Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Libera
Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 01:39

Heeft iemand ervaring met het drachtig krijgen van een oudere /guste merrie?

Ik heb hier een oudere merrie, nu 15 jaar oud, die een paar jaar terug geleased was aan iemand die er een veulentje uit wilde fokken. Zij hebben dat 4 seizoenen geprobeerd, en toen de merrie teruggestuurd. Toen ze terugkwam was ze uitgemergeld en verwaarloosd. Van wat ik gehoord heb was het via natuurlijke dekkingen geprobeerd, maar ik weet niet wat ze verder nog geprobeerd hebben en of ze ook KI hebben gedaan. Aan de staat van de merrie denk ik niet dat er veel geld ingestoken was...

Nu is mij aangeboden om deze merrie over te nemen. Vroeg me dus af of er een kans is dat ze in goede conditie en met de juiste begeleiding wel drachtig kan worden.

Ga uiteraard een dierenarts laten kijken in de baarmoeder en kijken wat die zeggen, maar was wel nieuwsgierig of hier nog fokkers zitten met vergelijkbare ervaringen?

Als dekken niet lukt word ze overigens gewoon een leuk rijpaard ;)

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D


tamary
Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 02:01

Heeft ze daarvoor al eens een veulen gehad? Niet elke merrie is automatisch vruchtbaar.
Staat waarin ze terug kwam geeft een mogelijke reden waarom ze niet drachtig geworden is, maar het geeft geen 100% garantie en zeker niet omdat ze voor een eerste veulen al aan de oude kant is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tienus63
Berichten: 12008
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 02:04

Zoek eens naar ervaringen met brandes formula immunall in Amerika.
Kruidenmengsel wat weerstand op krikt en ontstekingsremmend werkt.

Middel wordt in Amerika volgens Brandes zelf behoorlijk ingezet in renpaarden wereld.
Volgens hem worden gros van probleem merries drachtig.

Ik heb onze merrie er vlot drachtig meegekregen.
Dwz 1x insemineren en dit jaar naam ze bij 2e inseminatie op.

De laatste jaren ervoor telkens vuil, spoelen, na behandelen, soms wel dracht en veulen en soms gust gebleven.

#trotsoponzeboeren

Kabayo
Berichten: 13901
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 06:56

Heeft ze misschien cushing? Mijn merrie was daardoor onvruchtbaar geworden

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Lynn_Nikita
Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 07:27

Ik zou er alleen aan beginnen als ze ooit al eens dragend is geweest.
Zo ja, en een gezond veulen dan via KI, goed in gaten houden wanneer het beste moment is en zo proberen

Libera
Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 07:37

Nee, nog nooit een veulen gehad. Daarvoor liep ze in de sport dus nooit gedekt. Toen kreeg ze een peesblessure en hebben ze dr naar die mensen gestuurd waar ze verwaarloosd is.
Die mensen gebruikten hun eigen hengst, die ook al op leeftijd was en naar horen zeggen niet zo best meer bevruchtte... maar ik heb geen idee of ze het ook nog met een andere hengst hebben geprobeerd.

Mijn dierenarts had het over goed voeren en in conditie brengen nu, dan in November onder licht zetten. In Jan/Feb inwendig onderzoek en biopt van baarmoeder laten doen en dan indien nodig DMSO protocol voor het dekken, en naderhand Oxytocin protocol en dan Regumate... maar dat ligt er dus maar net aan wat de uitslag van biopt is...

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Libera
Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 07:38

Kabayo schreef:
Heeft ze misschien cushing? Mijn merrie was daardoor onvruchtbaar geworden


Nee, tenminste, niets dat erop wijst.
tienus63 schreef:
Zoek eens naar ervaringen met brandes formula immunall in Amerika.
Kruidenmengsel wat weerstand op krikt en ontstekingsremmend werkt.

Middel wordt in Amerika volgens Brandes zelf behoorlijk ingezet in renpaarden wereld.
Volgens hem worden gros van probleem merries drachtig.

Ik heb onze merrie er vlot drachtig meegekregen.
Dwz 1x insemineren en dit jaar naam ze bij 2e inseminatie op.

De laatste jaren ervoor telkens vuil, spoelen, na behandelen, soms wel dracht en veulen en soms gust gebleven.

Zal er eens naar kijken, dankjewel!

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 07:40

Mijn merrie van 15 had ook nog nooit geen veulen gehad. 4x laten insemineren en helaas niks toen pavo fertile gaan voeren en andere hengst gekozen en was in 1x raak. Nu een veulen van ruim 2 maanden

:+:Calistha, Midnight, Serai, Yindi :+:

Libera
Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 07:42

Pavo hebben we hier niet, wat zit er zoal in de Pavo fertility? Misschien kan ik hier iets vergelijkbaars vinden...

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15907
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:26

Libera schreef:
Nee, nog nooit een veulen gehad. Daarvoor liep ze in de sport dus nooit gedekt. Toen kreeg ze een peesblessure en hebben ze dr naar die mensen gestuurd waar ze verwaarloosd is.
Die mensen gebruikten hun eigen hengst, die ook al op leeftijd was en naar horen zeggen niet zo best meer bevruchtte... maar ik heb geen idee of ze het ook nog met een andere hengst hebben geprobeerd.

Mijn dierenarts had het over goed voeren en in conditie brengen nu, dan in November onder licht zetten. In Jan/Feb inwendig onderzoek en biopt van baarmoeder laten doen en dan indien nodig DMSO protocol voor het dekken, en naderhand Oxytocin protocol en dan Regumate... maar dat ligt er dus maar net aan wat de uitslag van biopt is...

Jouw dierenarts heeft dollartekens in zijn ogen :)

Lieke
Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:29

Ik zou er niet aan beginnen, vooral omdat ze nog nooit eerder een veulen heeft gehad. Stel dat je haar weer goed op conditie krijgt, dan kun je haar laten dekken als ze 16 is. Als dat al lukt krijgt ze haar eerste veulen met 17 jaar oud, dan vind ik persoonlijk te oud voor een eerste veulen.

ajesca123
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:42

Libera schreef:
Nee, nog nooit een veulen gehad. Daarvoor liep ze in de sport dus nooit gedekt. Toen kreeg ze een peesblessure en hebben ze dr naar die mensen gestuurd waar ze verwaarloosd is.
Die mensen gebruikten hun eigen hengst, die ook al op leeftijd was en naar horen zeggen niet zo best meer bevruchtte... maar ik heb geen idee of ze het ook nog met een andere hengst hebben geprobeerd.

Mijn dierenarts had het over goed voeren en in conditie brengen nu, dan in November onder licht zetten. In Jan/Feb inwendig onderzoek en biopt van baarmoeder laten doen en dan indien nodig DMSO protocol voor het dekken, en naderhand Oxytocin protocol en dan Regumate... maar dat ligt er dus maar net aan wat de uitslag van biopt is...



Wat maakt deze merrie zo bijzonder dat je dit allemaal wil gaan doen voor een eerste veulen op ,naar mijn mening te hoge leeftijd?

Daarnaast geef je aan dat het anders een leuk rijpaard zal worden.
Is er al controle geweest of haar oude blessure wel echt netjes hersteld is waardoor ze ook daadwerkelijk geschikt is als rijpaard?

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:45

Zoals ik het lees is deze merrie niet in goede handen terechtgekomen, maar bij een soort broodfokker.
Vreselijk voor paarden die uit de sport komen.... ik heb het zelf meegemaakt. Paard liep 4 jaar gust in de wei. Kwam toen bij ons. We hebben haar licht in het werk genomen, vertroeteld, in de kudde gezet en het volgend voorjaar werd ze probleemloos drachtig.
Ik denk dus dat je dierenarts gelijk heeft dat je haar eerst weer in conditie moet brengen. Een 'normaal' leven kan echt helpen!.
Weet je van de vorige eigenaar of er wel eens een slijmmonster is genomen? Want de baarmoeder moet wel schoon zijn natuurlijk. Biopten enz. zou ik eerst even laten.
Ze is inderdaad op leeftijd, maar 16-17 vind ik niet echt waanzinnig oud, er zijn wel meer merries die op die leeftijd uit de sport gaan en dan nog een aantal veulens krijgen.
Als het een merrie is waar je qua exterieur, prestaties en bloed graag een veulentje uit wilt fokken zou ik het proberen.

Libera
Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 15:44

Blessure is inderdaad weer helemaal goed nu. Ze is ook al weer goed op gewicht, maar mist bespiering.

Ik vind haar niet te oud om het eens te proberen... mijn eerste zelfgefokte paard kwam ook als eerste veulen uit een moeder van 17 :)
Toen was ET nog niet zo "gewoon" als nu. Veel merries die in de sport lopen krijgen pas later veulens zoals hierboven al word aangegeven.

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:54

Ik zou een geschikte fokmerrie kopen en het paard dat je op het oog hebt hier niet mee belasten.

Lynn_Nikita
Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:18

Als ze eerder nog geen veulen gehad heeft zou ik dr persoonlijk ook niet mee fokken.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:23

4 seizoenen vind ik best wel veel (als je ervan uitgaat dat je vroeg begint en blijft proberen tot het einde van het seizoen, kom je snel aan 4,5, misschien zelfs 6 dekkingen). Als ze maar 1 keer per seizoen telkens door dezelfde hengst gedekt is, dan is het weer een ander verhaal. Ik zou dat dus eerst duidelijk willen hebben voordat ik het zou aandurven de merrie als fokmerrie over te nemen.

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:04

Gewoon goed verzorgen en bij laten komen tot het voorjaar. Dan inderdaad de baarmoeder laten controleren op vocht/infecties en evt. spoelen. Een hengst zoeken met bewezen goed sperma. Ik ben geen voorstander van hormoonbehandelingen als het niet meteen lukt, natuur geeft wel aan of het oké is zo. Wel fijn voor de merrie dat ze nu in goede handen is.

groetjes Astrid

MallyBelly
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:15

Leeftijd zegt maar weinig. Ik zou haar door een ervaren scanner laten scannen. Wij hebben hier bijv een hengstenboer uit de regio die standaard komt scannen. Of ze nog eitjes aanmaakt, de kwaliteit daarvan. Kwaliteit van de baarmoeder enz enz.
En aan de hand daarvan bepalen.

Wij hebben vorig jaar een 18 jarige merrie nog (vermoedelijk) voor de eerste keer laten dekken, in 1x dragend en bevaling van 10 minuten. Nu een veulen van 4 mnd oud.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Libera
Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 15:52

De vraag was niet zozeer of ik haar moet laten dekken of niet, was meer benieuwd naar ervaring van anderen.

Bedankt voor de reacties :j

Ik denk zelf dat ze vuil is of is geweest bij die mensen, en dat het daarom niet gelukt is. Na een beetje googlen ben ik er wel achter dat die dame niet al te best bekend staat. Zijn soort hoarders en alle paarden worden daar verwaarloost :( Denk dan ook niet dat ze ooit gescand is...

We zullen het gaan zien, heb met de DA overlegd en we gaan in Januari eerst eens kijken hoe de binnenkant eruit ziet, dan plannen we aan de hand daarvan verder!

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Cowgirl
Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:22

Waarom onder licht zetten? wat houd dat in?

Is het niet gewoon beter zo'n dier zijn eigen cyclus te laten volgen ipv met nep daglicht alles te bepalen. (als dit het is tenminste).

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:37

Waarschijnlijk verlichting, om iets als de lente na te bootsen. :P

justdiesel
Berichten: 4948
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:54

Iets aan het licht brengen is een uitdrukking voor iets bekend maken wat verborgen is.
Dus onderzoeken waarom ze niet drachtig is geworden

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:59

Cowgirl schreef:
Waarom onder licht zetten? wat houd dat in?

Is het niet gewoon beter zo'n dier zijn eigen cyclus te laten volgen ipv met nep daglicht alles te bepalen. (als dit het is tenminste).

In the States kan nou eenmaal alles. 's Lands wijs, 's lands eer...

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Cowgirl
Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 18:09

justdiesel schreef:
Iets aan het licht brengen is een uitdrukking voor iets bekend maken wat verborgen is.
Dus onderzoeken waarom ze niet drachtig is geworden



Nee het was geen uitdrukking. Gaat echt om het paard onder een lamp zetten om de lente na te bootsen.

(en vervolgens lopen janken dat het dier ziek word enzo)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 bezoekers