Zorgt inteelt paard voor lichamelijke risico's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Zorgt inteelt paard voor lichamelijke risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 22:46

Hallo allen,

Ik krijg de mogelijkheid om eindelijk binnen nu en een half jaar mijn droom: een eigen paard, waar te maken. Ik kan niet wachten. Mijn doel is niet om wedstrijden te rijden maar gewoon lekker genieten in het bos en wel recreatief lesjes te volgen maar perse om wedstrijd hoeft niet. Ook hoef ik daarom geen perfect gebouwd dressuurpaard. Juist een 'kneusje' (mitst het niet schadelijk is en laat hem keuren klinisch en röntgen) trekt mij heel erg. Nu heb ik het 'kneusje' op internet gevonden die ook nog matcht met mijn naam :'). Echter blijkt hij als de bloedlijn klopt (het is een engels volbloed) behoorlijk inteelt te zijn. De afstamming is: Mount Nelson x Aventi x Rock of Gibraltar en de eerste en de laatste zijn ook weer verwant van elkaar.

Nu vroeg ik mij af hoe schadelijk het is als je inteelt hebt. Ik weet namelijk dat bij hamsters en konijnen etc. door inteelt veel tumoren etc. ontstaan. Het gaat om een ruin dus fokken zal ik er niet mee doen.

Ik hoor graag van jullie :)

Groet,
Willemijn


pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:08

Bij de meeste gefokte paarden is er inteelt, wordt eigenlijk lijnteelt genoemd.

Zelf ben ik daar ook huiverig voor . Mede ook door mijn DA . Zij zegt altijd van lijnteelt krijg je "rottigheid" van.

En Heel misschien is Het 'kneusje' daar een voorbeeld van . Ik zou als jouw was verder spitten naar verdere afstammeling van dit paard. Als 1 van de ouders bv benen problemen heeft ( gehad) en je fokt er bij ermee dat kunnen ze dat door erven .

Spelt
Berichten: 866
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:38

Ik heb een paard op stal gehad die gedekt was door een volle broer van haar (ongelukje, paarden waren schijnbaar uitgebroken en bij elke terrecht gekomen bij de oude eigenaar). Kwamen een maand voor dat het veulen geboren werd er pas achter dat de merrie drachtig was en haar volle broer was toen de enige hengst daar op stal 8)7 . Veulen is nu 5 jaar en best leuk uitgegroeid. Tot nu toe geen lichamelijke problemen te bekennen bij haar dus daarmee heb ik echt geluk. Weet natuurlijk niet hoe dat bij andere paarden uit gaat pakken, maar wat dat betreft heb ik mazzel gehad.

Ik weet niet of ik bewust voor inteelt zou kiezen vanwege de risico's. Met dit veulen ga ik in iedergeval niet fokken.

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zorgt inteelt paard voor lichamelijke risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:48

Waarom zou je een kneusje willen kopen? koop een paard waar je gewoon plezier van kunt hebben..een goede kost evenveel als een slechte..

Nou goed, zonder papier kan ik er niks over zeggen..lijnenteelt als het ver genoeg weg zit hoeft geen probleem te zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:48

Rock of Gribraltar is dus grootvader aan vaderszijde en overgrootvader aan moeders zijde? Dat is vrij normale lijnteelt, geeft geen idioot hoog inteeltpercentage. Daar zou je geen verhoogd risico op aandoeningen bij moeten hebben (en zeker geen tumoren, die zie je eigenlijk sowieso zelden bij paarden)

Himyar
Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Zorgt inteelt paard voor lichamelijke risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:43

Lijkt me geen probleem. Dat soort lijnteelt wordt al heel lang toegepast in de paardenfokkerij en meestal zonder problemen.
Waarom zou dit paard een kneusje zijn?

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Zorgt inteelt paard voor lichamelijke risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:53


Over de IJssel

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Zorgt inteelt paard voor lichamelijke risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:15

Als dit voor jou het perfecte paard is, zou ik hem er niet om laten staan.

Yessy
Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:22

Spelt schreef:
Ik weet niet of ik bewust voor inteelt zou kiezen vanwege de risico's. Met dit veulen ga ik in iedergeval niet fokken.

Hoe groot het risico ook is op een 'kneusje' als er veel inteelt plaatsvindt, met dit paard kan je genetisch gezien gek genoeg prima fokken. Want dit paard zal random steeds het chromosoom van zijn/haar moeder of het chromosoom van zijn/haar vader doorgeven aan het veulen, dus als je dit dier kruist met een dier wat uit een totaal andere lijn komt, dan heeft het veulen nul inteelt :)

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Zorgt inteelt paard voor lichamelijke risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:12

Bij de volbloeden heb je snel lijnenteelt/inteelt doordat het een gesloten stamboek is.
Voor de grap moet je eens zoveel mogelijk generaties terugkijken en je zult verbaasd zijn hoeveel keren enkele tophengsten voorkomen. Maar door de voortdurende selectie op de renbaan worden de tragen & zwakkelingen er wel uitgeselecteerd; meer dan bij de warmbloeden.

Ik zou niet bang zijn om zo'n paard te kopen en fokken is prima mogelijk.
Maar let wel op: zeg niet zomaar paard tegen een volbloed. Een volbloed is iets speciaals maar daar zijn er al andere topics over geweest.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:19

Er wordt vaak inteelt gedaan bij Engelsvolbloeden, en dan zeker met hengst die goed hebben verdient op de baan. Deze ruin stemt af van renpaarden, dus mag je wel snelheid verwachten. Het inteelt factor is op zich niet van groot belang.

Wat mij wel af vraag is of jij wel het nodige ervaring hebt om een dusdanig gefokte EV veilig als recreatie paard zou kunnen rijden? Een galopje in het bos heeft een heeeeel andere betekenis voor een EV met ren-bloed! :D Als hij al 'omgeschakeld' door iemand van baan naar bos, bijvoorbeeld, moet je toch is vragen een bos-proefrit mee te maken. Kan je een hoop ellenden uitsparen.

Als hij van de baan komt, zeker volledig laten keuren! Misschien ook navragen ivm PSSM (2) = zit heel veel in EV's, alhoewel ik denk en verwacht niet dat de verkoper daar zich bezig mee houdt.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Zorgt inteelt paard voor lichamelijke risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 23:21

Heel erg bedankt voor jullie reactie. Deze EV heeft nooit op de baan gelopen. Ik heb zelf ook geen flauw idee of een Engels Volbloed mij past. Ik ga morgen naar eentje kijken. Ik kwam hem per toeval tegen en werd toch wel nieuwsgierig. Mijn instructrice gaat mee die mij al een jaar begeleid en die laat ik ook eventjes rijden. Ben wel benieuwd of ik dat 'anders' ook zo ga ervaren.
Daarna ga ik ook nog een warmbloed bekijken dus houd alles open.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Zorgt inteelt paard voor lichamelijke risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:25

Wij hadden op de manege ook een ex renpaard, Hij was heel braaf , hij was niet meer zo jong, Met kromme voor benen door het rennen. Renpaard gaan met hun 2 de jaar al op de baan,

Maar op strand was hij niet te houden ,

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Zorgt inteelt paard voor lichamelijke risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-19 08:20

Bedankt voor jullie reactie, ook over EV's. Ik ga dit zeker even meenemen. Ik ben namelijk juist ook opzoek om lekker mee naar buiten te gaan. Het paard komt namelijk vlak naast het bos te staan. Is dit voor alle EV's zo dat ze niet te houden zijn?

Himyar
Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Zorgt inteelt paard voor lichamelijke risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:08

Zeker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:23

HorseTimeXL schreef:
Bedankt voor jullie reactie, ook over EV's. Ik ga dit zeker even meenemen. Ik ben namelijk juist ook opzoek om lekker mee naar buiten te gaan. Het paard komt namelijk vlak naast het bos te staan. Is dit voor alle EV's zo dat ze niet te houden zijn?


Elke paard is "te houden" door de juiste ruiter. Een EV is daar niet anders in. Wel is een EV gefokt als een absolute top atleet en bijzonder intelligent. Juist die combi maakt ze niet persé geschikt voor de recreant. Maargoed zoals in ieder ras zit er verschil in karakter. Je hebt ook niet eigenwijze shetlanders en fjorden terwijl die bekent staan om hun eigenwijsheid. Zo heb je dus ook minder intelligente en luie EV.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Zorgt inteelt paard voor lichamelijke risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-19 22:49

Bij nader inzien toch niet gegaan voor die EV ook om meerdere ongemakken die hij had etc. Daar was dan ook de prijs wel naar. Wel heel erg bedankt voor jullie uitleg over inteelt. Ik was er sowieso wel erg nieuwsgierig naar.

BarbaLala
Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:01

Lijnteelt versterkt kort gezegd bepaalde eigenschappen in een nakomeling. Men hoopt daarmee de goede, maar het kan ook de slechte eigenschappen versterken.
Bij mensen is inteelt niet wenselijk mede daarom (hier in NL althans), bij dieren wordt er luchtiger mee omgegaan (helaas).

Als ik jou was zou ik goed op een rijtje zetten welke eigenschappen je zoekt in een paard, qua karakter en ook qua jouw verwachtingen en gebruiksdoel, dat steeds leggen naast potentieel interessante paarden en dan vallen er vanzelf genoeg af, en blijven er ook genoeg over.
Overigens heel nobel dat je voor een "kneusje" wil gaan, kijk echter uit dat je het niet teveel romantiseert.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Zorgt inteelt paard voor lichamelijke risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-19 23:16

Bedankt voor je reactie. Klopt inderdaad. Het was ook wel een klein beetje vanuit mijn 'penny' gevoel wat nog steeds is blijven hangen. Ik merk toch snel geneigd te zijn om te kijken naar paarden met een goedkope prijs, maar ben er inmiddels wel achter dat je dan ook wel duidelijk verschil ziet met een paard in een wat duurder sigment, dus heb inmiddels ook mijn prijs wat omhoog gedaan voor wat ik ervoor wil uitgeven..

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Zorgt inteelt paard voor lichamelijke risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:26

Dure paarden zijn ook niet altijd goed.
je ken een paard kopen van 1000 euro, en die is heel gezond, braaf zijn.
Je ken een duur paard kopen, van ca 4500 euro. Maar die kunnen heel ongezond en niet zo braaf zijn.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:23

Een paard van 4500 euro vind ik niet echt een duur paard.

Inteelt hoeft niet tot problemen te lijden. Kan wel.

Paard is behoorlijk inteteelt op Nearco. Een volboed die ook veelinvloed heeft gehad op de warmbloedfokkerij. Veel rijtypische kwaliteiten.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:53

NatasjavE schreef:
Een paard van 4500 euro vind ik niet echt een duur paard.

Inteelt hoeft niet tot problemen te lijden. Kan wel.

Paard is behoorlijk inteteelt op Nearco. Een volboed die ook veelinvloed heeft gehad op de warmbloedfokkerij. Veel rijtypische kwaliteiten.



ik gaf het aan als voorbeeld.

VValar
Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:40

HorseTimeXL schreef:
Bij nader inzien toch niet gegaan voor die EV ook om meerdere ongemakken die hij had etc. Daar was dan ook de prijs wel naar. Wel heel erg bedankt voor jullie uitleg over inteelt. Ik was er sowieso wel erg nieuwsgierig naar.


Je wilde toch graag een ‘kneusje’ zei je in de openingspost?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 44 bezoekers