Hoe maak je een hengstenkeuze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 18:05

janderegelaa schreef:
denisesilver schreef:
Jan, maar je hebt bewegen en bewegen. Wil je een Pavo kampioen fokken, een paard dat vooral heel correct beweegt, of een die vooral het bewegingsmechanisme bezit om straks gp te lopen? Waar wil je de raakvlakken hebben daarin? Dan kom je eigenlijk uit op wat amen zegt; waar fok je voor, wat is je doel groep.

Amen, nu ben ik wel benieuwd welke hengsten jij 10 hengsten jij de beste kwaliteit vindt hebben, mag eventueel ook pb :)

Ik wil een paard dat groot kan lopen met veel beentechniek. Dat op zich is niet moeilijk. Maar ze moeten ook het vermogen hebben om te sluiten. Als ik moet kiezen tussen heel correct bewegen of iets minder correct maar wel spectaculair dan wordt het toch de laatste. Want paarden die lopen, die kun je verkopen.

Qua exterieur blijf ik bij het type dat mijn paarden hebben. En dat is veel ras. Ik pak nooit een massale hengst, ik weet niet wat er dan uitkomt en ik wil het type juist verankeren en de beweging verbeteren. 1 uitzondering en dat is Alexandro P en dat past toevallig heel goed op mijn Balzflug merrietje.


Mijn lijstje is geen 10 hengsten. Twee, hooguit drie.

Dit jaar heb ik gedekt met Kjento en For Ferrero (2x) Beiden super bewegers.

Dan staat jouw keuze haaks op wat die van mij zou zijn, ieder zijn ding :D

Mag ik opmerken dat ik zie dat het of/of is? Ofwel een goede achterhand, ofwel een goed voorbeen gebruik. Waarbij de eerste doorgaans gepaard gaat met een wat strakke rug en de laatste met een iets weke rug. Afijn, ik doel eigenlijk rechtstreeks op Ferro bloed en Vivaldi bloed. Uitzondering in die regel: Totilas
Waarschijnlijk is mijn inzicht binnen de fokkerij vrij klein. Hoe zien jullie dat?

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest


misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:14

De jurering is niet veel veranderd. De selectie op beweging wel . Ik vind juist dat het a.been gebruik niet is verbeterd. I.i.g. de selectie daarop. Zgn. extreme "grootlopers oftewel voorbeenzwaaiers" zijn in de regel daarop getraind. Voorbeelden kan ik wel noemen. Maar dat is dus niet altijd erfelijk. Ze hebben niet altijd een hoge verwachtings/fokwaarde voor dat onderdeel.
Ik kan me redelijk vinden in de fokwaarden voor beweging van de hengsten met 10 of meer nakomelingen in de dress.sport.
De groep hengsten met een fokwaarde sport boven de 130 hebben als groep ook gemiddeld een veel hogere fokwaarde vrij bewegen. Dus een betrouwbare hulp voor de hengstenselectie.
Maar beweging is slechts één selectiecriterium. Wel een heel belangrijke.

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 18:30

Ik ben benieuwd hoe ze het selectiecriterium (of eerder de bijgaande data) met betrekking tot karakter en rijdbaarheid gaan meten en noteren. Dat was toch een belangrijk punt bij de fokkersavonden had ik gelezen

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:17

denisesilver schreef:
janderegelaa schreef:

Ik wil een paard dat groot kan lopen met veel beentechniek. Dat op zich is niet moeilijk. Maar ze moeten ook het vermogen hebben om te sluiten. Als ik moet kiezen tussen heel correct bewegen of iets minder correct maar wel spectaculair dan wordt het toch de laatste. Want paarden die lopen, die kun je verkopen.

Qua exterieur blijf ik bij het type dat mijn paarden hebben. En dat is veel ras. Ik pak nooit een massale hengst, ik weet niet wat er dan uitkomt en ik wil het type juist verankeren en de beweging verbeteren. 1 uitzondering en dat is Alexandro P en dat past toevallig heel goed op mijn Balzflug merrietje.


Mijn lijstje is geen 10 hengsten. Twee, hooguit drie.

Dit jaar heb ik gedekt met Kjento en For Ferrero (2x) Beiden super bewegers.

Dan staat jouw keuze haaks op wat die van mij zou zijn, ieder zijn ding :D

Mag ik opmerken dat ik zie dat het of/of is? Ofwel een goede achterhand, ofwel een goed voorbeen gebruik. Waarbij de eerste doorgaans gepaard gaat met een wat strakke rug en de laatste met een iets weke rug. Afijn, ik doel eigenlijk rechtstreeks op Ferro bloed en Vivaldi bloed. Uitzondering in die regel: Totilas
Waarschijnlijk is mijn inzicht binnen de fokkerij vrij klein. Hoe zien jullie dat?

En nu komen de indexen om de hoek kijken. Vivaldi fokt namelijk geen weke rug maar juist een strakke. En Ferro, je raadt het al...101 naar week. Maar 101 is eigenlijk precies gemiddeld. En Vivaldi scoort 94 op strakke rug. Dat is behoorlijk strak. En voor de score van Vivaldi hebben ze 555 merrie’s beoordeeld en 115 hengsten. Daardoor is de betrouwbaarheid van zijn index 96%. Je kunt dus best misschien een keer een Vivaldi gezien hebben met een weke rug maar dat is niet hoe hij over het algemeen fokt.

En aan bovenstaand voorbeeld kun je zien waarom indexen een heel belangrijke fokkerijtool zijn en niet zomaar een cijfertje.

Edit: Goede achterhand natuurlijk! Liefst ook een goede voorhand maar die kun je ze nog wel leren. Maar belangrijkste is een goede stap en een goede galop want daar valt weinig aan te sleutelen.

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 19:20

Wat apart dat er dan zo vaak gezegd wordt dat ferro strak fokt op de rug enniet vivaldi week, waar komt dat dna vandaan?

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:25

denisesilver schreef:
Wat apart dat er dan zo vaak gezegd wordt dat ferro strak fokt op de rug enniet vivaldi week, waar komt dat dna vandaan?

Van mij zul je niet horen dat Ferro strakke ruggen fokt want dat is niet mijn waarneming bij de gemiddelde Ferro.

Dus nu weet je waar het vandaan komt. Waarneming, een beetje overtuiging en een hoop elkaar napraten (want dat doe jij nu ook ;) )

Mensen roepen ook dat Vivaldi geen goed achterbeen geeft terwijl hij op zijn index (dus de beoordeelde dieren) juist fantastisch scoort. Hij is niet voor niets nu al preferent.

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 20:01

janderegelaa schreef:
denisesilver schreef:
Wat apart dat er dan zo vaak gezegd wordt dat ferro strak fokt op de rug enniet vivaldi week, waar komt dat dna vandaan?

Van mij zul je niet horen dat Ferro strakke ruggen fokt want dat is niet mijn waarneming bij de gemiddelde Ferro.

Dus nu weet je waar het vandaan komt. Waarneming, een beetje overtuiging en een hoop elkaar napraten (want dat doe jij nu ook ;) )

Mensen roepen ook dat Vivaldi geen goed achterbeen geeft terwijl hij op zijn index (dus de beoordeelde dieren) juist fantastisch scoort. Hij is niet voor niets nu al preferent.

Zeker, daarom vond ik dat zo apart :j

Ik kijk zelf ook graag naar de indexen, maar nooit bij stilgestaan om naar de indexen van Vivaldi en Ferro te kijken. Bedankt dat je me er in ieder geval op wijst. Moet wel zeggen dat ik de opvatting dat Vivaldi niet zo'n goede achterhand zou hebben wel kan begrijpen, gezien hij zelf dat laatste beetje sluiten niet aankon.

Net ook even in de database gekeken, en Vivaldi doet niet onder voor Ferro wbt dragend en kracht in de draf en zijn stap is volgens het genetisch profiel ook veel beter qua ruimte. Alleen Ferro heeft zo'n fantastische galopade (conform de database)

Jan, weet jij of die database mee aan wordt gepast met zijn tijd, dus het verschil met het moderne plaatje en het plaatje van vroeger, of wordt het vanaf goedkeuring aangepast op de nakomelingen? En ook op kleinkinderen of alleen directe nakomelingen?

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:51

Ja de database wordt zeker aangepast naar de tijd, maar dat moet volgens mij inmiddels al een tijdje weer gedaan worden. Er zijn wat Hengsten met een lage waarde op oc die aangepast mogen worden.

For Ferrero zie ik niet als een getalenteerde beweger, maar smaken verschillen gelukkig.


Hoe maak je een hengstenkeuze? Dat doet iedereen op zijn eigen manier, de een door indexen, de ander door smaak, weer een ander puur op fingerspitzengefühl en je hebt er ook nog bij die alle drie hanteren :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:52

denisesilver schreef:
janderegelaa schreef:

Van mij zul je niet horen dat Ferro strakke ruggen fokt want dat is niet mijn waarneming bij de gemiddelde Ferro.

Dus nu weet je waar het vandaan komt. Waarneming, een beetje overtuiging en een hoop elkaar napraten (want dat doe jij nu ook ;) )

Mensen roepen ook dat Vivaldi geen goed achterbeen geeft terwijl hij op zijn index (dus de beoordeelde dieren) juist fantastisch scoort. Hij is niet voor niets nu al preferent.

Zeker, daarom vond ik dat zo apart :j

Ik kijk zelf ook graag naar de indexen, maar nooit bij stilgestaan om naar de indexen van Vivaldi en Ferro te kijken. Bedankt dat je me er in ieder geval op wijst. Moet wel zeggen dat ik de opvatting dat Vivaldi niet zo'n goede achterhand zou hebben wel kan begrijpen, gezien hij zelf dat laatste beetje sluiten niet aankon.

Net ook even in de database gekeken, en Vivaldi doet niet onder voor Ferro wbt dragend en kracht in de draf en zijn stap is volgens het genetisch profiel ook veel beter qua ruimte. Alleen Ferro heeft zo'n fantastische galopade (conform de database)

Jan, weet jij of die database mee aan wordt gepast met zijn tijd, dus het verschil met het moderne plaatje en het plaatje van vroeger, of wordt het vanaf goedkeuring aangepast op de nakomelingen? En ook op kleinkinderen of alleen directe nakomelingen?

Ja, de database is dynamisch. Van de meeste echt oudere hengsten zie je de index omlaag gaan. Een enkele uitzondering daargelaten. Maar dan heb je het over een echte stempelhengst.

Hoe het algoritme van de database is weet ik niet. Weet wel dat in elk geval kinderen in de berekening meegenomen worden.

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:54

Iedereen hecht heel veel waarde aan sport in de moederlijn maar hoe gaan jullie om met sport in de vaderlijn?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:28

Umeo schreef:
Iedereen hecht heel veel waarde aan sport in de moederlijn maar hoe gaan jullie om met sport in de vaderlijn?

Buiten dat bij een (KWPN) hengst er sowieso al veel sport in de lijn zit is de moederlijn toch het belangrijkste.

Een goede hengst zal een mindere moederlijn nauwelijks verbeteren terwijl een slechte hengst op een sterke moederlijn nauwelijks een negatieve invloed heeft.

LDRD
Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:53

Misschien leuk om dit stuk van Henrik Brinkmann uit 2017 even te lezen:

Breeding guideline today - Part 1 (long)
As the number of foals got halved over the last years due to the economy crisis and rising costs for keeping horses my intention increased to excite as many new people as possible to start breeding and get involved. Therefore I thought one needs a simple guideline of how to start or improve breeding and what one has to consider to work against this development of a shrinking number of horses.
Picking a mare
First of all one has to be very critical when it comes to picking a mare. The motto should be breed with the best. If you found a top mare she is responsible for 60-70% of the resulting offspring, so choose wisely. Then hope that the stallion does not destroy the mare’s quality instead of hoping for the stallion to do some magic and compensate for the lack of the mare’s quality.
I would prioritize the 6 selection criteria for a mare in the following way:
1. vet check: back in the days most of the time lame mares were put in foal as one had no other usage for them. This approach is no longer competitive. As research showed there is a much higher probability that you get offsprings with clean xrays if the mares and stallions had clean xrays and are sound. This does not consider the risks of chips or cysts due to traumatic injuries caused by a kick that the young horse suffered during growing up or getting too less food during that age.
As a horse with good xrays generates the same running costs as a horse with bad xrays and might not last as long one should start to properly check a potential broodmare with xrays of the legs as well as back and neck just to be sure the mare did not flip as a young horse or has some problems that might be inherited to her offspring.
2. movements: for breeding what interests us the most is what natural movements a mare has to offer. If you buy a mare that is already 2 or 3 years old try to get a video of her as a foal and compare it with your today’s impression. Always judge the movements on a harder surface such as a dry sand paddock or outdoor arena. Never do the mistake to estimate this on a muddy ground or on bark mulch that has a bouncy impact on the horse and makes it look fancy. Also popular are videos in high grass or on stobble fields and the horses trot like never before and also never afterwards at home. Try to avoid to fall for this and school your eyes. And do not even look at slowmotion videos.
In general we need a complete horse nowadays to be successful at World Championships as 80% is the goal everybody wants to attain. Thus the goal should be to find a mare that has evenly distributed talent in all three gaits. Ideally she should have an uphill canter with enough knee action in the front and more important pushing the withers up, the same is valid for the trot which should be floaty with an active hind leg, a swinging back and loose tail and also knee action in the front with a nice lift of the carpal joint. The walk therefore should be at least with a clear rhythm but a solid 7.0 is sufficient to me if the objective is to breed Grand Prix horses for later. It is physiologically much easier to make a horse Piaffe with a short walk than one with a walk for a 10.0.
3. rideablity & mind: this is a vital point that the KWPN did not consider well enough while building their world class health database. What distinguishes a Grand Prix horse from a normal horse in the end is its rideability and mind. The willingness to work with and not against the rider is crucial to teach the difficult lections up to Piaffe that are completely unnatural compared to the skills needed to get a great jumping horse.
If you have an average moving horse that lets itself school and can be ridden by amateurs you bred a horse for 99% of the customers worldwide and chances are high that it can become a Grand Prix horse, probably just for national levels but still a Grand Prix horse. This means you are in the position to sell this horse well at a later stage. We need the right mix between a basic relaxedness and sensible electricity of the horses to make them hot when needed but also not to completely collapse in the walking lections or just the daily care at home.
Always remember that we sell rideability and it is a highly important criterion. Due to my focus of breeding horses for the big sport I slightly put it behind movements as professionals also can cope with hot horses.
4. conformation & type: this is a criterion that actually includes several criteria. Next to the look it also consists of conformation and indirectly stamina. First of all we need correct horses because correct movements can be developed out of horses with correct conformations. The executive of horsetelex.nl Dirk Rosie recently analysed the best Grand Prix horses and it turned out that they have a few attributes in common: long, vertical necks, light head-neck connection, withers at least as high as the croup, foreleg at the very front of the body, long upper arms, strong pasterns and sloping femurs. This should be sufficient as a rough recommendation of what to look for. Please have a look at the picture of Totilas below and how he naturally has all of the above mentioned attributes.
Furthermore we need pretty horses to be successful at stallion licensings and mare shows and also to impress judges later as this sport is subjective and a lot about the look which influences the B marks.
Finally pretty horses normally have a high ratio of thoroughbred in their lines which assures attitude and stamina for the tough challenge to potentially pass a Grand Prix. With tools such as horsetelex you can precisely calculate the percentage of thoroughbred of your foal. Using thoroughbred stallions is not necessary nowadays as we passed the stage of modernizing old fashioned farm horses to sporthorses. Nevertheless to me we still have to consider to keep a ratio of 35-50% of thoroughbred in the sporthorses of today.
5. height: aim for a mare with a height of around 1,67m up to 1,72m. This leaves you with a higher chance that the foal will be tall enough as there is more space in the belly and the mares have more milk to put it blunt. One comes close to the ideal height. A big enough frame is needed for the big tour to fill out the 20x60m arena and arrive at the end of the diagonal in the trot extension. Not only for this frame is essential but also if you want to prepare stallions out of that potential broodmare for licensing later. Often enough the verdict „not enough frame“ destroys the hopes of having a licensed stallion (frame is the ratio of shoulder and croup length in relation to withers height and body length, if you have a big frame it is a sign that the horse will move well).
6. damline: as breeding research showed us the quality of your offspring is a mix of the last six generations of mare and stallion and thus focus on a strong damline ideally with records in the sport and not just at mare shows or stallion licensings. Often enough one can find show damlines that are not performing well in the sport due to a lack of robustness or rideability. Websites such as horsetelex.nl or books like Hannoveraner Stutenstämme by Claus Schridde, Westfalens Zuchtschätze by Franz-Josef Neuhaus and many more can be found giving you the chance to trace back the damlines and also to build pedigrees of your future foal.
What one definitely has to avoid is what I call name breeding where e.g. the sire and damsire are well known but the offspring is normal and the damline is nothing special. Better go for sire and damsire that are not so well known but the offspring is great and the damline is interesting. Chances are very high that these offsprings will always produce something nice and you have different bloodlines which we are all looking for to prevent a narrow genetic pool.
An alternative to buy a ready mare is to go for a filly, yearling or 2 year old if you can get a good deal and have time to wait. I was the most successful with buying fillies and choosing the long way paid off.

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:46

Interessant artikel.

Waar is het verschenen als ik mag vragen?

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:56

janderegelaa schreef:
Umeo schreef:
Iedereen hecht heel veel waarde aan sport in de moederlijn maar hoe gaan jullie om met sport in de vaderlijn?

Buiten dat bij een (KWPN) hengst er sowieso al veel sport in de lijn zit is de moederlijn toch het belangrijkste.

Een goede hengst zal een mindere moederlijn nauwelijks verbeteren terwijl een slechte hengst op een sterke moederlijn nauwelijks een negatieve invloed heeft.


Hoe zit het dan bij verbeterpunten waar ik wel eens over lees, zoals een wat langere hals, beter benenwerk etc...

Als een goede hengst op een slechte merrie nauwelijks zin heeft of andersom kan schaden, hoe kun je dan gaan fokken op verbeterpunten?

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

LDRD
Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:43

Umeo schreef:
Interessant artikel.

Waar is het verschenen als ik mag vragen?


Daar moet ik het antwoord even op schuldig blijven helaas .

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:25

Rakkie123 schreef:
janderegelaa schreef:

Buiten dat bij een (KWPN) hengst er sowieso al veel sport in de lijn zit is de moederlijn toch het belangrijkste.

Een goede hengst zal een mindere moederlijn nauwelijks verbeteren terwijl een slechte hengst op een sterke moederlijn nauwelijks een negatieve invloed heeft.


Hoe zit het dan bij verbeterpunten waar ik wel eens over lees, zoals een wat langere hals, beter benenwerk etc...

Als een goede hengst op een slechte merrie nauwelijks zin heeft of andersom kan schaden, hoe kun je dan gaan fokken op verbeterpunten?


Dat is een makkelijke...gewoon niet fokken met een slechte merrie. Ze zijn in het onderhoud namelijk net zo duur als een goede.

Waarom een slechte hengst weinig kwaad hoeft doen op een goede moederlijn is omdat daar de genen zo in verankerd zijn dat het veulen die eigenschappen ook wel krijgt. Wat betekent dat je dus best een hengst kunt gebruiken die wat minder scoort op kwaliteiten van de merrie maar die bijvoorbeeld wel een langere hals heeft. En dan hopen dat het goed uitpakt.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:12

Maar hoe kan het dan gezegd worden dat een hengst klein of juist groot fokt.
Een hengst zijn kleur doorgeven etc....

Wat ik wil zeggen, dan heeft het gewoon geen zin om op een hengst te fokken om bepaalde kwaliteiten.
Of om verbeterpunten te zoeken.

( en ja ik weet, fokken is gokken maar het lijkt me sterk dat er zo weinig uitwisseling is )

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:22

Rakkie123 schreef:
Maar hoe kan het dan gezegd worden dat een hengst klein of juist groot fokt.
Een hengst zijn kleur doorgeven etc....

Wat ik wil zeggen, dan heeft het gewoon geen zin om op een hengst te fokken om bepaalde kwaliteiten.
Of om verbeterpunten te zoeken.

( en ja ik weet, fokken is gokken maar het lijkt me sterk dat er zo weinig uitwisseling is )

En nu komen de indexen om de hoek die het KWPN gebruikt. Daar staat in eerste instantie in wat ze verwachten hoe een hengst fokt en naarmate er meer nakomelingen gescoord zijn wordt die index duidelijker en betrouwbaarder. En dáárom zijn die indexen zo belangrijk.

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:29

Wordt met een slechte hengst een dier uit de onderkant van de markt bedoelt (kromme bok van de buren die door de draad ging voor ie geruind werd) of een minder goed passende goedgekeurde hengst (dus sowieso al een van de betere dieren)?

Volgens mij is kromme bok op goede merrie even onzinnig als goede hengst op een kromme merrie. Bij een goede merrie maakt het minder uit welke goede hengst je gebruikt (zal niet voor niets zijn dat veel fokmerries 8 veulens van 6 verschillende hengsten hebben), grote kans dat er een goed veulen uit komt.

Een goed uitgekozen hengst kan zeker wel verbetering brengen, maar uit een slechte merrie zal hooguit een matig veulen komen en uit een matige merrie een redelijk veulen. Dat dan weer wel.

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:59

Wat is een goede merrie? Ik ken lelijke merries die genetisch top zijn en echt de beste veulens geven. Ik ken ook super knappe merries die slechte veulens geven...

Roodvos
Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:38

Interessante discussie.
Umeo schreef:
Wat is een goede merrie? Ik ken lelijke merries die genetisch top zijn en echt de beste veulens geven. Ik ken ook super knappe merries die slechte veulens geven...
Ik denk dat je dan verder moet kijken dan "het eerste plaatje".
Het is heel goed denkbaar dat die "lelijke merrie" misschien wat zwaarder beenwerk en een minder fraai gevormd hoofd heeft, maar bij nadere beoordeling wel heel correct in elkaar zit, goed recht op de benen en hoeven staat en heel correct beweegt/springt. En die "mooie merrie" misschien wel veel bloeduitdrukking heeft, maar afwijkende beenstand(en) heeft en een niet zo fraaie halsaanzet of hoofd-hals overgang en een stuwende en/of trage beweging heeft of slechte springtechniek.

Een goede merrie is in mijn ogen dus een merrie die correct in elkaar zit én correct beweegt/springt. Door middel van de hengstenkeuze kan je dan verbeteren op bijvoorbeeld meer ras/bloeduitdrukking of bij een bloedkikker juist wat meer fundament. Maar je basis is dan in orde.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Charmaine
Berichten: 1404
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:00

Ik volg dit topic met interesse omdat ik overweeg in de toekomst een veulen te fokken. Ik vraag me ook af wat dan een slechte merrie is? Als ik naar de moederlijn van mijn merrie kijk: totaal niet interessant want geen predicaten, geen sport. Mijn merrie heeft zich ook (nog) niet bewezen in de sport. Predicaten zal ze als reg B niet krijgen, zolang haar vader Aes licensed blijft ipv Approved (zou hij wel worden als hij aangeboden werd). Kortom:niet mee fokken dus. Qua prijzen zou ik dan beter een veulentje kunnen kopen.

Maar ik zou fokken voor eigen opvolger dus hoef geen wereldtopper zou er dan op mijn merrie niks verbeterd kunnen worden? Dat lijkt me toch wat kort door de bocht? Denk dat het eerder onderscheid zou zijn tussen wel of niet interessant om mee te fokken, dan dat je niet zou kunnen verbeteren toch?

Roodvos
Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:58

Charmaine, ik denk dat misterA die vraag al min of meer beantwoord heeft. En dan vooral het stukje wat ik vet heb gemaakt.
misterA schreef:
Mijn hengstenkeuze begint eigenlijk met het vaststellen van mijn fokdoel. Wat vind ik belangrijk en hoe kan ik dat realiseren. De eerste stap is om met een merrie te gaan fokken die dat fokdoel al dicht benadert. Dat fokdoel is niet vanzelfsprekend hetzelfde als van de stamboeken.

Primair is natuurlijk dat je merrie gezond is en recht van lijf en leden. Als ze bij de aankoop door de sportkeuring is gekomen, ben je op dat gebied al een heel eind. Wellicht kan je wel D-OC aanvragen bij een reg. B merrie?

Je fokt voor jezelf en niet voor de veiling of keuring. Als jij een opvolger wil fokken voor jezelf, is je fokdoel een paard fokken met de kenmerken die jij het meest waardeert in je merrie. Wat ik een paar jaar geleden heb gedaan: een lijstje maken met de eigenschapen van mijn merrie die ik het meest waardeer en dus graag wil behouden in het veulen (bijv. vriendelijk karakter, atletisch vermogen, scherp maar niet ril). En dan kijken naar de kenmerken die ik wilde verbeteren (bijv. meer front). Toen een lijstje gemaakt met de hengsten die de eigenschappen die ik wilde behouden zelf ook bezitten. En daaruit de hengst gekozen die ook wat zou kunnen toevoegen aan de verbeterpunten.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Elisa2
Berichten: 36670
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:07

Roodvos schreef:
Interessante discussie.
Umeo schreef:
Wat is een goede merrie? Ik ken lelijke merries die genetisch top zijn en echt de beste veulens geven. Ik ken ook super knappe merries die slechte veulens geven...
Ik denk dat je dan verder moet kijken dan "het eerste plaatje".
Het is heel goed denkbaar dat die "lelijke merrie" misschien wat zwaarder beenwerk en een minder fraai gevormd hoofd heeft, maar bij nadere beoordeling wel heel correct in elkaar zit, goed recht op de benen en hoeven staat en heel correct beweegt/springt. En die "mooie merrie" misschien wel veel bloeduitdrukking heeft, maar afwijkende beenstand(en) heeft en een niet zo fraaie halsaanzet of hoofd-hals overgang en een stuwende en/of trage beweging heeft of slechte springtechniek.

Een goede merrie is in mijn ogen dus een merrie die correct in elkaar zit én correct beweegt/springt. Door middel van de hengstenkeuze kan je dan verbeteren op bijvoorbeeld meer ras/bloeduitdrukking of bij een bloedkikker juist wat meer fundament. Maar je basis is dan in orde.


Een goede merrie is voor mij een merrie uit een goede merrielijn die prestatie paarden vererft. Dan weet je dat het met de gezondheid en werkwilligheid in ieder geval goed zit. De rest komt daarna pas..het kan best zijn dat de desbetreffende merrie een afwijkende beenstand heeft maar dat in de rest van de moederlijn niet voor komt. Dan heb je als je een hengst uit kiest met een correcte beenstand een grotere kans dat je een correcte beenstand fokt dan als bijvoorbeeld die hele merrielijn als een afwijkende beenstand heeft.

Oftewel fokken is niet "1+ 1= 2 " en het ene compenseert het andere vanzelfsprekend.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers