Hengstenkeuring Het Groninger Paard 9 februari 2019

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Muronia
Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Hengstenkeuring Het Groninger Paard 9 februari 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-19 21:45

Komende zaterdag 9 februari is het weer tijd voor de hengstenkeuring van het Groninger Paard. Dit jaar vindt de keuring plaats in manege Zwolle (Haersterveerweg 1a te Zwolle).

Naast de nieuw te keuren jonge hengsten, zullen ook diverse reeds goedgekeurde hengsten hun beste beentje voorzetten tijdens verschillende showblokken.

Nieuw dit jaar is dat de keuring vooraf zal worden gegaan door een merriehoudersoverleg, waarin merriehouders de hoofden samensteken en zich zullen buigen over verschillende vraagstukken met betrekking tot het hoe en waar naartoe met het ras. Voor dit overleg is een aanmelding gewenst.


Zijn er bokkers die er dit jaar naartoe gaan? Ik sta nog wat in twijfel, het is niet echt naast de deur maar ik ben toch ook wel heel benieuwd.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


MyChoice
Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Hengstenkeuring Het Groninger Paard 9 februari 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:51

Ja, ik ga kijken of er een hengst tussen zit voor de plannen om m'n merrie te laten dekken dit seizoen.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

FemJarig
Berichten: 12509
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Hengstenkeuring Het Groninger Paard 9 februari 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 02:41

Ik ben er bij zaterdag!
Voor ons is Zwolle gelukkig iets dichterbij!
Ik kom weer mee met de eigenaren en "fanclub" van Maistro Polo.

Mijn camera gaat ook mee.

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

FemJarig
Berichten: 12509
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Hengstenkeuring Het Groninger Paard 9 februari 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:04

Ik lees net in een mail van de eigenaren van Maistro dat de hengstenkeuring toch niet in Zwolle zal worden gehouden maar toch in Steenwijk.

Voor ons jammer, toch een stuk verder weg, maar voor andere misschien juist weer fijn ;)

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

MyChoice
Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Hengstenkeuring Het Groninger Paard 9 februari 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 12:06

Nou, niet fijn!

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Sydney_Zorro
Berichten: 185
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 12:22

Ik ga proberen mijn moeder over te halen, is best een eindje rijden namelijk :=

Muronia
Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hengstenkeuring Het Groninger Paard 9 februari 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-19 23:01

Ik hoorde dat er geen jonge hengsten zijn goedgekeurd? Wat vreselijk jammer, nieuwe aanwas was zo welkom. En Eros is dagkampioen geworden? Waarom niet een Boudewijn of Maistro Polo?

Ik hoor het graag van mensen die er zijn geweest vandaag want ik ben hier toch wel door verrast..

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

FemJarig
Berichten: 12509
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:12

Klopt, er waren twee nieuwe hengsten aangeboden en in beide zagen ze geen vader dieren.

Bij het kampioenschap werd vooral gezegd dat ze keken naar dat moment, dus hoe de paarden zich lieten zien tijdens de kampioenskeuring en dat ze daarom voor Eros hadden gekozen.
Die keuze heeft mij persoonlijk verbaasd. Ik had gedacht dat het Boudewijn of Meindert zou worden, vooral ook omdat ze vandaag een voorkeur leken te hebben voor het meer rijpaardtype hengst.
Maar Eros heeft het meer dan verdiend.

Eerlijk is eerlijk, Meindert liet zich gruwelijk goed zien tijdens de rubriek en Maistro een stuk minder goed.
Maar wij blijven ons er over verbazen, het ene moment wordt er geroepen dat ze meer Groninger type willen en het andere moment verkiezen ze een rijpaardtype boven het Groninger type.

Maar de eigenaren van Maistro konden met opgeheven hoofd naar huis, Maistro werd namelijk uitgeroepen tot publieksfavoriet/
Kampioen!

[ img ]


Trouwens vreselijk verdrietig nieuws van Mats. ;(

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

Muronia
Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hengstenkeuring Het Groninger Paard 9 februari 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-19 23:17

Wat was er met Mats? :oo

Ik vond het jammer dat ik er niet bij kon zijn, er kwam vanmorgen een andere afspraak tussendoor.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf meer op zoek ben naar het rijpaard type voor mijn merries. Beweging is ook een belangrijk punt wat ik mis bij een heel aantal hengsten en daarom verheugde ik me juist op jonge aanwas.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Hevonen
Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Hengstenkeuring Het Groninger Paard 9 februari 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:26

Wat is er met Mats gebeurd? Ken hem al vanaf veulen...

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

FemJarig
Berichten: 12509
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:29

Mats is overleden.
Blijkbaar waren ze onderweg naar de keuring toen Mats koliek heeft gekregen op de wagen.
Uiteindelijk zijn ze nog naar de kliniek gereden maar is hij alsnog overleden.

Vreselijk verdrietig en het leidde tot een enorme hoop verslagenheid en tranen.


Ik ben het met je eens dat beweging en belangrijk punt is.
Maar ik zet mijn vraagtekens bij sommige keuzes van het stamboek.

Overigens was het commentaar van de jury ook dat beide jonge hengsten beweging mistte.
Ik heb de eerste hengst helaas gemist, wij stonden gruwelijk in de file, bij de tweede hengst kon ik me vinden in dat commentaar van de jury.
Maar zeker jammer dat er geen nieuwe aanwas is nu.
Laatst bijgewerkt door Fem op 09-02-19 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

Muronia
Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hengstenkeuring Het Groninger Paard 9 februari 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-19 23:34

Oh nee wat vreselijk van Mats :oo |( . Dat vond ik nou zo'n sympathiek dier.

Wat een nare wending..

Wil je vertellen wat voor vraagtekens je hebt?

Heb je Lenard ook gezien?

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

FemJarig
Berichten: 12509
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:40

Ik zet vooral vraagtekens bij bijvoorbeeld de keuze tussen Meindert en de andere hengsten uit de rubriek (die in het type veel meer Groninger rastypisch zijn) en dat ze dan vervolgens Eros uitroepen als dagkampioen die enorm Groninger rastypisch is.

Verder zou ik het zonde vinden als dat Groninger rastypische verloren gaat en er steeds meer "kwpn-ers" voor in de plaats komen.
Die lijken in geen enkel opzicht op het paard in het logo van het stamboek.

Ik begrijp dat er anders te weinig hengsten zijn om het stamboek open te houden qua bloedvoering, maar er moet toch een manier zijn om het Groninger type te behouden, toch meer beweging te krijgen en niet uiteindelijk met een kwpner type te eindigen.
Laatst bijgewerkt door Fem op 09-02-19 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

FemJarig
Berichten: 12509
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Hengstenkeuring Het Groninger Paard 9 februari 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:41

Ja, Lenard heb ik ook gezien inderdaad. Hij werd uiteindelijk gereden door Linda Reitsma.
Zag er netjes uit!

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 01:28

Ik vind het zonde dat beide jonge hengsten niet aangewezen zijn.
Vond ze beide echt ruim voldoende in beweging.
de Nr 2 zette eerst de achterbenen wat achter de massa, maar werd elk rondje beter. Daarbij kon hij ook met het neusje over de grond lopen. Vind ik altijd een zeer positief punt.
Ik kon het commentaar niet helemaal horen, maar volgens mij omdat ie idd te iel was. Dier is nog geeneens 3. Wat kun je daarvan verwachten. Groningers zijn over het algemeen laat rijp. Dat paard zwaart echt nog wel uit.
Beide hengsten kwamen uit modelmerries. Kan echt wel een toevoeging zijn.

Verder:
Boudewijn vind ik een bloedmooi paard, maar liet het in beweging toch wel afweten ten opzichte van wat we vorig jaar gezien hebben.

Meindert liet zich 's ochtend echt goed zien. Daardoor begreep ik wel dat hij op basis van beweging door was. Qua type kun je er je vraagtekens bij zetten.

Persoonlijk houd ik wel van het rijtypische, maar hij is misschien wel wat teveel van het goede.

Beide hengsten vond ik echt goed onder het zadel.

Maistro Polo viel me ook wat tegen. Loopt mij wat teveel op de kop/voorhand. Hij houdt wel echt een prachtig koppie.
Wel heeft hij vorig jaar bewezen een goed vaderdier te zijn. Erg mooie veulens van hem gezien.

En Eros. Wat een held! Dier heeft in jaren niet zo gelopen als vandaag.
Hij liep de jonkies eruit in de kampioenskeuring. Wat mij betreft dus wel verdiend.

Echt ontzettend triest van Mats. Zo zonde |(

Muronia
Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-19 09:18

Volgens mij was dit bij eerdere jaargangen ook al vaker het probleem, dat de hengsten nog te iel en niet uitgezwaard waren. Zou het voor een ras dat bekend staat om het laatbloeien niet beter zijn om hengsten pas aan te bieden voor de keuring als zij 4 of misschien zelfs 5 jaar oud zijn? Dan zie je hoe ze uitzwaren en wat voor paard het uiteindelijk is.

Om die reden heb ik er bijvoorbeeld zelf ook vanaf gezien om afgelopen jaar met mijn merrie naar de keuring te komen. 3 jaar, nog volop in de groei en lang niet uitgezwaard. Als ik haar nu vergelijk met afgelopen jaar dan is het verschil al zo groot. Het is zonde om dan te vroeg te gaan denk ik.

Zonde dat Boudewijn minder goed uit de verf kwam. Leek een echte aanwinst vorig jaar.

Maistro Polo op de voorhand, dat is wat ik er helaas ook in zie. Wel een fijn dier.

Meindert mooi voor de sport maar voor mijn merrie te licht qua type.

Ik vind het echt jammer dat er zo weinig nieuwe aanvoer is, de keuze is al zo beperkt. Daarom ga ik dit jaar uitwijken naar Lenard. Een hengst met een mooi type, niet te licht, genoeg maat en beweging. Jammer dat hij niet gekeurd is voor het Groninger stamboek.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

FemJarig
Berichten: 12509
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Hengstenkeuring Het Groninger Paard 9 februari 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 09:36

Met jullie beide eens over het laatbloeien.
Ik weet nog zo goed dat er 2 jaar geleden twee hengsten waren die zo uit de wei waren geplukt om "toch een poging te wagen".
Toen werden beide hengsten niet goed genoeg bevonden, te iel, te schriel, niet genoeg in het type.
Van vele heb ik gehoord dat een van deze hengsten uitgegroeid is een paard wat absoluut binnen het rastype zou kunnen vallen.
Ik begrijp dat iets wat al jaren zo gedaan wordt, niet van de een of andere dag veranderd. Maar geef zo'n hengst op z'n minst een uitnodiging voor het daaropvolgende jaar, om zich mogelijk te bewijzen dat ze dan wel genoeg uitgezwaard en uitgegroeid zijn om binnen het stamboek te functioneren.

Murosch, ik denk dat je er dan inderdaad goed aan hebt gedaan om nog niet op de keuring te verschijnen, beter nog even wachten en er zelf ook een goed gevoel over hebben.

Help me even, Lenard heb ik wel gezien, maar twijfel of ik 'm nu door de war haal met een ander, Lenard heeft 0% Groninger bloed en 100% verwant toch?
Is hij nooit aangeboden ter keuring of is hij nooit goedgekeurd?


Ik kan mij vinden in wat jullie zeggen over Maistro Polo, zeker gisteren liep hij aan de hand veel op de voorhand. En toch herken ik dat niet wanneer hij onder het zadel of in de wagen gereden wordt.
(Overigens kan ik best kritisch kijken hoor, ik ken hem dan misschien vanaf veulen en heb hem redelijk nauw gevolgd, maar ik heb hier ook eerlijk aangegeven en heb dat ook aan zijn eigenaren gezegd, dat hij zich niet op zijn best liet zien tijdens de keuring, waar een Meindert zich enorm goed liet zien, dus dat ik ook begrijp dat de keuze op hem is gevallen in dat momentopname)

Ze hadden hem graag weer gereden dit jaar, maar de amazone (die er wel was ter aanmoediging) heeft ten tijde dat er fanatiek getraind werd, haar pols gebroken, vervolgens heeft een andere amazone het overgenomen, maar is besloten om dit jaar toch niet onder het zadel te laten verschijnen.

En Eros, het was prachtig om te zien hoe het dier opleefde door het publiek, hoe hij heerlijk door de bak rondsjouwde!

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

MyChoice
Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Hengstenkeuring Het Groninger Paard 9 februari 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 09:49

Ik vind ook dat de jonge hengsten een herkansing moeten krijgen. De meeste jonge Groninger hengsten/ruinen zijn nou eenmaal spijkers tot een jaar of 5/6. Ik heb mijn oog laten vallen op twee hengsten. Lenard en Boudewijn. Dit jaar gaat mijn merrie gedekt worden voor een vriendin. Zij heeft Elgar en Boudewijn op het oog. Maar ik geloof Boudewijn als voorkeur. Ik hoop dat ze Boudewijn kiest, dan kan ik misschien wat makkelijker kiezen als ik dat veulen zie :D

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Muronia
Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hengstenkeuring Het Groninger Paard 9 februari 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-19 10:28

Ik weet eerlijk gezegd niet of Lenard is aangeboden of niet. Ik meende van niet, maar ik ben er niet zeker van. Hier staan zijn voorouders: https://www.ostfriesen-alt-oldenburger. ... enard.html

Boudewijn vind ik ook zeker geen verkeerde hengst maar voor mijn merrie te weinig maat.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Maaike
Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hengstenkeuring Het Groninger Paard 9 februari 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:35

Ik denk dat Boudewijn heel mooi bij je merrie kan passen MyChoice.

Jammer dat er geen jonge hengsten zijn aangewezen. Ik kon me wel vinden in het oordeel van de jury. 1 van de jonge hengsten was "al" 4, dat verschil zag je wel qua zwaarte vond ik. Twee erg verschillende paarden ondanks dat ze dezelfde vader hebben. Hopelijk zijn er volgend jaar meer nieuwe hengsten die aangeboden worden.

Ik heb met heel veel plezier naar Herbert gekeken. Wat zat hij weer goed in zijn vel, hij glom als een spiegel en wat liep hij blij rond :)

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eretria, Homerup, Miiej en 136 bezoekers