Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:22

Tinniie schreef:
Idd denissilver, voor de meeste mensen is het voornaamste argument gewoon dat het zo goedkoop mogelijk moet zijn heb ik de indruk en ervaring... maar dat willen ze dan weer niet luidop zeggen.

In principe is iets natuurlijks altijd goedkoper.De natuur vraagt nergens geld voor,dat is iets van mensen.


JoSav
Berichten: 4682
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:23

Excuses want ik zit mobiel...
Ik fok met een ras waarmee zo’n 120 jaar geleden met moderne KI is gepionierd en waarvan in Rusland zelfs nog capsules met levensvatbaar diepvries bewaard worden dat al meer dan 40 en zelfs meer dan 50 jaar oud is. Het ras was eind 19e eeuw bijna uitgestorven (minder dan 100 over en verspreid over meerdere stoeterijen om andere rassen te verbeteren en diverse werden weggesluisd naar Europa om daar rassen te verbeteren, veelal ingeschreven als Arabier - andere discussie...)
Dat bijna uitsterven en die geografische verspreiding waren enkele van de redenen dat er met KI is geëxperimenteerd.
Inmiddels is het qua fokkerij en KI 180 graden omgedraaid en is natuurlijk dekken weer de norm. Dat heeft met politiek te maken, omdat fokkers tegenwoordig liever jonge hengsten verkopen dan rietjes. Want wat levert zo’n fokker meer op?

Zo goedkoop mogelijk is ook geen sprake van; hengsten worden regelmatig op CEM en andere ziekten getest, merries mogen alleen met een verklaring van dierenarts dat de baarmoeder schoon is worden afgeleverd bij de hengstenhouder en het dekgeld is ook vergelijkbaar met bijv. KWPN (meestal tussen 1000 en 2500 euro; soms veel, heel veel, hoger, zelden lager...)
Mijn merrie is in 2017 natuurlijk gedekt en zal ook dit jaar weer natuurlijk worden gedekt. Ik geef de voorkeur aan KI, maar de hengst die ik heb geselecteerd dekt uitsluitend natuurlijk en is inmiddels 30 dus op de bok leren springen en invriezen wordt hem sowieso niet meer.
Bij een kundige hengstenhouder gebeurt natuurlijk dekken zo veilig mogelijk met zo min mogelijk risico’s voor degenen die de paarden hanteren, de merrie en de hengst. KI is natuurlijk voor alle partijen minder risicovol. CEM is een belangrijke trigger geweest in de enorme vlucht die KI sinds de jaren 80 genomen heeft. De paardenwereld was daar even helemaal van in de ban.

Voor het derde veulen van mijn merrie, mits ons dat gegund is, kies ik waarschijnlijk voor KI (diepvries overigens). Het is nl. logistiek een enorm geregel en bepaald niet goedkoop om met je merrie half Europa door te reizen. Veel merriehouders laten zich in hun keuze mede daarom beperken tot de enkele KI beschikbare hengsten of de dichtstbijzijnde die natuurlijk dekt. Wij moeten vanwege onze hengstenkeuze minstens 3000 euro extra kosten maken bovenop het dekgeld en de reguliere kosten zoals scannen. Dus zo goedkoop mogelijk, nou nee... in dit geval zeker niet. Je hebt natuurlijk dekken en je hebt natuurlijk dekken... in het duurdere segment is dat vaak politiek gemotiveerd, zoals bij de EV en de AT...

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:25

denisesilver schreef:
Ik vind persoonlijk natuurlijk dekken niks. KI lijkt me beter met betrekking tot behoud van zowel merrie als hengst, uitsluiten van soa's en andere viezigheid dat naar binnen zou kunnen gaan, bescherming van de mensen eromheen en de controle van het zaad. En dan noem ik niet eens het hele economische plaatje wat er achter zit.
Ik weet eerlijk gezegd niet echt een voordeel te noemen van het natuurlijk dekken (dat het "natuurlijker" zou zijn is ook te beargumenteren, je gaat immers met een voor de merrie onbekende hengst heen)

Overigens, klonen is in de EU strikt verboden, evenals GMO, etc.

Het bezit van gekloonde paarden is niet verboden. Er lopen enkele Jazz-klonen rond.Al weet ik niet of die nog leven overigens,maar ik heb ze op de t.v. gezien.Het schijnt dat men die in de U.S.A. laat klonen en ze dan naar hier haalt.

Tinniie
Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:54

anjali schreef:
Tinniie schreef:
Idd denissilver, voor de meeste mensen is het voornaamste argument gewoon dat het zo goedkoop mogelijk moet zijn heb ik de indruk en ervaring... maar dat willen ze dan weer niet luidop zeggen.

In principe is iets natuurlijks altijd goedkoper.De natuur vraagt nergens geld voor,dat is iets van mensen.



Ik heb zelf 2 hengsten die enkel ki dekken en je wil niet weten hoeveel mensen er zeuren of ze toch écht niet natuurlijk dekken. Enkel en alleen om het geld.

CEM worden zij zoiezo elk jaar ook verplicht getest, ookal dekken zij ki.
Van alle hengsten die ik ken (quarters/Paints dan) die natuurlijk dekken, is er geen enkele CEM getest of verlangen ze dat van hun merries hoor...

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

Ayasha
Blogger
Berichten: 57918
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:04

De merrie hier is natuurlijk gedekt door een hele gemanierde hengst. Merrie is eerst op een kliniek onderzocht. Toen naar de hengst en dat was echt een gentleman. Eerst heel netjes snuffelen en zelfs even op de schoft kroelen en toen pas naar de liezen en dan onder de staart. En toen mocht hij er pas op van de hengsteneigenaar. Merrie werd vast gehouden, hengst liep los maar was extreem gehoorzaam. Hij sprong ook heel rustig op haar, was echt best een mooi schouwspel om te zien, de gehoorzaamheid, de kennismaking, zijn voorzichtigheid. Ik zou het op die manier zo weer doen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

JoSav
Berichten: 4682
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:29

Ayasha schreef:
De merrie hier is natuurlijk gedekt door een hele gemanierde hengst. Merrie is eerst op een kliniek onderzocht. Toen naar de hengst en dat was echt een gentleman. Eerst heel netjes snuffelen en zelfs even op de schoft kroelen en toen pas naar de liezen en dan onder de staart. En toen mocht hij er pas op van de hengsteneigenaar. Merrie werd vast gehouden, hengst liep los maar was extreem gehoorzaam. Hij sprong ook heel rustig op haar, was echt best een mooi schouwspel om te zien, de gehoorzaamheid, de kennismaking, zijn voorzichtigheid. Ik zou het op die manier zo weer doen.

Andere hengst en ander stamboek, zelfde ervaring. :j


Tinniie schreef:
Ik heb zelf 2 hengsten die enkel ki dekken en je wil niet weten hoeveel mensen er zeuren of ze toch écht niet natuurlijk dekken. Enkel en alleen om het geld.

CEM worden zij zoiezo elk jaar ook verplicht getest, ookal dekken zij ki.
Van alle hengsten die ik ken (quarters/Paints dan) die natuurlijk dekken, is er geen enkele CEM getest of verlangen ze dat van hun merries hoor...

Ik begrijp je redenering. En ergens bizar, want ik heb je dekgeld even bekeken en dat is al laag (ook voor quarters, toch?) Je zou dus bijna je dekgeld omhoog moeten gooien om fokkers (vermeerderaars?) uit het goedkopere segment af te schrikken... idioot eigenlijk. Maar je ontkomt er hoe dan ook niet aan. Je treft ze altijd wel, mensen die voor een dubbeltje op de eersterangs willen. Zal ook wel voornamelijk merries betreffen die niet 5/6 panel getest zijn?

Dit type dekkingen zonder regels en testen is een fenomeen dat in de volksmond wilde dekking wordt genoemd; buiten de reglementen om, handje contantje meteen afdragen en niemand vertellen dat we het niet volgens de regels gedaan hebben. Vaak ook met hengsten die niet eens gekeurd zijn. Een van de redenen dat er al heel vroeg regelgeving werd ingevoerd in gebieden die sterk afhankelijk waren van de paardenfokkerij.
Bij bijv. de ponyfokkerij gaat het vaak wel nog anders. KI bij shetlanders zal wel eerder uitzonderlijk zijn, denk ik.
Ik weet eigenlijk niet of CEM testen overal in de EU verplicht is voor dekhengsten en/of vanuit het stamboek... dat zou ik moeten nazoeken. Zou eigenlijk wel moeten. Ik zou er niet over peinzen mijn kapitale merrie onder een niet geteste hengst te zetten of naar een hengstenhouder die zijn hengsten niet op CEM test. Brrr, het idee alleen al.
Overigens is bij ons stamboek DNA typering ook verplicht en moet je dus voor elk veulen dat je fokt of dat nu met KI of natuurlijke dekking of embryotransplantatie is bewijzen dat de ouders ook daadwerkelijk de ouders zijn. Dat is bij veel stamboeken ook niet de norm.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Autumnn
Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:34

Ik vraag me altijd af hoe een merrie reageert op de dracht voortkomend uit KI. Een merrie kiest niet zelf, dat doet de mens. Hoe staan jullie hierin?

Rex_Rolfo
Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:39

De natuur kiest ervoor dat de merrie hengstig wordt, dat doet niet de mens.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57918
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:40

Ja kijk dat is relatief, als er nooit sperma in de buurt van die merrie komt mag de natuur haar nog zo graag drachtig willen, dan gebeurt het niet. :=

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Thioro
Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:42

@Josav: of het echt over heel Europa zo is weet ik niet maar ik vermoed van wel.
Hier in Frankrijk moeten merrie én hengst getest zijn op cem en indien het een eerste dekseizoen is voor het betreffende paard ook op infectieuze anemie en virale arteritis.
En dat geldt zowel voor de (sport) pony als de tinker of de draver en ongeacht of het ki is of natuurlijke dekking.
DNA typering is voor veel stamboeken verplicht ook.

Dat de buurman met z'n shethengstje daar lak aan heeft zal je overal wel tegen komen.

Over ki/natuurlijk.
Beiden hebben voor- en nadelen. Gevoelsmatig gaat mijn voorkeur uit naar natuurlijk of 'simpel' ki.
Dat dagelijks (meermaals voor diepvries) opvoelen, hengstig spuiten, spoelen etc ... Ik zou niet als fokmerrie willen reïncarneren.

denisesilver
Berichten: 2875
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:19

anjali schreef:
denisesilver schreef:
Ik vind persoonlijk natuurlijk dekken niks. KI lijkt me beter met betrekking tot behoud van zowel merrie als hengst, uitsluiten van soa's en andere viezigheid dat naar binnen zou kunnen gaan, bescherming van de mensen eromheen en de controle van het zaad. En dan noem ik niet eens het hele economische plaatje wat er achter zit.
Ik weet eerlijk gezegd niet echt een voordeel te noemen van het natuurlijk dekken (dat het "natuurlijker" zou zijn is ook te beargumenteren, je gaat immers met een voor de merrie onbekende hengst heen)

Overigens, klonen is in de EU strikt verboden, evenals GMO, etc.

Het bezit van gekloonde paarden is niet verboden. Er lopen enkele Jazz-klonen rond.Al weet ik niet of die nog leven overigens,maar ik heb ze op de t.v. gezien.Het schijnt dat men die in de U.S.A. laat klonen en ze dan naar hier haalt.

Mogen die ook voor commerciële doeleinden gebruikt worden (fokkerij, verkoop, etc.)? Er staat mij bij dat dit ook verboden is

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

tengeltje11
Berichten: 7132
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:29

los van wat goed is,bij koeien komen heel veel boeren terug op natuurlijk dekken,dus terug een stier in de weide bij de koeien,simpelweg omdat ze na al die jaren hun dieren stukken minder vlot drachtig krijgen dan pakweg 20 jaar terug toen de stier nog gewoon standaard tussen de koeien in de wei liep.

en daar geloof ik wel in.
dat sommige merries gewoon moeilijk drachtig te krijgen zijn via KI en als je ze bv gewoon op de wei bij de hengst zou laten,je grote kans hebt dat de dekking gewoon pakt.

denisesilver
Berichten: 2875
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:35

tengeltje11 schreef:
los van wat goed is,bij koeien komen heel veel boeren terug op natuurlijk dekken,dus terug een stier in de weide bij de koeien,simpelweg omdat ze na al die jaren hun dieren stukken minder vlot drachtig krijgen dan pakweg 20 jaar terug toen de stier nog gewoon standaard tussen de koeien in de wei liep.

en daar geloof ik wel in.
dat sommige merries gewoon moeilijk drachtig te krijgen zijn via KI en als je ze bv gewoon op de wei bij de hengst zou laten,je grote kans hebt dat de dekking gewoon pakt.

Je ziet ook vaak dat merries beter hengstig worden als er een hengst of ruin in de buurt staat. Zal wellicht iets met het afgeven van feromonen te maken hebben? Met KI wordt natuurlijk het sperma ook verdund, daar zie je ook weleens gebeuren dat een merrie het onverdund krijgt en wel draagt. Ik vraag me af of he er ook niet onbedoeld in wordt gefokt, het slecht drachtig krijgen. Vooral met het door blijven gaan met dekken, terwijl de merrie in eerste instantie steeds niet pakt.

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:46

Hier heb ik nu al jaren niet meer over nagedacht.... als je sportpaarden fokt is het niet echt een issue.
Tien mooie catalogi van alle hengstenboeren, keuringen, hengstenshows, databases, praten met andere fokkers - en dan besluiten wat het wordt. Soms nog de afweging wel of geen diepvries, maar verder gaan wij echt niet.

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:03

anjali schreef:
denisesilver schreef:
Ik vind persoonlijk natuurlijk dekken niks. KI lijkt me beter met betrekking tot behoud van zowel merrie als hengst, uitsluiten van soa's en andere viezigheid dat naar binnen zou kunnen gaan, bescherming van de mensen eromheen en de controle van het zaad. En dan noem ik niet eens het hele economische plaatje wat er achter zit.
Ik weet eerlijk gezegd niet echt een voordeel te noemen van het natuurlijk dekken (dat het "natuurlijker" zou zijn is ook te beargumenteren, je gaat immers met een voor de merrie onbekende hengst heen)

Overigens, klonen is in de EU strikt verboden, evenals GMO, etc.

Het bezit van gekloonde paarden is niet verboden. Er lopen enkele Jazz-klonen rond.Al weet ik niet of die nog leven overigens,maar ik heb ze op de t.v. gezien.Het schijnt dat men die in de U.S.A. laat klonen en ze dan naar hier haalt.


Ja die twee staan nu bij Patrick van de Meer die ze zou gaan uitbrengen, of al uitbrengt in de sport.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

juval
Berichten: 13187
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:08

tengeltje11 schreef:
los van wat goed is,bij koeien komen heel veel boeren terug op natuurlijk dekken,dus terug een stier in de weide bij de koeien,simpelweg omdat ze na al die jaren hun dieren stukken minder vlot drachtig krijgen dan pakweg 20 jaar terug toen de stier nog gewoon standaard tussen de koeien in de wei liep.


dit, en omdat het gewoon ook heel gevaarlijk is om een stier tussen de koeien te houden, er gebeuren zo veel ongelukken mee. KI is gewoon veel veiliger voor mens en dier.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:11

juval schreef:
tengeltje11 schreef:
los van wat goed is,bij koeien komen heel veel boeren terug op natuurlijk dekken,dus terug een stier in de weide bij de koeien,simpelweg omdat ze na al die jaren hun dieren stukken minder vlot drachtig krijgen dan pakweg 20 jaar terug toen de stier nog gewoon standaard tussen de koeien in de wei liep.


dit, en omdat het gewoon ook heel gevaarlijk is om een stier tussen de koeien te houden, er gebeuren zo veel ongelukken mee. KI is gewoon veel veiliger voor mens en dier.

Geloof dat je hem niet helemaal begrijpt?

Hier in de buurt staan de stieren lekker tussen de koeien, zijn vleesstieren en het is indrukwekkend maar heb er wel een paar keer een uit mijn weitje "gejaagd" met zijn harem en dat was echt niet eng. Ging heel kalm.

xxCYNNxx
Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:23

Autumnn schreef:
Ik vraag me altijd af hoe een merrie reageert op de dracht voortkomend uit KI. Een merrie kiest niet zelf, dat doet de mens. Hoe staan jullie hierin?



In principe heeft de merrie nooit de keuze. Bij natuurlijk dekken wordt nog altijd door de mens een bepaalde hengst gekozen die het moet doen.
Zelfs in de natuur kiest een merrie niet, want is het gewoon de leider van de kudde die het voorrecht heeft om te dekken. En de andere hengsten worden weggejaagd door de leider als die te dicht bij ZIJN merries komen.

En misschien dat bij hele grote kuddes een bachelor hengst het lukt om een merrie te dekken, maar dat zal zelden zijn. En dan is het nog maar de vraag of de leider het veulen accepteert, tenzij de bachelor de merrie weet te kapen en zelf een kudde begint met zn eerste merrie.

Dus tja, als je het zo bekijkt, heeft een merrie nooit de keuze, maar wordt er voor haar gekozen.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Rex_Rolfo
Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:16

xxCYNNxx schreef:
Dus tja, als je het zo bekijkt, heeft een merrie nooit de keuze, maar wordt er voor haar gekozen.

#MeToo ?

-O-

c_alsemgeest
Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:24

Elisa2 schreef:
Ja die twee staan nu bij Patrick van de Meer die ze zou gaan uitbrengen, of al uitbrengt in de sport.

Klopt... clone II, oftewel sjimmie is laatst ook voorgesteld bij de kwpn bijeenkomst :D
Kan je ook op Patrick zijn FB zien, daar staat een filmpje op

Maar natuurlijk dekken is gewoon een risico, of je moet de paarden echt de tijd geven en ze moeten een goede opvoeding hieromtrent hebben gehad.
Maar ik zou, wanneer ik een merrie had, ook altijd voor KI gekozen hebben.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 02-05-19 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:24

Sophie_Wind schreef:
Hier is een video van een natuurlijke dekking die nogal fout loopt, hengst is door de klap van de merrie uiteindelijk ook gestorven. Dus moet je zelf maar weten of je hem wilt kijken:

https://www.vkmag.com/magazine/paard_mo ... achtvelden

(heb de link trouwens van een ander topic, maar had de video eerder al op telefoon gezien, daar kon ik hem alleen niet opsturen)


Zo dat is heftig. De net even gekeken.
Nou moet ik wel zeggen dat ze vrij laks waren. In veel gevallen worden de achter benen van de merrie vast geboden aan de voor benen, heb ik ooit weleens gezien.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:28

tengeltje11 schreef:
los van wat goed is,bij koeien komen heel veel boeren terug op natuurlijk dekken,dus terug een stier in de weide bij de koeien,simpelweg omdat ze na al die jaren hun dieren stukken minder vlot drachtig krijgen dan pakweg 20 jaar terug toen de stier nog gewoon standaard tussen de koeien in de wei liep.

en daar geloof ik wel in.
dat sommige merries gewoon moeilijk drachtig te krijgen zijn via KI en als je ze bv gewoon op de wei bij de hengst zou laten,je grote kans hebt dat de dekking gewoon pakt.


Daar zit een kern van waarheid in.
Een merrie bepaalt wanneer zij gedekt wilt worden.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:36

Rex_Rolfo schreef:
De natuur kiest ervoor dat de merrie hengstig wordt, dat doet niet de mens.

Helaas worden merries vaak hengstig gespoten.Door mensen ja.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:37

pompadour schreef:
Sophie_Wind schreef:
Hier is een video van een natuurlijke dekking die nogal fout loopt, hengst is door de klap van de merrie uiteindelijk ook gestorven. Dus moet je zelf maar weten of je hem wilt kijken:

https://www.vkmag.com/magazine/paard_mo ... achtvelden

(heb de link trouwens van een ander topic, maar had de video eerder al op telefoon gezien, daar kon ik hem alleen niet opsturen)


Zo dat is heftig. De net even gekeken.
Nou moet ik wel zeggen dat ze vrij laks waren. In veel gevallen worden de achter benen van de merrie vast geboden aan de voor benen, heb ik ooit weleens gezien.

geboden= gebonden

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:38

anjali schreef:
Rex_Rolfo schreef:
De natuur kiest ervoor dat de merrie hengstig wordt, dat doet niet de mens.

Helaas worden merries vaak hengstig gespoten.Door mensen ja.




soort ivf idee.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lalidan en 131 bezoekers