kruising fjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:43

Christel1 schreef:
XXXX2015 schreef:
Mijn baby is fjord x fries en zeker geen lompert hoor

[ Afbeelding ]

wat een leukerd! ben benieuwd hoe die over een paar jaar is.

anjali schreef:
Een Fjord is wel een tankje. Als je die gaat kruisen met iets waardoor hij groter wordt,krijg je een hele grote tank!Wil je dat?

nee dat niet, ik wil graag meer maat maar natuurlijk niet zo dat het een tank wordt. Het ras Henson was hier eerder genoemd en dat vind ik een hele mooie kruising van een fjord.

Sjolvir schreef:
TS, hoe ziet je merrie eruit, wat zijn haar kenmerken, hoe zijn haar gangen, als je die hebt geanalyseerd kan je pas bedenken welke je wil veranderen en hoe.
Dus bv korte rug en je zou meer ruglengte willen, of steil kruis en je zou dat minder steil willen en in gangwerk niet zo'n goede galop en je zou dat willen verbeteren.
Wij kennen je paard niet, dus kunnen zo onmogelijk verbeteringen voorstellen of je nou binnen of buiten het ras zou gaan fokken.

Vraag 1. Heb je een stamboek merrie? Of eentje zonder papieren?
Vraag 2. Is ze helemaal correct?
Vraag 3. Goede stand foto
Vraag 4. Wat zijn je doelen? van de fok, "verbeteren" is geen antwoord, dat moet je dan specificeren voor jezelf.
Vraag 5. Wat ga je doen met het veulen?
Vraag 6. Welke typen/rassen paarden zou je in aanmerking willen laten komen? Denk je aan warmbloed of juist koudbloed?

En bij het kruisen van 2 totaal verschillende rassen kan je het geluk hebben dat je veulen van beide rassen de goede eigenschappen erft, maar je kan ook pech hebben dat het juist alles is wat je niet in gedachten had, het kan heel onvoorspelbaar zijn. Fokken binnen een ras geeft voorspelbaardere types dan bij kruisen.

Ik zou zeggen, hou het bij een stamboek fjord bij een goedgekeurde stamboekhengst.
Enigste leuke kruising die ik in het echt ken, was een Arabier x fjord (weet zelfs zijn naam nog Sjors), de andere 5 (weet niet precies wat daar achter zat) waren niet leuk qua karakter en qua bouw ook om te janken.

Ik heb dit topic gemaakt omdat ik benieuwd was naar de meningen over fjordenkruisingen. Ik heb op dit moment nog geen intentie om te gaan fokken. misschien ga ik over 3/4 jaar een veulen fokken maar dat is nu nog niet aan de orde vandaar dat ik ook niet om fokadvies vraag.

Ik heb een stamboek merrie, haar vader is Havik IV. Voor zover ik weet is ze helemaal correct heb haar bij aankoop, 2 jaar geleden laten keuren (geen rontgen).
zoals ik al zei heb ik op dit moment nog geen intentie om te fokken, ik ben gewoon benieuwd naar de meningen en wellicht opties voor als ik wel besluit om te fokken. Ik vind het lastig om te zeggen wat ik precies verbeterd wil zien. Ik wil graag een paard waar ik lekker dressuur mee kan rijden en daarnaast ook mee naar buiten kan en af en toe een sprong mee kan maken.
hierdoor neig ik zelf naar een kruising met een warmbloed. Ik rij haar nu ongeveer een half jaar maar door mijn studie nog niet intensief, ik kan daarom niet goed beoordelen wat ik verbeterd wil zien, daarnaast heb ik ook nog niet veel verstand van het exterieur etc.
Mocht ik besluiten om te gaan fokken haal ik hier natuurlijk deskundigen bij. Bedankt voor je reactie hierdoor ga ik er wel beter over nadenken.

Het is een stamboekmerrie. Is het dan niet aan te raden binnen het stamboek te blijven?Maar goed,jouw merrie,jouw keuze uiteraard!


Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:06

Op zich is het idee Fjord x warmbloed geen nieuw idee dus. Ik vind zelf de Henson een leuk gelukt experiment/nieuw ras (opgezet om een groter, hard, veelzijdig paard voor trektochten te fokken waar je ook een gemiddelde toerist op kunt zetten), maar ze zien er in mijn ogen eigenlijk 'gewoon' uit als Criollo's - middenmaat, stocky en hard. In plaats van een nieuw ras te bedenken hadden die Fransen dus ook in de bestaande rassen kunnen zoeken om hetzelfde doel te bereiken.

