Ik wil zoo graag een veulen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zonneschijn8
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-11-13

Re: Ik wil zoo graag een veulen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:38

ah ja ik heb dat ooit gedaan en dus hengstveulen verkocht en wel altijd veel spijt van gehouden. helaas kon ik geen 2 paarden houden omdat mijn relatie uit ging vlak voordat het veulen werd geboren. Hij is vroeg overleden en dat knaagt nog altijd. wat jammer peach kan jij van die 7 merries niet ééntje terugkopen?


Silly1972
Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:39

Jes schreef:
NenaC schreef:
ik wilde ook 1x in mijn leven een veulen fokken uit mijn merrie voor opvolging en ik hoopte op een merrieveulentje. dat was het gelukkig ook.
was het een hengst geweest was die weggegaan, hij had hier thuis niet kunnen staan en castreren kan pas op zijn vroegst met een jaar geloof ik.


Castreren kan prima met 6 maanden al, als beide ballen maar ingedaald zijn :)
Hebben wij bij ons veulen ook gedaan, op de wei en daarna direct weer los, hij heeft nooit ergens last van gehad.


Ja maar dat gaan niet altijd op, die van mij is bijna 2 en de ballen dalen nu pas in.
En dat geldt voor bijna de helft van de hengsten (17) waar hij bij staat.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Anomien
Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:59

Gentlegiant schreef:
Ik heb zelf het liefst hengsten heb een “hekel” aan merries heb onze eigen merrie dan ook niet thuis staan maar elders
De hengsten en een ruin lopen hier

Maar ik vraag me af of er geen uitzicht is op gesekst sperma?
In de koeien wereld is dit namelijk wel al
Zou misschien voor vele een oplossing zijn


En toch gaf het geen garantie. De kans dat je kreeg wat je wou werd groter. Maar de garantie is er niet.

Mama van mijn lieve meisjes

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:53

Pluttersput schreef:
Knert schreef:
Snap het probleem niet. Mensen mogen toch voorkeur hebben en idd afwegen dat als het een hengst is... het verkocht gaat worden.

Echte fokkers zullen meer waarde zien in een merrielijn. En dat toevallige ‘slurfje’ maakt het juist geen merrie.



Zoals gezegd, het is gewoon oprechte interesse. Ik vind het namelijk geen probleem, iedereen moet vooral doen war hij of zij graag wilt. Ik vroeg me alleen de beredenatie af :)

Bij mij is het omdat ik niet de ruimte heb om hengsten te houden.

Shavis91
Berichten: 104
Geregistreerd: 16-01-19

Re: Ik wil zoo graag een veulen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:05

Ik vraag me ook af of het ondertussen niet mogelijk is om net als bij koeien te werken met gesekst sperma, het is duurder en je zit vast aan KI, maar als het zou kunnen zou ik daarvoor gaan als ik perse een merrieveulen wil hebben.

Pluttersput
Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Ik wil zoo graag een veulen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-19 11:19

Maar petraaken, stel er komt nou een geweldig hengstveulen uit, wat aan al je eisen voldoet en waar je dol op bent.
Houd je het dan ook niet omdat je geen hengsten kan houden? Of zou je dan overwegen hem te laten ruinen zodat hij wel kan blijven?

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:24

Shavis91 schreef:
Ik vraag me ook af of het ondertussen niet mogelijk is om net als bij koeien te werken met gesekst sperma, het is duurder en je zit vast aan KI, maar als het zou kunnen zou ik daarvoor gaan als ik perse een merrieveulen wil hebben.


Rundersperma is heel robuust, daar kun je mee gooien en smijten, en dus ook door een gradient gooien om X- en Y-spermacellen te scheiden.
Paardensperma is heel kwetsbaar, dat overleeft de procedure niet die bij rundersperma wel werkt om te seksen. Een andere procedure (de mannetjes zwemmen sneller en zijn wat sterker, dus die komen het eerst aan in een gradient) is er (nog) niet. Zo simpel is het :D

Shavis91
Berichten: 104
Geregistreerd: 16-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:32

Ibbel schreef:
Shavis91 schreef:
Ik vraag me ook af of het ondertussen niet mogelijk is om net als bij koeien te werken met gesekst sperma, het is duurder en je zit vast aan KI, maar als het zou kunnen zou ik daarvoor gaan als ik perse een merrieveulen wil hebben.


Rundersperma is heel robuust, daar kun je mee gooien en smijten, en dus ook door een gradient gooien om X- en Y-spermacellen te scheiden.
Paardensperma is heel kwetsbaar, dat overleeft de procedure niet die bij rundersperma wel werkt om te seksen. Een andere procedure (de mannetjes zwemmen sneller en zijn wat sterker, dus die komen het eerst aan in een gradient) is er (nog) niet. Zo simpel is het :D


Dankjewel voor de uitleg!

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:39

Pluttersput schreef:
Maar petraaken, stel er komt nou een geweldig hengstveulen uit, wat aan al je eisen voldoet en waar je dol op bent.
Houd je het dan ook niet omdat je geen hengsten kan houden? Of zou je dan overwegen hem te laten ruinen zodat hij wel kan blijven?


Als het een hengst is die aan al mijn eisen voldoet dan is het een potentiële goedgekeurde hengst.
Die ga je dan dus niet ruinen.

Gedurende opfok heb je dan nog geen problemen. Dan staat hij tussen de andere hengsten.

Maar het traject van goedkeuring is duur en kan ik zelf niet.

En stel dat hij dan inderdaad goedgekeurd zou worden dan heb ik al helemaal geen kans meer om hem zelf aan te houden. Dan moethij in de sport uitgebracht worden, naar hengstenshowsen staat dan op een trainingsstal.

Daar heb ik de tijd en de middelen niet voor.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:59

toen ik mijn merrie kocht zag ik dat het geen grasbuik was...dan had ik een back-up voor als het tegenvalt dat kan ook. Het veulen was helaas geen merrie gewoon omdat het veulen erg leuk was en mooi...ook nu die is opgedroogd. dus ja had ik een merrie gehad had ik moeders verkocht. nu hebben we ze dus nog beiden. maar wat mij dan weer opvalt dat er veel wederverkopers voor belden, toen hij te koop stond. Een hoog bedrag vroeg ik niet maar er werd echt gewoon beschamend geboden zelfs van de andere kant van nederland gewoon omdat het een ruintje was. Inmiddels is hij volbeleerd en doet het zo goed dat hij makkelijk voor het dubbele weg zou mogen, inmiddels heeft de natuur gekozen en is de oudste pony overleden en hoeft hij dus niet meer weg! ;)

Aan de andere kant wij hebben ook trekpaarden met een lijn die al generaties in de familie is, tja er kwam dit jaar een hengstje en die staat te koop , maar uitsluitend voor een goed huis en niet voor de salami fabriek die op de markt komt inkopen! ( toch ontstond er nog een ontschuldige kinderliefde van mijn dochter met hem en dat is wel de reden dat hij er nog staat!, ruin kandidaat is hij toch wel!)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:20

Pluttersput schreef:
Maar petraaken, stel er komt nou een geweldig hengstveulen uit, wat aan al je eisen voldoet en waar je dol op bent.
Houd je het dan ook niet omdat je geen hengsten kan houden? Of zou je dan overwegen hem te laten ruinen zodat hij wel kan blijven?

Nope, dan hou ik hem nog niet. Van zodra ik de kans krijg om hem te verkopen gaat hij weg. Anders moet hij in een wei alleen staan en dat is echt niet leuk voor zo'n paard. Heb het tot 2 jaar terug voorgehad met een hengstveulen. Pas in juni geboren en niet verkocht gekregen. vanaf het spenen tot zijn 2,5 heeft hij dan alleen moeten staan. Hij is wel in het jaar dat hij 2 werd gecastreerd zodat hij als ruin makkelijker te verkopen was.

Ik heb dus niet echt de faciliteiten om een jonge hengst hengst te laten en te houden, verder ontbreekt de geldboom mij om het traject van de hengstenkeuring te doorlopen. Verder ook niet de tijd om me daar mee bezig te houden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers