Draagmerrie/ veulen van niet eigen merrie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ponyparadijs
Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Draagmerrie/ veulen van niet eigen merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 13:59

Wie heeft er ervaring met het gebruiken van andermans merries voor het verkrijgen van een veulen uit die lijn?
In de zin van dat de merrie eigendom blijft van de eigenaar maar best een veulen voor je wil fokken.

Waar moet ik aan denken met haken en ogen.
Wat voor kosten praten we over
En dan heb ik het uiteraard niet over dek kosten.

Wie kan mij daar mee over vertellen

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]


Rex_Rolfo
Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:14

Je gebruikt in de titel het woord draagmerrie, maar in tekst niet. Er zijn twee opties:
a) vreemde merrie spoelen en je eigen merrie wordt draagmoeder
b) vreemde merrie draagt en zoogt het eigen veulen.

In geval b) koop jij het veulen voor het geboren is, kosten en risico's moet je met de eigenaar afspreken, dat kun je heel individueel invullen.

ponyparadijs
Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 14:21

Rex_Rolfo schreef:
Je gebruikt in de titel het woord draagmerrie, maar in tekst niet. Er zijn twee opties:
a) vreemde merrie spoelen en je eigen merrie wordt draagmoeder
b) vreemde merrie draagt en zoogt het eigen veulen.

In geval b) koop jij het veulen voor het geboren is, kosten en risico's moet je met de eigenaar afspreken, dat kun je heel individueel invullen.

In geval b is het niet echt kopen gezien de dekkosten dan door mij betaald worden.
Ik kies de hengst betaal alle kosten met betrekking tot het drachtig krijgen van de merrie.
Maar daarna?
De merrie kost maandelijks (zeker de laatste maanden) toch iets meer in het onderhoud.

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:24

Iets waar goede afspraken over gemaakt moeten worden om het goed te laten verlopen.

Risico dat de merrie met de bevalling wat krijgt moet je ook om denken.
Wanneer spenen sommige geven alles aan het veulën en vallen af.

Extra kosten is meer na de bevalling kwa voeren.

The end

amyz
Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Draagmerrie/ veulen van niet eigen merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:35

Hangt denk ik erg van het ras af wat gebruikelijk is, ook qua kosten.
Binnen de Arabieren is een merrie (ver)leasen voor fokkerij best heel gebruikelijk. Meestal betaal je een 'huurbedrag' (beginnend bij zo'n 1500€ tot ....the sky is the limit). Daar bovenop dan een bedrag voor stalling en onderhoud + uiteraard de kosten voor het dekken etc. Zijn best wel standaard contracten voor te vinden ook via google, misschien meer als je in Engels zoekt.

Maar naar mijn idee is het echt per ras verschillend hoe eea geregeld en afgesproken wordt. Zou gewoon eens om tafel gaan met eigenaren van de merries waar je interesse in hebt en kijken wat daar uit komt :)

ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:35

Ik heb mijn merrie uitgeleend aan een goede kennis zodat zij een veulen kon fokken uit haar eigen hengst.

Wij hadden in eerste instantie afgesproken dat alle DA kosten voor haar rekening zouden zijn + helft voerkosten zodra ze meer nodig zou hebben.

Uiteindelijk hebben we de merrie vanaf de helft van de dracht naar haar gebracht. Wij hadden het ivm persoonlijke omstandigheden erg druk en ik vond het voor haar erg leuk het veulen vanaf de geboorte op stal te hebben. Alle kosten zijn dus eigenlijk vanaf december tot december (spenen) voor haar geweest.

Als je ze aan huis hebt en je vertrouwt elkaar is dit een leuke optie.

Over het risico van verlies van de merrie hebben wij het niet gehad. Maar dat komt ook omdat het een vrienden dienst was.

Ik zou het zo weer doen trouwens, ik had wel de lusten van zo'n klein droppie bij mijn merrie maar niet de lasten (de spanning bij 1e keer buiten, drinkt hij wel goed, het waken enz).

~Turbohoof Solutions ~

Rex_Rolfo
Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:54

ponyparadijs schreef:
In geval b is het niet echt kopen gezien de dekkosten dan door mij betaald worden.
Ik kies de hengst betaal alle kosten met betrekking tot het drachtig krijgen van de merrie.
Maar daarna?
De merrie kost maandelijks (zeker de laatste maanden) toch iets meer in het onderhoud.

Zoals Christiene en Amyz schrijven huur je dan eigenlijk de merrie. De kosten en risico's moet je met de eigenaar afspreken. En die afspraken dan ook goed en gedetailleerd op papier zetten.

In dit geval lijkt me dat als de merrie niet drachtig wordt dat de kosten die al gemaakt zijn voor DA, inseminatie enz voor jou zijn. Maar wat als er halverwege een complicatie optreedt en er na een abortus extra dierenartskosten gemaakt moeten worden om de merrie weer gezond te krijgen? Wat als de merrie bij de bevalling komt te overlijden? Je denkt er liever niet aan maar het is helaas niet uitgesloten.

Het "prepare for the worst, hope for the best" idee zeg maar. Zou leuk zijn als jullie er uit kunnen komen en je zonder complicaties het veulen van je dromen kunt fokken. Ik duim voor je :)


cobiie
Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Draagmerrie/ veulen van niet eigen merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:17

Wie welke kosten van de merrie vanaf dracht tot en met afspenen betaald is iets persoonlijks wat je met de eigenaar zal moeten bespreken.

Zowel merrie als embryo zijn te verzekeren gedurende deze periode indien dat fijner voor je is/voelt.

[o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12, Ptl4ever en 158 bezoekers