Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:50

Het lijkt me logisch dat de aanleg voor KS erfelijk is. Als het niet door een trauma komt of door een hele tijd verkeerd rijden blijft enkel maar over dat de 'constructie' van de rug van een paard met KS niet ok was.
Uiteraard kan het gebeuren dat een merrie al een veulen gehad heeft en dat later blijkt dat ze KS krijgt. Maar dat is geen excuus om willens en wetens met een merrie te fokken waar iets mis mee is.


JoanVendetta
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:51

Zoe_97 schreef:
ik vind je redenatie erg vreemd. je vraagt hoe erover gedacht wordt en als mensen het niet zouden doen schilder je het af als geen verstand van zaken?

Ik fok geen paarden maar heb weldegelijk kennis van erfelijkheid en niet bewezen erfelijkheid. Ik fok met honden. In mijn ras komt er epileptie voor. Het is niet bewezen dat epi erfelijk is. Jij zou dan dus fokken met een hond met epi?

De vergelijking van 2 iektes die wel of niet erfelijk kunnen zijn is identiek dezelfde, wil je het op ene botaandoening houden, neem dan OCD. De erfelijkheid is niet bbewezen, gaan we fokken met dieren met OCD?

Mijn antwoord is nee, dat doe je niet. Fokken is altijd gokken, maar het is wel de plicht van een goede fokker om de gok zo klein mogelijk te houden. Ik zou dieren met een aandoening die niet bewezen erfelijk/niet-erfelijk is dan ook nooit in de fok zetten omdat ik het risico veel te groot vindt.


Dit dus!

@TS: Alles is vererfbaar! Het risico is bovendien dat dit onomkeerbare gevolgen kan hebben. Denk aan verandering in gedrag, of risico's tijdens dracht en geboorte.
Alleen een mooie bloedlijn is niet voldoende, fokken moet ook gezond zijn voor jou merrie. Heeft een merrie een afwijking? Dan, sorry zet jou dromen om te fokken maar uit jou hoofd. Doe het haar veulens en kopers niet aan om moeilijk rijdbare nakomelingen te fokken.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:59

Ik vind het eigenlijk niet heel verantwoordelijk te fokken met een merrie die een aandoening aan de wervels heeft die misschien erfelijk is. Je zet dan bewust een veulen op de wereld waarvan je weet dat die een kans heeft later dezelfde aandoening te krijgen. Ja, de erfelijkheid is niet zeker, maar het is dus ook niet zeker dat het niet erfelijk is. Daarbij kan een veulen de rug extra belasten en dus symptomen verergeren.
De merrie mag je nog zo geweldig vinden met mooie bloedlijnen en een perfecte bouw, wanneer ze kissing spines heeft, is ze verre van perfect en duidelijk dus niet zulk goed fokmateriaal als was gedacht.

Mocht het nou eens per ongeluk gebeuren, dan is dat jammer, maar gebeurd is gebeurd. Dat betekend niet dat het bewust gedaan moet worden. En al helemaal niet meerdere keren.

Benzz
Berichten: 2882
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:06

De reden dat een paard KS kan krijgen zijn er zo enorm veel, dat je niet direct kunt zeggen dat zo'n merrie niet meer als fokmerrie kan fungeren. Gros van de paarden met KS hebben er ook helemaal geen last van, ze hebben veel meer last van slecht rijden dan van slechte foto's.

Ook de hengsten worden niet rontgenologisch onderzocht op hals en rug voor de hengstenkeuring, wederom met de reden dat we er niets van weten qua erfelijkheid en dat het vaak geen belemmering geeft voor de sport.

speedfiets_2
Badass Cowgirl
Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:06

Ik geloof niet dat er een paard bestaat dat geen klachten heeft waarvan men weet dat het ks heeft. Want hoe is men derachtergekomen/waarom zijn er foto's gemaakt? Want er waren klachten. Het is gewoon weg onverantwoord om te fokken met een ziek dier

Be happy eat a snackkie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:07

Vermoedelijk is het ontstaan door verkeerd rijden in het verleden. Overigens is ze PROK goedgekeurd bij twee verschillende klinieken en klinisch is ze helemaal in orde bevonden op de rug na dan. Ze komt vlekkeloos door de buigproef heen. Bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik ga het met mijn dierenarts overleggen wat hij ervan vindt.

