WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-18 13:57

Valt op omdat hij zo bekend is.
Maar ... neem nu Soliman dH ... kom je Ramiro, Alabaster, en de W-lijn weer tegen. Valt gewoon op dat veelal dezelfde namen terug komen in de pedigrees.
In USA zijn er op dit moment een paar mensen bezig met de pedigrees uit te spitten. Neem natuurlijk veel tijd in beslag, en zonder bevestigende DNA test resulaten, kan en mag men niet een vinger wijzen. Maar geeft wel interessante 'lees' materiaal! ;)


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-18 14:00

misterA schreef:
En de 3 ggk zoons van Everdale?


Dat dat hij de meer had? +/- 7? ;)

Rekenkundig, Law of Probability, ken men verwachten dat 50% van zijn kinderen het gen hebben meer gekregen. |(

Er zijn 9 ggk zonen:
Excellent
Inclusive
Inverness
Inspire
Extra
Especial
Evegro
Edward I von S...
Ernesto

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:02

Ik denk niet dat het te vergelijken is met HERDA bij quarterhorses, maar eerder met OLWS. OLWS veulens moeten ook onmiddellijk geëuthanaseerd worden, of sterven binnen de paar uur. HERDA is een huidziekte, die dikwijls pas ontdekt wordt bij het zadelmak maken.

Born to slide, forced to work

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:04

Dees schreef:
Coloured schreef:
Toch is het wenselijk als van de dekhengsten gewoon bekend wordt wie wel en niet drager is. Stel ik heb een merrie die drager is, en van de hengsten is het niet openbaar, dan durf je nergens meer te dekken met die merrie. Bij het NRPS is bij de pony's gewoon bekend welke hengsten drager zijn van welke afwijking. Als je merrie dan geen drager is, kun je zo'n hengst tenminste nog gebruiken mocht hij eigenschappen hebben die wat toe kunnen voegen in je fokkerij. Ik ben er wel voor om zoveel mogelijk te proberen ook het recessieve allel er zoveel mogelijk uit te fokken. En geen hengsten meer goed te keuren die drager zijn.


Op zich wel mee eens, maar waarom zou je een goede hengst niet meer goedkeuren omdat hij toevallig drager is? Fokkers met een niet-drager merrie kunnen met zo'n hengst prima fokken.
Ben het zeker met je eens dat hengsthouders er niet zo moeilijk over zouden moeten doen en stamboeken kunnen daarbij helpen door erop testen te verplichten en de uitslag zonder omhaal te publiceren. Zoals NRPS dat inderdaad doet bij de ponyhengsten.


Als je kunt kiezen tussen een hengst goedkeuren die drager is en een hengst goedkeuren die geen drager is, is de keuze voor mij gemakkelijk gemaakt. Het mooiste is toch als je de hele ziekte uit je fokkerij kunt fokken? Als een drager iets extra's toe te voegen heeft is het wellicht een ander verhaal maar dat schreef ik al.
Het goedkeuren van een hengst die drager is, kun je als stamboek alleen doen, vind ik, als je er volledig open over bent en je leden goed informeert. Anders krijg je paniek, zoals nu het geval of mensen die niet geinformeerd zijn en toch net de verkeerde combi maken.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:07

Quir of Peterina, hebben jullie een link waar die hengsten genoemd worden? Of een link naar die facebookpagina Peterina waar jij het over had? Die kan ik nl. ook niet vinden.
Je ziet ook veel de W-lijn terug in de pedigrees. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen, en of het ver terug in de pedigrees al begonnen is, of nog maar redelijk recent.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:09

sevke schreef:
Ik denk niet dat het te vergelijken is met HERDA bij quarterhorses, maar eerder met OLWS. OLWS veulens moeten ook onmiddellijk geëuthanaseerd worden, of sterven binnen de paar uur. HERDA is een huidziekte, die dikwijls pas ontdekt wordt bij het zadelmak maken.


Alleen begreep ik uit de reakties hiervoor dat er van bijvoorbeeld Everdale ook echt veel doodgeboren veulens zijn geboren. En dat is bij OLWS volgens mij dan weer niet het geval. Die worden levend geboren en sterven binnen 48 uur nadat ze geboren zijn.
En zijn die doodgeboren veulens van Everdale dan voldragen dood geboren? Of eerder in de dracht al verworpen?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-18 14:13

Een van de 'kenmerken' van WFFS schijnt te zijn veel 'reabsorption' van vruchten (dus niet drachtig blijven), verwerping, veulens die of dood geboren worden of kort na geboorte sterven of binnen enkel dagen ingeslapen moeten worden vanwege aandoening.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:19

WBG - WFFS awareness group is de groep op Facebook, kan zo geen link kopiëren. Daar staat ook een bestand met geteste paarden.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-18 14:20

Coloured schreef:
Quir of Peterina, hebben jullie een link waar die hengsten genoemd worden? Of een link naar die facebookpagina Peterina waar jij het over had? Die kan ik nl. ook niet vinden.
Je ziet ook veel de W-lijn terug in de pedigrees. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen, en of het ver terug in de pedigrees al begonnen is, of nog maar redelijk recent.


Facebook pagina waarmee het allemaal begonnen is onder de naam: WBG - WFFS Awareness Group

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:23

Peterina schreef:
Coloured schreef:
Quir of Peterina, hebben jullie een link waar die hengsten genoemd worden? Of een link naar die facebookpagina Peterina waar jij het over had? Die kan ik nl. ook niet vinden.
Je ziet ook veel de W-lijn terug in de pedigrees. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen, en of het ver terug in de pedigrees al begonnen is, of nog maar redelijk recent.


Facebook pagina waarmee het allemaal begonnen is onder de naam: WBG - WFFS Awareness Group


Dank je!

Dees
Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:42

Coloured schreef:
Als je kunt kiezen tussen een hengst goedkeuren die drager is en een hengst goedkeuren die geen drager is, is de keuze voor mij gemakkelijk gemaakt.


Je hoeft helemaal niet te kiezen als stamboek. Een stamboek toetst op verschijning, gezondheid en aanleg en de fokker kiest.
Als zo'n dier prima voldoet aan de stamboekeisen en het is toevallig drager, is dat gewoon een gegeven en niets meer dan dat.

De merriehouder moet verantwoordelijk zijn en zorgen dat hij geen drager gebruikt als zijn merrie ook drager is. Bij 'vrije' merries is er geen enkel probleem, bij drager-merries is het gewoon opletten. En ja, daar het een genetisch gegeven is, moet erop getest worden en moet de uitkomst van de test gewoon openbaar gemaakt worden. Daar heeft een stamboek wel een taak en de hengsthouder een verantwoordelijkheid.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:46

Coloured schreef:
sevke schreef:
Ik denk niet dat het te vergelijken is met HERDA bij quarterhorses, maar eerder met OLWS. OLWS veulens moeten ook onmiddellijk geëuthanaseerd worden, of sterven binnen de paar uur. HERDA is een huidziekte, die dikwijls pas ontdekt wordt bij het zadelmak maken.


Alleen begreep ik uit de reakties hiervoor dat er van bijvoorbeeld Everdale ook echt veel doodgeboren veulens zijn gebooren. En dat is bij OLWS volgens mij dan weer niet het geval. Die worden levend geboren en sterven binnen 48 uur nadat ze geboren zijn.
En zijn die doodgeboren veulens van Everdale dan voldragen dood geboren? Of eerder in de dracht al verworpen?


Hier 6 weken te vroeg cerworpen

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:24

Quir schreef:
WBG - WFFS awareness group is de groep op Facebook, kan zo geen link kopiëren. Daar staat ook een bestand met geteste paarden.


Zie nu pas deze reaktie van jou, ook bedankt! :)

SparklingApp
Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:26

Ik vind dit een hele interessante kwestie.
Mijn oude dierenarts zei altijd al dat als een merrie verwerpt of een dood veulen krijgt of het veulen met iets afwijkend geboren wordt niet meer dezelfde combi te gebruiken, omdat er soms toch iets van een DNA foutje samen lijkt te vallen.
Waarschijnlijk zal er in de toekomst steeds meer bekent worden aan afwijkingen in het DNA zodat we daar op kunnen testen en steeds meer voorkomen dat dit samen valt.
Moet je dan alle dieren niet niet perfect zijn uitsluiten voor de fokkerij? zou je dan nog wat over houden?
Zelf kan ik me voorstellen dat dit WFFS niet iets van deze tijd is, dat dit er altijd al is geweest, alleen maar fijn dat er nu op te testen valt, want lijkt me voor iedereen heel naar om mee te maken.
Stel dat nu alle dieren die hiervan drager zijn uitgesloten worden van de fok, dan houd je daarna een kleinere genenpool over, waardoor de kans groter wordt dat andere foutjes in het DNA, waar we nu nog niet op kunnen testen, dat die samen gaan komen en juist daardoor weer andere problemen gaan ontstaan.

En vwb de hengstenhouders, sommige mensen praten wel heel makkelijk over HH's dat het hen alleen maar om hun geld draait, maar die mensen doen ook hun best om een tevreden klantenbestand op te bouwen en als je dan ineens op internet plempt dat jouw hengst ik weet niet wat mankeert, dan heeft dat ook veel invloed op de klanten, die zijn ook niet blij als ze net een leuk dier te koop hebben staan bijvoorbeeld waarvan de vader iets blijkt te hebben wat overerfbaar is, je raakt er heel veel mensen en dieren mee, dus dat is niet zo maar iets.
Van Olst heeft het netjes aangepakt nu anderen het maar zo wereldkundig hebben gemaakt, maar kan me voorstellen dat hij er wel een klap van krijgt op deze manier en of dat nou zo eerlijk is?

Ik ben benieuwd wat het KWPN er mee gaat doen, ik hoop dat ze nu de tijd nemen om met goede informatie te komen en dan met een plan voor de toekomst, vooral een gedegen plan om het inteeltpercentage zoveel mogelijk omlaag te brengen, want juist daardoor krijgen foutjes makkelijk de kans om samen te vallen en problemen te veroorzaken.
Wat mij betreft is dit alleen maar een positieve ontwikkeling waarin we ellende (die er altijd al was?) in de toekomst kunnen voorkomen.

Sometimes you win en sometimes you learn.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:30

Dees schreef:
Coloured schreef:
Als je kunt kiezen tussen een hengst goedkeuren die drager is en een hengst goedkeuren die geen drager is, is de keuze voor mij gemakkelijk gemaakt.


Je hoeft helemaal niet te kiezen als stamboek. Een stamboek toetst op verschijning, gezondheid en aanleg en de fokker kiest.
Als zo'n dier prima voldoet aan de stamboekeisen en het is toevallig drager, is dat gewoon een gegeven en niets meer dan dat.

De merriehouder moet verantwoordelijk zijn en zorgen dat hij geen drager gebruikt als zijn merrie ook drager is. Bij 'vrije' merries is er geen enkel probleem, bij drager-merries is het gewoon opletten. En ja, daar het een genetisch gegeven is, moet erop getest worden en moet de uitkomst van de test gewoon openbaar gemaakt worden. Daar heeft een stamboek wel een taak en de hengsthouder een verantwoordelijkheid.


Dat is maar net wat het stamboek met haar leden hierover gaat afspreken. En daar zal het laatste woord nog niet over gezegd zijn.


xxemmely
Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:49

Wat ik me alleen af vraag, hoe kan het zijn dat dit gen al langer bekend is in de VS naar ze hier in Nederland er nu pas van horen ?
(Sorry als dit al eerder genoemd is en ik er overheen heb gelezen )

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 03:24

Via Amerika kwam aan het licht dat Everdale drager is van het WFFS gen.

Na testen blijkt tevens dat de andere in de USA via diepvries beschikbare hengsten ( Negro, Painted Black, Lord Leatherdale, Chippendale, Glamourdale en George Clooney) negatief zijn, en dus geen dragers.

Van Olst denkt zelf dat de omvang van dit probleem relatief klein is, omdat er in al die jaren en na bijna 1000 veulens die er van Everdale geboren zijn, nooit iets van deze problemen vernomen is.

Toch neemt Van Olst dit zeer serieus en wil graag meer te weten komen over de invloed van dit WFFS gen op de fokkerij.

Van Olst gaat inventariseren waar het precies om gaat en wat de gevolgen zijn van een en ander.

Ook zal belangrijk zijn welk standpunt het KWPN zal gaan innemen in deze, want vermoedelijk is Everdale zeker niet de enige drager in het Europese hengstenbestand.

Om meer kennis te vergaren biedt Van Olst , de fokkers die in 2018 bij Everdale willen dekken, aan om de kosten op zich te nemen voor een test op hun merrie op het WFFS gen.

De fokker zal zelf moeten zorgen dat er haren ( minstens 40 stuks met wortel ) en een buisje bloed ( EDTA ) bij Van Olst Horses in Den Hout komt. Van Olst zal ervoor zorg dragen dat dit voor onderzoek naar een laboratorium in Engeland gaat. ( De test word tot nu toe nog niet in Nederland uitgevoerd. ) De kosten van deze test neemt Van Olst Horses op zich.

Als de merrie na onderzoek geen drager blijkt te zijn, is er geen probleem.

Mocht de merrie wel drager zijn, dan is er een verhoogd risico , en is de keus aan de fokker om dit risico te nemen of voor een hengst te kiezen die geen drager is.

http://www.vanolsthorses.com/2018/04/va ... -wffs-gen/
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 28-04-18 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Recenter bericht weergegeven

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Getup
Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 05:40

Netjes van Van Olst.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:02

Inderdaad! Echt super, ook dat hij er zo open en eerlijk over is! Petje af!

Hopelijk springt het KWPN hier ook goed in.

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:20

SparklingApp schreef:
Ik vind dit een hele interessante kwestie.
Mijn oude dierenarts zei altijd al dat als een merrie verwerpt of een dood veulen krijgt of het veulen met iets afwijkend geboren wordt niet meer dezelfde combi te gebruiken, omdat er soms toch iets van een DNA foutje samen lijkt te vallen.
Waarschijnlijk zal er in de toekomst steeds meer bekent worden aan afwijkingen in het DNA zodat we daar op kunnen testen en steeds meer voorkomen dat dit samen valt.
Moet je dan alle dieren niet niet perfect zijn uitsluiten voor de fokkerij? zou je dan nog wat over houden?
Zelf kan ik me voorstellen dat dit WFFS niet iets van deze tijd is, dat dit er altijd al is geweest, alleen maar fijn dat er nu op te testen valt, want lijkt me voor iedereen heel naar om mee te maken.
Stel dat nu alle dieren die hiervan drager zijn uitgesloten worden van de fok, dan houd je daarna een kleinere genenpool over, waardoor de kans groter wordt dat andere foutjes in het DNA, waar we nu nog niet op kunnen testen, dat die samen gaan komen en juist daardoor weer andere problemen gaan ontstaan.

En vwb de hengstenhouders, sommige mensen praten wel heel makkelijk over HH's dat het hen alleen maar om hun geld draait, maar die mensen doen ook hun best om een tevreden klantenbestand op te bouwen en als je dan ineens op internet plempt dat jouw hengst ik weet niet wat mankeert, dan heeft dat ook veel invloed op de klanten, die zijn ook niet blij als ze net een leuk dier te koop hebben staan bijvoorbeeld waarvan de vader iets blijkt te hebben wat overerfbaar is, je raakt er heel veel mensen en dieren mee, dus dat is niet zo maar iets.
Van Olst heeft het netjes aangepakt nu anderen het maar zo wereldkundig hebben gemaakt, maar kan me voorstellen dat hij er wel een klap van krijgt op deze manier en of dat nou zo eerlijk is?

Ik ben benieuwd wat het KWPN er mee gaat doen, ik hoop dat ze nu de tijd nemen om met goede informatie te komen en dan met een plan voor de toekomst, vooral een gedegen plan om het inteeltpercentage zoveel mogelijk omlaag te brengen, want juist daardoor krijgen foutjes makkelijk de kans om samen te vallen en problemen te veroorzaken.
Wat mij betreft is dit alleen maar een positieve ontwikkeling waarin we ellende (die er altijd al was?) in de toekomst kunnen voorkomen.


Ben het met je eens, dit bestond waarschijnlijk altijd al maar nu word er pas meer over bekend.
De hengst hoeft niet gelijk afgeschreven te worden, maar goed blijven testen is wel belangrijk.

Ik ben heel erg benieuwd hoe het KWPN dit op gaat pakken, alle hengsten testen lijkt me wel zo fair en voor van Olst niets anders dan respect dat hij alles zo openbaar maakt en zich er echt wat van aantrekt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:31

Ik zou graag gezien hebben dat het NAS zo netjes omging met verstopte aandoeningen. Uiteindelijk kun je beter gewoon eerlijk zijn, dan kunnen fokkers zelf hun risico‘s kiezen op basis van de merrie.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:51

Heel eerlijk denk ik ook dat de meeste fokkers het juist enorm op prijs stellen dat de hengsten houder er zo open over is. Als de eerste "paniek" gezakt is en besef komt wat het nu precies is, dat dragers niet ziek zijn en een drager met een niet-drager geen zieke dieren geeft. Dat ze drager hengsten ook echt niet zomaar laten staan als de hengst verder goed past.

Wel moet het KWPN hier goed op inspringen, hengsten (verplicht) laten testen en dit moet ook gewoon bekend gemaakt gaan worden. Maar goed, KWPN is wel enorm commercieel, dus zullen zien wat ze ermee gaan doen...

Denk niet dat je dragers nu al moet gaan elimineren, ben het ook met v Olst eens dat Everdale écht niet de enige is. Maar er moet wel bewustwording worden gecreëerd.


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:57


That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers