WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:37

Hij had wel meer nakomelingen waarschijnlijk. Vroeger werden niet alle paarden geregistreerd.
Wel alle goedgekeurde hengsten en merries die ter keuring aangeboden en of uit reeds geregistreerde merries.

Dat effect zag je bij wel meer hengsten uit die tijd.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 09:06

yvonnepuntnl schreef:
Bij kleine fokkers vast ook!

Antwoord van Van Olst is niet mis:
Citaat:
In de laatste Paardenkrant nr.18 (woensdag 2 mei) pagina 3, maken dhr. Henk Bruins en dhr. Willem van der Linden, hengstenhouder Gertjan van Olst een verwijt dat hij eerder informatie van hen gekregen zou hebben die duidt op WFFS gevallen.

Gertjan van Olst: “Laat de fokkers goed duidelijk zijn dat, als een veulen wordt geaborteerd of snel sterft na de geboorte door dit WFFS gen, het zeker is dat zowel de hengst als de merrie drager moet zijn. Dus als deze fokkers insinueren dat dit WFFS gevallen hadden kunnen zijn, doen zij er goed aan om hun merries/merrielijnen te testen.

Met de uitkomst van deze testen kunnen dingen uitgesloten worden en kun je wel of niet hard maken wat je zegt, en onnodige cowboy verhalen en stemmingmakerij voorkomen”.


Ik denk dat van Olst een beetje aan het punt voorbij gaat wat dhr Buins en dhr van der Linden proberen te zeggen.
Uiteraard zit het probleem ook bij de merries. Maar zij hebben al eerder aan de bel getrokken bij zowel van Olst als het KWPN.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:30

jobamara schreef:
Angelpam, wat je ook besluit als ze drachtig is, iedereen mag diep respect hebben voor jou. Mede door jou is het KWPN wakker geschud. Hoop dat er in Duitsland ook iemand is die dat gaat doen.

Hoop dat het KWPN idd een actievere rol op zich gaat nemen als er door meerdere fokkers dingen gemeld worden ipv het verborgen houden en de kop diep in het zand steken. Zeker moeten de merriehouders die fokken nu ook testen, maar een hengst maakt nu eenmaal veel meer nakomelingen.


Het KWPN gaat alle hengsten testen....en ik denk echt wel dat het advise zal zijn de merrie ook te testen.

Wat moet het KWPN nog meer doen?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:23

jobamara schreef:
Weet iemand of er inmiddels in Frankrijk ook iets bekend is



Daar blijft het wel heel erg stil.


Maar kan me ook indenken dat het in Frankrijk minder aanwezig is.

Het is nog niet zo lang dat Frankrijk de fokkerij heft opengesteld voor paarden van buiten af.

En als het inderdaad uit Duitsland lijkt te komen dan zou dat nu nog minder een problem kunnen zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:04

jobamara schreef:
Zover ik me verdiept heb erin komt het defecte gen in alle stamboeken voor, iets met inbreng vd volbloed en arabieren, dus veredeling. Kan het niet terugvinden maar zelfs ponyrassen.
Frankrijk zal misschien pas komen als blijkt dat er Frans bloed in andere stamboeken ook drager zijn dan.


Ohh ok.. dat wist ik niet.

Nou volbloed inbreng en Arabische inbreng hebben ze daar juist genoeg van.

Dan is het inderdaad heel stil dan.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:48

Umeo schreef:
De vraag is alleen wanneer. Heb wel het idee dat ze alles rekken tot het dekseizoen voorbij is.


Nou, KWPN heft nog al veel hengsten ter dekking. Die moeten allemaal getest worden en de uitslag zal eerst mondeling met de eigenaar besproken worden(verwacht ik)
Daarna zullen ze alle positief geteste hengsten tegelijk bekend maken.

Dat kost nogal veel tijd.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:58

Umeo schreef:
Ik heb het over Duitsland.


Oh sorry. Verkeerd begrepen :)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:12

Jammer dat de Gelderse hengsten er (nog)niet tussen staan.

aantal valt enorm mee zo.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:14

Ilse_123 schreef:
Totilas zou mij verbazen, maar kan natuurlijk altijd zo zijn.



Er zit Amor in. En als ik naar de overige Nederlandse dragers kijk lijkt het er toch op dat Amor ook drager was.

Al lijkt het inderdaad via Donnerhall nog aannemelijker.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:43

Bucephalus schreef:
Er is nu praktisch alleen getest vanaf de laatste A-jaargang, maar niet wat daarvoor zit. Ik vind 5 jaar toch wel een beperkte periode omdat er oudere hengsten zijn die veel hebben gedekt. In ieder geval heeft iedereen die zijn merrie heeft laten testen wel meer duidelijkheid en het is fijn dat er zo snel is geschakeld door de verschillende partijen!



De hengsten waarvan afgelopen 5 voorgaande jaren veulens zijn geregistreerd zijn getest.

De niet actieve hengsten zullen hun genen niet verspreiden. Maar er is niet vanaf de A jaargang getest.

Jazz is ook getest bijvoorbeeld. En Krack en Rhodium.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:44

Daar kwamen we hier al eerder inderdaad op.

Ik ben bang dat Amor mogelijk drager is.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 06:49

Ik zit ook op de Gelderse hengsten te wachten.
De nieuwe die erbij is gekomen is gelukkig vrij.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:01

Ilse_123 schreef:
Amor leek mij ook niet logisch, tot ik dit stukje las op de bokt wiki.
Wffs zou het kunnen verklaren, het is alleen de vraag of het logisch is hoeveel merries toen kennelijk ook al drager waren.

[ [url=m/mcz5Qp.png]Afbeelding[/url] ]


Hij heeft wel veel nakomelingen gegeven maar veel bereikte niet de hoogste sportklasseringen.
Vermoedelijk door zijn karakter.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:04

misterA schreef:
NatasjavE schreef:
Ik zit ook op de Gelderse hengsten te wachten.
De nieuwe die erbij is gekomen is gelukkig vrij.

Veel zal van de status van Koss afhangen. Als zoon van El Corona en zeer invloedrijke vader/g.vader vervult hij wel een sleutelrol.


Dit dus.

Koss heeft ontzettend veel invloed op de Gelderse fokkerij gehad.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 06:14

Bucephalus schreef:
Ik word getriggerd door dit stukje tekst op de website van van Uytert onder het kopje nieuws:
Citaat:
Onder actieve hengsten worden hengsten verstaan waarvan in één van de afgelopen vijf jaar veulens zijn geregistreerd, tenzij bij het KWPN bekend is dat zij nu niet meer voor de fokkerij worden ingezet.
Is dit nu een nuancering die het KWPN in haar berichtgeving ook heeft aangebracht of niet? Ik kan het mis hebben, maar herinner me alleen dat het ging om alle actieve hengsten van de laatste 5 jaar. Tuschinski had bijvoorbeeld in 2016 nog een paar dekkingen..

Ik vind het sowieso vtreemd.


Wat is er vreemd aan? Het stamboek heeft gezorgt dat van alle nu beschikbare hengsten uit de KWPN fokkerij de gegevens beschikbaar zijn. Met als doel het voorkomen van veulens met deze aandoening.

De niet meer beschikbare hengsten testen is niet zo zinvol. Die gaat de aandoening niet meer verder verspreiden.

Nu zijn inderdaad de merriehouders aan zet. Want zelf testen is echt de enige manier om er achter te komen of je merrie vrij is.

