Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:06

Goeie tips! :D Ik ga me daar zeker voor aanmelden! :)


zelmago4it
Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:26

Resistance schreef:
Dat linkje is interessant! :j Maar waar ik nog tegenaan loop is dat er heel veel "eisen" staan, maar ik kan bij sommige punten nog zo moeilijk een beeld vormen. Even een quote:

Citaat:
Het beoogde KWPN-dressuurpaard
Exterieur:
– staat in het rechthoeksmodel;
– is langgelijnd en evenredig gebouwd;
– heeft een opwaarts gerichte romp;
– is hoogbenig;
– heeft een lichte hoofd-halsverbinding;
– heeft een opwaarts gerichte, lange hals met welving en bespiering in de bovenlijn;
– heeft een sterk gebouwde en sterk gespierde rug-lendenpartij;
– heeft een correct gesteld en hard fundament;
– heeft uitstraling.

Beweging:
– stapt in zuivere viertakt, actief met souplesse en afdruk;
– draaft in zuivere tweetakt, actief met souplesse en afdruk, balans en gedragenheid;
– galoppeert in zuivere drietakt, actief met souplesse, afdruk, balans en gedragenheid;
– kan in beweging makkelijk verruimen en verkorten met behoud van ritme, takt, balans en gedragenheid;
– toont oprichting;
– heeft een goede zelfhouding;
– is lichtvoetig;
– toont buiging in de gewrichten, waarbij het achterbeen onder het lichaam treedt en het voorbeen ruim uit de schouder komt met een lichte heffing van de voorknie.

Karakter:
– heeft een meewerkend, ijverig en eerlijk karakter;
– is intelligent;
– heeft de wil om te presteren;
– is makkelijk in de omgang;
– reageert snel op hulpen.



Bij die dikgedrukte vind ik het nog lastig om een beeld te vormen.


En hoe zit het precies met merrielijnen? Met al die keurdingen zoals preferent enzo, wat houdt dat in?






Het langgelijnde zie je weer terug in het rechthoeksmodel. Als je een paard hebt die in het vierkantsmodel staat, is deze veel korter. Een paard dat langgelijnd is, en dus in het rechthoeksmodel staat zal over het algemeen veel makkelijker de lengtebuiging aanpakken, en dus makkelijker met de oefeningen uit de 'hogere' dressuur omgaan. Bij het springen zal je zien dat deze in een mooiere parabool springen. Ze kunnen dan veel beter hun sprong goed afmaken.
Evenredig is echt heel simpel, dat het in verhouding is. Dus geen iele, smalle voorhand met een partij megabillen zegmaar, of andersom.

Opwaarts gerichte romp; als je een denkbeeldige lijn zou trekken van de achterhand naar de voorhand, zou deze lijn naar voren toe iets opgericht zijn. Hierdoor kan een paard makkelijker met de achterhand ondertreden, dan wanneer het een 'duikbootmodel' is.

Hoogbenig, tja met lange benen kom je toch een heel eind verder dan met teckelpootjes :+

Correct en hard fundament; mooi recht over de benen, er zijn geen afwijkende standen aan de benen, paard staat er mooi recht op. En hard betekent dat het 'droog' beenwerk is. Dus geen rare bobbels, gallen etc. Een ouder paard zal altijd wel iets hebben zitten, maar als een jong paard al vol met bobbels en gallen zit, krijgen ze waarschijnlijk al veel eerder last van blessures. Over het algemeen hebben die benen nog niks geleden, dus daar mag ook niks mee zijn.


Toont oprichting; dit is eigenlijk weer het zelfde als de opgerichte romp, maar nu moet je het in de beweging ook terug zien.

Lichtvoetig; Paard moet soepel en makkelijk bewegen, dan hoor je ze ook nauwelijks, een paard dat niet lichtvoetig loopt hoor je al van een kilometer aankomen.


Verder kan ik je de tip geven, kijk eens of je een cursus paarden beoordelen kan doen. Bij ons doen ze dit van uit de KWPN Zeeland bijna jaarlijks, en dit is echt heel nuttig. Voor mezelf kan ik wel merken dat je zulke dingen echt wat vaker moet doen voor je het onder de knie krijgt.
Ik vind het ook altijd heel erg leuk om op clipmyhorse/kwpntv of iets dergelijks de verrichtingsonderzoeken van de hengsten te volgen.
Op den duur ga je echt zien wat ze willen zien, en kan je van te voren zeggen, die gaat wel en die gaat niet door naar de volgende ronde. Dat kan je echt zien als een soort test om jezelf te overhoren. En achteraf krijg je altijd uitleg waarom ze niet door zijn naar de volgende ronde.


De predicaten;
Merries kunnen voor van alles predicaten verdienen. In eerste instantie gaan ze voor het sterpredicaat, daar krijgen ze punten voor beweging en exterieur. Exterieur moet 70 en beweging moet 75 punten zijn.
Halen ze het wel op exterieur maar niet op beweging kunnen ze door een sportpredicaat, of IBOP nog wel ster worden.
Daarna kunnen ze Keur en Elite worden. Hoe dat zit weet ik zelf ook nog niet precies.
En dan heb je nog preferent en prestatie, maar dat zit m vooral in de nakomelingen.
Op de website van KWPN kan je daar heel veel over vinden.

Dit zijn dingen, dat is nuttig voor de verkoop, je kan dus echt aantonen dat je qua exterieur/aanleg een goed of zelfs bovengemiddeld goed paard hebt, en dat maakt ze dus ook echt meer waard.
Voor de nakomelingen geld, hoe meer predicaten in de moederlijn, hoe meer er van uit gegaan kan worden dat dit paard echt een stuk natuurlijke aanleg heeft, en word er ook meer van verwacht.
Een 3jarige met heeel veel predicaten in de lijn, kan je dus echt al voor veel geld verkopen, omdat deze het naar verwachting ook echt heel goed kan gaan doen.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:32

Cursus paardenbeoordelen is inderdaad heel erg leuk om te doen. Heb ik ook gedaan via regio Gelders Paard.
En daarna inderdaad de keuringen volgen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Ddr_horses
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:37

Een goed paard lijkt me voor iedereen anders, de een vind dit weer 'goed' wat een ander helemaal niet goed vind. Ik vind dat het ook aan het ras ligt, wat past bij het ras.

Trust is the key to succes!

suikermeisje
Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 22:03

Ik vind een goed paard een paard wat wil werken.
[ img ]

Deze loopt ZZzwaar, is overbouwd, springgefokt maar kan niet springen. Maar karakter is top. Hij doet alles! Is geen angsthaas, goed van vertrouwen in mij als amazone, en heeft de goede focus. Oké, we zullen nooit 70% halen mochten we ooit GP worden, maar met zijn instelling loopt ie op de gewone wedstrijden best vaak prijs. Alleen al omdat hij geen fouten maakt in de proef omdat ie moeilijk loopt te doen bijvoorbeeld. Karakter telt voor mij 60%. Bouw 40%. Ken er zat die een veel beter paard hebben qua bouw, maar met een karakter wat niet voor de amateur is en die komen dus niet heel ver..

Vaak let ik bij aankoop op bewegingen, bewegen ze soepel, in 1 tempo, hoe zijn ze in de hand, staan ze recht op hun benen, en vind een hertenhals vreselijk, vaak zie ik dit dan ook wel weer in de rug. Wat waaraan ligt weet ik niet precies.
Hou zelf wel van een paard met rondingen. Dus niet zoals een mager volbloedje. Mijn jonge springpaard is vrij fors zonder dik te zijn. Zit veel spier op. Is een klein compact dier met een heleboel kracht en snelheid.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 00:44

Zie bovenstaande reactie.. karakter is alles. Maar de paarden waar veel geld voor wordt neergesmeten zijn met de name de paarden die van zichzelf erg goed bewegen. Mensen willen, ook al kunnen ze erg matig rijden, een paard die in potentie de olympische spelen kan winnen. En mensen vinden dus gek genoeg een mooie draf belangrijk (terwijl je die naarmate de training vordert zelf kunt upgraden als een paard van zichzelf een saaie draf heeft). En een bergop bouw en allerlei andere "bouwtechnische" dingetjes vindt men belangrijk. Ohja, hij moet uiteraard "interessant gefokt" zijn. Want als je paard geen zeer interessante papieren heeft zal het ook wel niks zijn.
Nouja, wat ik zei dus.. wat mij betreft s.chijt aan dit alles en een uitzonderlijk goed karakter. Dat zijn de beste.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:07

Dorine92 schreef:
Zie bovenstaande reactie.. karakter is alles. Maar de paarden waar veel geld voor wordt neergesmeten zijn met de name de paarden die van zichzelf erg goed bewegen. Mensen willen, ook al kunnen ze erg matig rijden, een paard die in potentie de olympische spelen kan winnen. En mensen vinden dus gek genoeg een mooie draf belangrijk (terwijl je die naarmate de training vordert zelf kunt upgraden als een paard van zichzelf een saaie draf heeft). En een bergop bouw en allerlei andere "bouwtechnische" dingetjes vindt men belangrijk. Ohja, hij moet uiteraard "interessant gefokt" zijn. Want als je paard geen zeer interessante papieren heeft zal het ook wel niks zijn.
Nouja, wat ik zei dus.. wat mij betreft s.chijt aan dit alles en een uitzonderlijk goed karakter. Dat zijn de beste.


Maar het een houdt uiteraard wel verband met het andere.

Uiteraard moet een paard in de eerste plaats willen.

Maar als het paard echt een lijf heeft waar het wat hem in de weg zit dan gaat het echt niet. Of maar voor een korte tijd.
En ja een paard kan met karakter compenseren. Maar het gaat nog makkelijker als het paard en het karakter er voor heeft en het lijf er voor heeft.

Intressant gefokt is een uitspraak waar men vaak ook niet weet waar men het over heeft als ik mensen hierover spreek. Op een papier kun je niet rijden zeggen ze dan. nee natuurlijk niet. Maar ook sportprestaties zijn erfelijk.

Een Totilas x Jazz x Ferro kan minder intressant gefokt zijn dan een Habanna x Jet Set D x Cabochon.
Het gaat namelijk om de moederlijn.
Uiteraard zijn de hengsten ook belangrijk. Ook die leveren hun genen.

Maar intressant gefokt betekend veel sport in de moederlijn. Een moeder en een grootmoeder die veel kinderen op hoog niveau lopen en het liefst dan een vader die zelf op een hoog niveau loopt uit een moeder die veel sport kinderen gegeven heeft.

Want wat zeggen die prestaties van familieleden? Juist,...dat het met dat karakter wel goed zit.
En karakter is erfelijk.

En dat blijkt ook echt uit de cijfers. De paarden op het hoogste niveau komen vaak uit predikaatrijke moederlijnen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2
Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:30

Ik ga helemaal mee in wat Natasja zegt, en als aanvulling..een goede moederlijn met veel sport zegt niet alleen dat ze "willen" werken. Maar ook dat er een bepaalde "hardheid" in de stam zit waardoor ze gezond genoeg zijn om te presteren.

Daarnaast heb ik ook liever een paard met een goed karakter die wil werken en exterieurmatig wat meer tekortkomingen heeft dan andersom.

Maar een echt goed paard heeft natuurlijk zowel het goede karakter als de functionele bouw.
(en persoonlijk vind ik functioneel belangrijker dan spectaculair/ apart bewegen)
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 08-10-18 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:35

Helemaal eens met je aanvullingen Elisa. :j

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

kwita
Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:58

Toch hangt het Goed zijn ook af van je gebruiksdoel.
ooit kocht ik mijn huidige pony en iedereen krulde hun boven lip met de opmerking" wat moet je daar dan mee". toen ik zei het zelfde als jou met je paard werd ik uitgelachen!

Ze is rond geribt en is ton rond, ze heeft echt een sterk karakter waar velen niet mee om kunnen gaan.Ook heeft ze een lange rug en in verhouding korte benen ook heeft ze haar Ras tegen. Konik die zijn wild en kun je niets mee....

Ze heeft echt meer dan 14 maanden te koop gestaan en ik kon haar echt overnemen omdat niemand haar wilde, iedereen die kwam zocht voor zijn kind een mooie rijpony met aparte kleur....en dat is ze echt niet!
Toch is ze voor mij bijzonder goed omdat ik zelden een pony met zo een eigen karakter getroffen heb!
ze wilt wel als je samenwerkt en het samen doet ,ondertussen heeft ze vriend en vijand verbaast de ideale wandelpony voor jonge kinderen ze voelt echt haarruitertje aan en is erg voorzichtig,sleep en landwerk doet ze graag en werkt dan zo hard dat ik haar altijd moet afremmen.
het is een ideale moeder en geeft mooie sterke veulens.
Het is maar net wat je zoekt, Ze zal echt geen 1a premie winnen op een keurig maar het is wel zo een gezond en sterk dier dat ze echt heel lang mee zou kunnen gaan Van gestel en van gebruiksgemak ze is echt heel veelzijdig.
Dus ja wat is goed en hoe goed is goed.....hier is het een allrounde duizend poot....bij de verkoper een eigenzinnige lastpak.!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

essie_blue
Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:37

Wauw Elisa en Natasja zijn goed op dreef :D

Ik wil ook nog een rijtechnische aanvulling doen, naast goede bewegingen/exterieur/karakter is een fijne rijdbaarheid ook belangrijk. Als ik kijk naar een dressuurpaard, zie ik ze graag scherp maar niet te sensibel. Een fijn paard let goed op de hulpen van de ruiter, laat zich sluiten en heeft een fijne mond. Dit gaat natuurlijk vaak hand-in-hand met karakter en exterieur. Een paard met een hele zware hals zal vaak minder fijn in de hand zijn dan een paard met een lichtere hals. Karakter en rijdbaarheid gaat ook samen. Een heel kijkerig paard zal zich onder het zadel vaak snel strak maken, dat vind ik persoonlijk een hele vervelende eigenschap.
Maar ook daarin kan je weer zat uitzonderingen vinden. Mijn Lusitano heeft, als je er met een KWPN bril naar kijkt, een ontzettend disfunctionele bouw. Overbouwd, week in de rug, zware korte hals.. en nog, ken ik geen ander paard die makkelijker kan zitten en sluiten en ook weer groot kan lopen als hij. Dus zoals Elisa al zei, liever een paard met een goed werkwillig karakter en een bouwtechnisch foutje, dan andersom. Nu is het zo dat je bij het aankopen van een jong, onbeleerd paard nou eenmaal op het beoordelen van de bouw en papier op aan moet. Je kan er dus een hoop mee voorspellen, maar je kan net pech hebben met je exterieurmatige wonder met veel sport in de moederlijn die zelf een luie brutale aap blijkt te zijn :D

Elisa2
Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:07

Haha helemaal waar, de portugese en spaanse paarden staan bekend om hun fijne, werkwillige karakter over het algemeen he. (ik ben fan)
Ook het zitten en sluiten kunnen ze over het algemeen erg goed, dus soms kun je je natuurlijk ook afvragen. Wat is nu precies "functioneel"?

Ik ben het eens met je aanvullingen essie, en wbt de hals..het is waar wat je zegt. Maar een paard met een zware hals/ kaakverbinding kun je wel fijn krijgen aan de voorkant mits de achterkant het juiste werk doet is mijn ervaring. (hoe actiever achter, hoe lichter voor)
Daarom staat bij mij de funcionaliteit van de rug/ achterhand/ achterbeen voorop en komt dan de rest. Maar goed, in het totaalplaatje is een goed gevormde hals natuurlijk wel erg wenselijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lunamoon
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:21

Is heel divers hè. Een goed paard is het wanneer je het kan gebruiken waar je het voor koopt of fokt. Hangt dus van de gebruiker af. Wat goed is voor de een, is slecht voor de ander. Laat het me nog effe anders voorstellen, er zijn meer manegeknollen nodig dan totilassen.

essie_blue
Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 23:47

Elisa2 schreef:
Haha helemaal waar, de portugese en spaanse paarden staan bekend om hun fijne, werkwillige karakter over het algemeen he. (ik ben fan)
Ook het zitten en sluiten kunnen ze over het algemeen erg goed, dus soms kun je je natuurlijk ook afvragen. Wat is nu precies "functioneel"?

Ik ben het eens met je aanvullingen essie, en wbt de hals..het is waar wat je zegt. Maar een paard met een zware hals/ kaakverbinding kun je wel fijn krijgen aan de voorkant mits de achterkant het juiste werk doet is mijn ervaring. (hoe actiever achter, hoe lichter voor)
Daarom staat bij mij de funcionaliteit van de rug/ achterhand/ achterbeen voorop en komt dan de rest. Maar goed, in het totaalplaatje is een goed gevormde hals natuurlijk wel erg wenselijk.


Helemaal eens! Ook wbt het laatste, ik moet ook zeggen dat ik het zelf niet zo mee hebt gemaakt dat een wat zwaardere hals/kaakverbinding ook 'stugger' of zwaarder in de hand is. Heb er best veel gehad met een zware verbinding maar allemaal licht in dr hand. Hoe het paard in de hand voelt is ook maar afhankelijk van de lossigheid in het gehele lijf. :)

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 23:21

NatasjavE schreef:
Dorine92 schreef:
Zie bovenstaande reactie.. karakter is alles. Maar de paarden waar veel geld voor wordt neergesmeten zijn met de name de paarden die van zichzelf erg goed bewegen. Mensen willen, ook al kunnen ze erg matig rijden, een paard die in potentie de olympische spelen kan winnen. En mensen vinden dus gek genoeg een mooie draf belangrijk (terwijl je die naarmate de training vordert zelf kunt upgraden als een paard van zichzelf een saaie draf heeft). En een bergop bouw en allerlei andere "bouwtechnische" dingetjes vindt men belangrijk. Ohja, hij moet uiteraard "interessant gefokt" zijn. Want als je paard geen zeer interessante papieren heeft zal het ook wel niks zijn.
Nouja, wat ik zei dus.. wat mij betreft s.chijt aan dit alles en een uitzonderlijk goed karakter. Dat zijn de beste.


Maar het een houdt uiteraard wel verband met het andere.

Uiteraard moet een paard in de eerste plaats willen.

Maar als het paard echt een lijf heeft waar het wat hem in de weg zit dan gaat het echt niet. Of maar voor een korte tijd.
En ja een paard kan met karakter compenseren. Maar het gaat nog makkelijker als het paard en het karakter er voor heeft en het lijf er voor heeft.

Intressant gefokt is een uitspraak waar men vaak ook niet weet waar men het over heeft als ik mensen hierover spreek. Op een papier kun je niet rijden zeggen ze dan. nee natuurlijk niet. Maar ook sportprestaties zijn erfelijk.

Een Totilas x Jazz x Ferro kan minder intressant gefokt zijn dan een Habanna x Jet Set D x Cabochon.
Het gaat namelijk om de moederlijn.
Uiteraard zijn de hengsten ook belangrijk. Ook die leveren hun genen.

Maar intressant gefokt betekend veel sport in de moederlijn. Een moeder en een grootmoeder die veel kinderen op hoog niveau lopen en het liefst dan een vader die zelf op een hoog niveau loopt uit een moeder die veel sport kinderen gegeven heeft.

Want wat zeggen die prestaties van familieleden? Juist,...dat het met dat karakter wel goed zit.
En karakter is erfelijk.

En dat blijkt ook echt uit de cijfers. De paarden op het hoogste niveau komen vaak uit predikaatrijke moederlijnen.

Maar die zijn dan al op papier zó beloftevol dat ze vaak al 1-0 voor staan met hun berijder. Want die komen niet zomaar bij een boshobbelaar terecht, tenzij ze als veulen al stuk raken. Uiteindelijk is (naast een goed karakter) het allerbelangrijkste toch echt de ruiter. Ga eens een gemiddelde wedstrijd af en kijk eens hoeveel paarden véél meer talent hebben dan hun ruiter. Dat is gewoon ongekend. En vergelijk je de lagere klassen met de hogere, lopen er vaak evenveel goed gebouwde, goed bewegende paarden in de L als in de ZZlicht. En in de ZZlicht lopen dus ook zat paarden die minder gebouwd zijn en minder goed gangwerk hebben dan paarden die al jaren in de L lopen. Die laatste worden dan enkel tegengehouden door het slechte stuurwerk van hun ruiter.
Als je voor jezelf een goed paard zoekt, moet je vooral kijken naar jouw sterke punten. Welk type karakter kun jij goed mee uit de voeten? De ene moet een beetje een gekke hebben, de ander wil een doodbrave, een hittepetit, een wat flegmatiekere maar stabielere of juist een overfanatieke.
Dat hoeft helemaal niet het interessantst gefokte paard te zijn, aangezien die misschien wel veel te heet is voor jou. Hoeft ook niet het paard te zijn met de grootste draf als jij goed traint. En ook die niet ideale bouw wordt je vergeven als je hem goed voor elkaar hebt. Het enige wat je niet kunt trainen is die topinstelling en het karakter. Je kunt het hooguit voeden en begeleiden als het al in het paard aanwezig is.
Karakter is idd wel tot op zekere hoogte rasgebonden en erfelijk, daar heb je absoluut een heel goed punt.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Elisa2
Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:15

Dorine92 schreef:
Maar die zijn dan al op papier zó beloftevol dat ze vaak al 1-0 voor staan met hun berijder. Want die komen niet zomaar bij een boshobbelaar terecht, tenzij ze als veulen al stuk raken. Uiteindelijk is (naast een goed karakter) het allerbelangrijkste toch echt de ruiter. Ga eens een gemiddelde wedstrijd af en kijk eens hoeveel paarden véél meer talent hebben dan hun ruiter. Dat is gewoon ongekend. En vergelijk je de lagere klassen met de hogere, lopen er vaak evenveel goed gebouwde, goed bewegende paarden in de L als in de ZZlicht. En in de ZZlicht lopen dus ook zat paarden die minder gebouwd zijn en minder goed gangwerk hebben dan paarden die al jaren in de L lopen. Die laatste worden dan enkel tegengehouden door het slechte stuurwerk van hun ruiter.
Als je voor jezelf een goed paard zoekt, moet je vooral kijken naar jouw sterke punten. Welk type karakter kun jij goed mee uit de voeten? De ene moet een beetje een gekke hebben, de ander wil een doodbrave, een hittepetit, een wat flegmatiekere maar stabielere of juist een overfanatieke.
Dat hoeft helemaal niet het interessantst gefokte paard te zijn, aangezien die misschien wel veel te heet is voor jou. Hoeft ook niet het paard te zijn met de grootste draf als jij goed traint. En ook die niet ideale bouw wordt je vergeven als je hem goed voor elkaar hebt. Het enige wat je niet kunt trainen is die topinstelling en het karakter. Je kunt het hooguit voeden en begeleiden als het al in het paard aanwezig is.
Karakter is idd wel tot op zekere hoogte rasgebonden en erfelijk, daar heb je absoluut een heel goed punt.


Hier ben ik het mee eens.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Callisto04
Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:53


Allegra
Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 10:51

Alle opmerkingen over 'wat voor de een een goed paard is dat voor de ander niet' zijn allemaal waar. Maar dat gaat een beetje voorbij aan de discussie over wat je nou in het algemeen als een goed paard kunt beschouwen. Een paard met een dijk van een gebruiksaanwijzing of met een bouw die voor geen enkel gebruiksdoel gunstig is, imo geen goed paard. Dat dat dier een baas vindt die helemaal blij met hem is, is meer geluk hebben. Rasstandaard en daarmee deels ook gebruiksdoel is per ras verschillend natuurlijk, maar als je een algemene grens moet trekken moet een paard toch wel minimaal voldoende geschikt zijn voor het gebruiksdoel binnen het ras, grotendeels voldoen aan de rasstandaard (als je ermee zou fokken zou het ras erop vooruit gaan, of in elk geval niet mee achteruit gaan), en een karakter hebben waarvoor je niet op zoek hoeft naar een speld in een hooiberg als ie ooit verkocht zou worden. Als ik het bijvoorbeeld op de Ijslanders betrek (waar ik nou eenmaal het meest van weet) dan is een drie-ganger geen goede Ijslander. Hoe lief hij in het bos ook is voor de kinderen (wat hem voor dat doel dus wel een goed paard maakt). Een Ijslander die WK loopt, maar een enorm slecht karakter heeft (en dit ook doorgeeft) is misschien wel een goed sportpaard, maar geen goed fokdier waarmee je het ras zou verbeteren. Imo is het dan geen goed paard in de zin van, dat vind ik voor het ras geen waardevolle aanvulling.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:54

Allegra schreef:
Alle opmerkingen over 'wat voor de een een goed paard is dat voor de ander niet' zijn allemaal waar. Maar dat gaat een beetje voorbij aan de discussie over wat je nou in het algemeen als een goed paard kunt beschouwen. Een paard met een dijk van een gebruiksaanwijzing of met een bouw die voor geen enkel gebruiksdoel gunstig is, imo geen goed paard. Dat dat dier een baas vindt die helemaal blij met hem is, is meer geluk hebben. Rasstandaard en daarmee deels ook gebruiksdoel is per ras verschillend natuurlijk, maar als je een algemene grens moet trekken moet een paard toch wel minimaal voldoende geschikt zijn voor het gebruiksdoel binnen het ras, grotendeels voldoen aan de rasstandaard (als je ermee zou fokken zou het ras erop vooruit gaan, of in elk geval niet mee achteruit gaan), en een karakter hebben waarvoor je niet op zoek hoeft naar een speld in een hooiberg als ie ooit verkocht zou worden. Als ik het bijvoorbeeld op de Ijslanders betrek (waar ik nou eenmaal het meest van weet) dan is een drie-ganger geen goede Ijslander. Hoe lief hij in het bos ook is voor de kinderen (wat hem voor dat doel dus wel een goed paard maakt). Een Ijslander die WK loopt, maar een enorm slecht karakter heeft (en dit ook doorgeeft) is misschien wel een goed sportpaard, maar geen goed fokdier waarmee je het ras zou verbeteren. Imo is het dan geen goed paard in de zin van, dat vind ik voor het ras geen waardevolle aanvulling.

Maar je ziet bijv in de dressuur op het hoogste niveau paarden lopen met een enorm boekwerk aan gebruiksaanwijzingen (parzival), of een slechte stap (bonfire), of een neerwaartse bouw (weihegold). Vind jij dat dan geen goede paarden?
Ik vind dat ontzettend goede paarden, met name om hun werkwillige karakter. En ze zijn dus bij de juiste ruiter terechtgekomen want jij of ik hadden er de spelen niet mee gehaald.
Bouw en beweging helpen wel mee, maar zonder dat karakter (en die goede ruiter) kom je er nooit heel ver mee. Dat is dus in mijn ogen criterium nummer 1, de rest is bonus.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:01

Nu noem je kenmerken van hele verschillende paarden maar die paarden hadden ook heel veel kenmerken waardoor je op een vroeg moment al kon zeggen ja dat is er een.

Zeker Weihegold komt uit een voornaam nestje. Vergeet daarnaast niet dat ze een staatspremienstute elite is. Dus naast een neerwaartse romprichting heeft ze heel veel zeer goede kenerken. Moeder, grootmoeder en overgrootmoeder zijn ook staatspremienstute. Exact wat ik bedoel met een intressante afstamming.

Maar ook Bonfire en Parzival komen uit sportfamilies.

Daarnaast is het de zoektocht naar een goed paard niet een naar het perfecte paard zonder foutjes.

Het perfecte paard is nog niet geboren.

Alleen met name in de fokkerij streef je daar wel naar. Voor de sport kan je soms een "foutje" erbij nemen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Allegra
Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:56

Dorine92 schreef:
Maar je ziet bijv in de dressuur op het hoogste niveau paarden lopen met een enorm boekwerk aan gebruiksaanwijzingen (parzival), of een slechte stap (bonfire), of een neerwaartse bouw (weihegold). Vind jij dat dan geen goede paarden?
Ik vind dat ontzettend goede paarden, met name om hun werkwillige karakter. En ze zijn dus bij de juiste ruiter terechtgekomen want jij of ik hadden er de spelen niet mee gehaald.
Bouw en beweging helpen wel mee, maar zonder dat karakter (en die goede ruiter) kom je er nooit heel ver mee. Dat is dus in mijn ogen criterium nummer 1, de rest is bonus.


Lees mijn post nog een keer en je hebt je antwoord ;) Natuurlijk moeten sportpaarden een bepaalde mentaliteit hebben maar dat is toch niet hetzelfde als een rotkarakter waar bijna niemand mee door een deur kan? Ik zou met zo'n dier niet fokken nee, júist omdat ik karakter ook heel belangrijk vind. Én omdat de meeste mensen gewoon niks kunnen met zo'n dier, en waar komt je schattige veulentje dan uiteindelijk terecht? Waarschijnlijk niet bij die ene topreiter...
Een enkel bouwfoutje of minder goede gang hoeft niet meteen afbreuk te doen aan wat ik in mijn post omschrijf, ik zeg nergens dat ieder paard perfect moet zijn.

NatasjavE, jouw laatste stukje is idd precies wat ik bedoel.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:58

Wat ik probeer te zeggen is dat je op bouw kunt inleveren, op spectaculair gangwerk ook, maar niet op karakter. Een dier van 500/600 kg die niet wil ga je niet kunnen dwingen. Hoe mooi ie verder ook gelukt is

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Elisa2
Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:03

Er zit wel verschil in hoe je naar een paard kijkt..wat Natasja al zegt.

Als ruiter kun je foutjes vergeven zolang het karakter goed is en het paard functioneel. Als fokker kun je niet kritisch genoeg zijn, omdat je bepaalde eigenschappen juist wel of niet wilt fokken. En daarmee is het ook zo leuk om uit te zoeken en in merrielijnen te duiken etc. wat de merrielijnen vererven en hoe het zit met de prestaties en hardheid in een stam. Als fokker probeer je iedere generatie weer te verbeteren.

Een ruiter op wat hoger niveau weet vaak wat hij/ zij graag in een paard ziet qua bouw, gangen en karakter om te kunnen presteren op topniveau.

Sommige fokkers zonder hele grote rijtechnische kennis kijken meer naar afstamming/ keuringen / exterieur etc.

Beide is goed, maar het mooiste is het imo als die twee samen komen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:21

Elisa2 schreef:
Een ruiter op wat hoger niveau weet vaak wat hij/ zij graag in een paard ziet qua bouw, gangen en karakter om te kunnen presteren op topniveau.

Sommige fokkers zonder hele grote rijtechnische kennis kijken meer naar afstamming/ keuringen / exterieur etc.

Beide is goed, maar het mooiste is het imo als die twee samen komen.


Exact.

Lange tijd was een mooi rond volbloedkontje mode. Croupe mocht niet te recht zijn want dat was ouderwets. Paard met een hellende croupe zag er mooi gesloten uit voor het oog.

De topruiters kwamen merkte echter na verloop van tijd op dat deze paarden minder goed tot dragen kwamen. Die wilde liever die paarden met een wat ouderwets rechter kruis. Die paarden kunnen de hoeken kleiner maken en meer kracht ontwikkelen.

Dus nu is een licht hellend kruis wat graag gezien wordt op de keuringen. Het "foutje" is nu een gewenst kenmerk.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Himyar
Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:43



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xemmafalcon en 83 bezoekers