Wat denken jullie hier van?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:23

Wat ik zie is veel stuwing en weinig dragen. Rug lijkt weggedrukt. Geef mij maar een paard met minder beweging en die kan schoftliften en achterhand er onder kan zetten.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:26

Ik vind die zweefdraf wel mooi.Zijn stap is wat kort.Smaken verschillen,gelukkig is er nog diversiteit in paarden zodat ieder iets naar zijn smaak kan vinden.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:56


Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:05

Sizzle schreef:
Dat is nou een typische gereden (zinloze) zweefdraf.


Precies mijn gedachte.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:12

Sizzle schreef:
Zelfde hengst in zijn natuurlijke aanleg:
https://m.youtube.com/watch?v=a7EUHJaISxw


Dan is het een heel ander paard. Ze hebben er in Duitsland vaak een handje van om ze zo voor te stellen.
Ik vind dat het voorheen te weinig weg komt, zelfs in de zweefdraf. Achterbeen komt ook niet krachtig genoeg onder. Maar je zal ermee gestraft worden hè? Zou hem best graag op stal willen hebben.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 13:49

Heel ander paard...maar ik vind hem slecht achter en zou hem niet hoeven. Ik ga met Bralindy mee, dat is imo veel belangrijker.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 14:05

EHK --> F-AM. Deze past beter in dit forum.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:18

Ik heb geen OS GP ambitie /potentie dus ik wil hem wel hoor :P

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 13:58

Heel erg bedankt Sizzle voor je uitleg en voor het filmpje van de hengst als hij natuurlijk loopt. Wat een verschil!

Nu heb ik eens op het punt gestaan van een merrie te kopen die ongeveer liep zoals op het startfilmpje (overdreven zweefdraf, zonder echt onder te komen en heel weinig voorwaartse beweging in vergelijking met de opwaartse energie) als ze gewoon in de paddock liep. Ze kwam dan wel vers uit de box maar ik ben ze drie keer gaan zien en telkens liep ze zo, ook na een half uurtje nog. (Was er eentje van Sandro Song, springer en vader dan Sandro Hit)
Ik wist toen ook niet goed hoe het te beoordelen en toen ze ook nog duidelijk kleiner bleek dan gedacht, heb ik haar niet gekocht. Achteraf had ik wel spijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:13

Elisa2 schreef:
Heel ander paard...maar ik vind hem slecht achter en zou hem niet hoeven. Ik ga met Bralindy mee, dat is imo veel belangrijker.

Hij lijkt ook naar taktfouten te neigen of zie ik dat verkeerd?
Wat mij vooral opvalt, is dat ie een wat lange hals heeft, en eigenlijk om beide filmpjes niet echt lekker nageeflijk en ontspannen gereden wordt. De aanleuning is stug en stijf. Arm dier.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:32

Knert schreef:
Paris_ schreef:
Komt nogal los van de grond, als je dat bedoelt. :+
Wordt in de hedendaagse dressuur graag gezien.. hmm.


Ik moet meteen denken aan die Amerikaanse paarden die ze met bijtend spul behandelen waardoor ze zo lopen.

Maar dat zal het wel niet zijn.

Vind het apart. Maar technisch nog niet een toppunt.



Je bedoelt de tennesee walkers, dat is wel wat anders....met de big lick....
Te triest voor woorden:
https://www.youtube.com/watch?v=4yfLZOrRWBU


Sizzle schreef:
Zelfde hengst in zijn natuurlijke aanleg:
https://m.youtube.com/watch?v=a7EUHJaISxw


Ik vond dat zwevende wel mooi maar als ik zie wat het geworden is....
Dan is het helemaal niet mooi, teveel geknutsel.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:56


Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:05

Lijkt me een heel meewerkend en meedenkend dier. Het feit dat hij zich zo laat bewerken is absoluut een teken van een goed karakter.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:24

Dat filmpje van gisteren vind ik nog erger dan die 1e

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:44

Wat ik me afvraag, hoe leer je dat zn paard dan? Lijkt me bij sommige met een mindere draf erg moeilijk aan te leren of lijkt dat maar zo?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:47

In feite laat je het paard met een zekere lichaamspanning lopen. Je ziet heel duidelijk dat als de ruiter de aanleuning heel even verliest het paard direct even naar voren kukelt als het ware.
Iedereen kent wel die verheven gang van een paard die opgewonden is, die gang gebruik je dus.
Hoe je dat concreet doet is niet even uit te leggen. Dan moet je gewoon een tijdje bij de top gaan lessen.

Een tinker zal uiteraard nooit zo zweven als een hoogbenige warmbloed, dat lijkt me duidelijk. Ook moet het paard goed met druk om kunnen gaan.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:19

loesje4600 schreef:
Wat ik me afvraag, hoe leer je dat zn paard dan? Lijkt me bij sommige met een mindere draf erg moeilijk aan te leren of lijkt dat maar zo?

Impuls. Hoe meer energie je in de draf rijdt, hoe meer verheven de gang wordt.
De draf kan enorm verbeterd wordt, zelfs een paard met een slechte draf kan door een goede ruiter nog heel wat lijken, en dat hoeft echt niet getruct te worden. Charlotte Dujardin en Carl Hester doen het ook, op een heel eerlijke manier. Het is echt niet zo dat je een paard ermee kapot rijdt, wat hier door sommigen gesuggereerd wordt, als je dat op een eerlijke, correcte manier doet, door het Skala der Ausbilding te volgen, kun je er een paard fysiek enorm mee verbeteren.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 09:02

Ik vraag me tegenwoordig af of ik de termen de termen "eerlijke", "correcte" en "verbeteren" hierbij niet totaal misplaatst vindt.

Is het eerlijk en correct naar het dier toe en wordt er voor het dier iets verbeterd? Of juist niet?

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 09:18

Avalanche81 schreef:
loesje4600 schreef:
Wat ik me afvraag, hoe leer je dat zn paard dan? Lijkt me bij sommige met een mindere draf erg moeilijk aan te leren of lijkt dat maar zo?

Impuls. Hoe meer energie je in de draf rijdt, hoe meer verheven de gang wordt.
De draf kan enorm verbeterd wordt, zelfs een paard met een slechte draf kan door een goede ruiter nog heel wat lijken, en dat hoeft echt niet getruct te worden. Charlotte Dujardin en Carl Hester doen het ook, op een heel eerlijke manier. Het is echt niet zo dat je een paard ermee kapot rijdt, wat hier door sommigen gesuggereerd wordt, als je dat op een eerlijke, correcte manier doet, door het Skala der Ausbilding te volgen, kun je er een paard fysiek enorm mee verbeteren.


Agreed, een 2e draf is ook iets anders dan een zweefdraf.

Op dat filmpje in Vechta zit hij meer tegen de passage aan, ik vind hem beter daar. Maar bij een fokhengst let ik altijd op de natuurlijke beweging zonder ruiter, want die ruiter krijg je er niet bij als je gaat fokken. Het zegt inderdaad wel wat over zijn karakter dat hij zich goed laat bewerken.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 09:20

Boras schreef:
Ik vraag me tegenwoordig af of ik de termen de termen "eerlijke", "correcte" en "verbeteren" hierbij niet totaal misplaatst vindt.

Is het eerlijk en correct naar het dier toe en wordt er voor het dier iets verbeterd? Of juist niet?


In mijn ogen ligt dat aan de manier van trainen..(opbouwend en de tijd nemen om het paard sterker te laten worden, stap voor stap steeds een stukje beter maken, kost jaren) Of rijden op druk, in een kort tijdsbestek forceren en hopen dat hij "heel" blijft fysiek en mentaal.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 09:34

Ik zeg niet dat het bij deze zo is. ....Maar met stuk lood in de bandage krijg je ze ook gauw in deze beweging

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:33

Boras schreef:
Ik vraag me tegenwoordig af of ik de termen de termen "eerlijke", "correcte" en "verbeteren" hierbij niet totaal misplaatst vindt.

Is het eerlijk en correct naar het dier toe en wordt er voor het dier iets verbeterd? Of juist niet?

Nou, het zal zonder meer ook op een niet correcte manier kunnen. Als het dier achter de loodlijn loopt, met doorgeslagen stang, en een weggedrukte rug, kun je je afvragen of het wel zo netjes is gegaan.

Dat is niet wat ik hier zie.
Je kunt je draf sterk verbeteren door consequent wijken en appuyeren mee te nemen in je trainingen, en dan niet als trainingsdoel, maar trainingsmiddel. En daarmee verbeter je met name de impuls in draf. En op een gegeven moment gaat een paard steeds meer op achter komen, en als het paard impuls heeft schwung, en het kan zichzelf dragen, kun je daar idd zo'n draf uithalen.

Een galop krijg je hooguit wat meer op achter, en een goede stap is gewoon een goede stap. En veel ruiters verkloten de stap, want dat is de enige gang waarin ze genoeg tijd hebben om het paard in de krul te trekken, en tegelijk met veel been een soort van voorwaarts te houden, en dan krijg je korte, krabbelende gangen.

En als je het niet helemaal eerlijk doet, en je truct teveel, krijg je zo'n paard dat de voorbenen achter de oren slingert en waar de achterkant niet meedoet. Die paarden lopen ook allemaal achter de loodlijn. Daarmee zeg ik niet dat voor de loodlijn het heilige der heiligen is, zeker als je paard nog niet toe is aan oprichting (en oprichting is niet het omhoog trekken van voor, maar het gaan zitten van achter, waardoor hij van voor meer omhoog komt) zal hij soms achter de loodlijn komen, en daar is niks mis mee, als je hem daar maar niet trekt. Maar een paard op dit niveau zou daar niet moeten lopen.

Nogmaals, correct getraind is hier niets mis mee, en is dit gewoon de extra draf.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:04

Dan kom je op een ethisch stuk, wat kun je een dier nog vragen?
Wat versta je onder eerlijk?

En die ethische vragen doen natuurlijk de ronde.

Voor mij is het dat een bepaalde oefening een belang moet hebben voor het paard.
Dat het er zelf beter van wordt om een bepaalde oefening te doen.

Dus niet "ik" sta centraal en mijn prestatie.
Maar heeft dat wat ik doe als doel het paard sterker, soepeler, meer in balans, mentaal beter te krijgen.

Als het paard er geen belang bij heeft dan moet je het niet doen.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:20

Eerlijk? Ik vind het er wel mooi uitzien. Net een hertje zo :') Of je het van een paard zou moeten vragen om zo te draven is weer een andere zaak, maar mooi vind ik het stiekem wel.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:21

Hmm ik vraag me inderdaad af hoe ze hem zo de achterbenen hebben leren optillen. Bij het tweede filmpje (als jong paard gereden ongetwijfeld) sleept hij nog net de achterbenen niet door t zand. Het trage in het achterbeen daar is trouwens niet opgelost ook al tilt hij ze nu meer op en komt hij meer van de grond. Te groot en te traag achterbeen dus ik vraag me af of dit paard gaat piafferen. Daarvoor moet hij naar klein.