Ervaringen sperma bestellen uit Duitsland, Denemarken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
GJ9Jarig
Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Ervaringen sperma bestellen uit Duitsland, Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 13:21

De fokkerij wordt steeds meer een wereldwijd iets.. Je kunt overal sperma vandaan bestellen en bent niet meer beperkt tot in Nederland gestalde hengsten.
Wat maakt dat het ook interessant is om eens over de grenzen te kijken naar wat voor hengsten daar beschikbaar zijn.

Maar hoe werkt dat nou in de praktijk?

De grote hengstenhouders uit Denemarken (Blue Hors en Helgstrand) verdelen gewoon in NL via de IJzeren man en Helgstrand Holland. Betaal je dan gewoon dekgeld of komen er veel verzendkosten bij per poging?

Voor de grote hh uit Duitsland (Schockemohle bijv) geldt ook dat ze in NL een station hebben dat verdeelt.
Maar hoe zit het met andere duitse hengsten? Zijn er ook mensen die wel eens rechtstreeks uit Duitsland hebben besteld, of heeft iedere hh wel een Nederlandse verdeler?

Ben benieuwd naar ervaringen, en voor en nadelen van bestellen in buitenland, dan laat ik dat meewegen in mijn overwegingen voor welke hengst.


Mirranda
Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:30

Toevallig heb ik mijn merrie drachtig van een Duitse hengst. Vorig jaar gestart in maart en bij de eerste verzending ging het direct fout. Het pakje is bij de koeriersservice achter gebleven op het verdeelstation en werd dus helaas pas na 48 uur geleverd bij ons (vers sperma) |(
Kon dus zo de kliko in.

Koerierskosten waren niet duur hoor (€ 70), maar hier heb je dan niets aan natuurlijk.
Daarna nog 3x sperma moeten laten komen, maar daarvoor heb ik zelf een andere koerier ingezet. Die 3 keer is het verzenden dan ook prima gegaan, maar de merrie drachtig krijgen was best nog even lastig (eerste dracht).

Dat wordt nu dus een heeeeel duur veulen vanwege 4 pogingen en alle VA kosten daar nog bij.
Voor een KWPN veulen zou dat nog haalbaar zijn, maar Haflingerveulens brengen een schijntje op verhoudingsgewijs.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

hoogendroog
Berichten: 3279
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ervaringen sperma bestellen uit Duitsland, Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:54

Wij hebben vorig jaar voor twee merries sperma uit Duitsland (Böckmann) gehaald. Een paar keer zelf gehaald en in ieder geval een keer laten komen. De kosten hiervan waren euro 50 per keer (voor de koerier). Het zelf ophalen was uiteraard gratis (en zeer de moeite waard, mooi even de hengsten in hoogst eigen persoon gezien in een relaxte omgeving).

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:15

Ik heb al vers sperma laten komen vanuit Denemarken (Blue Hors Don Olymbrio) via Ijzermann, en Duitsland (verschillende hengsten) via zelf ophaling en koerier. Nooit een probleem gehad.

Een goede koerier dienst die Duitsland en Denemarken aandoet wat levering en ophaling betreft is HippoXpress. Als je een 'aparte', cq prive hengst, leverancier hebt, dan kan je met hun een ophaling afspreken ipv het pakje te versturen via DHL enz. Biedt meer zekerheid, en vaak hetzelfde prijs of goedkoper.

GQMMS
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:42

Iedere keer dat je sperma besteld betaal je verzend en certificaatkosten. De certificaatkosten zijn ivm EU-verzending, het NVWA papier.
Haal je het sperma zelf op vervallen de verzendkosten.

In principe betaal je 1x dekgeld, tenzij je natuurlijk embryo’s spoelt en je bijvoorbeeld 2 draagmerries drachtig hebt, betaal je 2x dekgeld.

Nadeel, je zit soms met feestdagen/weekenden dat er geen sperma geleverd kan worden.
Wat hierboven al geopperd is, levering kan mislopen.

Ik denk dat de bovenstaande 2 punten wel het meest van belang zijn. En uiteraard is het wat duurder dan in verhouding met NL.
Daarnaast zijn de voorwaarden in buitenland vaak anders dan in NL (betaling dekgeld/gustregeling)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 bezoekers