Want uit onderzoeks oogpunt hebben ze nu echt wel genoeg informative om de oorsprong van dit gen te onderzoeken denk ik.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:38

Coca2018 schreef:
Eef_Bam schreef:
Ik ben heel benieuwd of het Hannover stamboek gaat testen. Flink veel van de bewezen dragers voeren Hannoveraans bloed. Vooral de D en (daaraan voorafgaande) A lijn zie je veel terug, Alderman 1 kwam opvallend vaak naar boven, en die zit al bijna 100 jaar terug. Ook Amor valt terug te voeren op de Hannover A lijn, en veel dragende kwpn-ers zijn weer terug te voeren naar Amor.

D lijn komt veel voor bij Hannover maar is officieel oldenburg.


Nee hoor. D lijn is echt een van oorsprong Hannoveranerlijn

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/15095/desmond

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:52

Peterina schreef:
Deze laatste bericht van UC Davis Labo:

"... Based on tests performed for clients at the VGL through May 2018, and our own ongoing investigation of breed distribution, we can share the data below with the Warmblood community. The tables and numbers will be updated as new information develops. …"


[ [url=m/bJva1u.png]Afbeelding[/url] ]

Let wel … dit zijn enkel en alleen de cijfers van alle de testen die UC Davis hebben gedaan.
Labokin heeft al deze week laten weten dat hun testen op 19% zitten voor Europa.
Hopelijk geven Animal Genetics en Wageningen ook hun cijfers vrij.


Opvallend dat er bij de volbloeds en Knabtruppers ook dragers te vinden zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:39

Peterina schreef:
Inderdaad, alhoewel volbloeden al lang 'in de mix' zitten, maar bij de Knabtruppers zijn er ook warmbloeden gebruikt. Geeft wel inzicht in afstamming …..


Wat mij ook opvalt is dat bij de dragers heel veel D-lijn nakomeling zijn … ;(


Ja de D lijn is wel duidelijk.

Maar volbloeden zijn wel voor de warmbloedfokkerij gebruikt maar niet andersom. Vandaar dat ik dat wel opvallend vind.

Knapstruppers hebben een ongeveer gelijke ontstaansgeschiedenis als de overige warmbloeden. Dus die snap ik wel. Maar daar wordt dacht ik geen vreemd bloed gebruikt(dacht ik, kan onjuist zijn) dus het gaat wel heel lang terug dan dat gen...denk ik.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:21

Net zitten snuffelen bij de Knapstruppers maar daar zit heel veel Duits bloed in tegenwoordig.
Dus ook logisch dat het gen daar ook voor komt.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 06:54

petraaken schreef:
Kostolany is de vader van Gribaldi dan lijkt het mij toch niet mogelijk dat er geen enkele Gribaldi zoon die dekt geen drager is.


Als Gribaldi zelf geen drager is dan zullen de Gribaldi kinderen ook niet perse drager zijn. Tenzij de moeder het gen meebrengt.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 06:04

Libera schreef:
Nou... dat hele drama bij de Friezen met Reyert was allesbehalve een foutje :=


Wat was het drama met Reyert?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 06:18

Ozo. Dat is bij het KWPN ook gebeurt met Lucky Boy XX en Doruto.
Maar dat heeft het KWPN niet gedaan. Dat waren de hengstenhouders zelf. Die hebben uiteraard een direct belang. Namelijk de eigen portemonnee.
Het KWPN heeft als stamboekorganisatie eerder een belang om het wel goed te doen.

Maar waar gewerkt word worden fouten gemaakt. Het zal in gevallen best een keer fout gaan.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:59

Himyar schreef:
Waarom denken sommigen dat het bij Donnerhall vandaan komt? Waren er niet een paar Trakehener hengsten drager?


Ik denk niet dat men denkt dat het bij Donnerhall begonnen is.

Er zijn zelfs een paar volbloeds met dit gen.

Ik denk dus dat de mutatie echt al behoorlijk ver terug gaat.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:12

Dat zou zeker waar kunnen zijn Himyar.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 06:52

cobiie schreef:
En de Gelderse en de tuighengsten zijn nog niet getest.


Ibsen en Kardieno zijn getest (en geen drager)

Ik ben benieuwd naar de rest.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers