Kosten fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Kosten fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:42

Ik zit er over te denken mijn merrie te laten insemineren volgend jaar.

Nu ben ik benieuwd naar de kosten. Ik heb totaal geen ervaring met het fokken van een veulen. Enige dat ik weet is dekgeld en veearts kosten wbt scannen, maar hier kun je ook een pakket voor nemen?
En wat is goedkoper, naar hengstenhouder brengen of thuis houden?
En wat als de merrie gust is?

Het gaat me vooral om de kosten voordat je überhaupt een veulen hebt, dat het eigenlijk goedkoper is om een paard te kopen weet ik.
Veulen wil ik zelf houden om op den duur zelf mee te gaan rijden :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-18 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt


Laurievc
Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Kosten fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:47

Wij hebben zo'n pakket genomen. Ik geloof dat wij 180 euro betaalden voor een heel seizoen opvolging. Dekgeld en stalgeld staat daar los van. Merrie was pas de derde keer vol en is echt heel veel gescand :+ Dus wij waren hier wel goedkoper mee uit dan elke keer DA laten komen. Wij reden dus naar de hengstenhouder.

Als de merrie gust was hadden wij enkel stalgeld + 180 euro voor opvolging moeten betalen. Maar dit hangt ook af van houderij tot houderij en vaak ook nog eens van welke hengst je kiest. Goed de voorwaarden lezen dus!

Bij ons was het ook de eerste keer dus hebben heel veel vragen gesteld en veel bij bevriende fokkers geweest om hun mening te vragen :)

Suzanne F.
Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:47

Dat ligt er ook echt aan of je een beetje pech hebt of dat het meezit. Zowel qua in 1 keer drachtig worden als qua gezondheid van merrie en veulen tijdens en na de dracht. Meestal koop je het scannen etc af in 1 pakket. En dekgeld heeft ook voorwaarden bij gust blijven.
Ik bracht de merrie altijd naar de hengstenhouder als ze bijna geïnsemineerd moest worden. Dus dan staat ze er maar enkele dagen. Dan weer mee naar huis.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:49

Het is zoo verschillend ben dit jaar voor 1 merrie 300 euro kwijt en geen veulen want de merrie is ma meerdere pogingen leeg gebleven.

Voor de andere merrie 200 en die is wel drachtig gescand

Zijn beide shetjes
Dat alles is excl kosten lid zijn stamboek en fok vereniging etc.
En dan moet het veulen nog geboren worden
En dan moet allea goedgaan dan heb je alleen onkosten aan chip en paspoort aan vragen

Maar heb er dit jaar al 1 gehad die de eerste 24 uur niet wilde drinken!
Fokken is leuk maar zie het op het eerste oog als zijnde hobby

Kimsel94
Berichten: 601
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:58

Wat voor merrie heb je? Wil je binnen het stamboek blijven en met een goedgekeurde hengst dekken binnen het eigen stamboek of een ander stamboek?

De kosten binnen stamboeken kunnen namelijk al veel in kosten variëren voor dekgeld.

In mijn geval, ik heb afgelopen jaar ook voor het eerst mijn KWPN merrie laten dekken.
Ik had een hengst van hengstenstation van Uytert uitgekozen en omdat ik de juiste begeleiding wilde omdat het voor mij het eerst was, ben ik met mijn merrie naar de hengstenhouderij gegaan en heb daar toen een scan/inseminatie pakket afgenomen. (+/- 120 euro)
Voor dit bedrag kon ik dus het gehele seizoen mijn merrie brengen en inwendig laten scannen om te controleren op de eisprong. Ook elke inseminatie viel dus binnen dit bedrag. Als het nodig is dat je merrie 3 keer opnieuw geinsemineerd moet worden, krijg je nog steeds geen extra kosten.
Bijkomende kosten waren wel dagelijkse stalling als ik haar daar liet overnachten en evt hengstig spuiten/spoelen van de baarmoeder als ze "vuil" is.

Nou eenmaal was mijn merrie dus drachtig gescand op 15 dagen, er waren 2 vruchtjes te zien, dus zonder extra kosten is er 1 vruchtje kapot gemaakt om de tweelingdracht te voorkomen. Dit kostte mij ook niets extra. Vervolgens nog op 30 en een later tijdspunt laten scannen voor evt gustverklaring.
Dit scannen viel ook binnen het pakket dat ik eerder had afgenomen.

Mocht het nou zijn dat de merrie toch gust bleek te zijn, had ik niet het volledige dekgeld(1000eu) hoeven te betalen. De kosten zouden dan 250eu zijn.

Maar, ik blij! Merrie was nog steeds dragend bij de laatste controle en op 23 april 2018 is dus mijn veulentje geboren!

Nu heb ik mijzelf nog extra voorbereid op de bevalling door een 3G camera te kopen, om het gedrag van mijn merrie te kunnen observeren en ook heb ik een birthalarm aangeschaft. Dit was dus nog zo'n 800 euro extra aan apparatuur om er voor 99% zeker van te zijn dat ik de bevalling niet zou missen, en dat heb ik ook niet!
Verder ben ik ook 3 maanden van tevoren begonnen met merriebrok voeren, maar ook niet iedereen doet dat... Maar ze zeggen dat het wel het meest ideaal is omdat de verhouding voedingsstoffen dan goed is afgestemd op wat je merrie tijdens de dracht en lactatie nodig heeft.

Ohja... ik moest ook nog kosten aan het KWPN betalen voor het aanmelden van een dekking, dusja.. Je kan het wel zo gek maken als je zelf wilt...

Beauty - Havidoff x Goodtimes
Next Style - In Style x Havidoff

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:02

Thuis of bij de hengstenhouder
Thuis is uiteraard goedkoper want bij de hengstenhouder betaal je per dag (of per week/maand) voor stalgeld. Dat was bij mij 5 euro per dag het geval. Ik vind bij de hengstenhouder veel makkelijker aangezien ik 40 uur werk en ze daar super in de gaten word gehouden (mede door schouwen)

Als je je paard thuis laat zit je alleen met insimineren. Dit kan de hengstenhouder kosteloos zelf doen (is met de friezen vaak zo) maar mijn ervaring met D pony hengsten is dat alleen de koerier het sperma brengt. Dan moet je zelf nog een dierenarts (of iemand anders) regelen dat ook weer geld kost. Of je moet het toevallig zelf kunnen.

Wat als ze gust blijkt te zijn?
Mijn ervaring is dat je dan de helft van het dekgeld betaald.

Er zijn inderdaad pakketten te verkijgen. Hier heb ik geen ervaring mee. Je kan je dierenarts altijd vrijblijvend bellen voor informatie

Scannen kost meestal rond de 20/25 euro zonder voorrijkosten

Let wel op onverwachte kosten. Zoals mijn pony was in 1 x drachtig. Alles heel goedkoop. Leek te mooi om waar te zijn. Veulen kwam veel te vroeg en de moeder was gescheurd vanbinnen. Rekening van 2000 euro en moeder en dochter overleden.. heel zuur en duur

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:07

Het vervelende is nou juist dat je dat nooit goed weet van tevoren. Als het allemaal meezit is alles aan huis laten doen het goedkoopst (maar dan moet je daar al wel de faciliteiten voor hebben en/of een erg brave merrie). Als het meerdere rondes duurt voordat je merrie drachtig is gaat het al gauw flink in de papieren lopen. Aan huis ben je dan veel kwijt aan scannen en als je paard bij een hengstenhouder staat kun je weliswaar vaak gebruikmaken van een scanpakket, maar begint het stalgeld mee te tellen. Het kan dan voordelig om zelf met je paard naar een spreekuur te gaan waar je een scanpakket kunt kopen, maar dan moet je wel zelf het vervoer kunnen organiseren, want anders kost dat je weer geld. Het ironische is dat als je merrie helemaal niet drachtig wordt je meer geld kwijt bent dan wanneer het gelijk lukt. Wat voor jou de beste keuze is ligt dus aan de omstandigheden en deels aan factoren die lastig te voorspellen zijn.

Womble
Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:14

Ik heb zelf een veulen gefokt voor dezelfde rede :j
Maar denk ik wel een uitzonderlijk geval geweest :')

Mijn merrie stond bij de hengstenhouder (natuurlijke dekking dan wel)
De hengst stond in de buurt dus was er te paard naar toe gereden. (lekker handig)

Eerste keer was mislukt 2e keer mocht ik gratis opnieuw proberen.

Na de 2e keer wilde ik haar toch laten scannen dat heb ik gedaan kost normaal hier 3 tientjes + voorrijd kosten, maar hier heb ik de rekening nooit van ontvangen :+

Hierna nog aanmelden bij het stamboek en het veulen aanmelden chippen etc dat kosten 150 euro

Verder 2 halsters gehaalt en ontsmettingsmiddel voor de navelstreng en natuurlijk beschuit met muisjes _O-

Al met al dus ong 350 a 400 euro kwijt geweest voor een haflinger dan..

Maarja is denk bij iedereen verschillend :')

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kosten fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:36

Hier fok ik ook met D-pony, het is minimaal 5 keer scannen (op ei, na inseminatie of het ei eraf is, na 18 dagen op dracht, na een dag of 30 op kloppend hart en net voor 1 oktober voor gustverklaring. Scannen kost me 60 euro per keer. Voor insemineren moet ik ook de DA laten komen en ben ik ook rond de 60 euro kwijt. Ben dus al minimaal 350 euro kwijt als ze in 1 keer drachtig is aan DA-kosten, daar komen de koerierskosten en het dekgeld nog overheen. Pakket afnemen bij een hengstenhouder is vele malen voordeliger maar dat kan alleen bij warmbloedpaarden en Friezen (en wellicht in de weer een paarden wereld).

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kosten fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:09

scan je aan huis, of rij je naar de kliniek?

ik vind 60 per keer wel duur.

hier kan je ook met pony een pakket nemen

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kosten fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:26

Ik scan aan huis. Kliniek is 26 km verderop, moet dus vervoerd worden. Merrie is wel per trailer te vervoeren, maar die hebben we niet, alleen een grote vrachtwagen maar daar krijgen we haar niet op. Zou dan iedere keer ergens een trailer moeten lenen.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kosten fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:27

Je kan er ook niet een paar dagen daar laten? Totdat er geinsemineerd is en ei af is, dan scan je iig al 3 /4 x daar ipv thuis.

Melvern
Berichten: 4404
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:45

Ik heb mijn merrie 2 keer laten dekken 2016 en 2017.
In 2016 was ze in 1 keer drachtig en is ze 2 keer gescand en 6 dagen bij de hengstenhouder gestaan.
We hebben nog 1 keer gescand thuis en we waren in totaal 382 euro kwijt. We hebben wel een complete geboortekist gemaakt voor heel veel geld :P voor het geval dat. Dierenarts is geweest om veulen te checken en klisma te geven en dat kostte 150 euro. daarbij nog 75 euro voor chippen en stamboek

In 2017 heeft ze 2 weken bij de hengst gestaan met veulen. De eerste keer was ze niet drachtig en ze is 4 keer gescand en wij hebben nog 2 keer gescand. We waren toen 570 euro kwijt.
Dierenarts is geweest omdat merrie aan de nageboorte bleef staan en veulen moest een klisma. koste 250 euro. Geboortekist hadden we nog helemaal compleet staan. de schetser moet nog komen dus er komt nog 75 euro bij op.

bij gust blijven zou er 20% reductie op de dekking voor het volgende jaar komen.

( Gaat om Newforestpony's )

StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Kosten fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:03

Veulen check en klysma 150???
Jeetje wat een bedrag dat heb ik laatst niet eens betaald voor een zondag/5 klysmas en prik voor de pijn / voorrijdkosten en onderzoek bij drie dagen oud veulen!!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:23

voor de hand liggend kosten om een warmbloed veulen te fokken:

Dekgeld : 1000 euro (exclusief BTW, afdracht, verzend kosten = +250 euro)

Gedane kosten voor 2018 veulen:
DA kosten ivm thuis/op stal scannen, KI, scan op 18 dagen: 220 euro
Rhino inenten: 2x (iets wat ik anders niet doe als ze niet drachtig zijn): 70 euro
Bezoek DA na geboorte: veulen: eerste prik, verzorging navel: 65 euro
Bezoek DA na geboorte: merrie: nageboorte op gebleven: afnemen + 3 dagen spoeling + antibiotica : 248 euro
Stamboek lidgeld, registratiekosten veulen: 150 euro
(Chippen in Belgie ivm encoderen databank enz - exclusief de DA kosten daar aan verbonden - minimaal 58,21 euro)
DA kosten ivm chippen: 65 euro
Ontworming: veulen: eerste tube + vervolg schema: 43 euro
Basis inenting + booster + 2x DA bezoek: 110 euro
Hoefsmid: 1e keer, bij-raspen en stand controleren op 6 maand (geen reiskost bijgerekend omdat hij ook voor de merrie moet komen): 15 euro
Voer: merrie-veulen mengel: gemiddeld 4 euro duurder dan onderhoudbrok: 12 weken x 1 zak/week + 12 weken x 1 zal/2weken = 18x14 = 252 euro (veulen wordt gespeend met 6 mnd)
Reparatie kosten aan stal en wei nav veulen: 50 euro :D

REELE KOSTEN (exclusief dekgeld) van 1e scan tot veulen gespeend wordt: 1880 euro

met dekgeld : 1000 + 250 + 1880 = 3130 euro


I must be crazy!!

EN DAN …..

Een veulen thuis houden kost net zoveel als in de opfok.
Mensen onderschatten vaak de 'bijkomende kosten' als ze een rekening willen opmaken.
Onderhoudskosten ... als je eigen wei/stal ... zit je toch ook minstens aan 125 euro/maand.
Inenting- , ontworming-, hoefsmid en DA kosten ... potje van minstens 600 euro per jaar is geen overbodige luxe.
Dat zijn de MINIMALE 'basis' kosten ... 125 x 12 = 1500 euro + 600 = 2100 euro per jaar.

En dan hebt je geen getuig (ze groeien zo uit de verschillende maten halsters), gereedschap, enz enz ... zoooo verleidelijk ... 300 euro per jaar is echt niets.

Zit je zo om MINIMAAL 2400 euro per jaar ... oftewel 200 euro per maand!

En dan maar hopen dat het veulen/paard niet ziek wordt want dan kom je met die 600 euro HELEMAAL niet toe!

Setteli
Berichten: 3153
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Kosten fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:38

Kosten die ik de laatste keer heb gemaakt:

Scannen 200 euro Totaal ongeveer 10 a 15x scannen. Merrie toonde hengstigheid niet, dus alleen op scan te zien. Merrie was in 1x drachtig, maar was niet te zien op de scan. Paar x gescand. Pas op dag 45 was er wat te zien en gelijk een kloppend hartje.

Dekgeld 400 euro
Overige DA kosten, zoals injecties, stalling enzo 50 euro
Keizersnede 3000 euro incl stalling

En geen veulen :(

Houd rekening met deze calamiteitenkosten,

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:24

fokfanaat schreef:
Je kan er ook niet een paar dagen daar laten? Totdat er geinsemineerd is en ei af is, dan scan je iig al 3 /4 x daar ipv thuis.


Nee, hengstenhouder is 150 km verderop, en het is een stresskip, ze wordt dan niet drachtig. Eerste jaar dat ik haar had bij de 4de poging pas drachtig geworden, puur omdat ze nieuw op stal was en 3 maanden bloednerveus heeft gestaan omdat het allemaal vreemd was. Dan zou ik haar maanden daar neer moeten zetten.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Kosten fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:33

Peter ondehoudskosten vind ik nogal en kom ik niet eens aan.

Thuis houden is echt wel stuk goedkoper, kost alleen meer tijd

En dan heb ik onkosten da- hoefsmid niet meegeteld maar die komem bij opfok er ook nog los bij

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 20:09

StalNollie schreef:
Peter ondehoudskosten vind ik nogal en kom ik niet eens aan.

Thuis houden is echt wel stuk goedkoper, kost alleen meer tijd

En dan heb ik onkosten da- hoefsmid niet meegeteld maar die komem bij opfok er ook nog los bij


Veulen 'opfok' is wel van geboorte/spenen tot (bij mij) najaar van 3e levens jaar …

Als je het stal, water, electriciteit, wei bemesting, straw/zaagsel, hooi, veulenbrok bereken dan kom je toch handig in de beurt, als niet meer dan, 125 euro.

Bijkomend kosten:
- inenting (buiten de eerste + booster) is toch (hier) 65 euro per jaar
- wormenkuren: moet je toch rekenen op gemiddeld +/- 20 euro per 2 maanden = 120 euro per jaar
- hoefsmid: dit is erg afhankelijk op de beenstand van het veulen en het groei. Als het eerste jaar correctie nodig hebt dan is dat iedere 4-6 weken x 25 euro ... laten we zeggen 1e jaar (6maanden) = 100 euro per jaar
- DA kosten: hopelijk blijft hij heel en gezond, maar reken toch minstens voor DA zorg 100 euro zowiezo.
..... dat geeft: minimaal 65 + 120 + 100 + 100 = 385 euro
De andere 215 euro is 'reserve'.
En dan heb ik het nog niet over bijvoorbeeld castratie kosten!


Ik hou al meer dan 25 jaar iedere kost bij wat betreft onderhoud van wei en stal, hooien, paarden voer, fokkerij, Stamboek kosten (lidgelden, registraties, shows, HK, enz), electriciteit, water, belastingen, zaagsel, supplementen, en dierenarts. Ook aankoop getuig, zadels, enz enz enz.
Grootste kosten = wei onderhoud/hooien, voer en dierenarts!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, kiko en 40 bezoekers