Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:11

maria1990 schreef:
omdat ik er genoeg geld en tijd ingestoken heb mag ik er ook wel wat voor terug krijgen




Ik vind deze zin zo verschrikkelijk storend overkomen,alsof je iets eist van een dier want je hebt er geld ingestoken.


maria1990 schreef:
Het is de toon die de muziek maakt.


Wellicht dat je ook naar je eigen muziek kan luisteren,het is niet allemaal even zuiver.


Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:11

Femke_Tweety schreef:
maria1990 schreef:
Als ik dan een antwoord krijg met nee, niet doen maar vervolgens heeft diegene niet zelf met een merrie gefokt die KS hebben dan is dat geen eerlijke afweging in mijn ogen wat betreft het fokken met mijn merrie.



Maar je wilt dus echt dat alleen mensen die zélf met een merrie met ks gefokt hebben reageren?

Dat zullen er gewoon niet zo veel zijn, juist omdat veel mensen het niet verstandig vinden...


En waarom zouden alleen mensen die er wél voor gekozen hebben er verstand van hebben?



Dat lijkt mij volkomen duidelijk dat ik alleen ervaringen wilde horen over het fokken met KS en niet de rest erom heen.

Citaat:
Askja Maar als je toch blijft reageren, wat op zich óók je goed recht is, stop je reacties dan niet vol met steken onder water richting anderen, zeker niet over de rug van hun ingeslapen paard. Dat is volkomen onnodig en zelfs vals, en het heeft helemaal niets meer te maken met je standpunt verdedigen en niet over je heen laten lopen.


Het ging over de bewezen feiten dus dat heeft niets te maken met mijn standpunt te willen verdedigen maar met de realiteit. Het valt me wel op dat wanneer je iets zegt dat je alleen maar komt om te boel op te stoken i.p.v. dat je bij het onderwerp blijft en inhoudelijk gaat reageren. Ik heb alleen gezegd dat inslapen niet altijd de enigste oplossing hoeft te zijn en dat heeft helemaal niets te maken met steken onder water richting andere mensen toe. In het algemeen vind ik dat je geen dieren moet houden als je de financiële middelen er niet voor hebt. Die mening mag ik hebben. We leven in een vrij land dus je hoeft niet meteen met het vingertje te lopen wijzen richting mij en elke keer oude koeien uit de sloot te halen. Daar schiet niemand wat mee op.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:36

cursebreaker schreef:
En dat ze al 5 veulens heeft gehad, zegt niks hoor. Ik vind een 6e dracht namelijk best veel gevraagd van een paard, ongeacht of ze KS hebben of kern gezond zijn. Moet er als moeder zijnde zelf niet aan denken om 6 koters ter wereld te brengen. Wat 1 dracht/zwangerschap al met je lichaam doet bv. En ook al is de mens en het paard qua anatomie niet met elkaar te vergelijken, het zal voor een paard net zo goed elke dracht alleen maar zwaarder worden naar mate de merrie ook nog ouder wordt - nog los van de KS die ze heeft.

.

Hier gaat het natuurlijk een klein beetje fout. Nu vermenselijk je een paard. Paarden kunnen prima veel veulens krijgen, gebeurd in de natuur ook en bij fokkers krijgen ze ook gewoon jaarlijks een veulen.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:36

Maria, je maakt een hele grote fout door alle ks over een kam te scheren. Dat jouw paard met mesotherapie op de been kan blijven en een ander paard niets eens pijnvrij in de weide kan staan is een groot verschil. Heeft niets met voldoende geld te maken. Jij hebt mazzel een ander niet en geeft een dier een humaan einde. Dat jij de liefde voor een dier in twijfel trekt doordat mensen het laten gaan is niet netjes. Deze mensen handelen ook naar eer en geweten en niet naar de portemonnee. En hebben heel veel verdriet om het overlijden van hun paard. Wanneer een da tegen mij zou zeggen dat het lapmiddelen zijn en je alleen hun portemonnee spekt, daar heb ik respect voor. En ken je je paard goed dan weet je ook dat ze doodongelukkig kunnen worden wanneer ze de hele dag op de wei moeten, niet alle paarden maar sommige dieren kwijnen weg. En als aanvulling, rust roest zeker bij artrose waar het paard waar jij van zegt dat het niet ingeslapen hoefde te worden ook ernstig door was getroffen .Paard was door de aandoeningen en dus pijn niet te trainen en rust op de weide had de situatie alleen verergerd .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

cursebreaker
Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:59

Benzz schreef:
cursebreaker schreef:
En dat ze al 5 veulens heeft gehad, zegt niks hoor. Ik vind een 6e dracht namelijk best veel gevraagd van een paard, ongeacht of ze KS hebben of kern gezond zijn. Moet er als moeder zijnde zelf niet aan denken om 6 koters ter wereld te brengen. Wat 1 dracht/zwangerschap al met je lichaam doet bv. En ook al is de mens en het paard qua anatomie niet met elkaar te vergelijken, het zal voor een paard net zo goed elke dracht alleen maar zwaarder worden naar mate de merrie ook nog ouder wordt - nog los van de KS die ze heeft.

.

Hier gaat het natuurlijk een klein beetje fout. Nu vermenselijk je een paard. Paarden kunnen prima veel veulens krijgen, gebeurd in de natuur ook en bij fokkers krijgen ze ook gewoon jaarlijks een veulen.


Nja ik ben het er ook niet mee eens dat fokkers hun merrie jaarlijks laten dekken, want of het nu een paard, walvis, aap of wat dan ook is; dracht/zwangerschap is een aanslag op elk lichaam. En er gaat ook genoeg fout hoor met merries die zoveel veulens moeten werpen; ze eindigen met doorgezakte ruggen en ga zo maar door. Ook bij paarden zijn meerdere veulens krijgen gewoon ‘zwaar’ en iets wat je, als je het zelf in de hand hebt - onze paarden leven immers niet meer in het wild aangezien ze zijn gedomesticeerd en we ze voor de hobby houden dus het is ook een beetje appels met peren vergelijken - niet zo vaak zou moeten willen doen met een merrie. Het is geen situatie waarin we met de natuur te maken hebben maar een situatie waarin de mens beslist over een dracht van een merrie, dat vind ik toch ook wel een ander verhaal. In het wild hebben ook genoeg moeder dieren vaak genoeg problemen en dan gaan ze dood. Maar dat is even off topic nu haha. Zo denk ik erover.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:08

ZO mag je er over denken, maar dat betekent niet dat je het goed hebt. Het zit in het instinct van een merrie om drachtig te worden. Die denken niet na.

En ik heb er veel voorbij zien komen die gewoon 18 veulens hebben gekregen en in prima gezondheid waren. Maar de maatschappij is ook wel erg betuttelend geworden.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:26

Ik weet waar ik het over heb dus je hoeft mij niet te komen uitleggen wat KS inhoudt. Het is niet alleen de mesotherapie wat bijdraagt aan een pijnvrij leven zoals vele hier denken. Je moet daarnaast ook goed kunnen rijden en weten hoe je zo'n paard correct kunt verbeteren in zijn bewegingen. Indien je dit zelf niet kunt of daar niet voor openstaat dan zal zo'n paard alleen maar verslechteren en gaan compenseren elders in het lichaam. Tuurlijk zijn er paarden die echt niet meer te helpen zijn en die moeten niet alleen vanwege KS worden ingeslapen maar vanwege compensatie van problemen met het bewegingsapparaat. Er is tegenwoordig heel veel mogelijk op het gebied van KS dus KS hoeft niet het einde te zijn. Ik wil gewoon volkomen dat de enige oplossing inslapen is.

Wellicht is het ook verstandig om mensen niet met paarden te gaan vergelijken. Ik wil graag een veulentje van m'n merrie maar mocht dat er niet inzitten de wereld vergaat niet hoor ;) Haar welzijn is voor mij vele malen belangrijker. Dierenwelzijn staat altijd op nummer 1. Ik zie wel wat de toekomst ons brengt.

denisesilver
Berichten: 2875
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 13:01

maria1990 schreef:
Veel beweging is juist goed voor haar en rijden ook. Ze kan gerust een poosje stilstaan en dan weer bereden worden daar wordt ze nota bene niet slechter van. Het doet er verder niet toe hoe ik erachter ben gekomen hoe ze KS heeft gekregen. Want dat is totaal niet relevant.
Ik ga haar dan tijdens een eventuele dracht zolang mogelijk onder het zadel doortrainen en naast het rijden kunnen haar spieren ook los gehouden worden door middel van stretchoefeningen vanaf de grond
Nogmaals ik verwacht geen rampscenario's bij een eventuele dracht. Haar vorige 5 veulens zijn ook vlekkeloos ter wereld gebracht en toen had ze ook geen last van haar spieren of banden.

Fokken blijft altijd gokken. Elke fokmerrie kan last krijgen van de laatste loodjes dat is volkomen normaal tijdens de dracht. Voor dit jaar staat er sowieso geen veulen op de planning. Ik snap ook werkelijk waar niet dat de gemoederen altijd zo hoog moeten oplopen het gaat maar op een veulentje fokken en dan ontbreekt er opeens empathie als het niet in je straatje past heel bijzonder een gebrek aan empathie is nog nooit geconstateerd bij mij. Sterker nog de empathie is bij mij meer als genoeg aanwezig :D

Ik stel voor dat je even terug gaat lezen in de dbt's. Ik hoop dat je dan terug komt op je uitspraak "het is maar een veulen fokken". Je lijkt er namelijk veel te makkelijk over te denken, daar laat ik het bij.

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 13:25

maria1990 schreef:
Ik weet waar ik het over heb dus je hoeft mij niet te komen uitleggen wat KS inhoudt. Het is niet alleen de mesotherapie wat bijdraagt aan een pijnvrij leven zoals vele hier denken. Je moet daarnaast ook goed kunnen rijden en weten hoe je zo'n paard correct kunt verbeteren in zijn bewegingen. Indien je dit zelf niet kunt of daar niet voor openstaat dan zal zo'n paard alleen maar verslechteren en gaan compenseren elders in het lichaam. Tuurlijk zijn er paarden die echt niet meer te helpen zijn en die moeten niet alleen vanwege KS worden ingeslapen maar vanwege compensatie van problemen met het bewegingsapparaat. Er is tegenwoordig heel veel mogelijk op het gebied van KS dus KS hoeft niet het einde te zijn. Ik wil gewoon volkomen dat de enige oplossing inslapen is.

Wellicht is het ook verstandig om mensen niet met paarden te gaan vergelijken. Ik wil graag een veulentje van m'n merrie maar mocht dat er niet inzitten de wereld vergaat niet hoor ;) Haar welzijn is voor mij vele malen belangrijker. Dierenwelzijn staat altijd op nummer 1. Ik zie wel wat de toekomst ons brengt.

Maria , hiermee plaats je jezelf weer boven anderen door de suggestie dat je goed moet kunnen rijden om met een ks paard om te kunnen gaan. Misschien heb je zelf niet door dat je op de manier waarop je zaken zegt gewoon anderen negatief benaderd . En ik ben het eens met je opmerking dat een paard, niet alleen een ks paard, correct gereden moet worden om schade te voorkomen maar dat is niet aan alleen maar topruiters voorbehouden. Er zijn veel mensen zonder enige ambitie die een paard erg fijn rijden. Kijk naar je eigen paard, blijkbaar gereden door hoogopgeleide ruiters maar toch kapot.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 13:37

maria1990 schreef:
Askja Maar als je toch blijft reageren, wat op zich óók je goed recht is, stop je reacties dan niet vol met steken onder water richting anderen, zeker niet over de rug van hun ingeslapen paard. Dat is volkomen onnodig en zelfs vals, en het heeft helemaal niets meer te maken met je standpunt verdedigen en niet over je heen laten lopen.

Het ging over de bewezen feiten dus dat heeft niets te maken met mijn standpunt te willen verdedigen maar met de realiteit. Het valt me wel op dat wanneer je iets zegt dat je alleen maar komt om te boel op te stoken i.p.v. dat je bij het onderwerp blijft en inhoudelijk gaat reageren. Ik heb alleen gezegd dat inslapen niet altijd de enigste oplossing hoeft te zijn en dat heeft helemaal niets te maken met steken onder water richting andere mensen toe. In het algemeen vind ik dat je geen dieren moet houden als je de financiële middelen er niet voor hebt. Die mening mag ik hebben. We leven in een vrij land dus je hoeft niet meteen met het vingertje te lopen wijzen richting mij en elke keer oude koeien uit de sloot te halen. Daar schiet niemand wat mee op.

Die mening mag je hebben.
Maar jij hebt het hierboven over 'bewezen feiten', en afgezien van jouw eigen mening heb ik daar van jouw kant geen onderbouwing van gezien.

Je verzoekt om een meer inhoudelijke reactie.
Door zelfstudie (wetenschappelijke boeken en artikelen) en een opleiding sportmassage heb ik enige kennis van biomechanica. Kissing spines is een aandoening waar je m.i. geen risico's mee moet nemen. De (thoracolumbale) wervelkolom van een paard is vergeleken met onze wervelkolom veel minder beweeglijk. De bewegingsrange van de wervels ten opzichte van elkaar is kleiner. Daardoor luistert revalidatietraining in geval van ks erg nauw; het gaat vooral om het bijsturen van de subtiele bewegingen van de individuele wervellichamen ten opzichte van elkaar. Daarbij zijn vooral de multifidus spieren betrokken, de grote rugspieren in veel mindere mate. Goede training kan ks verminderen, slechte training kan het sterk verergeren en kan ook een van de oorzaken zijn. Er zijn echter ook paarden die op de foto ks hebben, maar (nog) zonder klinische symptomen.
Er is nog veel onbekend over de exacte oorzaken van ks, bijvoorbeeld in hoeverre genetische aanleg een rol speelt. Hebben de wervellichamen van nature een afwijkende vorm, waardoor het paard de ks kon ontwikkelen? Heeft het ooit een rare val gemaakt? Is er sprake van een erfelijke degeneratieve aandoening die voor vervorming van de wervels zorgt? Wat is de invloed van voeding en huisvesting?
Ks is in een deel van de gevallen stabiel te krijgen door gerichte behandeling en training, maar is niet te genezen. De zwakke plek blijft immers aanwezig. Een deel van de paarden met ks is helaas niet te genezen.
Dracht verandert de balans in een merrielichaam enorm, zeker in de laatste fase. Denk aan het gewicht van het veulen, en veranderingen in de hormoonhuishouding waardoor de banden in het bekkengebied slapper worden. Je weet niet in hoeverre door training goed ontwikkelde rugspieren dit kunnen compenseren. Je weet niet of het een groot veulen wordt, en hoe veel vruchtwater er gevormd gaat worden. Je weet niet hoe de bevalling zelf gaat verlopen - dat zijn allemaal zaken die grote invloed hebben op de belasting van de wervelkolom.
Ook een dierenarts kan daarbij m.i. niet de garantie geven dat de ks geen enkel risico oplevert - er is gewoon een risico, punt. En dat risico geldt zowel de merrie als het veulen.
De afweging in hoeverre je het praktisch en ethisch verantwoord vindt om dat risico te nemen, is aan jou als eigenaar, en aan jou alleen. Dat je daarbij laat meewegen dat je inmiddels al veel geld in de merrie hebt gestoken en daar iets voor terug wil, is ook geheel aan jou. Daar heeft niemand iets over te zeggen.

Máár als je daar geen commentaar op wenst te krijgen, dan moet je dat ook niet opvoeren als een van de redenen voor je keuze.
Met een topic als dit kun je sowieso reacties verwachten, ook negatieve - dat snap je neem ik aan zelf ook wel. Het gaat hier tenslotte niet om de vraag of je je paard als beloning beter een appel of een wortel kunt geven.
Laatst bijgewerkt door Askja op 27-05-19 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:19

Ik blijf deze speculaties maar heel bijzonder vinden dat een aantal denken te weten hoe mijn merrie aan KS gekomen is terwel ik daar zelf nooit inhoudelijk op in ben gegaan omdat dat totaal niet relevant is.
Ik heb echter nooit gezegd dat deze aandoening gaat genezen was het maar zo'n feest. Er zijn wel mogelijkheden zonder operatie om ruimte te creëren tussen de doornuitsteeksel door middel van goed te longeren over de rug en door de bovenlijn sterker te maken. De ruimte tussen de doornuitsteekels kunnen ook weer kleiner worden door verkeerd trainen of door overbelasting. In mijn ogen zitten er altijd risico's gebonden aan een dracht of zwangerschap. Als men dat risico niet durft te nemen dan moet je sowieso nergens aan beginnen. Het leven bestaat nou eenmaal uit risico's durven te nemen.

Ik begrijp heel goed dat ik reacties krijg waar ik het niet mee eens ben maar dan kan dat nog wel op een normale subtiele manier gebracht worden i.p.v. al die persoonlijke aanvallen die niets met het onderwerp te maken hebben. Reacties waar ik wat mee kan die filter ik ertussenuit en die opties neem ik dan ook zeker mee. Echter kun je iemand niet gaan verwijten dat die diegene niks met het gegeven advies zou doen. Dat vind ik nogal laag bij de grond.


bigone; de feiten zijn nou eenmaal dat dit soort paarden goed bereden moeten worden dat is wellicht voor jou niet leuk om te horen, maar dan hoef je niet telkens alles uit de kast te trekken om een sneer naar mij uit te halen. Ik sta open voor een pittige discussie maar stel je dan wel even volwassen op en doe niet zo onwijs kinderachtig. Overigens is mijn paard helemaal niet kapot maar kennelijk is het heel moeilijk om bij het onderwerp te blijven voor jou.

Het zou fijn wezen als we nu inhoudelijk bij het onderwerp blijven:

Ik wil dus alleen nog ervaringen horen die daadwerkelijk met het fokbeleid te maken hebben.

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:28

Goed Maria, de pot verwijt de ketel. Jij hebt blijkbaar zelf niet het vermogen inhoudelijk te reageren en hebt het over sneren uitdelen terwijl je dat zelf het hardst doet.
Dat is pas onvolwassen. Jammer van de inhoud, er had best een interessante discussie/kennisuitwisseling kunnen plaatsvinden over het onderwerp ks.
Ik ga ontstippen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:51

Maria, wie doet hier aannames? Wederom een sneer en het is treurig dat je dat zelf niet ziet. Ik sneer ook, jazeker want ik erger me aan je onvermogen om gewoon te reageren zonder meteen weer mensen onderuit te halen. Kan het topic laten voor wat het is, natuurlijk maar misschien ben ik wel benieuwd wanneer je eindelijk inziet hoe het kan dat je deze reacties oproept. Want ook nu, de zin niet leuk voor jou om te horen?? Daarmee geef je aan te denken dat ik een ks paard heb en dat ik niet kan rijden, dat eerste heb ik niet en de tweede, nee de gp oefeningen zitten er niet meer in. En ook geen ambitie meer om weer op dat niveau te komen. Maar ik heb nog nooit een paard naar de Filistijnen gereden, mijn kinderen ook niet en bij mijn vroegere werkgevers ook niet dus ergens zal ik wel wat goed doen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

mirtedl
Berichten: 829
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:11

maria1990 schreef:
Ik blijf deze speculaties maar heel bijzonder vinden dat een aantal denken te weten hoe mijn merrie aan KS gekomen is terwel ik daar zelf nooit inhoudelijk op in ben gegaan omdat dat totaal niet relevant is.
Ik heb echter nooit gezegd dat deze aandoening gaat genezen was het maar zo'n feest. Er zijn wel mogelijkheden zonder operatie om ruimte te creëren tussen de doornuitsteeksel door middel van goed te longeren over de rug en door de bovenlijn sterker te maken. De ruimte tussen de doornuitsteekels kunnen ook weer kleiner worden door verkeerd trainen of door overbelasting. In mijn ogen zitten er altijd risico's gebonden aan een dracht of zwangerschap. Als men dat risico niet durft te nemen dan moet je sowieso nergens aan beginnen. Het leven bestaat nou eenmaal uit risico's durven te nemen.

Ik begrijp heel goed dat ik reacties krijg waar ik het niet mee eens ben maar dan kan dat nog wel op een normale subtiele manier gebracht worden i.p.v. al die persoonlijke aanvallen die niets met het onderwerp te maken hebben. Reacties waar ik wat mee kan die filter ik ertussenuit en die opties neem ik dan ook zeker mee. Echter kun je iemand niet gaan verwijten dat die diegene niks met het gegeven advies zou doen. Dat vind ik nogal laag bij de grond.


bigone; de feiten zijn nou eenmaal dat dit soort paarden goed bereden moeten worden dat is wellicht voor jou niet leuk om te horen, maar dan hoef je niet telkens alles uit de kast te trekken om een sneer naar mij uit te halen. Ik sta open voor een pittige discussie maar stel je dan wel even volwassen op en doe niet zo onwijs kinderachtig. Overigens is mijn paard helemaal niet kapot maar kennelijk is het heel moeilijk om bij het onderwerp te blijven voor jou.

Het zou fijn wezen als we nu inhoudelijk bij het onderwerp blijven:

Ik wil dus alleen nog ervaringen horen die daadwerkelijk met het fokbeleid te maken hebben.


Om terug te komen op het dikgedrukte gedeelte.. je hebt zelf in het topic benoemd dat je jouw paard als een gewoon gezond dier kan beschouwen volgens de da (dat staat mij ook al tegen want een dier met ks IS niet gezond...)

Spotje 10/8/1993 - 8/7/2013 † Y;( Tjedde: 02/04/2000 - 16/09/2014 † Y;( Ollie: † 19/11/2015 Y;(

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:18

Kabayo schreef:
Suzanne F. schreef:
Och jeetje wat een nare foto’s.

Hopelijk komt het aan om niet met zulke dieren te fokken. Dit wil je merrie en veulen toch niet aandoen? ;( Als ik had geweten dat dit voorkomt bij NRPS D ponys had ik haar zeker laten testen. Maar helaas is het zo onbekend bij D-E ponys.... Ik wist het zelf ook niet.

Maar als je het wél weet en wél besluit te fokken.... echt.... waarom??

Over KS heb ik geen verstand van. Weet wel dat een dracht zwaar is en erg op de rug aankomt. Dat je 20/30 min kan rijden is mooi maar (sowieso) 6 maanden een hele dikke buik mee moeten slepen...met pijn.. moet je dat willen?

11 Maanden.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Zerena
Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:29

Ze doelt erop dat de eerste 5 maand nog niet zo zwaar zijn omdat het veulen dan nog niet zo groot is ;)

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:32

maria1990 schreef:
Het is de toon die de muziek maakt. Ik denk dat er ook maar weinig mensen zijn die niet in de aanval gingen als ze in mijn schoenen stonden. Ik heb een aantal suggesties die ik zeker wel mee neem in mijn beslissing. In het dagelijkse leven laat ik ook niet iemand over mij heen lopen en hier dus ook niet. Ik vraag aan fokkers wie er ervaring heeft met het fokken met merries die KS hebben. Ik heb niet gevraagd hoe ik mijn paard moet rijden of hoe ik die moet verzorgen. Als ik dan een antwoord krijg met nee, niet doen maar vervolgens heeft diegene niet zelf met een merrie gefokt die KS hebben dan is dat geen eerlijke afweging in mijn ogen wat betreft het fokken met mijn merrie.

Op de eerste plaats klink je dan zelf behoorlijk bitonaal, als je spreekt over de toon die de muziek maakt. :)ddd
Ten tweede ben je dan volledig langs mijn eerste reactie in dit topic voorbij gegaan. Daarin staat wel degelijk een ervaring met fokken met een merrie met KS en de gevolgen. Om het nog even helemaal af te maken: het beestje heeft de eigenaar moeten laten hemelen, omdat de klachten te erg werden. Veulen was doodgeboren (ondanks dat ook deze merrie in het verleden al vaker een veulen had gehad). Of daar een verband mee was, dat heeft de eigenaar niet willen laten uitzoeken, maar ik weet dankzij de veearts wel dat de KS in combinatie met de dracht ervoor gezorgd heeft dat de merrie uiteindelijk uit haar lijden verlost moest worden.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:33

MariekeTV schreef:
Ze doelt erop dat de eerste 5 maand nog niet zo zwaar zijn omdat het veulen dan nog niet zo groot is ;)

Ah, op die manier. ;) Dan nog is dat per dier (en mens) verschillend.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:03

Kennelijk blijft het inhoudelijk reageren heel moeilijk voor sommige. Ik heb mijn besluit genomen. Bij deze sluit ik dit hoofdstuk af.

Zerena
Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:07

De reactie van shenavallie is anders behoorlijk on topic.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:52

Ik heb ook een ervaring uit de eerste hand gedeeld waarbij de merrie door de combo dracht + KS dermate naar de *(^*)(*^%% was dat de merrie is ingeslapen. En veulen is uiteindelijk verkocht omdat 3 jaar wachten tot er gereden kon worden blijkbaar te lang duurde. Maar wellicht heb je daar overheen gelezen.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 22:39

Kabayo schreef:
Horseloverl schreef:
Als je da zegt dat een veulen fokken geen kwaad kan waarom niet?

Hier een merrie met grote kans op waterhoofd. Nu 4 veulens gehad en nog nooit wat raars gehad. Denk dat dat net als met ks (mocht het erfelijk zijn) gewoon geluk hebben is.

Wees er maar trots op :n |o
Spoiler:
[ [url=m/nNaFox.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/F36UhS.jpg]Afbeelding[/url] ]

9 jaar oud, van binnen kapot gescheurd.

Bahbah :r


Ik vind het echt heel rot voor je. Wat ik er probeer mee te zeggen is dat het in heel veel gevallen niet hoeft te gebeuren. Het kan natuurlijk wel en zoiets is echt verschrikkelijk. Nu is waterhoofd iets anders dan kissing spines natuurlijk maar het hoeft niet te gebeuren dat een veulen dit ook krijgt. Nogmaals echt sorry dat je dit heeft moeten overkomen.

Misschien handig om erbij te vermelden dat wij dit ook past wisten toen onze merrie voor de 4e (dus nu) drachtig is omdat ze getest werd voor de hengst.

Roze schoentje

VValar
Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:01


Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:01

Typisch Bokt wel, alles vreselijk overdrijven en nog wat zielige foto’s plaatsen ook....

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:31

Nou inderdaad zeg... inhoudelijk reageren zit er gewoonweg niet in. Behalve m'n geweldige merrie afkraken en persoonlijk worden. Ik heb inmiddels ondervonden dat je dit soort vragen beter aan een kundige dierenarts kunt stellen om een eerlijk antwoord te krijgen. Buitenstaanders zien geen eens dat m'n merrie KS heeft omdat het een heel goed paard is die correct gereden wordt waardoor ze geen enkele symptomen laat zien die met KS te maken hebben. Het is gewoon een gezond paard met een röntgenologische bemerking op de rug. Niets meer en niets minder.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ManonGrr en 137 bezoekers