DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:04

Mijn knappe zwarte E-pony heeft in zijn paspoort onbekendXonbekend staan, en ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar zijn afstamming. Zoeken op de gegevens van de fokker heeft niks opgeleverd, net als een Opsporing Verzocht bericht op bokt, en de eigenaar voor mij weet ook van niks -O- Kortom, een dood spoor en ik ben toch wel erg nieuwsgierig.

Nou las ik dat je een DNA onderzoek kan laten doen, en ik vond de test voor 'rasbepaling gemengd ras' op de site van VHL Genetics/van Haeringen. Zie https://www.vhlgenetics.com/Webshop/Tes ... d_Ras.aspx

Ik vind het heel interessant en overweeg het onderzoek te laten doen, maar zou toch ook graag wat ervaringen en meningen horen voor ik er tegen de 100 euro aan uitgeef :)
Heeft iemand anders dit onderzoek al eens laten doen? En is er iemand die hier verstand van heeft en iets kan zeggen over de betrouwbaarheid van zo'n test?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-17 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt


StormMilagro
Berichten: 1756
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:05

Ik kan je niet helpen, maar ik volg wel graag mee. Ik ben benieuwd naar ervaringen :)

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:06

Deze test sluit uit bepaald genetisch eigenschappen die wel of niet toehoren aan een bepaalde ras.

Je krijgt waarschijnlijk te horen dat je paard misschien (bijvoorbeeld) volbloed draagt, misschien arabisch bloed draagt, misschien warmbloed draagt, misschien new forrest draagt, misschien trekpaard draagt, enz enz.

100% met zekerheid verklaren dat paard X toehoort aan ras Y kan niet omdat de markers gebruikt in de test bij verschillende rassen voorkomen.

emilyslaluna
Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:10

Bovendien kan je met deze test er niet achterkomen wie de ouders van het dier zijn. Ik zou het niet aanraden als dat namelijk de vraag was. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:21

@Peterina; Ik verwacht ook geen 100% zekerheid, maar zou het wel leuk vinden als ik een beetje een idee zou hebben van welke rassen er achter zitten.
Ze zeggen te kunnen kijken hoeveel percentage van de volgende rassen aanwezig is; Andalusier, Appaloosa, Arabieren, Campolina, Connemara, Dartmoor, NederlandsTrekpaard, Falabella, Fell Pony, Fjord, Fries Paard, Groninger, Hackney, Haflinger, Ijslandse Paard, Irisch Cob, Kaspisch Paard, Konik Paard, Lipizaner, Lusitano, Merens, Minipaard, New Forest, Shetlander, Shire, Draver, Tennesee Walking Horse, Volbloed, Tinker , Warmbloed, Welsh Pony.
Maar volgens jou kan dat dus niet?

@Emilyslaluna; Nee, de ouders achterhalen was inderdaad niet de vraag, ras zou al heel leuk zijn :)

Voor wie het nog meer interessant vind, ik kwam dit blog nog tegen waarin iemand de test heeft laten doen --> http://equibabble.wixsite.com/equibabbl ... jouw-paard
En in dit oude topic staan ook nog wat dingen --> [F-AM] Test Rasbepaling Gemengd Ras Paard beschikbaar

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:44

Je krijgt wel een inschatting aan welke rassen en het percentage. Maar de techniek is niet zover dat dat ook 100% correct of waar is.

Bij mensen zijn er vergelijkbare testen om te kijken waar je voorouders vandaan kwamen. Dat is een keer getest door genetisch identieke drielingen te laten testen. De een was 10% Italiaans (oid), een ander 7% en de derde 18%. Wat dus laat zien dat er een vrij grote gokmarge op zit bij dit soort dingen. Bij die mensen test bleek er een betrouwbaarheid van 50% op te zitten, maar dat zeggen ze niet zomaar vooraf.

Hoe precies deze is weet ik niet, geen ervaring mee


Feline3
Berichten: 25
Geregistreerd: 15-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:44

heb wel eens gehoord dat de uitslag ook afhangt van wat er in de database staat, dus wat er hier het meest voorkomt, maar dat weet k niet zeker. Maar als er een hoog percentage van een of een paar rassen uitkomt weet je volgens mij best zeker dat die erin zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:56

@Mooney; Interessant, dat is nogal een verschil in percentage inderdaad :j Dan zou het inderdaad echt een hint zijn van 'dit zou er in kunnen zitten' en je zou wat kunnen uitsluiten misschien.
Op dit moment heb ik namelijk echt geen idee, wat ik tot nu toe gehoord heb varieert van IJslander tot New Forest, van (arabo)Fries naar Paint, en van Merens naar Welsh Cob naar Andalusiër. Een indicatie zou dus al leuk zijn, maar misschien wacht ik dan nog een paar jaar af tot de tests nog wat beter zijn.

Jessix
Berichten: 16380
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:00

Kijk even op youtube naar de vlogger Snuitable, die heeft die test laten doen bij haar pony en daar dus een vlog over gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:19

Bedankt voor de tip! Ik heb gelijk even gekeken :j

Kaspisch paard met Groninger is inderdaad een verrassende uitkomst, waardoor ik eigenlijk gelijk wat meer aan de betrouwbaarheid ga twijfelen :o

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:34

Ik volg, heb ook overwogen om de test te doen. In Amerika kan je 'm ook laten doen, diegene die het daarover had zei dat die betrouwbaarder was maar geen idee waarom.

Heb het uiteindelijk niet gedaan vanwege de kosten. Maar die van die blog had wel een hele duidelijke uitslag, dat is wel bijzonder

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:15

Je krijgt een aanwijzing van 'wat er in zou kunnen zitten' ... niet van wat er in zit.

Mijn stelling ... hoe kan je een percentage berekenen als je niet alle variabelen hebt?
Voorbeeld: Stel dat ze zeggen 10% Arabier, 30% Andalusiër, 50% haflinger, 10% Hackney .... dit zijn definitieve cijfers maar op wat zijn ze gebaseerd? Want in Andy EN haflinger EN Hackney zit zowie zo arabisch bloed ... wil alleen maar zeggen dat je kan het niet 'uit-filteren' en zijn er dus te veel variabelen om met enige preciesheid te zeggen hoeveel % van een bepaalde ras er in zit. Toch zeker als je de afstamming van je paard/pony niet weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 19:32

Ik snap wat je bedoelt ja :j

Volgens mij krijg je ook geen percentages als in 30% Arabier 70% IJslander. Als ik het goed begrijp hebben ze van alle rassen die ik noemde DNA profielen gemaakt, en daar vergelijken ze het DNA profiel van de pony om wie het gaat mee. Ze kunnen dus zeggen "het profiel van pony X komt voor zoveel % overeen met het profiel van ras Y". Daarin zitten overlappen zoals met het arabierenbloed dus al meegenomen.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:19

Volg ook mee :j heb die test toen ook zien staan.

funnypony11
Berichten: 856
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:05

Ik volg ook even aangezien dit het meest recentelijke topic is en ik overweeg om zo'n test te laten doen :)

Heb je de test uiteindelijk nog gedaan? En hoe is het je bevallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:15

Nog niet, maar ik ben half december jarig en ga het als cadeau vragen :) Toch te nieuwsgierig!

arnoud64
Berichten: 46
Geregistreerd: 10-11-09

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:54

Je kan waarschijnlijk aan zijn uiterlijk op een veel goedkopere en net zo betrouwbare wijze een bepaling maken welke mix het is, plaats eens wat foto's?!?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:41

Haha, dat zou je zeggen :)) Ik heb als rassen al gehoord; IJslander, New Forest, Arabo-fries, Merens, Welsh-cob, Andalusiër, Connemara, Fell pony en ga zo maar door. Iedereen ziet er wat anders in, juist daarom wil ik een objectieve bepaling in plaats van weer iemand die maar wat gokt.

Janinevv
Berichten: 13225
Geregistreerd: 12-01-16

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:45

Ik zou het ook graag willen doen als mijn merrie ouder is.

Dus ben heel benieuwd!

Ik weet alleen dat moeder fries is maar zou graag willen weten of ze volle fries is of dat er toch ander bloed bij zit.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:14

Ik ben vandaag jarig en heb de test gekregen als cadeau van mijn ouders :D
Gelijk besteld, ik houd jullie op de hoogte!

Jessix
Berichten: 16380
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:27

Gefeliciteerd! Leuk dat je het met ons wil delen straks... Ben benieuwd! :)

Anoniem

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:30

Het zal nog even duren hoor, normaliter duurt het (vanaf dat het materiaal bij hen is) 20 dagen tot de uitslag, en nu zit kerst er nog tussen enzo :)

ChristelJ
Berichten: 177
Geregistreerd: 08-12-17
Woonplaats: Heemskerk

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:49

Ben erg benieuwt wat het is, gefeliciteerd nog!.

B+2

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:02

Haha ik heb hem ook net gisteren besteld! Wat een toeval!
Bij de mijne is ook alles onbekend (nou ja, waarschijnlijk toch wel een flinke scheut Haflinger), maar ik ben zo benieuwd of er nog iets anders bij zit!

Die percentages berekenen ze trouwens op basis van overeenkomst in DNA-profielen van paarden met bekende afstamming. En nee, het is nooit 100%, want ieder individu is anders :D

Shalimar
Berichten: 1503
Geregistreerd: 24-01-09

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:57

Ik ben toch wel heel benieuwd zeg, zowel naar de uitkomst van de TS als wat er uit bovenstaand paard is gekomen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers