Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cp112
Berichten: 14708
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 19:48

Volgens mij boeit je de negatieve ervaringen ook geen zier... Je neemt niet eens de moeite om erop te reageren. Terwijl die mensen wel de moeite nemen om jou in te lichten over iets waar je zelf naar vroeg! :n

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.


Zerena
Berichten: 3878
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 19:53

Nou zeg dat ja..
Alleen maar positieve ervaringen?
Lees je je eigen topic wel?

simongek
Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 19:56

cp112 schreef:
Volgens mij boeit je de negatieve ervaringen ook geen zier... Je neemt niet eens de moeite om erop te reageren. Terwijl die mensen wel de moeite nemen om jou in te lichten over iets waar je zelf naar vroeg! :n



Na het doorlezen van het topic is het mij duidelijk dat het ts ook totaal niet uitmaakt. Al kom je met 100 voorbeelden of adviezen. Die zullen van tafel worden geveegd want er staan toch positieve verhalen tegenover :j





Ik heb een ruin. Staat al jarenlang stil. Heeft zomereczeem snel bevangen etc. kost klauwen met geld met poeders behandelingen etc. Is maar goed dat wij het hem niet kwalijk nemen dat hij alleen maar geld kost ipv wat oplevert. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 19:59

Ik heb het topic meermaals doorgelezen hoor. Het ging mij juist om de ervaringen van fokkers die met hun merries gingen fokken die KS hebben.

Edit: Mijn beslissing blijft nog steeds hetzelfde hoor dit jaar staat er sowieso geen veulen op de planning.

Kymalin
Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 20:09

maria1990 schreef:
Ik heb het topic meermaals doorgelezen hoor. Het ging mij juist om de ervaringen van fokkers die met hun merries gingen fokken die KS hebben.

Tja als je de vraag hier zo stelt op zo'n groot forum dan zullen er naast die 100 nee niet doen adviezen vast wel een paar zeggen ja dat kan wel. Maar dat maakt die 2 of 3 ja het kan wel adviezen toch niet objectief?
Volgens mij kun je door zo selectief te lezen geen objectief beeld krijgen.

Zerena
Berichten: 3878
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 20:47

maria1990 schreef:
Ik heb het topic meermaals doorgelezen hoor. Het ging mij juist om de ervaringen van fokkers die met hun merries gingen fokken die KS hebben.

Edit: Mijn beslissing blijft nog steeds hetzelfde hoor dit jaar staat er sowieso geen veulen op de planning.


Oowh je wilde reacties van mensen die ook van plan zijn met een merrie met KS te gaan fokken.

Niet reacties van mensen die gefokt hebben (of van dichtbij meegemaakt) met een merrie met KS, wat niet goed afgelopen is.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:23

Dan vind ik het wel heel apart dat de mensen die wel fokken met een paard met ks dat niet hier openbaar neerzetten , hoeveel pb’s heb je gehad 10? 20 ? Of geen pb’s en probeer je op die manier je eenzijdige mening goed te praten voor de mensen die je hun ervaringen meedelen waarbij het niet goed ging. Laat die mensen zich hier melden want dat kan leerzaam zijn , in welke mate ks, hoe was de merrie na de dracht? Maar ik denk dat er weinig mensen zich hier melden.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:41

Ik denk juist, dat als iemand een KS merrie heeft en besluit om er niet mee te fokken, de afdeling "positieve ervaringen" met KS-fokken erg klein is. Omdat veel mensen niet met een KS merrie willen fokken. En er dus geen positieve ervaring mee hebben. Namelijk helemaal geen ervaring. Er wordt niet mee gefokt.


Hoe dan ook, het is TS' goed recht om te fokken met haar paard. Haar paard, haar besluit. Wij kunnen er wat van vinden, maar het blijft haar verantwoording.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:51

Of ze willen het niet openbaar zetten dat ze met een KS-merrie gefokt hebben, omdat nog niet aangetoond is of het al dan niet erfelijk is. En op bokt blijft alles tot in de eeuwigheid staan. Dus mogelijke waardevermindering voor je fokproduct en een mogelijke slechte naam.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 07:36

Zoals je weet mogen PBs niet openbaar gemaakt worden dus dat kan ik niet bewijzen. Ik kan me voorstellen dat mensen er geen zin in hebben om afgezeken te worden wat betreft het fokken met KS. Mij boeit het niet wat er gezegd wordt op dat vlak maar ik kan me goed voorstellen dat een ander niet op verwijten of op kwetsende opmerkingen zitten te wachten.

poetser
Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:21

Van in het begin ben ik een stille meelezer, al meermaals dit bericht willen typen, maar na je zoveelste opmerking over de regels (ditmaal van bokt, maar ik heb er al verschillende gelezen van jou) heb ik een oprechte vraag voor je.

Jij hecht veel belang aan regels en het correct hiervan, dat klopt? Hoe noem je het dan als je een merrie perse drachtig wilt laten worden, wetende dat de kans heel groot is dat ze (ondraaglijke) pijn gaat lijden en jij kan daar niks tegen doen vanwege het veulen, hoe noem je dat? Ik vind dat persoonlijk grenzen aan dierenmishandeling (bewust het risico op pijn vergroten, onthouden van correcte medische zorg en aangepaste training vanwege de dracht) en mag dat dan wel volgens de regels?

Jouw manier van reageren siert je niet ts. Respect voor hetgeen dat je doet om je merrie pijnvrij te krijgen/te houden, maar verpest dat aub niet door haar onnodig pijn te laten lijden enkel en alleen voor jou plezier, enkel en alleen door jouw hebzucht en dus jouw egoïsme om hier een veulen uit te willen fokken.

Is dit een persoonlijke aanval? Nee niet echt, eerder een schop onder je edele achterwerk in de hoop dat je het op deze manier gaat inzien hoe oneerlijk het is tegenover je merrie.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:01

poetser schreef:
Van in het begin ben ik een stille meelezer, al meermaals dit bericht willen typen, maar na je zoveelste opmerking over de regels (ditmaal van bokt, maar ik heb er al verschillende gelezen van jou) heb ik een oprechte vraag voor je.

Jij hecht veel belang aan regels en het correct hiervan, dat klopt? Hoe noem je het dan als je een merrie perse drachtig wilt laten worden, wetende dat de kans heel groot is dat ze (ondraaglijke) pijn gaat lijden en jij kan daar niks tegen doen vanwege het veulen, hoe noem je dat? Ik vind dat persoonlijk grenzen aan dierenmishandeling (bewust het risico op pijn vergroten, onthouden van correcte medische zorg en aangepaste training vanwege de dracht) en mag dat dan wel volgens de regels?

Jouw manier van reageren siert je niet ts. Respect voor hetgeen dat je doet om je merrie pijnvrij te krijgen/te houden, maar verpest dat aub niet door haar onnodig pijn te laten lijden enkel en alleen voor jou plezier, enkel en alleen door jouw hebzucht en dus jouw egoïsme om hier een veulen uit te willen fokken.

Is dit een persoonlijke aanval? Nee niet echt, eerder een schop onder je edele achterwerk in de hoop dat je het op deze manier gaat inzien hoe oneerlijk het is tegenover je merrie.


petraaken schreef:
Bij deze wil ik iedereen tot kalmte aan manen. Met schreeuwen los je niets op. Daarmee wordt alleen maar wrevel opgeroepen. Je meningen geven mag en tegenargumenten geven ook maar op een rustige manier.


Na de moderator opmerking blijken sommige nog hardleers te zijn en schelden mag ook niet.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:25

Sorry, maar ik zie niemand schelden? Tenzij jij schop onder je edele achterwerk een scheldwoord vind? TS, je kan er ook voor kiezen om dit topic gewoon niet meer te lezen... dichtdoen gaan ze hem niet. Bovendien is het voor andere mensen die met hetzelfde dilemma worstelen (nu of in de toekomst) een interessant topic. De reacties hier staan jou niet aan, maar zijn voor anderen wellicht wel nuttig. Dus als ik jou was ontstipte ik dit topic gewoon en trok ik mijn eigen plan. De rest zal hier wellicht doorpraten, maar dat hoef je niet te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:46

Ze noemde mij toch duidelijk een egoïst en dierenmishandelaar. Wellicht is het handig dat jij jezelf eerst even inleest voordat je een oordeel velt. Doorpraten heeft niet zoveel zin omdat er alleen maar sneren worden uitgedeeld en er wordt niet inhoudelijk ingegaan wat betreft het fokken met KS.

Nogmaals m'n merrie verkeerd in topcoditie! Ik kan zelfs weer rondes op haar rug doorzitten wat voorheen dus niet kon. Zolang ik samen met mijn dierenarts de vooruitgang blijf zien is er geen reden voor jullie om er allerlei rampscenario's erbij te halen. Ik weet nu hoe er tegenaan gekeken wordt van beide kanten dus het is niet nodig om je zin te gaan doordrammen wat betreft mijn eigen beslissing. Ik weet zelf heel goed wat er wel en niet goed is voor m'n merrie.

Amyyy
Berichten: 3490
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:08

Waarom open je dan een topic? Je weet het zelf toch allemaal beter en wil toch niks aannemen van alle adviezen die hier gegeven worden. Ik vind dat iedereen hier in het topic je heel netjes aanspreekt, maar je luistert toch niet of het komt niet bij je binnen. Daarnaast vond ik de moderator opmerking niet terecht, de enige die er niet rustig reageerde was de TS zelf.

Wat je je doel nou eigenlijk echt van dit topic?

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Dovahkiin
Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 16:49

Ik heb het topic gevolgd vanaf het begin maar moet zeggen dat ik de verwijten die in bovenstaande reactie staan eigenlijk ook wel op jezelf slaan Bigone. Ook ik kom van jou regelmatig Posts tegen die ik niet altijd even netjes vind

Zou ik fokken met een merrie met KS? Nee, omdat er al genoeg veulens geboren worden met een afwijking. Dat zegt niet dat de merrie in dit topic het vererft. Maar de aanwezigheid van deze kans maakt dat ik er vanaf zou zien.
Vind ik TS een dierenbeul als ze toch besluit om met de merrie te fokken? Nee, ik ken de merrie in kwestie niet en als TS zegt dat ze welzijn op de eerste plaats heeft staan dan geloof ik dat. Dan kan ik hoog en laag springen maar TS kent de situatie het beste.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:37

Even wat aanvullende vragen aan de ts:

Hoe oud was merrie bij de geboorte van het laatste veulen.
Zijn alle nakomelingen actief in de sport en heb je ze zelf al zien lopen.
Heb je onderzocht hoe met andere nakomelingen van de moeder van de merrie is gegaan mocht ze die hebben.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

c_alsemgeest
Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:17

bigone schreef:
Even wat aanvullende vragen aan de ts:

Hoe oud was merrie bij de geboorte van het laatste veulen.
Zijn alle nakomelingen actief in de sport en heb je ze zelf al zien lopen.
Heb je onderzocht hoe met andere nakomelingen van de moeder van de merrie is gegaan mocht ze die hebben.


Om even een on topic poging te doen... want dit was best een goede vraag. Daar kan je al wat info uit halen betr. nafok.
TS hoe doen de nakomelingen het van de eerdere jaren?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:39

c_alsemgeest schreef:
Even wat aanvullende vragen aan de ts:
Om even een on topic poging te doen... want dit was best een goede vraag. Daar kan je al wat info uit halen betr. nafok.
TS hoe doen de nakomelingen het van de eerdere jaren?


Ze geeft mooie hoogbenige veulens met maat en veel front en souplesse in beweging. Voor zover ik weet doen haar nakomelingen het goed van eerdere jaren. Zolang ik wegblijf van de volbloeden is er niets aan de hand. Het belangrijkste is dat ik een hengst selecteer die een sterke bovenlijn heeft en dit door vererft aan zijn nakomelingen. In ieder geval fijn dat er weer inhoudelijk wordt gereageerd wat betreft het onderwerp :D

Amyyy
Berichten: 3490
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:20

bigone schreef:
Even wat aanvullende vragen aan de ts:

Hoe oud was merrie bij de geboorte van het laatste veulen.
Zijn alle nakomelingen actief in de sport en heb je ze zelf al zien lopen.
Heb je onderzocht hoe met andere nakomelingen van de moeder van de merrie is gegaan mocht ze die hebben.


Zou je dan ook deze vragen kunnen beantwoorden?

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:53

maria1990 schreef:
Zolang ik wegblijf van de volbloeden is er niets aan de hand. Het belangrijkste is dat ik een hengst selecteer die een sterke bovenlijn heeft en dit door vererft aan zijn nakomelingen.
Waarop baseer je deze conclusie? KS is niet voorbehouden aan volbloeden, en aangezien de merrie 50% van de genen doorgeeft kunt je het risico sowieso niet compenseren via de hengst. Dat kan alleen als er sprake is van een erfelijke aandoening waarvan bekend is dat deze zich alleen manifesteert als zowel de hengst als de merrie de betreffende afwijking genetisch bij zich dragen. (sorry, kon niet op m'n handen blijven zitten)

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:45

Moderatoropmerking:
Flink zitten snoeien in berichten die totaal offtopic waren. Deze zijn dan ook verwijderd. Graag terug tot de echte essentie van het onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:02

Askja schreef:
maria1990 schreef:
Zolang ik wegblijf van de volbloeden is er niets aan de hand. Het belangrijkste is dat ik een hengst selecteer die een sterke bovenlijn heeft en dit door vererft aan zijn nakomelingen.
Waarop baseer je deze conclusie? KS is niet voorbehouden aan volbloeden, en aangezien de merrie 50% van de genen doorgeeft kunt je het risico sowieso niet compenseren via de hengst. Dat kan alleen als er sprake is van een erfelijke aandoening waarvan bekend is dat deze zich alleen manifesteert als zowel de hengst als de merrie de betreffende afwijking genetisch bij zich dragen. (sorry, kon niet op m'n handen blijven zitten)


Ter info: https://www.bewegenzonderpijn.com/kissing-spines/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:04

Ik wil alleen nog even benadrukken dat ik alleen ervaringen van fokkers wil horen die ook met hun merries fokken die kS hebben zodat ik daarover informatie kan inwinnen die voor mij van essentieel belang zijn. Ik waardeer jullie hulp oprecht. Maar de rest eromheen is mij volkomen duidelijk en daar heb ik zelf ook geen vragen over.
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 31-05-19 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Movement
Berichten: 1531
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:06

Heb je al geprobeerd te mailen naar fokkerijen? Misschien zou dat ook nog een optie kunnen zijn om informatie in te winnen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: karmas, LaDonna75, lina1998, miekxlady97 en 46 bezoekers