Steeds vaker struikelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kyra_
Berichten: 45
Geregistreerd: 16-09-04

Steeds vaker struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-06 23:35

Ik zou graag jullie mening willen. Mijn Tinkertje blijft maar struikelen, het wordt de laatste tijd steeds erger. Ze staat 24/7 in de wei, en daar zie ik haar eigenlijk nooit struikelen, maar met rijden nu steeds vaker. Ze heeft wel een tijdje stil gestaan, misschien vraag ik iets te veel van haar en is het vermoeidheid, maar daar heb ik mijn twijfels over. Ik denk dat het misschien onoplettendheid kan zijn omdat ze, vooral met buitenritjes, alles wil zien en niet zo goed kijkt waar ze loopt.
Wat ik vreemd vind is dat het minder is (of lijkt) wanneer de hoefsmid geweest is. Hij is nog niet zo lang geleden geweest, maar het ging alleen de eerste 2 weken daarna veel beter, toen begon het alweer.
Morgen ga ik een afspraak maken met de hs, en leg dit dan gelijk voor.
Hebben jullie nog een idee wat het kan zijn? Ik maak me er toch wel druk om.


Pellie
Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Steeds vaker struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:41

is ie beslagen? of op een manier bekapt die niet zo goed is? of struikelt hij als de tonen te lang worden?
struikelen komt ook voor bij bepaalde beengebreken, volgens mij hko of atrose maar hang me er niet aan op, want dat weet ik niet meer zo goed.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Kyra_
Berichten: 45
Geregistreerd: 16-09-04

Re: Steeds vaker struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-06 00:02

Ze wordt bekapt, op de "oude" manier. Ik heb wel veel vertrouwen in mijn hs, en hij is pas nog geweest. Haar hoeven groeien wel snel, maar niet zó snel dat ze nu al te lang zijn.
Pfff, die beengebreken waar je het over hebt is precies waar ik me nu druk om maak. Als de hs het niet weet laat de ik da komen, maar dan kan ik ondertussen even internet afzoeken iig naar hko en artose.
Nog meer ideeën wat het zou kunnen zijn?

Pellie
Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Steeds vaker struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 07:27

ja de onoplettendheid. gam kijkt soms ook meer in het rond dan voor zich en wil bij oneffen grond struikelen.
maar alleen foto's kunnen echt duidelijkheid geven volgens mij.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:50

wat wij hebben gehad waren dat de sokken te lang waren en dat onze tinker daar de hele tijd op stapte.
ik weet niet of ze land zijn dat ze onderer de hoeffen kunnen komen?
ik ben benieuwt wat de hoefsmid zegt

xlaurax
Berichten: 491
Geregistreerd: 03-01-05

Re: Steeds vaker struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:27

Mijn Jill struikelt ook heel veel.
Ik heb het idee dat ze gewoon niet oplet, ze struikelt ook alleen als ze niet voorwaarts loopt,
zodra ik haar "wakker" hou en flink door laat lopen struikelt ze veel minder.
Gaan ze bij HKO en artrose naast het struikelen ook niet kreupel lopen??

Verkoop van Carnibest diervoeding en supplementen: tuurlijk natuurlijk
Nu ook biologisch paardenvoer te koop: Bio-Ron brokken, granen, spelt!
Jammy Jill & Jazzy Jingle

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:54

Mystic struikelt ook best wel eens, ook steeds overal naar kijken..
Gisteren struikelde hij meer dan normaal, ik denk omdat de hoeven ook erg lang waren en misschien ook door het warme weer ineens.
Vandaag komt de hoefsmid bij ons ook weer. Ik ben wel van plan om vanaf nu elke week even de toon van de hoeven wat terug te gaan vijlen, een beetje rond vijlen, volgens mij struikelt ie dan niet zo veel meer!

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

D_Travis
Berichten: 4928
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Hgv Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:16

tinkertje die ik soms rijd struikelt soms ook vaak.
en dat is met vlagen hoor, de ene keer struikelt ze meer dan anders.
Net als xlaurax zei, als ik haar goed wakker houd gaat het wel goed.
Als ik begin met rijden rijd ik met veel voltes en overgangen in de stap, draf en zovoorts.
dan valt het wel mee, ik zou dus ook niet weten hoe het komt..

Geen zin meer in een onderschrift

Fiorile
Berichten: 754
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: bos en zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:10

Is iets wat ik (veel) vaker heb gehoord over tinkers. Weet ook niet precies waarom. Die van mij heeft het ook een tijd lang gehad toen ze nog niet zo lang onder het zadel was en dus nog jong. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om er naar te laten kijken!

Berdien
Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:05

Paarden die op de voorhand lopen struikelen ook veel. Ik heb het niet bij mijn Tinker (al struikelde die eerst ook wel, maar toen ben ik bewust haar van haar voorhand af gaan halen), maar ik zie het bij andere paarden om me heen. Als de ruiter het paard op de voorhand rijdt/laat lopen, dan komt daar dus meer gewicht op, en zal het paard vaker struikelen.

Je kunt die voorkomen, door je paard er van af te halen. Simpel he? ;) Dit doe je door je eigen evenwicht te herplaatsen. Ik heb het zo geleerd; verbeeld je dat er een gewicht aan je stuitje hangt. Ga hier naar zitten. Je inbeelden dat er een boom door je groeit wil ook helpen, net als de waterzak-boom oefening. Als je meer info wilt, PB me maar :)

Maar het kan ook gewoon onoplettend zijn hoor ;) :j

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

flicka
Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:08

Ik knip de sokken bij zodat ze daar iig niet over kan struikelen. Verder is het ook onoplettendheid, soms door de pollen of vliegen. Ik moet er wel altijd op bedacht zijn dat ze kan vallen dus met echt heel losse teugels rijden kan haast niet, ja, in stap. Of met flink de benen eraan.

Jellie
Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:25

Struikelen kan meerdere oorzaken hebben. Het kan onoplettendheid zijn, niet goed voor het been, sokken kunnen te lang zijn maar je hoort het ook regelmatig als ze iets van artrose hebben ofzo...

Als je t niet vertrouwd zal ik zeker de DA laten kijken, al is het om het medische uit te sluiten...

Heb je overigens les met je tinkie? want wie weet heeft je instructrice er wel een idee over..

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Kyra_
Berichten: 45
Geregistreerd: 16-09-04

Re: Steeds vaker struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-06 16:25

Zo, veel reacties, thanx allemaal.
Ik heb gisteren haar sokken geknipt, want die waren idd erg lang. Vandaag weer gereden en ze struikelde helemaal niet!
Ik moest eigenlijk wel heel erg lachen toen ik het las over dat de sokken te lang konden zijn, daar zou ik geloof ik nooit aan gedacht hebben :oo :o?
De hs komt sowieso nog voor de zekerheid en als het toch wat anders blijkt te zijn laat ik de da alsnog komen.

flicka
Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:56

Ze gaan dan met de achtervoeten op de sokken van de voorbenen lopen, met name in draf heb je er last van. Hopelijk is het gestruikel hiermee opgelost :)

Spetter
Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Re: Steeds vaker struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:06

Spet struikelt ook vaak. Meestal als hij loopt te sukkelen. Lopen we actiever dan struikelt hij niet. Hij let gewoon niet op. Bijna alle tinkers bij onze stal struikelen op die manier.

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:12

mijn halve tinker struikelde ook veel was ataxie.

gr gemma

Supertje
Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:26

flicka schreef:
Ze gaan dan met de achtervoeten op de sokken van de voorbenen lopen, met name in draf heb je er last van. Hopelijk is het gestruikel hiermee opgelost :)

Daar kwam ik inderdaad ook pas achter, Jordy doet dat echter niet in draf, maar juist in galop en soms in stap. Ik dacht dat het eraan lag dat hij op de voorhand ging galoperen (wat hij ook wel wat gaat doen als hij moe wordt), tot mijn instructrice zag dat hij op zijn sokken ging staan.
In draf struikelt hij praktisch nooit, in stap en galop is het ook over na bijknippen van de sokken.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

flicka
Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re: Steeds vaker struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:32

Ik denk dat Sox dan juist in draf haar achterbenen er goed onder gooit :) Ze heeft een korte stap dus haar achtervoeten raken de voorhoeven nooit. Idem galop.

Clovertje
Berichten: 833
Geregistreerd: 01-05-06

Re: Steeds vaker struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:41

Mijn tinker struikelde ook vaak. Sinds een paar maanden is bij haar artrose geconstateerd. Tijdens de onderzoeken kwam ook naar voren dat ze toontredend is, veel gewicht op de voorhand zet en ook lange tonen had. Die zijn nu ingekort en afgerond en sindsdien is het struikelen helemaal over.
Ik zeg niet dat het struikelen door de artrose kwam hoor, ik wil je niet laten schrikken. het kwam doordat mijn vorige smid de hoeven van voren te lang heeft gelaten (niet mooi rond zeg maar, eerder puntig) Nu zijn de hoeven ingekort van voren en ze heeft een ijzer wat ook iets ronder is van voren.
Het struikelen was bij Clover ook altijd minder als ik haar goed de kont eronder reed lekker voorwaarts en bij de les hield. Maar sinds deze afgeronde ijzers is het helemaal over!

flicka
Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re: Steeds vaker struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:09

Ik heb gisteren een rit gemaakt van bijna 2 uur met veel draf en wat korte galopjes. Ze heeft niet één keer gestruikeld terwijl ze toch behoorlijk afgeleid was door die rotdazen.
Ik denk dat sokken bij haar dé oorzaak zijn maar dat geldt blijkbaar niet bij alle tinkers.
Toch zou ik ze eerst iets korter knippen voordat er een dure DA bij gehaald wordt. Je kan de sokken nog mooi over de hoeven laten vallen alleen niet meer 10 cm achter de hoeven ;)
(Dit is een tip in het algemeen hè.).

Kytha
Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: Steeds vaker struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 09:49

ik schop 'm eventjes omhoog als dat mag..
Ik rijd m'n merrie sinds kort wat intensiever en ze struikelt ook steeds meer. In de wei zelf zie ik haar eigelijk nooit struikelen. En op buitenrit ook zelden. Alleen wanneer ik haar dressuurmatig rijdt gebeurd het steeds vaker.. ze loopt wel veel op de voorhand, maar inmiddels durf ik haar niet meer zo intensief te rijden door haar gestruikel |(
Nu krijg ik opeens reacties over artrose enzo... ik dacht dat dat alleen bij oudere paarden voorkwam? Mijn merrie is verdorie net 4 jaar!!!

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Spetter
Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Re: Steeds vaker struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:18

Niet gelijk het ergste denken Elke. Tinkers zijn nu eenmaal struikelaars, tenminste de meeste tinkers die ik ken. Denk ook dat als ze op de voorhand loopt, ze makkelijker struikelt. Als ik Spet laat lopen zoals hij wil, op de voorhand, struikelt hij ook veel meer. Ben ik wat meer serieus bezig dan wordt het wel minder.

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....

Kytha
Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: Steeds vaker struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:31

misschien valt het ook wel mee, ze loopt niet kreupel ofzo.
Maar ik schrik wel als ik dingen hoor als artrose enzo..

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Steeds vaker struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:46

Artrose klinkt ook erger dan gewoon te laks om je benen op te tillen. Connor is op zich ook een struikelaar als hij loopt te lantefanteren. En vooral in het begin onder het zadel lag hij met enige regelmaat bijna op zijn neus. Toen bleek hij vooral op zijn sokken te gaan staan. Dit heb ik met rijden tijdelijk opgelost door peesbeschermers en strijklappen te gebruiken om zijn haar bij elkaar te houden.

nu we in deze wei staan die nogal hobbelig is en veel kuilen heeft is hij wel veel vaster op zijn benen geworden. De eerste par dagen lag hij regelmatig op zijn gezicht als hij weer eens in een kuil was gestapt. Nu overkomt hem dat niet meer en is hij ook bij rijden en mennen niet meer gestruikeld om niks.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

lottel
Berichten: 79
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: brabant

Re: Steeds vaker struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:11

Mijn tinker struikelt ook erg veel. Vandaag ben ik ermee naar de da geweest en is ze op de foto gezet.
Niks aan de hand. In heel het been gewoon prima.
De da adviseerde me de tenen van de hoef wat korter te laten bekappen.(bekijk mijn topis maar eens, tinker loopt onregelmatig) daarin staat het uitgelegd.
Tinkers schijnen makkelijk te struikelen.(ook omdat ze op de voorhand lopen natuurlijk, maar een goede "schoen" is al een goed begin omdat elke keer als een paard struikelt het een klap is op de knie, vandaar.
succes ermee.
Ik heb nu een smid gevonden in riel, www.hoofcare.nl.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers