DNA test achterhalen hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

DNA test achterhalen hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 18:08

Hallo!

Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met DNA testen bij paarden zonder papieren. Ik heb een merrie waarvan ik via via te weten ben gekomen welke hengst eventueel de vader kan zijn.

Nu zou ik dit graag laten nakijken via een DNA onderzoek. Het is een bekende hengst dus zijn data is sowieso bekend.

Heeft iemand op bokt dit ooit al gedaan? Kosten schijnen niet zo hoog te zijn, heb even mijn DA gemaild ben benieuwd wat die zegt.

Bij mij gaat het om een niet betaalde dekking volgens het verhaal, dus wel jammer want moest ik (half) papier willen aanvragen, moet ik volgens hun zelf nog het dekgeld betalen vooraleer ik papier van haar kan krijgen. Gaat moest het waar zijn over een zangersheide paard. :)


Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 8271
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: DNA test achterhalen hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:25

Als je een goed vermoeden hebt kan je het aanvragen.

Voor mijn paint is dit gedaan omdat haar zoon niet ingeschreven stond. (wel met paint papier dus)
Het is een kwestie van haren trekken en dan krijg je de uitslag na je het hebt opgestuurd.

Waarom zou je het willen weten als je ook nog het dekgeld zou moeten betalen?

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: DNA test achterhalen hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 18:28

Gewoon uit interesse. Ik heb geen intentie om met haar te fokken, maar is toch wel leuk om te weten. Heb eens gehoord dat het geen 50 euro kost, dus op zich heb ik dat er wel voor over!

Roodvos
Berichten: 6650
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:04

Ik zou helemaal geen “half papier” aanvragen met daarop alleen de vader. De gegevens van de hengsten zijn overal te vinden. Het is juist interessant om de afstamming van moederskant te weten. In jouw geval zou ik dus, als ik het per sé wilde weten, laten testen of de betreffende hengst de vader zou kunnen zijn. En als dat positief is, dan die uitslag bewaren bij het paspoort voor het geval je nog een keer zou willen/moeten verkopen.

En ik vraag me af of ze, mocht je wel dat papier willen hebben, wel het dekgeld van jou kunnen vragen. Jij bent immers niet degene die de dekking heeft gekocht en in gebreke is gebleven. Zou een mooie boel zijn als het zo werkt: "ja, u kunt die auto overschrijven op uw naam maar u moet eerst de rekening van garage X betalen". Dan snapt ook iedereen dat die rekening door verkoper moet worden voldaan. Maar dat is een andere discussie.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Ninette
Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Re: DNA test achterhalen hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:26

Als DNA van ouders bekend is kun je een DNA test doen. Ik heb in die tijd ook gedaan alleen was er geen DNA profiel aanwezig van de ouders. We hadden geluk dat deze bejaarde ouders nog leefden zodat we ook van de ouders DNA konden krijgen en zodoende de match konden maken zodat mijn paard een volwaardige avs dekhengst kon worden

Des te beter je mensen leert kennen des te meer je van dieren gaat houden.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: DNA test achterhalen hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:41

Bij VHL genetics (van Haeringen lab) kun je haren opsturen en laten onderzoeken wat voor profiel het DNA heeft. Heb ik bij mijn Tinker laten doen. Kost inderdaad niet zoveel.

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 20:13

Roodvos schreef:
Ik zou helemaal geen “half papier” aanvragen met daarop alleen de vader. De gegevens van de hengsten zijn overal te vinden. Het is juist interessant om de afstamming van moederskant te weten. In jouw geval zou ik dus, als ik het per sé wilde weten, laten testen of de betreffende hengst de vader zou kunnen zijn. En als dat positief is, dan die uitslag bewaren bij het paspoort voor het geval je nog een keer zou willen/moeten verkopen.

En ik vraag me af of ze, mocht je wel dat papier willen hebben, wel het dekgeld van jou kunnen vragen. Jij bent immers niet degene die de dekking heeft gekocht en in gebreke is gebleven. Zou een mooie boel zijn als het zo werkt: "ja, u kunt die auto overschrijven op uw naam maar u moet eerst de rekening van garage X betalen". Dan snapt ook iedereen dat die rekening door verkoper moet worden voldaan. Maar dat is een andere discussie.


Ik ben inderdaad niet van plan om dat papier betalend aan te vragen, had er alleen na vraag naar gedaan of ik dit kosteloos zou kunnen doen. Er werd me toen verteld van niet. Maar jou redenering is eigenlijk ook wel logisch idd.

Heb even na gekeken want ik had ook de chip registratie laten nakijken, of ze konden zien door wie deze is gebeurd. Volgens hun niet te achter halen 'mevrouw,
Dit is onmogelijk te achterhalen, paard is geboren in 2010, was NIET geregistreerd in de databank, paard werd inderdaad gechipt maar door wie en wanneer ???
De eerste identificatieaanvraag werd gedaan op 30-03-2017 door (vorige eigenaar), voordien was het paard bij ons totaal onbekend.'

Heb zangersheide laten zoeken op de chip nr maar bij hun is er ook geen aanvraag gebeurd tot papier ooit.

Ik zou het puur uit interesse doen! En mss dan eens goed uitzoeken of ik werkelijk zou moeten betalen, want uiteindelijk is dat niet logisch inderdaad.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 172 bezoekers