Vruchtbaarheid bevorderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:11

Fauvetje schreef:
*\o/* net terug van de scan!
We verwachten -als alles goed gaat- in Juni een veulen!
De papa is Quatre Mai.



Wat leuk!

Ben heel benieuwd naar de rest van de dracht en het veulen.


tienus63
Berichten: 12013
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:49

Gefeliciteerd en ik duim voor jullie.

Wat zit er achter de vader?

#trotsoponzeboeren

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-20 13:09


thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:47

Dat is toch wel heel bijzonder. Toch zoiets van die aanhouder die zou winnen? Ik duim ( en volg )


Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-20 17:48

Tgoh , aan wat het precies gelegen heeft weet ik niet. Ik heb alleen vermoedens.
1. We hebben de baarmoeder meermaals geprikkeld / verstoord met de spoelingen en antibiotica.
2. Overgegaan naar vers onverdund sperma
3. Stallen bij de hh (stal tussen de hengsten), veulens en andere merries.
4. Bij de hh ging ze dagelijks buiten (staat bij ons 24/7 buiten, bij onze da kwam ze niet buiten).

Toen we de laatste keer gingen om te insemineren, was het de eerste keer dat ze echt vuil was in de baarmoeder vóór de inseminatie, ze perste zelf witachtig slijm naar buiten. Bij de hh heeft ze vervolgens een spuitje gekregen om haar te helpen in de opkuis.

Ik vermoed dat het echt een samenloop van alle factoren is geweest + volle maan ;)

En één heel sterk zwemmertje dat het gehaald heeft. Gezien het mini was de eerste scan , denk ik dat het laatst overgebleven zaadje was :p

We gaan het nooit weten! Toch bijzonder.

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:25

Hoihoi!
Ik heb alles gelezen en nu wilde ik toch een reactie plaatsen.
Man man man wat hebben jullie een traject achter de rug en mijn god wat zou ik wensen dat ik jullie geduld had.
Ik moet echt zeggen dat ik zo blij voor jullie ben dat het gelukt is.
Het is zo bijzonder om een veulentje aan huis te hebben en er een (goede) opvolger aan te hebben.
Hoe staat het ermee? Ik ben zooo benieuwd!
Mijn merrie gaat binnekort naar de hh voor de eerste keer :)

Misty12
Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:05

Ik heb even alles gevolgd. Waar het aan gelegen heeft, is idd een vraagteken. het belangrijkste is dat jullie nu toch een veulen verwachten . Ik hoop tenminste dat het vruchtje er nog zit.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-21 11:11

Het vruchtje zit er nog steeds!
Niet meer zo klein nu en beweegt goed daar vanbinnen.
Nog 82 dagen en we zitten veilig.

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:09

Ah super fijn!! Wat tof!!

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:32

Daantj__ schreef:
hoogendroog schreef:
Je kunt een goede cyclus bevorderen door de merrie lucerne bij te voeren. Lucerne bevat veel beta-caroteen wat de vruchtbaarheid bevordert. Onze fokmerries (eigenlijk al onze paarden) krijgen iedere dag flink lucerne bijgevoerd. Ze tonen zodoende een goede en regelmatige cyclus.
Bij onze drachtige merries geven we zelfs helemaal geen merriebrok meer, maar krijgen ze iedere voerbeurt een afwasteiltje (zo'n ronde van de action) vol lucerne en een halve voerschep simpele muesli of onderhoudsbrok. Pas als ze gaan lacteren krijgen ze maximaal 2 kg (op de top van de lactatie) merriebrok.


Ik zou wel oppassen met Luzerne. Luzerne heeft een scheve calcium/fosfor verhouding, 4:1 terwijl je 2:1 wil hebben. Bij veel voeren van luzerne moet je dat compenseren door fosforrijke producten aan het dieet toe te voegen. Want vooral bij jonge paarden (en dus ook drachtige merrie's) heeft een scheve calcium/fosforverhouding nadelige gevolgen op de botontwikkeling (en dat wil je niet met het oog op ocd etc). Daarnaast heeft een hoog calciumgehalte nog een nadeel. Calcium en magnesium concurreren met elkaar. Dus bij te veel aan calcium kan er minder magnesium opgenomen worden. En fosfor en magnesium zijn ook belangrijk bij een drachtige merrie, niet alleen calcium. Nou weegt luzerne opzich niet zoveel dus ik denk niet dat gelijk 3 kilo of meer voor op een dag. Want het is wel aan te raden om daar onder te blijven.

Maar het klopt dat luzerne inderdaad voordelen heeft. Het bevat veel B-caroteen (voorloper van vitamine A) en foliumzuur wat idd van invloed is op de vruchtbaarheid. Waardoor je het wellicht prima kan gebruiken in de periode van drachtig worden. En het is vanwege de scheve verhouding Ca/P ook heel goed om bij te voeren bij paarden die juist veel graanproducten krijgen en om het de eetsnelheid naar beneden te halen. Daarnaast bevat het dus veel calcium en veel eiwitten.

Toch zou ik dit dieet niet aanraden voor hoog drachtige merries. Drachtige merries hebben pas de laatste 3/4 maanden van de dracht verhoogde behoefte. Luzerne kan dan wellicht de extra behoefte aan calcium, B-caroteen (voor vitamine A) en eiwitten (deels) opvangen. Maar voldoende fosfor en magnesium zijn net zo belangrijk voor een goede botontwikkeling bij het veulen en dat werk je 'tegen' met luzerne. Wat opzich niet gelijk een probleem geeft want de merrie kan een gedeelte van die stoffen uit haar eigen lichaam/botten trekken en aan haar veulen geven. Maar als ze dat jaren doet, heeft ze op een gegeven moment geen reserves meer om te geven aan het volgende veulen en krijgt ze daar zelf ook last van. Daarnaast moet ook de (verhoogde) behoefte aan koper, zink, selenium, mangaan en vitamine E worden gedekt voor een goede botontwikkeling en een gezond veulen (en merrie). Daarom zou ik luzerne niet aanraden. Ook omdat je dan moet gaan zitten stoeien met allerlei vitamine & mineralentoevoegingen om echt alle behoeftes te dekken. Maar zoals uit dit verhaaltje al wel blijkt hebben verschillende vitamines en mineralen ook nog weer een wisselwerking op elkaar. Ze concurreren elkaar. Het is dus lastig om zelf de perfecte verhouding te maken waarbij niks teveel maar ook niet te weinig gevoerd wordt. Dan is een merriebrok wellicht verstandiger om te geven omdat daar de verhouding juist inzitten, en daar niet teveel mee spelen. En dat betekent niet gelijk dat je kilo's brok moet geven op een dag.

Dat had ik even nodig. Je weet het eigenlijk wel maar door allerlei goedbedoelde adviezen ga je toch afwijken van een goede voeding van drachtige merries.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM_Horses, Noblesse_ en 100 bezoekers