Waar ligt de grens tussen fokken/vermeerderen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:46

Ik denk dat iedereen die een nestje of een veulen fokt, fokt.
Eenmalig of ieder jaar 1, het blijft fokken.
Meestal is dat met uitgekiende rassen maar ik ken ook een fokker die doelbewust kruisingen fokt en op de kleurtjes zit.

Wanneer is het vermeerderen?
Dat is het ook altijd, zodra het doel is er een jonkie uit te krijgen wil je vermeerderen....en dus fokken....of het doordacht is of niet.
( Bij mensen wordt er ook gezegd, dat fokt maar aan )

Oepsnestjes, is niet fokken of vermeerderen maar het is gewoon per ongeluk.

En dat fokken precies gebeurd, dat zal voor een enkeling zo zijn.
Meestal, als er minder dieren zijn, of een liefhebber.

Ik denk maar zo je hebt goede fokkers, beroerde fokkers.
Vermeerderen doen ze beiden.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw


Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:48

Ohja Wbt kruisingen.

Wij hebben een border collie kruising uit het asiel. Vermoedelijk zit er een springer spaniël in. En een oud collega had border-collie springer spaniël kruising. Zo'n leuke hond. Een kruising van die twee rassen zou ik heel graag willen!

Edit: en kruisingen zijn over t algemeen gezonder naar mijn weten

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:54

NatasjavE schreef:
Overigens....datgene wat bij het KWPN gefokt wordt wordt niet op mooi gefokt. Mooi doen ze niet aan. Ze moeten presteren.
Dat heeft niks met ondermaats of wat dan ook van doen.


Zal voor een deel van de (spring?) paarden misschien gelden, maar neem een Habanna (voor het hele wffs gebeuren) Waarom hebben er maar zo weinig mee gedekt?

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:13

Het is natuurlijk hetzelfde. Alleen we noemen het fokken als we het ‘goed’ vinden. Nuttig voor de mensen vooral..

Voor mij is fokken je richten op het creëeren van een gezond dier met een goed karakter dat geschikt is voor het doel en dat daarom een goede kans heeft op een fijn leven!

Dat laatste staat voorop! Want immers kans op verkoop is er altijd en dan moet het dier een goede kans hebben op fijn huis.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:40

troi schreef:
Het is natuurlijk hetzelfde. Alleen we noemen het fokken als we het ‘goed’ vinden. Nuttig voor de mensen vooral..

Voor mij is fokken je richten op het creëeren van een gezond dier met een goed karakter dat geschikt is voor het doel en dat daarom een goede kans heeft op een fijn leven!

Dat laatste staat voorop! Want immers kans op verkoop is er altijd en dan moet het dier een goede kans hebben op fijn huis.


Is dat zo?
Er wordt ook maar wat aangedaan in de fokwereld, hele hondenrassen zijn naar zijn grootje geholpen
Er wordt te veel in en lijn teelt gedaan, wat op termijn ook zeker problemen gaat geven.

Ik hoor toch wel klachten over paarden om me heen:
Fokken met dieren met zomerexceem, fokken met dieren die rasgebonden ziektes hebben zoals de paso's, te heet karakter, sokken die mok als een magneet aantrekken, veel kissing spines, veel luchtzuigers....en dit is alleen maar wat ik weet.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers