WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:33

petraaken schreef:
Het NRPS heb ik vanmiddag een mail gestuurd hierover. KWPN blijft stil zowel op hun website als op Facebook.

Het KWPN heeft van mij hierover ook een brief ontvangen, ik zal vast niet de enige zijn.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:46

KWPN heft al aangegeven dat ze pas met een statement komen als de fokkerijraad bijeen is geweest.
Ze hebben ook meestal dan meestal eerst nog contact met de uni van Wageningen en de faculteit diergeneeskunde te Utrecht.

Dat lijkt me ook het meest handige voor dit moment.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:11

NatasjavE schreef:
KWPN heft al aangegeven dat ze pas met een statement komen als de fokkerijraad bijeen is geweest.
Ze hebben ook meestal dan meestal eerst nog contact met de uni van Wageningen en de faculteit diergeneeskunde te Utrecht.

Dat lijkt me ook het meest handige voor dit moment.


Lijkt mij ook, ik persoonlijk vind dat het probleem veel te groot wordt gemaakt hier.
In de kattenfok ook die hetze gezien en dat is ten koste gegaan van veel waardevolle bloedlijnen. En fokkers die achteraf veel spijt hadden dat ze op basis van onvolledige informatie dieren uit de fok hadden genomen.

Het is niet zo dat er massaal veulens met WFFS geboren worden en er nu direct actie ondernomen moet worden omdat er een mega groot risico is. WFFS speelt al langere tijd en tot voorkort hoorde je er zelden of nooit wat over.

De genmutatie is bekend, de vererving is bekend, het is ressersief en het is er vrij gemakkelijk binnen enkele jaren uit te fokken, mits er goed getest wordt. Eerst het net ophalen, voordat er rigoreuze besluiten genomen worden is IMO wel zo wijs.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:45

Het gaat helemaal niet om een hetze tegen wie of wat dan ook. Het gaat erom dat je als merriehouder meer inzicht krijgt in je eigen fokmateriaal door de mogelijkheid te hebben om te testen op dit gen en dat je dan een keuze kunt maken die je fokplan ten goede komt. Daarbij wil ik ook wel weten hoe het met een hengst zit. Dat lijkt me niet vreemd. We brengen nu eenmaal vader- en moederdieren bij elkaar en bepalen de volgende generatie. Daar hoort ook verantwoordelijkheid nemen bij van meerdere partijen. De wetenschap geeft ons meer inzicht, de merrie- en hengstenhouders testen en het stamboek neemt haar verantwoordelijkheid. Dat doe je dus samen. Er is wat mij betreft geen schuldige aan te wijzen of sprake van een hetze. Het is zoals het is. Transparantie doet pijn, maar beter dat dan dat je later met de gebakken peren zit. Elke merrie die gust blijft, elke dracht die wordt afgebroken en elk veulen dat niet gezond ter wereld komt is nu eenmaal een aderlating en hoe later je hierover meer kennis krijgt, hoe pijnlijker. Wat eerst onder een speling der natuur viel, is wellicht nu voor een deel verklaarbaar. Ik vind het fokken van paarden op dit gebied niet te vergelijken met het fokken van katten of honden, omdat je telkens maar 1 nakomeling hebt en er sowieso jaren over kunt doen voordat iets naar buiten komt. Bij katten, honden of konijnen gaat dat vele malen sneller, dus zijn de belangen bij paarden groter.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:55

Bucephalus schreef:
Transparantie doet pijn, maar beter dat dan dat je later met de gebakken peren zit.


Maar natuurlijk. Mee eens. Transparantie moet.

Alleen die transparantie mag je wel weloverwogen presenteren.

Het is niet alsof de fokkerijraad volgend jaar pas weer bij elkaar komen.

De fokkerijraad komt binnenkort bij elkaar. En dit staat hoog op de agenda.
Ze willen gewoon goed advies inwinnen voordat ze een uitspraak doen.

Het is namelijk zeker niet de taak van het stamboek om paniek te zaaien. Wel om de fokkers goed te informeren en de juiste beslissingen nemen rondom testen van de fokdieren.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:58

Dat klopt, maar communiceer dat dan ook. Geef gewoon aan dat dit een onderwerp van gesprek is, dat is al voldoende. Radiostilte helpt niet echt, denk ik.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:03

Bucephalus schreef:
Ik vind het fokken van paarden op dit gebied niet te vergelijken met het fokken van katten of honden, omdat je telkens maar 1 nakomeling hebt en er sowieso jaren over kunt doen voordat iets naar buiten komt. Bij katten, honden of konijnen gaat dat vele malen sneller, dus zijn de belangen bij paarden groter.


Ik ben het grotendeels met je eens hoor, afgezien van bovenstaande stukje. Natuurlijk wil je inzicht in je eigen fokmateriaal en weten hoe het met de hengst zit.

Genetica en vererving is hetzelfde voor katten, honden en paarden.
Juist omdat katten en honden sneller en meer nakomelingen kunnen krijgen, is het belangrijk dat je weet waarover je het hebt en het belang groter als je te maken hebt met erfelijke afwijkingen, omdat de impact vele malen groter kan zijn en het zich sneller kan verspreiden.

Er wordt in dit topic geroepen dat alle WFFS positieve hengsten per direct hun deklicentie ingetrokken moet worden. Verbod op WFFS positieve dieren toelaten op keuringen enz. Ik vind dat echt te ver gaan en noem dat een hetze ja.

Ik kan me voorstellen dat fokkers die op het punt staan hun merrie te laten dekken nu even goed na moeten denken en dat de onzekerheid heel vervelend is, zeker gezien dat het nu het dekseizoen is. Maar IMO lijkt mij het verstandig in dat geval eerst je eigen fokdieren te testen en te overleggen met de hengsthouder of deze ook zsm de test uit kan voeren.

Ik vind het gewoon wijs wat het KWPN doet, eerst net ophalen, voordat ze zelf met een statement komen op de situatie. Vooral niet hals over de kop statements maken, terwijl er te weinig bekend is over de impact.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 30-04-18 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:03

Bucephalus schreef:
Dat klopt, maar communiceer dat dan ook. Geef gewoon aan dat dit een onderwerp van gesprek is, dat is al voldoende. Radiostilte helpt niet echt, denk ik.


Dat hebben ze ook gedaan :)

Uit dit artikel:
https://www.horses.nl/algemeen/nederlan ... -syndrome/
Reactie KWPN

De moederstamboeken van KWPN-NA en AHS, het KWPN en het Hannoveraner Verband, hebben zelf nog geen persbericht naar buiten gebracht over WFFS. De redactie van Paardenkrant-Horses.nl vroeg het KWPN om een reactie. Directeur Fokkerij & Innovatie Johan Knaap laat weten dat het onderwerp hoog op de agenda staat en in de komende fokkerijraad wordt besproken. De volledige reactie verschijnt in de komende editie van De Paardenkrant.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:12

NatasjavE schreef:

Reactie KWPN

Citaat:
De moederstamboeken van KWPN-NA en AHS, het KWPN en het Hannoveraner Verband, hebben zelf nog geen persbericht naar buiten gebracht over WFFS. De redactie van Paardenkrant-Horses.nl vroeg het KWPN om een reactie. Directeur Fokkerij & Innovatie Johan Knaap laat weten dat het onderwerp hoog op de agenda staat en in de komende fokkerijraad wordt besproken. De volledige reactie verschijnt in de komende editie van De Paardenkrant.

Oh, dank je, ik had idd. alleen gekeken op de website van het KWPN en de facebookpagina, dat leek me het meest voor de hand te liggen.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:42

Daphara schreef:
Ik vind het gewoon wijs wat het KWPN doet, eerst net ophalen, voordat ze zelf met een statement komen op de situatie. Vooral niet hals over de kop statements maken, terwijl er te weinig bekend is over de impact.

Stel nou dat ik merriehouder ben, en niet dagelijks het internet afstruin op zoek naar fokkerij nieuwtjes. Dan zou ik persoonlijk nogal pissig zijn dat de grote stamboeken (anders dus dan KWPN-NA naar mijn mening WEL correct heeft gedaan) niet intussen naar buiten hebben gebracht dat dit speelt. Stel nou dat ik op safe wil spelen, naar mijn eigen inschatting, omdat mij dat het beste lijkt? Of misschien omdat ik daarmee wel e.e.a denk te kunnen verklaren wegens miskramen o.i.d. (vb.artikel hoefslag)? Of misschien omdat ik geen drager (of erger) wil fokken, met de info die er nu bekend is? Zelfs als mijn keuze irrationeel zou zijn, ik mag toch zelf besluiten nemen? Ik begrijp heus dat ze dit nog niet op waarde kunnen schatten, maar wachten met info..?

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:20

Volgens mij zijn er in deze discussie twee verschillende zaken die ik afzonderlijk wil benaderen.
Ten eerste, hoe gaan de verschillende stamboeken om met erfelijke aandoeningen.
en ten tweede, hoe kan een fokker hiermee omgaan.

Een stamboek kan in eerste instantie alleen maar communiceren dat het alle aandacht heeft en men er binnenkort mee naar buiten komt, dus zoals bijv. het KWPN heeft gedaan.
Het is volkomen logisch dat het stamboek zich allereerst zelf goed moet laten informeren over de aandoening zelf, wat de symptomen zijn, hoe het vererft en zeker ook welke hengsten drager zijn.
Er zijn een paar namen van hengsten genoemd waarvan een dus zeker drager is maar dat is nog lang niet compleet. Daar is veel meer onderzoek voor nodig. Hoe krijgt men dat wel in beeld en vervolgens, hoe gaat men deze, en mogelijk ook andere, erfelijke aandoeningen uit de populatie weren.
Dus eerste de hengstenkant en daarna de fokmerries, dan weet je al voor een heel groot deel welke merries eventueel drager kunnen zijn.
En dan punt twee, hoe ga je er als individuele fokker mee om. Dan kan je o.a. je merries laten onderzoeken maar dan loop je tegen een paar zaken op. Het is inmiddels mei, volop dekseizoen. Voordat je de uitslag weet is het dekseizoen al voorbij? Dus voor dit jaar vrijwel onmogelijk. Blijft over om in ieder geval geen bewezen dragers- hengsten te gebruiken of hun zoons, waarvan nog niet bekend is of ze drager zijn. Ook verdachte hengsten meenemen. Daarnaast een aparte status voor dochters van deze hengsten. Met voorrang testen en die indien nog geen uitslag bekend is, eventueel een jaar overslaan. Vermijd daarnaast zoveel mogelijk inteelt. Gen paniekvoetbal, dat zeker niet maar we moeten hier niet te makkelijk over denken, zeker omdat we nog weinig weten. En hoe eerder we het goed aanpakken des te groter de kans op succes.

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:47

Het is een complex thema en zolang niet bekend is hoe de vererving hiervan precies verloopt is het tasten in het duister. In theorie zou het zo kunnen zijn dat een drager gecombineerd met een niet-drager een niet-drager geeft, maar als hetzelfde dier in de combinatie van hengst en merrie aan de andere zijde in een andere generatie is gecombineerd met een niet-drager zou er evengoed wel een drager uit kunnen komen..

Je zult dus een meetpunt moeten instellen om inzichtelijk te krijgen hoe de stand nu is.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:59

Bucephalus schreef:
Het is een complex thema en zolang niet bekend is hoe de vererving hiervan precies verloopt is het tasten in het duister. In theorie zou het zo kunnen zijn dat een drager gecombineerd met een niet-drager een niet-drager geeft, maar als hetzelfde dier in de combinatie van hengst en merrie aan de andere zijde in een andere generatie is gecombineerd met een niet-drager zou er evengoed wel een drager uit kunnen komen..

Je zult dus een meetpunt moeten instellen om inzichtelijk te krijgen hoe de stand nu is.


Het is bekend hoe de vererving verloopt, het is een ressersieve mutatie.
Bij combinatie niet-drager met drager, is het 50/50% of de nakomeling wel of geen drager is.

Je bedoeld waarschijnlijk dat er uitgezocht moet worden hoe wijd verspreid het is en daar ben ik het helemaal mee eens.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:05

Jacco_79 schreef:
Daphara schreef:
Ik vind het gewoon wijs wat het KWPN doet, eerst net ophalen, voordat ze zelf met een statement komen op de situatie. Vooral niet hals over de kop statements maken, terwijl er te weinig bekend is over de impact.

Stel nou dat ik merriehouder ben, en niet dagelijks het internet afstruin op zoek naar fokkerij nieuwtjes. Dan zou ik persoonlijk nogal pissig zijn dat de grote stamboeken (anders dus dan KWPN-NA naar mijn mening WEL correct heeft gedaan) niet intussen naar buiten hebben gebracht dat dit speelt. Stel nou dat ik op safe wil spelen, naar mijn eigen inschatting, omdat mij dat het beste lijkt? Of misschien omdat ik daarmee wel e.e.a denk te kunnen verklaren wegens miskramen o.i.d. (vb.artikel hoefslag)? Of misschien omdat ik geen drager (of erger) wil fokken, met de info die er nu bekend is? Zelfs als mijn keuze irrationeel zou zijn, ik mag toch zelf besluiten nemen? Ik begrijp heus dat ze dit nog niet op waarde kunnen schatten, maar wachten met info..?


Er is toch genoeg info te vinden dat het bestaat en wat het in basis inhoudt? Als je als fokker alleen afhankelijk bent van het KWPN... nou ja, ik zal mijn mening over een dergelijke fokker voor mij houden.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:40

Nee, ik bedoel dat een drager in een pedigree in bijvoorbeeld de 4e generatie aan vaderskant zit en in 2 generaties kan verdwijnen in combinatie met een of meerdere niet-dragers in 1 of bijv. 2 generaties, het is immers een autosomaal recessieve aandoening. Dezelfde drager kan dit aan moederszijde weer overdragen aan een vrouwelijke nakomeling en zo onopgemerkt blijven, zeker als er meerdere dragers zijn.

Ik hoop dat ik nog te volgen ben.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 01:18

Bucephalus schreef:
Nee, ik bedoel dat een drager in een pedigree in bijvoorbeeld de 4e generatie aan vaderskant zit en in 2 generaties kan verdwijnen in combinatie met een of meerdere niet-dragers in 1 of bijv. 2 generaties, het is immers een autosomaal recessieve aandoening. Dezelfde drager kan dit aan moederszijde weer overdragen aan een vrouwelijke nakomeling en zo onopgemerkt blijven, zeker als er meerdere dragers zijn.

Ik hoop dat ik nog te volgen ben.


Niet echt, want de aandoening is niet autosomaal (zijnde het komt niet van 1 ouder), het moet van beide ouderdieren komen om een lijder van de aandoening te krijgen.
Omdat het ressersief is, kan het wel ongemerkt generatie op generatie meeliften en nooit tot uiting komen, omdat het paard niet gekruist wordt met een andere drager, of omdat het veulen wat er uit komt geen lijder, maar drager is.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Hanmar
Advies Mies
Berichten: 16983
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 04:44

Daphara schreef:
Bucephalus schreef:
Nee, ik bedoel dat een drager in een pedigree in bijvoorbeeld de 4e generatie aan vaderskant zit en in 2 generaties kan verdwijnen in combinatie met een of meerdere niet-dragers in 1 of bijv. 2 generaties, het is immers een autosomaal recessieve aandoening. Dezelfde drager kan dit aan moederszijde weer overdragen aan een vrouwelijke nakomeling en zo onopgemerkt blijven, zeker als er meerdere dragers zijn.

Ik hoop dat ik nog te volgen ben.


Niet echt, want de aandoening is niet autosomaal (zijnde het komt niet van 1 ouder), het moet van beide ouderdieren komen om een lijder van de aandoening te krijgen.
Omdat het ressersief is, kan het wel ongemerkt generatie op generatie meeliften en nooit tot uiting komen, omdat het paard niet gekruist wordt met een andere drager, of omdat het veulen wat er uit komt geen lijder, maar drager is.


Autosomaal betekent dat het gen niet op de geslachtschromosomen (X en Y) ligt maar op één van de andere chromosomen. Dat zegt verder niets over of van een of twee ouders komt :)

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

QuirJarig
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:10

Autosomaal betekent inderdaad dat het op een ander autosoom ligt dan X en/of Y. Dat het dus bij beide geslachten even veel voorkomt. Autosomaal recessief betekent dat het het van beide ouders moet komen om een lijder te krijgen, dus in die zin betekent het wel dat het van beide ouders komt (bij een lijder).

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:31

Hanmar schreef:
Daphara schreef:


Niet echt, want de aandoening is niet autosomaal (zijnde het komt niet van 1 ouder), het moet van beide ouderdieren komen om een lijder van de aandoening te krijgen.
Omdat het ressersief is, kan het wel ongemerkt generatie op generatie meeliften en nooit tot uiting komen, omdat het paard niet gekruist wordt met een andere drager, of omdat het veulen wat er uit komt geen lijder, maar drager is.


Autosomaal betekent dat het gen niet op de geslachtschromosomen (X en Y) ligt maar op één van de andere chromosomen. Dat zegt verder niets over of van een of twee ouders komt :)


Je hebt helemaal gelijk, ik zat nog met mijn hoofd bij een discussie die ik eerder op de avond voerde over HCM bij katten en de autosomaal dominante vererving. Dat krijg je als ik midden in de nacht nog reacties ga plaatsen, terwijl ik hoor te slapen. Ik volgde dit hele stuk al niet...

Bucephalus schreef:
Nee, ik bedoel dat een drager in een pedigree in bijvoorbeeld de 4e generatie aan vaderskant zit en in 2 generaties kan verdwijnen in combinatie met een of meerdere niet-dragers in 1 of bijv. 2 generaties, het is immers een autosomaal recessieve aandoening. Dezelfde drager kan dit aan moederszijde weer overdragen aan een vrouwelijke nakomeling en zo onopgemerkt blijven, zeker als er meerdere dragers zijn.

Ik hoop dat ik nog te volgen ben.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

angelpam
Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:36

Ik krijg als het goed is eind van de week de uitslag van mijn merrie. Ik ben zo benieuwd wat eruit gaat komen.

Stel nu dat ze positief test. Waar zou ik dat dan het beste kunnen melden?

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:41

angelpam schreef:
Ik krijg als het goed is eind van de week de uitslag van mijn merrie. Ik ben zo benieuwd wat eruit gaat komen.

Stel nu dat ze positief test. Waar zou ik dat dan het beste kunnen melden?


De vraag is of het gemeld moet worden. Volgens mij heb je daar geen verplichting toe. Maar je zou het stamboek de uitslag via mail kunnen sturen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

cobiie
Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:42

angelpam schreef:
Ik krijg als het goed is eind van de week de uitslag van mijn merrie. Ik ben zo benieuwd wat eruit gaat komen.

Stel nu dat ze positief test. Waar zou ik dat dan het beste kunnen melden?

Waarom zou je ergens willen melden dat je merrie positief is?
Op dit ogenblik is dat vooral voor jezelf belangrijk om te weten.

Als je merrie reeds (merrie)veulens heeft gehad en die heb je verkocht, kan je de nieuwe eigenaren nog op de hoogte stellen want dan is het mogelijk dat ook die drager zijn.

Dat het van alle dekhengsten bekend gaat worden of ze positief of negatief zijn is wel handig omdat veel merrie eigenaren daar belang bij hebben.

[o]

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:44

Ik denk dat het belangrijk is om zoveel mogelijk informatie te bundelen om z.s.m. te helpen opsporen waar de mutatie vandaan komt. Daar horen ook de merries bij. Waarom zou je daar niet aan mee werken?

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

cobiie
Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:58

Bucephalus schreef:
Ik denk dat het belangrijk is om zoveel mogelijk informatie te bundelen om z.s.m. te helpen opsporen waar de mutatie vandaan komt. Daar horen ook de merries bij. Waarom zou je daar niet aan mee werken?

Heeft niets te maken met dat ik niet zou willen meewerken, meer dat ik zou wachten tot het stamboek aangegeven heeft hoe ze het in kaart willen gaan brengen.
Als de hoge geleerden zeggen dat zij enkel willen vastleggen/testen welke van de huidige dekhengsten drager zijn hebben ze weinig aan je info van een merrie. :o
Ik stuur niet graag “nutteloos” gegevens in het wilde weg.

[o]

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:06

Ik volg de facebookgroep en ik vind het fijn dat er wordt gewerkt aan een overzichtje van geteste dieren. Ik kan gaan zitten wachten totdat de stamboeken eruit zijn, maar hier heb ik als fokker ook al wat aan.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers