Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:13

Himyar schreef:
Himyar schreef:


Pedigree niet goed neergezet. Ziet er voor mij niet zo commercieel uit, aangezien er niet drie keer Donnerhall in zit.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... faustus-94


Dit vind je gedurfd, omdat er geen inteelt in zit..? Ik begrijp het niet helemaal.
Heeft toch niks met het kwpn te maken, tenzij jij er binnen het kwpn mee gaat fokken? Misschien ontgaat het me even..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:36

Himyar is blij zodra er volbloed in zit.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:14

Oh het gaat om die moeder, dat is een halve volbloed! Bedankt voor de hint! Daar kunnen we hier bij het kwpn toch ook wel voorbeelden van vinden? Volbloeden hebben veel goeds gedaan, alleen zijn onze dressuurpaarden tegenwoordig zo bloederig, dat ik nu voor die optie nu niet zou kiezen.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:17

_San87_ schreef:
Vulina schreef:
Formidable van Fidertanz :) 1 van de beste veulens (jaarling) die ik ooit heb gezien ;)

Heb mijn bericht beetje aangepast, was iets te enthousiast :7

En die was te onbekend? Goh. En al zou dat zo zijn, de opa's zijn toch meer dan genoeg bekend om mensen te trekken zou je denken?


Het is ook een manier om te zeggen dat het veulen niet in hun straatje past. Veel mensen incl. hengstenhouders durven niet eerlijk te zeggen waarom ze een dier niet kopen. Een onbekende vader is dan een makkelijke "smoes".

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:50

Malle1970 schreef:
Het is ook een manier om te zeggen dat het veulen niet in hun straatje past. Veel mensen incl. hengstenhouders durven niet eerlijk te zeggen waarom ze een dier niet kopen. Een onbekende vader is dan een makkelijke "smoes".


Zeker waar :j En ook logisch, vooral als het om je eigen hengsten nakomelingen gaat, die je zelf niet wilt kopen.. Ik zeg meestal zelf ook niks meer dan; bedankt maar het is niet wat ik zoek..

Dit geval belde hij omdat hij een filmpje had gezien, verder wist hij niks. Qua beweging-exterieur was hij ervan gecharmeerd.. We hebben het niet over een prijs of niks gehad, ook niet over de moederlijn trouwens. Puur; Wie is de vader: Oké bedankt, maar dan heb ik geen belangstelling.
En dat geeft niet, want ik wil hem sowieso (eerst) graag zelf houden ;)

Wat betreft bloedspreiding is hij interessant. Hij heeft dus alleen een volle broer bij een hengstenhouder staan, die zoals het nu staat naar de HK gaat. 2 van dezelfde vader en moeder wordt al een stuk minder interessant..

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:12


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 17:35


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:13

NatasjavE schreef:
Malle1970 schreef:


Hij was inderdaad ook inmiddels erkend in Oldenburg.

In het buitenland snappen ze het wel ;)

Er is toch ook helemaal niets Gelders aan dat paard. Prachtig en vreselijk goed paard hoor dat wel.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 18:27

Jan...je mist het punt.

Paul Schockemole en Andreas Helgstrand zijn niet bang voor dat Gelderse bloed. Want dat zit erin hoor. Reken maar. Die zien het als een mogelijkheid tot bloedspreiding.

Daarnaast ik hoor al jaaaaren dat paard x en y niet Gelders zou zijn maar juist een rijpard. Bleken op 8 jarige leeftijd gewoon Gelders te zijn.

Kardieno is jong. Die kan nog zat uitzwaren.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:42

Henkie een toevalsproduct, Kardieno niet Gelders.

Je blijft wel proberen omdat Gelderse bloed aan de kant te zetten en niet serieus te nemen. Gelukkig doet Oldenburg dat niet :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41586
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:45

Ik zie in Kardieno ook geen Gelders type. Als ik de afstamming niet had geweten zou ik zeggen een dressuurpaard, geen Gelderse.

Maar dat kan nog komen wellicht :j.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:35

_San87_ schreef:
Ik zie in Kardieno ook geen Gelders type. Als ik de afstamming niet had geweten zou ik zeggen een dressuurpaard, geen Gelderse.

Maar dat kan nog komen wellicht :j.


Dat komt omdat de moderne gelderse paarden niet echt ver van het dressuurpaard af staan, en dat is in dit topic al eerder gezegd. Het zijn veel meer goede dressuurpaarden dan die ouderwetse gelderse paarden met platte kruizen. En daarom is het niet zo raar om deze hengsten te betrekken bij de fokkerij als je graag bloedspreiding wil.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41586
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:24

Malle1970 schreef:
_San87_ schreef:
Ik zie in Kardieno ook geen Gelders type. Als ik de afstamming niet had geweten zou ik zeggen een dressuurpaard, geen Gelderse.

Maar dat kan nog komen wellicht :j.


Dat komt omdat de moderne gelderse paarden niet echt ver van het dressuurpaard af staan, en dat is in dit topic al eerder gezegd. Het zijn veel meer goede dressuurpaarden dan die ouderwetse gelderse paarden met platte kruizen. En daarom is het niet zo raar om deze hengsten te betrekken bij de fokkerij als je graag bloedspreiding wil.

Dat snap ik. Ik heb bij Gelders nog een ander beeld voor ogen, meer richting het vroegere beeld :P.

Alsnog is het een prachtige hengst.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:43

Kun je nagaan, wat voor knappe paarden en je kunt fokken, door een Gelderse en een dressuurpaard met elkaar aan te paren

En dan krijg je als je geluk hebt net als Kardieno, dat fantastische Gelderse karakter erbij

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:14

Malle1970 schreef:
Henkie een toevalsproduct, Kardieno niet Gelders.

Je blijft wel proberen omdat Gelderse bloed aan de kant te zetten en niet serieus te nemen. Gelukkig doet Oldenburg dat niet :D

Beste Malle, je doet je Bokt naam eer aan. Misschien moet je eens in profielen kijken.
Als er iemand is die voorstander is van Gelders bloed x dressuurbloed dan ben ik dat. Zie onderstaande foto. Mijn fokprodukt. De merrie is nu drachtig van de 3e.

Het enige dat ik zeg is dat ik hem niet Gelders vind. In zijn type niet, en in zijn beweging ook niet. Het is gewoon een dressuurpaard. Net als de Guardian.
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41586
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:26

Wat een plaatje, Jan <3.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:11

_San87_ schreef:
Wat een plaatje, Jan <3.

Thnx...En zijn jaarling broer wordt nog veel mooier :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:27

NatasjavE schreef:
Jan...je mist het punt.

Paul Schockemole en Andreas Helgstrand zijn niet bang voor dat Gelderse bloed. Want dat zit erin hoor. Reken maar. Die zien het als een mogelijkheid tot bloedspreiding.

Helgstrand zegt in het KWPN interview niet dat hij de meerwaarde van het Gelderse bloed ziet. Hij zegt dat het hem niet uitmaakt. Een goed paard is een goed paard.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 23:53

Ik beweer dat ook nergens.

Hij heeft in een interview gezegt, en ik weet niet zeker of dat een KWPN interview was, dat we ook paarden voor de amateur moeten blijven fokken. Was volgens mij nog voor de koop van Kardieno.
Dus niet perse heter en scherper.

En het zal best zo zijn dat het hem niet om het Gelderse bloed gaat. Maar de hele wereld is opzoek naar bloedspreiding. En het is wel duidelijk dat Oldenburg niet moeilijk doet over dat Gelderse bloed vooraan in de pedigree.(Hebben ook Henkie goedgekeurd)
Het KWPN gaat liever over op PRE’s en de D lijn naar Nederland halen...terwijl we het dichter bij huis ook al hadden.


En ja ik weet dat jij er niet moeilijk over doet. Maar jij bent niet iedereen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 00:07

Waar ik overigens niet wil beweren dat er qua bloedspreiding niet nog meer nodig is dan deze twee hengsten hoor.

Met twee stuks ben je ook snel uitgepraat.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 00:17

NatasjavE schreef:
Ik beweer dat ook nergens.

Hij heeft in een interview gezegt, en ik weet niet zeker of dat een KWPN interview was, dat we ook paarden voor de amateur moeten blijven fokken. Was volgens mij nog voor de koop van Kardieno.
Dus niet perse heter en scherper.

En het zal best zo zijn dat het hem niet om het Gelderse bloed gaat. Maar de hele wereld is opzoek naar bloedspreiding. En het is wel duidelijk dat Oldenburg niet moeilijk doet over dat Gelderse bloed vooraan in de pedigree.(Hebben ook Henkie goedgekeurd)
Het KWPN gaat liever over op PRE’s en de D lijn naar Nederland halen...terwijl we het dichter bij huis ook al hadden.


En ja ik weet dat jij er niet moeilijk over doet. Maar jij bent niet iedereen.


Ik geloof alleen dat je door Gelderse type’s als Alexandro P (die e i g e n l i j k ook zo Gelders niet is) te gebruiken op merrie’s die massa nodig hebben je een type paard krijgt zoals Fillemon. En dat zie ik die Kariendo niet doen. En ik vind het heel jammer dat Gelders van die klassieke(re) paarden afstapt. Over nog een keer 10 jaar heffen ze het op omdat ze teveel op een modern dressuurpaard lijken.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 00:26

Maar alexandro geeft ook goede paarden op merries die wel formaat hebben, laten we eerlijk zijn, Henkie is by far de beste alexandro die er rond loopt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 07:52

Als Alexandro niet Gelders is dan kunnen we concluderen dan het Gelderse Paard is uitgestorven.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:43

NatasjavE schreef:
En het zal best zo zijn dat het hem niet om het Gelderse bloed gaat. Maar de hele wereld is opzoek naar bloedspreiding. En het is wel duidelijk dat Oldenburg niet moeilijk doet over dat Gelderse bloed vooraan in de pedigree.(Hebben ook Henkie goedgekeurd)
Het KWPN gaat liever over op PRE’s en de D lijn naar Nederland halen...terwijl we het dichter bij huis ook al hadden.


Huh?
Het KWPN heeft Kardieno toch goedgekeurd? Daarmee hebben ze én de D lijn naar Nederland gehaald én een Gelderse hengst aan het bestand toegevoegd. Het staat de fokkers in alle richtingen toch vrij hem te gebruiken.

Voor Helgstrand valt de bloedspreiding die Kardieno meebrengt wel mee. Het is ‘gewoon’ de Duitse D-lijn, met veel Weltmeyer erin en dan een ‘andere’ moederlijn. Dat sluit wel bij zijn bestand aan, want hij heeft ze juist vaak uit bloederigere lijnen.

Het is wel weer typisch dat pro-Gelderse denken dat het Schockemöhle en Helgstrand te doen zou zijn om het Gelderse bloed.
Volgens mij denken zij gewoon niet zo in hokjes en dat is ook de kracht van hun business.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:00

Oldenburg is het te doen om het Gelderse bloed.