Even uit m'n hoofd worden de Hensons altijd Fjordenhengst x Selle Francais merrie gekruist. Nooit omgekeerd. Vermoedelijk om zeker te zijn dat de veulens alle ruimte hebben om richting de maat van de moeder te gaan.
Bij experimenten met trekpaard x shetlander is wel gebleken dat het veulen kleiner blijft als de Shet de merrie is dan wanneer de Shet de hengst is.
Maar mogelijk wel iets om over na te denken dus.

Buiten Normandië waar de Henson gefokt wordt zal je ze trouwens niet of nauwelijks vinden. Het ras heeft niet echt opmars gemaakt, net zoals de Aegidienberger (IJslander x Paso), die wel in Duitsland redelijk is ingeburgerd, maar verder ook nauwelijks bekend is.

LovesSam
Berichten: 628
Geregistreerd: 18-01-11
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:15

Ik heb al jaren een fjordxpaint van 1,55 in mijn bezit. Ontzettend veelzijdig, groot en sterk genoeg om een volwassenen te dragen, kortom ik ben er ontzettend blij mee! Sam zijn vader was een fjord van 1,45 als ik het goed zeg en moeder was een paint van rond de 1,60.



[ img ]


[ img ]


[ img ]

Marcella
Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:21

Als je binnen het ras wil blijven kan je ook kijken naar Duits gefokte fjordenhengsten deze worden vaak wat sportiever, meer maat en luxer gefokt dan in Nederland.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: kruising fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:56

Dit zijn Quinta en Rebel. Het zijn volle zussen kruising Fjord/Fries. Er zit alleen 1 jaartje verschil tussen. De Fjordenmoeder was 1.41m. De Friese hengst was rond de 1.60m. Beide merries zitten qua hoogte rond de 1.54 m.

Ik ben erg fan van deze kruising. Ze zijn adellijker dan de Fjord. Hebben wel hetzelfde werklustige karakter maar meer hals en de manen en staart zijn helemaal Fries.

[ img ]

[ img ]

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: kruising fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:16

HennyW ook van die beauty’s <3

har166
Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:16

Ik heb een fjord x fries merrie ( te koop ) en het valt mij op dat veel mensen denken dat het onstuurbare tanks zijn waar aan gesleurd moet worden. De mijne is op 2 vingers te rijden en ze is netjes opgevoed dus laat je niet in de war brengen door hoe ze gebouwd is. Als ik haar dit voorjaar niet verkoop dan breng ik haar naar de hengst. Ik heb een quarter uitgekozen, het veulen zal als het meezit dan het ronde van een quarter ( en mama ) behouden ietsje neerwaartser gebouwd zijn want moeders heeft graag haar hoofd in Friezenstand en wat voorwaartser zijn. Ik vind schwartzwalder fuchsen ook prachtig om mee te kruisen maar die zijn max rond de 1.50 en ik zou graag richting 1.55 gaan.[ img ]

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:40

har166 schreef:
Ik heb een fjord x fries merrie ( te koop ) en het valt mij op dat veel mensen denken dat het onstuurbare tanks zijn waar aan gesleurd moet worden. De mijne is op 2 vingers te rijden en ze is netjes opgevoed dus laat je niet in de war brengen door hoe ze gebouwd is. Als ik haar dit voorjaar niet verkoop dan breng ik haar naar de hengst. Ik heb een quarter uitgekozen, het veulen zal als het meezit dan het ronde van een quarter ( en mama ) behouden ietsje neerwaartser gebouwd zijn want moeders heeft graag haar hoofd in Friezenstand en wat voorwaartser zijn. Ik vind schwartzwalder fuchsen ook prachtig om mee te kruisen maar die zijn max rond de 1.50 en ik zou graag richting 1.55 gaan.[ [url=m/YktGhX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Schwartzwalder Fuchs is echt wel groter dan 1.50 hoor.

har166
Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:59

anjali schreef:
har166 schreef:
Ik heb een fjord x fries merrie ( te koop ) en het valt mij op dat veel mensen denken dat het onstuurbare tanks zijn waar aan gesleurd moet worden. De mijne is op 2 vingers te rijden en ze is netjes opgevoed dus laat je niet in de war brengen door hoe ze gebouwd is. Als ik haar dit voorjaar niet verkoop dan breng ik haar naar de hengst. Ik heb een quarter uitgekozen, het veulen zal als het meezit dan het ronde van een quarter ( en mama ) behouden ietsje neerwaartser gebouwd zijn want moeders heeft graag haar hoofd in Friezenstand en wat voorwaartser zijn. Ik vind schwartzwalder fuchsen ook prachtig om mee te kruisen maar die zijn max rond de 1.50 en ik zou graag richting 1.55 gaan.[ [url=m/YktGhX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Schwartzwalder Fuchs is echt wel groter dan 1.50 hoor.


Welke Nederlandse hengst ken jij die groter is dan 1.53?

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Laurora
Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:00

Persoonlijk ben ik gek op fjordenkruisingen!
Zelf heb ik een fjordxkwpn. Mams was +/- 1,40 en paps was +/- 1,65. Zelf blijft ze nu met 6 jaar plakken op 1,54
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Amber_
Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:58

Mocht je toch met een fjord willen dekken, er zijn ook "sport" hengsten. Mijn fjordenhengst Gio komt bijv. uit in de klasse B paarden springen, L SGW startgerechtigd en is M2 dressuur met winst. Ze zijn er wel.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Jouw merrie komt uit een 'zware' hengst, dus zal idd wat luxere hengst op zetten dan.

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:06

ElviraKelan schreef:
HennyW ook van die beauty’s <3


Dank je :-)
Beide merries hebben beide in 2010 eenmalig een veulen gekregen van dezelfde hengst. Papa was een kruising Quarter x Argentijnse Criollo. De beide "jonkies" hebben we ook aangehouden. Ik hoop net als de Engelse Queen Elisabeth tot op hoge leeftijd te kunnen blijven paardrijden :D

Het voordeel van deze kruising met Quarter is dat ze van zichzelf al flinke Quarter bespiering hebben en de gangen veel vlakker zijn. De kruisingen Fjord/Fries lopen meer stuwend van achter zoals de Friezen doen. Hun jonkies lopen veel meer dragend achter zoals de Quarters doen.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: kruising fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:44

@Har166: Ruim een jaar geleden stond er een Schwarzwalder Fuchs (ruin) van 1.55 m te koop op Marktplaats.In Nederland zijn ze zeldzaam maar in het buitenland gaat dat beter. Er is trouwens een eigen internet groep van,daar stond dit paard toen ook op.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:49

Ibbel schreef:
Op zich is het idee Fjord x warmbloed geen nieuw idee dus. Ik vind zelf de Henson een leuk gelukt experiment/nieuw ras (opgezet om een groter, hard, veelzijdig paard voor trektochten te fokken waar je ook een gemiddelde toerist op kunt zetten), maar ze zien er in mijn ogen eigenlijk 'gewoon' uit als Criollo's - middenmaat, stocky en hard. In plaats van een nieuw ras te bedenken hadden die Fransen dus ook in de bestaande rassen kunnen zoeken om hetzelfde doel te bereiken.

Even uit m'n hoofd worden de Hensons altijd Fjordenhengst x Selle Francais merrie gekruist. Nooit omgekeerd. Vermoedelijk om zeker te zijn dat de veulens alle ruimte hebben om richting de maat van de moeder te gaan.
Bij experimenten met trekpaard x shetlander is wel gebleken dat het veulen kleiner blijft als de Shet de merrie is dan wanneer de Shet de hengst is.
Maar mogelijk wel iets om over na te denken dus.

Buiten Normandië waar de Henson gefokt wordt zal je ze trouwens niet of nauwelijks vinden. Het ras heeft niet echt opmars gemaakt, net zoals de Aegidienberger (IJslander x Paso), die wel in Duitsland redelijk is ingeburgerd, maar verder ook nauwelijks bekend is.

Als experiment shetlandmerrieXtrekpaardhengst??? Nou sorry dat vind ik echt niet kunnen.Eigenlijk dierenmishandeling. Wegens het risico voor de merrie.

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:53

anjali schreef:
Als experiment shetlandmerrieXtrekpaardhengst??? Nou sorry dat vind ik echt niet kunnen.Eigenlijk dierenmishandeling. Wegens het risico voor de merrie.


Moet je mij niet op aankijken hoor. Ik weet dat dit onderzoek ooit in de VS is gedaan. Door een faculteit diergeneeskunde, als dat je geruststelt.

yenopi
Berichten: 920
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Ees (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:54

Yentle, mijn merrie was een kruising Fjord (mamma) en deens warmbloed (pappa=Sonny af hojmark), ze was op haar 17de nog enorm krachtig en zelfstandig ahum, en dit bleef tot haar 27ste zo. Ze is Vorig jaar op 28 jarige leeftijd overleden. Ze was introvert, doch sensibel, diesel, bomproof en sprong graag, een heel sociaal paard, opvoedster in de kudde ook tussen jonge hengsten, ze stond haar mannetje, maar kon ook door kindjes worden gereden.

"Our hoofbeats were many, but our hearts beat as one."

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: kruising fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:19

Een kruising betekent niet gelijk papierloos. Als je merrie opgenomen is in het hoofdstamboek kun je bij verschillende stamboeken nog een aantal kanten op. Denk bijvoorbeeld aan NRPS of NWPCS.

Veel kruisingen zijn natuurlijk maar gewoon de hengst van de buurman x pony die we toevallig hadden lopen, dat kun je niet vergelijken met doelbewust fokken.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:22

Ibbel schreef:
anjali schreef:
Als experiment shetlandmerrieXtrekpaardhengst??? Nou sorry dat vind ik echt niet kunnen.Eigenlijk dierenmishandeling. Wegens het risico voor de merrie.


Moet je mij niet op aankijken hoor. Ik weet dat dit onderzoek ooit in de VS is gedaan. Door een faculteit diergeneeskunde, als dat je geruststelt.

Dat stelt me niet gerust,want die leren door dierproeven te doen. Iedereen met gezond verstand snapt dat dit niet kan.

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: kruising fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:24

En exact, hoe wil je anders geneeskunde verbeteren dan? Je zal toch proeven moeten doen. En dat hoeft niet meteen op een gruwelijke manier, er zijn ethisch verantwoorde proeven, en totaal niet oke proeven, maar proeven zal je moeten doen denk.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:37

Nies_ schreef:
Een kruising betekent niet gelijk papierloos. Als je merrie opgenomen is in het hoofdstamboek kun je bij verschillende stamboeken nog een aantal kanten op. Denk bijvoorbeeld aan NRPS of NWPCS.

Veel kruisingen zijn natuurlijk maar gewoon de hengst van de buurman x pony die we toevallig hadden lopen, dat kun je niet vergelijken met doelbewust fokken.


Nou ... wij zijn wel doelbewust gaan kruisen na een akkefietje met het Fjordenstamboek.
Onze Fjordenmerrie was hengstig en we wilden haar laten dekken door de stamboekhengst Gjest. Die stond hier toen in de regio. Wij hadden al een keer met onze merrie gefokt en hadden daar een 3-jarige Myrstein van staan.

Toendertijd kwam een hengstenhouder met de hengst van het stamboek langs. Echter de hengstenhouder wilde de hengst niet van de trailer halen. Hij deed het voordeurtje van de trailer open en liet de paarden heel even neusje aan neusje met elkaar snuffelen om vervolgens te beweren dat onze merrie niet hengstig was.
Terwijl ik haar een paar uur ervoor hardstikke hengstig had gezien bij een buurpaard.

Ik wist dat onze merrie meestal niet direct liet zien dat ze hengstig was en wilde dat de hengst echt van de trailer gehaald zou worden maar de hengstenboer weigerde en was in no time weer vertrokken.

Direct erna heb ik een klacht ingediend bij het Stamboek maar de stamboeksecretaris vond dit een heel normale manier van doen 8)7
Later kregen we wel van het Fjordenstamboek de rekening voor een dekking. Ik gebeld maar er was geen praten aan. We waren verplicht te betalen anders zouden we als stamboek lid geroyeerd worden.
We moesten hoe dan ook betalen en konden indien de merrie niet drachtig zou zijn nog gust reductie krijgen.

Dit is echt waar gebeurd.
Om het niet helemaal op de spits te drijven hebben we betaald en uiteraard later gust reductie gekregen en direct daarna ons lidmaatschap opgezegd bij het Fjordenstamboek.

Mijn hoefsmid had in die tijd prachtige Friese dekhengsten staan en kende een hele mooie 'per ongeluk' kruising van één van hun Friezen met een Fjord. Zodoende zijn we gaan kruisen met Fries. Ik heb er nooit spijt van gekregen :)

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: kruising fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:56

Tja ik zou dus sowieso nooit Nederlands papier aanvragen bij een fjordenveulen. Het is echt gewoon het meest verschrikkelijke stamboek wat er is.

Ik heb zelf uiteindelijk besloten een jong paard te kopen omdat ik uit mijn fjord nooit een nakomeling krijg van rond de 1,70m en ik dat toch wel graag wilde.

Amber_
Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: kruising fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 17:15

Toch zijn we echt bezig met veranderingen, ik herken bepaalde dingen (en daardoor meegebrachte frustratie :P) heel goed. Doordat we nu nieuw bestuur, nieuwe bestuur gewesten, etc merk ik wel positieve verbetering.

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

har166
Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 17:16

anjali schreef:
@Har166: Ruim een jaar geleden stond er een Schwarzwalder Fuchs (ruin) van 1.55 m te koop op Marktplaats.In Nederland zijn ze zeldzaam maar in het buitenland gaat dat beter. Er is trouwens een eigen internet groep van,daar stond dit paard toen ook op.



Ik weet dat er in Duitsland hengsten van 1.60 zijn maar in Nederland zijn die niet te vinden, vandaar mijn vraag aan jou welke Nederlandse hengst jij kent, ik ken alleen de hengsten van Marja... vandaar. Import wordt me te ingewikkeld.

@henny, zo dat is ook een vervelend akkefietje! Ik begrijp je helemaal! En leuk dat de mix met quarter goed gelukt is, wat jij zegt bevestigd wat ik hoopte.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 17:20

Amber_ schreef:
Toch zijn we echt bezig met veranderingen, ik herken bepaalde dingen (en daardoor meegebrachte frustratie :P) heel goed. Doordat we nu nieuw bestuur, nieuwe bestuur gewesten, etc merk ik wel positieve verbetering.

Een nieuw bestuur klinkt in ieder geval al als verbetering :=

Christel1
Berichten: 597
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 17:23

har166 schreef:
Ik heb een fjord x fries merrie ( te koop ) en het valt mij op dat veel mensen denken dat het onstuurbare tanks zijn waar aan gesleurd moet worden. De mijne is op 2 vingers te rijden en ze is netjes opgevoed dus laat je niet in de war brengen door hoe ze gebouwd is. Als ik haar dit voorjaar niet verkoop dan breng ik haar naar de hengst. Ik heb een quarter uitgekozen, het veulen zal als het meezit dan het ronde van een quarter ( en mama ) behouden ietsje neerwaartser gebouwd zijn want moeders heeft graag haar hoofd in Friezenstand en wat voorwaartser zijn. Ik vind schwartzwalder fuchsen ook prachtig om mee te kruisen maar die zijn max rond de 1.50 en ik zou graag richting 1.55 gaan.[ [url=m/YktGhX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kruisen met een quater heb ik nog niet vaak gehoord, waarom heb je nog meer gekozen voor deze hengst? Ik dacht ook altijd dat quaters niet heel groot zijn of valt dat wel mee?
Amber_ schreef:
Mocht je toch met een fjord willen dekken, er zijn ook "sport" hengsten. Mijn fjordenhengst Gio komt bijv. uit in de klasse B paarden springen, L SGW startgerechtigd en is M2 dressuur met winst. Ze zijn er wel.

[ [url=m/34rNqX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pLOvxq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SpqQuc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jDrqU4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jouw merrie komt uit een 'zware' hengst, dus zal idd wat luxere hengst op zetten dan.

Wauw wat een mooie hengst! Mijn merrie is idd van een ouderwets en zwaar type hengst. Vind de tip van Duitse hengsten ook interessant ga daar naar kijken.
Nies_ schreef:
Tja ik zou dus sowieso nooit Nederlands papier aanvragen bij een fjordenveulen. Het is echt gewoon het meest verschrikkelijke stamboek wat er is.

Ik heb zelf uiteindelijk besloten een jong paard te kopen omdat ik uit mijn fjord nooit een nakomeling krijg van rond de 1,70m en ik dat toch wel graag wilde.

Jaa hier zit ik dus ook aan te denken. Of over een paar jaar een veulen fokken of een nieuw paard kopen. Maar dit zijn plannen voor de toekomst voorlopig ben ik nog bezig met mijn studie en heb ik geen idee hoe de komende jaren zullen uitpakken (kwa werk en woon situatie)

Life is short, enjoy it!
volg ons op instagram ♥♥♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: corinadrenth en 54 bezoekers