MarjanB
Berichten: 16405
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:09

Benzz schreef:
De reden dat een paard KS kan krijgen zijn er zo enorm veel, dat je niet direct kunt zeggen dat zo'n merrie niet meer als fokmerrie kan fungeren. Gros van de paarden met KS hebben er ook helemaal geen last van, ze hebben veel meer last van slecht rijden dan van slechte foto's.

Ook de hengsten worden niet rontgenologisch onderzocht op hals en rug voor de hengstenkeuring, wederom met de reden dat we er niets van weten qua erfelijkheid en dat het vaak geen belemmering geeft voor de sport.


Dit dus! Iedereen doet maar schreeuwen terwijl de andere helft, de hengst er zelf niet eens op geselecteerd is :')

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Wilawander
Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:10

Fokken doe je met gezonde dieren. Vooral als je weet dat het er is. Ook alleen al uit respect voor de merrie zelf. En vaak trekt de natuur ook zelf dan aan de bel met complicties. Maar vaak worden en dan oogkleppen opgezet.

olijf
Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:11

MarjanB schreef:
Benzz schreef:
De reden dat een paard KS kan krijgen zijn er zo enorm veel, dat je niet direct kunt zeggen dat zo'n merrie niet meer als fokmerrie kan fungeren. Gros van de paarden met KS hebben er ook helemaal geen last van, ze hebben veel meer last van slecht rijden dan van slechte foto's.

Ook de hengsten worden niet rontgenologisch onderzocht op hals en rug voor de hengstenkeuring, wederom met de reden dat we er niets van weten qua erfelijkheid en dat het vaak geen belemmering geeft voor de sport.


Dit dus! Iedereen doet maar schreeuwen terwijl de andere helft, de hengst er zelf niet eens op geselecteerd is :')


Ik heb zeker wel het keuringsrapport van de hengst die ik gebruikte ingezien...
Blijft gokken met een jongere hengst dat zeker.
Maar ook van de bewezen hengsten kan je de rapporten op vragen en de nafok bekijken...in hoe ze het doen qua gezondheid....

Benzz
Berichten: 2882
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:15

olijf schreef:
Maar ook van de bewezen hengsten kan je de rapporten op vragen en de nafok bekijken...in hoe ze het doen qua gezondheid....

Daar zitten alleen geen rug en halsfoto's bij.

Syb_sem
Berichten: 234
Geregistreerd: 29-04-11
Woonplaats: Thuis met mijn hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:16

Ik vraag me persoonlijk altijd af bij een merrie waarbij perse gefokt moet worden, die volgens de eigenaar enorm goede papieren heeft, hoezo dan? Gaat dat ene veulen dan ineens de wereld verbeteren? Komt de eindtijd dichterbij als er geen veulen gefokt wordt met dit dier? :+

Die merrie mag dan wel een blijkbaar goed papier hebben maar heeft toch ook KS. Dusja heeft dat papier dan waarde?

Je weet de mate van erfelijkheid niet en je weet niet hoe het uitpakt op de gezondheid van je merrie. :?

Benzz
Berichten: 2882
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:17

speedfiets_2 schreef:
Ik geloof niet dat er een paard bestaat dat geen klachten heeft waarvan men weet dat het ks heeft. Want hoe is men derachtergekomen/waarom zijn er foto's gemaakt? Want er waren klachten. Het is gewoon weg onverantwoord om te fokken met een ziek dier


Slecht rijden, slecht management en meestal een probleem in de voet. Bij bijna alle rugproblemen blijkt dat er een klinisch probleem in de voeten zit. Dus niet en en en, maar of of of, kan ook zeer goed.

Aangeboren pech is ook nog mogelijk. Maar de dierenartsen hebben niet voor niets gewaarschuwd dat men niet teveel waarde moet hechten aan rugfoto's.

En waarom worden er foto's gemaakt? Omdat men bij het kopen van een paard graag alle risico's uitsluit.........vooral de particuliere groep, daar moet een paard op en top gezond zijn, terwijl ie van vele kleine dingen op een foto nooit last gaat krijgen.

MyWishMax
Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:20

Benzz schreef:
De reden dat een paard KS kan krijgen zijn er zo enorm veel, dat je niet direct kunt zeggen dat zo'n merrie niet meer als fokmerrie kan fungeren. Gros van de paarden met KS hebben er ook helemaal geen last van, ze hebben veel meer last van slecht rijden dan van slechte foto's.

Ook de hengsten worden niet rontgenologisch onderzocht op hals en rug voor de hengstenkeuring, wederom met de reden dat we er niets van weten qua erfelijkheid en dat het vaak geen belemmering geeft voor de sport.


Mijn bezwaar is dan ook niet alleen de mogelijke erfelijkheid maar juist ook de belasting voor de merrie. Er komt een hoop gewicht bij, de training wordt minder. Bij ons dus de reden iom dierenarts en om er niet aan te beginnen.

Edit: voor de merrie dus, niet eens omdat je mogelijk een veulen op de wereld zet met vergroot risico. Dat is niet zeker idd.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:23

In mijn ogen zet je een merrie eerst helemaal op de foto om te kijken of het wat mankeert. Mocht er inderdaad sprake zijn van KS is het de vraag in welke mate. Uiteindelijk kan je bij elk paard wel wat vinden denk ik.
Een paard met KS dat niet meer geschikt is voor de sport zou ik absoluut niet mee fokken, je fokt tenslotte niet voor een weidepaard. Een paard met KS in lichte gradatie en die alles kan, waarom niet? wel is het dan van belang dat de rug van de hengst uitermate goed is

olijf
Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:25

Benzz schreef:
Daar zitten alleen geen rug en halsfoto's bij.


Bij de hengst die ik gebruikt heb wel.... maar verder weet ik er idd niet genoeg van.
Maar mocht er in de nafok veel medische aandoeningen terug komen, zou je dat wel merken toch of niet?
Al ben ik met je eens dat dat waarschijnlijk dan pas later tot uiting komt...
en veel zullen er dan via de achterdeur verdwijnen....

En ik zou me ook meer zorgen maken of de merrie de dracht wel aankan dan de eventuele erfelijkheidsfactor..
En dat gaat ze toch overleggen met haar arts. Lijkt me een prima idee.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:28

Met dieren fok je in mijn opinie alleen als dit verantwoord is.
Hierbij kijk je naar karakter, gezondheid
Jouw merrie is niet gezond door mogelijk een erfelijke aandoening die dus mogelijk overdraagbaar is.

In mijn ogen stel je dan alleen jouw eigen belang voorop: het willen van een veulen

Benzz
Berichten: 2882
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:29

ElviraKelan schreef:
Met dieren fok je in mijn opinie alleen als dit verantwoord is.
Hierbij kijk je naar karakter, gezondheid
Jouw merrie is niet gezond door mogelijk een erfelijke aandoening die dus mogelijk overdraagbaar is.

In mijn ogen stel je dan alleen jouw eigen belang voorop: het willen van een veulen


Kun jij ergens een wetenschappelijk artikel vinden waarbij blijkt dat KS erfelijk is?

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:30

Er zijn meer dan genoeg paarden op de wereld om aan de vraag te voldoen, dat wil zeggen dat we op macroschaal de luxe hebben om kritisch te zijn over waar we mee fokken. Daarvoor moeten mensen natuurlijk bereid zijn om die macro schaal in overweging te nemen.

Ik vind het ook allesbehalve een goed idee om nog maar eens een twijfelgeval bij te fokken en daarmee ook nog eens je merrie te belasten. Niemand wordt hier beter van.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

cp112
Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:31

maria1990 schreef:
Er zijn genoeg merries met kissing spines waarmee gefokt wordt waar de eigenaar zelf niet van op de hoogte zijn dat ze kissing spines hebben omdat die merries niet op de röntgenfoto's zijn gezet. Dus het is maar net hoe je dat zelf bekijkt. Ik hoop dat er nu mensen gaan reageren die wel verstand van zakken hebben ;)




Gevalletje als een ander in de sloot springt spring jij dan ook?

Jij weet het wel, dus neem dan de verantwoordelijkheid.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

cp112
Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:32

Benzz schreef:
ElviraKelan schreef:
Met dieren fok je in mijn opinie alleen als dit verantwoord is.
Hierbij kijk je naar karakter, gezondheid
Jouw merrie is niet gezond door mogelijk een erfelijke aandoening die dus mogelijk overdraagbaar is.

In mijn ogen stel je dan alleen jouw eigen belang voorop: het willen van een veulen


Kun jij ergens een wetenschappelijk artikel vinden waarbij blijkt dat KS erfelijk is?



Ook nergens dat het het niet is ;)

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

cursebreaker
Berichten: 11392
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:35

Nog los van het feit of het erfelijk is ofniet (het moge duidelijk zijn dat je met een erfelijke afwijking sowieso niet moet gaan fokken en aangezien daar zoveel onduidelijkheid over is met KS, zou het voor mij een twijfelgeval zijn waarbij ik persoonlijk het risico gewoon helemaal zou uitsluiten door te kiezen om het niet te doen), moet je je afvragen of je een dier wat je niet kunt uitleggen wat en waarom je iets doet met ze, moet 'vragen' om een dracht te ondergaan in een situatie waarin de merrie lichamelijk gewoon niet meer 100% is. Dracht doet echt enorm veel met een lichaam en ik zou het persoonlijk bij twijfel al gewoon niet doen dan. Ik zou zelf gewoon veel te bang zijn wat het lichamelijk zou doen met m'n merrie en of het risico naar de merrie toe het dan waard is om er een veulen uit te halen...

En sure, er wordt vast genoeg gefokt met merries waarvan iemand misschien geeneens weet dat ze KS heeft en dat de dracht en alles goed gaat. Maar in het geval van op de hoogte zijn van KS, zou ik zelf gewoon het risico niet nemen voor de merrie en ook vanwege de kans dat het misschien wel erfelijk kan zijn, wat je dan niet wilt doorgeven aan een veulen. Ik denk niet dat dat de maatstaaf moet zijn; 'het gaat bij anderen toch goed, dus waarom nu bij mijn paard ook niet?'

Verder wel een zeer interessant onderwerp om over te discussiëren en te zien hoe verschillend sommigen erin staan.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

7ofhearts
Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:46

cp112 schreef:
Amandavd schreef:
Ik vind het eigenlijk bizar dat je overweegt te fokken met een dier met een aandoening waarvan niet bewezen is of het wel of niet erfelijk is.



Dat dus...

Het is niet aangetoond dat het erfelijk is dus het kan wel degelijk zo zijn.
Al zouden 99% van de artsen denken dat het wel kan. Je weet het nooit zeker.

Fokken met een genetisch defect is not done. Maar fokken met een defect wat genetisch belast zou kunnen zijn is net zo goed not done.


Even off topic.
Fokken met een genetisch effect is not done............ ( was het maar waar!!! )
Daar lijkt de fokwereld niet zo heel erg bij stil te staan hoor.
En niet alleen in de paardenwereld!!

Niet zeuren maar lééf!!

Benzz
Berichten: 2882
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:51


Elisa2
Berichten: 37000
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:52

Ik ben het met Benz eens, zoveel redenen waarom KS kan ontstaan waarvan slecht rijden imo op nr. 1 staat.

Maar, wel met een kanttekening..want je kunt vaak wel zien welke paarden aanleg voor KS zouden kunnen hebben en het ook zouden kunnen krijgen als ze verkeerd gereden worden door hoe de rug gebouwd is.

Daarnaast komt het bijv ook regelmatig bij volbloeden voor, imo heeft dat met de bouw te maken en is DAT de genetische factor.

In ieder geval is een dracht zoals al genoemd werd een erg grote belasting, en kun je wbt het fokken niet kritisch genoeg zijn qua gezondheid. Je wilt immers geen nakomeling fokken die je op 10-jarige leeftijd om dezelfde reden kan laten inslapen..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

japielover
Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:09

Niet.

Dracht en bevalling cq ween zijn een enorme belasting.
als je rug dan al niet goed is.
en je moet al die maanden extra gewicht mee dragen en daarna ook nog de ween en bevalling.

Nee dat zou ik nooit doen.
plus ik zeker wil weten dat ik gezonde veulens fok.
en omdat het niet bewezen is of KS wel of niet erfelijk is zou ik dit nooit doen.

Japie&Nodin :+:
Maystro Y;(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers