer met een KS paard heeft gefokt. En in al die 12 paginas nog geen een....


Maar als mensen dan reageren die ervaring met KS hebben icm fokken en aangeven het niet verstandig te vinden voor de merrie (want die mensen met ervaringen waren er wel) is dat toch precies hetgeen wat TS zou moeten helpen en waar het topic toch voor bedoeld is? En die mensen werden ook al gelijk afgeschoten. Er is geen enkel moment geweest waarin TS echt open stond om te horen wat verteld werd, van welke kant uit het ook kwam.

En ik snap goed, zoals ik het zelf dan ook voel en zie, dat mensen reageren om te zeggen van 'goh, is dit wel verstandig?' want uiteindelijk gaat het iedereen ook om de gezondheid van de merrie en de risico's die eraan zouden zitten en willen ze TS alleen maar helpen hierin. Daar is het een forum voor, om je mening te mogen en kunnen uiten. Als er gewoon op een normale manier gepraat kan worden met elkaar, is daar niks mis mee imo om je twijfels en angst te uiten over wat de gevolgen kunnen zijn voor deze merrie als ze ermee doorgaat. Soms kan het helpen om met 10 paar ogen naar een situatie te kijken waar je je zelf misschien blind op staart. Ik denk dat het allemaal gewoon goedbedoeld advies is geweest, maar de manier waarop er soms gereageerd wordt naar elkaar gaat dan wel een trigger zijn bij sommigen om het (onbewust) een negatieve draai aan het topic te geven, jammer genoeg.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Kabayo
Berichten: 13899
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:31

Mijn reactie was puur op jou eerste zin, dat TS een topic opent voor adviezen. En dat is gewoon niet zo. En met adviezen mag TS doen wat ze wil, al helemaal als ze er niet eens om gevraagd heeft.

Ik keur het zeker niet goed om met KS te fokken, maar vind het ook niet goed om 12 paginas lang je adviezen door te douwen. Maar dat is bokt

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:36

Het is de toon die de muziek maakt. Ik denk dat er ook maar weinig mensen zijn die niet in de aanval gingen als ze in mijn schoenen stonden. Ik heb een aantal suggesties die ik zeker wel mee neem in mijn beslissing. In het dagelijkse leven laat ik ook niet iemand over mij heen lopen en hier dus ook niet. Ik vraag aan fokkers wie er ervaring heeft met het fokken met merries die KS hebben. Ik heb niet gevraagd hoe ik mijn paard moet rijden of hoe ik die moet verzorgen. Als ik dan een antwoord krijg met nee, niet doen maar vervolgens heeft diegene niet zelf met een merrie gefokt die KS hebben dan is dat geen eerlijke afweging in mijn ogen wat betreft het fokken met mijn merrie.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:50

Er is ook nog zoiets als gezond verstand, goed nadenken of je je merrie op wilt offeren voor het hebben van een veulen uit haar. Je geeft aan voldoende financiële armslag te hebben om meerdere paarden te onderhouden dan kun je uit de lijnen waar je merrie uitkomt beter een veulen kopen i.p.v. het leven je merrie en misschien zelfs het gewenste veulen op spel te zetten.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Femke_Tweety
Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:04

maria1990 schreef:
Als ik dan een antwoord krijg met nee, niet doen maar vervolgens heeft diegene niet zelf met een merrie gefokt die KS hebben dan is dat geen eerlijke afweging in mijn ogen wat betreft het fokken met mijn merrie.



Maar je wilt dus echt dat alleen mensen die zélf met een merrie met ks gefokt hebben reageren?

Dat zullen er gewoon niet zo veel zijn, juist omdat veel mensen het niet verstandig vinden...


En waarom zouden alleen mensen die er wél voor gekozen hebben er verstand van hebben?

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:55

De mening van mensen met enig inzicht in biomechanica is blijkbaar niet interessant voor de ts, als zij 1. niet met een merrie met ks hebbem gefokt, en 2. haar visie inzake fokken met een merrie met ks niet delen.
Dan blijven er weinig over qua mensen van wie zij iets aan wil nemen.

Maar de beslissing is al genomen, dus ik zou me als ts gewoon uit dit topic terugtrekken. Je DA staat er bljjkbaar achter en je weet overduidelijk exact wat je doet, dus heb je ook geen mening of ervaringen van anderen meer nodig. Het is ook je goed recht om die naast je neer te leggen.

Maar als je toch blijft reageren, wat op zich óók je goed recht is, stop je reacties dan niet vol met steken onder water richting anderen, zeker niet over de rug van hun ingeslapen paard. Dat is volkomen onnodig en zelfs vals, en het heeft helemaal niets meer te maken met je standpunt verdedigen en niet over je heen laten lopen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carika en 157 bezoekers