Eissen paard verkopen China (heel veel vragen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janiekhm

Berichten: 92
Geregistreerd: 01-07-15

Eissen paard verkopen China (heel veel vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 10:18

Hoi hoi, ik wil graag beginnen met het exporteren van paarden naar China. Maar ik kan hier vrij weinig over vinden, zo heb ik wel wat vragen.

Wat is hun voorkeur in kleur?
Hoe zit het met export?
Voorkeur ras van paard en pony?
Prijsklasse?
Exterieur?
Niveau van africhting?
Leeftijd?
Eventuele contacten die we kunnen delen

Dit zijn heel veel vragen, maar ik zou het leuk vinden als je er een paar kunt beantwoorden

Anoniem

Re: Eissen paard verkopen China (heel veel vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:19

Succes +:)+

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:20

Als dit de vragen zijn die je moet stellen op een forum denk ik niet dat je een goed business plan hebt opgesteld.

Ben je al eens naar China geweest en mensen in de paardenwereld daar ontmoet? Heb je al contacten met Chinese handelaars of handelaars in China?

Anoniem

Re: Eissen paard verkopen China (heel veel vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:24

Dus jij denkt het groot geld te hebben gevonden in de paardenwereld? Heb je om te beginnen wel al ooit een paard getransporteerd naar het buitenland? Jij hebt ook nog geen contacten begrijp ik, dus jij hoopt dat iemand zijn adressen prijs geeft? Heb jij stallen en een vrachtwagen? Stallen voor paarden in afwachting van transport, vrachtwagen om ze naar het vliegveld te brengen. Of wil je alles bij de eigenaar zelf ophalen? Denk dan ook aan de nodige rijbewijzen die je moet hebben, tenzij je alles met een simpele trailer gaat doen, maar dan rij je gewoon heel veel brandstof op omdat je geen routes kunt combineren.

janiekhm

Berichten: 92
Geregistreerd: 01-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 10:30

DeMolenhoek schreef:
Dus jij denkt het groot geld te hebben gevonden in de paardenwereld? Heb je om te beginnen wel al ooit een paard getransporteerd naar het buitenland? Jij hebt ook nog geen contacten begrijp ik, dus jij hoopt dat iemand zijn adressen prijs geeft? Heb jij stallen en een vrachtwagen? Stallen voor paarden in afwachting van transport, vrachtwagen om ze naar het vliegveld te brengen. Of wil je alles bij de eigenaar zelf ophalen? Denk dan ook aan de nodige rijbewijzen die je moet hebben, tenzij je alles met een simpele trailer gaat doen, maar dan rij je gewoon heel veel brandstof op omdat je geen routes kunt combineren.


Ik vraag hier daarom ook informatie naar, je kunt er nooit slechter op worden toch?

janiekhm

Berichten: 92
Geregistreerd: 01-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 10:31

Schuur_ schreef:
Als dit de vragen zijn die je moet stellen op een forum denk ik niet dat je een goed business plan hebt opgesteld.

Ben je al eens naar China geweest en mensen in de paardenwereld daar ontmoet? Heb je al contacten met Chinese handelaars of handelaars in China?


Dit zijn indd een paar vragen om uberhaubt te informeren of het wat is

Anoniem

Re: Eissen paard verkopen China (heel veel vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:36

Wil jij dan ook antwoord geven op de vragen TS?

Setteli

Berichten: 3166
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:36

Je zou eens contact op kunnen nemen met Wim de Johne.
Hij heeft dit jaren gedaan.
Je kunt hem wel vinden op facebook
Laatst bijgewerkt door C_arola op 21-12-18 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Punten uit naam verwijderd, dit is niet toegestaan

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:39

Ik zou inderdaad eerst eens zelf naar China gaan om te kijken wat ze willen en daar contacten proberen op te doen. Het is niet zo makkelijk als je zelf denkt.
Of ga eens stage lopen bij een transporteur om te kijken wat er wel niet allemaal bij komt kijken.
Ik denk dat je het volledig onderschat.....

Wat kun jij bijvoorbeeld bieden waarom mensen voor jou zouden kiezen? Heb je enige ervaring? Heb je wel al iets aan contacten?

Maar goed dromen zijn ook belangrijk....

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:45

DeMolenhoek schreef:
Dus jij denkt het groot geld te hebben gevonden in de paardenwereld? Heb je om te beginnen wel al ooit een paard getransporteerd naar het buitenland? Jij hebt ook nog geen contacten begrijp ik, dus jij hoopt dat iemand zijn adressen prijs geeft? Heb jij stallen en een vrachtwagen? Stallen voor paarden in afwachting van transport, vrachtwagen om ze naar het vliegveld te brengen. Of wil je alles bij de eigenaar zelf ophalen? Denk dan ook aan de nodige rijbewijzen die je moet hebben, tenzij je alles met een simpele trailer gaat doen, maar dan rij je gewoon heel veel brandstof op omdat je geen routes kunt combineren.


Een beetje minder negatief kan toch ook? Het zijn maar vragen en bedenkingen.
Ik heb ook al paarden verkocht naar Amerika, Japan, Zuid-Afrika etc.
En ja er komt heel wat bij kijken, maar vaak ben je dus afhankelijk van instanties. Bvb het quarantaine verhaal. (ja bepaalde stallen hebben daarvoor hun eigen zone die erkend is als quarantaine, maar dat is eerder uitzondering)

Dus een tip voor TS, ga op onderzoek. Netwerken is uiteraard het belangrijkste en daarnaast dus ook jezelf verdiepen in de materie. Zowel de praktische kant (papierwerk, recht, logistiek etc), als kennis vergaren.
Ga stages lopen bij bvb transportbedrijven, bezoek effectief die Aziatische markt. Stel jezelf ook in vraag. Welke rol wil je gaan spelen? Want dat wereldje is heel klein en gesloten, dus je zal als nieuwkomer echt wel 'aanvaard' moeten worden, alvorens je echt een graantje kan meepikken.

Maar verder vooral je buikgevoel volgen, hard werken en focus houden! Veel succes

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Eissen paard verkopen China (heel veel vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:19

Het is al een grote ellende om voor jezelf een simpel touristen visum aan te vragen. Laat staan dieren exporteren. Bereid je vooral voor op heel veel langdurige processen. Ik heb op een handelstal gewerkt, die hadden 10 paarden verkocht naar China, na de verkoop hebben die dieren nog een 3kwart jaar op stal gestaan omdat het gewoon ontzettend ingewikkeld is.

Meeste chinezen zoeken paarden waar al veel knopjes op zitten en die vooral braaf zijn, omdat ze daar gewoon nog niet zo gevorderd zijn als hier in europa. Een bloederig, sensibel dressuurpaard laten ze dan ook 9 van de 10 keer staan.

Ik zou je eerst eens focussen op de handel binnen Nederland/europa, en mocht je eens een klant hebben uit China kun je altijd nog kijken. Maar ik zou jezelf niet alleen focussen op de handel naar China, vooral als je nog totaal geen contactpersonen hebt of enig idee hebt wat de Chinees graag wil kopen.

Succes

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Eissen paard verkopen China (heel veel vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:50

charmingS dan is er iets niet goed gegaan maar exporteren naar buitenland duurt geen maanden hoor!
Ik zit zelf in de handel en exporteer niet zover weg maar kennissen wel en dat is wat papierwerk en connecties hebben en paard is zo vertrokken hoor!

- wil je zelf gaan exporteren dus zelf rijden of alles uitbesteden?
wil je het zelf doen is alleen rijbewijs weer niet voldoende maar je moet ook een papiertje hebben iets van veeveroer certificaat ( weet niet hoe dit zo heet, kan het navragen maar wellicht kan je hier zelf ook acheraan!)

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Eissen paard verkopen China (heel veel vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:00

Die paarden vliegen ook trouwens dus routes en vrachtwagens zijn niet echt van belang. Chinezen zoeken vaak hele brave goed geschoolde paarden waar ze zo mee op wedstrijd kunnen. De grote springstallen verkopen regelmatig naar China. Je moet goede connecties hebben, goede paarden en genoeg kennis van de regelgeving mbt exporteren.

Anoniem

Re: Eissen paard verkopen China (heel veel vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:02

Hoe ga je ze anders bij de klant ophalen, zonder routes en vrachtwagen?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:03

DeMolenhoek schreef:
Hoe ga je ze anders bij de klant ophalen, zonder routes en vrachtwagen?


Daar bestaan toch transportbedrijven voor? John Parker etc?

Anoniem

Re: Eissen paard verkopen China (heel veel vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:05

Ja klopt. Maar gebruik daarvan maakt het bedrijf minder rendabel voor Ts. Dan is ze eigenlijk enkel nog een tussenpersoon die alles regelt, terwijl veel transportbedrijven dat ook gewoon kunnen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:05

Belangrijk bij handelen in china is het hebben van een netwerk. Je zult daar in moeten investeren door erheen te gaan en mensen te leren kennen. Eerst ‘vrienden’ worden en vertrouwen op opbouwen en dan heb je pas een kans op handel. Zorg ook dat je de taal leert en, als je goed rijdt, doe mee aan veel concoursen om naam op te bouwen. Dit is een proces van jaren!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:12

Ik zou eens een reis maken naar China en daar de handelaars bezoeken om te zien wat de markt daar is.
Friezen zijn er ook wel populair (geweest) maar alles heeft ook wel te maken met de trend denk ik.

De handelscultuur in China is heel anders dan hier, ben je daar van bewust of heb je daar ervaring mee?

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eissen paard verkopen China (heel veel vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:43

In de tijd dat China nog een keizerrijk was, hadden ze zelf veel paarden. Werkpaarden en militaire paarden.Daar moeten nog nazaten genoeg van zijn. Wat ze waarschijnlijk nog niet zo veel hebben,zijn de grote luxe sportpaarden waar je internationale wedstrijden mee kunt winnen.Of, zoals hierboven gezegd wordt,aparte rassen voor de show,zoals Friezen.Er zal vast wel een markt voor zijn nu het China economisch gezien goed gaat.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Eissen paard verkopen China (heel veel vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:52

Een kennis van mij exporteert naar China. Hij spreekt geen Chinees en is ook geen wereldruiter. Hij is wel een handelaar van paarden in het hogere segment, heeft een vlotte babbel en is heel ondernemend. Je kunt hem vast wel om tips vragen.

www.hetdressuurpaard.nl

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:09

De werkpaarden in China zijn van het mongoolse type. In ponymaat, D/E maat en een wat zwaarder trekpaard achtig type. Verder ook veel gepensioneerde volbloeden uit de race industrie.
Tegenwoordig zijn er ook steeds meer kruisingen die de eigenschappen van volbloed en koudbloed combineren.

Vraag is er naar brave maar ervaren paarden en nu ook: pony's.

Er zijn inderdaad een paar zaken zeer belangrijk in je overwegingen!

Het opbouwen van een solide zakelijke relatie. Dit kost veel tijd.
Beseffen dat er weinig kennis is. Een paard dat door mismanagement na de koop, stout, ziek of geblesseerd raakt. Zal niet zelden worden aangerekend tot jouw als leverancier. Dit geeft je een slechte naam en verlies van vertrouwen en netwerk.
De kosten van export zijn soms meer dan het paard waard is. Dit maakt het oninteressant voor de meeste klanten.

Het krijgen van een zakelijk visum is moeilijk en duur.

Wil je echt goed en duurzaam werk doen, kijk dan of je in samenwerking met een Chinese paardenhouder een fok en trainingsprogramma kan opzetten. Waar je ter plaatse goede paarden fokt, opleidt of omschoolt tot fijn leerpaard.