Kosten fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Kosten fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:42

Ik zit er over te denken mijn merrie te laten insemineren volgend jaar.

Nu ben ik benieuwd naar de kosten. Ik heb totaal geen ervaring met het fokken van een veulen. Enige dat ik weet is dekgeld en veearts kosten wbt scannen, maar hier kun je ook een pakket voor nemen?
En wat is goedkoper, naar hengstenhouder brengen of thuis houden?
En wat als de merrie gust is?

Het gaat me vooral om de kosten voordat je überhaupt een veulen hebt, dat het eigenlijk goedkoper is om een paard te kopen weet ik.
Veulen wil ik zelf houden om op den duur zelf mee te gaan rijden :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-18 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt


Laurievc
Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Kosten fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:47

Wij hebben zo'n pakket genomen. Ik geloof dat wij 180 euro betaalden voor een heel seizoen opvolging. Dekgeld en stalgeld staat daar los van. Merrie was pas de derde keer vol en is echt heel veel gescand :+ Dus wij waren hier wel goedkoper mee uit dan elke keer DA laten komen. Wij reden dus naar de hengstenhouder.

Als de merrie gust was hadden wij enkel stalgeld + 180 euro voor opvolging moeten betalen. Maar dit hangt ook af van houderij tot houderij en vaak ook nog eens van welke hengst je kiest. Goed de voorwaarden lezen dus!

Bij ons was het ook de eerste keer dus hebben heel veel vragen gesteld en veel bij bevriende fokkers geweest om hun mening te vragen :)

Suzanne F.
Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:47