WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:46

Voor bloedspreiding valt er weinig winst te behalen. Er zijn inmiddels honderden WFFS vrije afstammelingen van o.a. Apache en Everdale. Ik begrijp dat het bij de Geldersen een grotere rol speelt. Maar juist daarom extra alert blijven.

Ik pleit overigens niet voor het uitsluiten van ggk hengsten maar wel voor goedkeuren van uitsluitend vrije hengsten.

Petje af voor fam. Rutten, die handelen anders dan P.S.


KahluaB
Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:26

En toch vind ik het echt jammer dat een hengst als Habanna gecastreerd is . Hij had imo van goede betekenis kunnen zijn in de fokkerij.

Zou het eigenlijk mogelijk kunnen zijn individuele spermatozoïden,op het dragen van het WFFS gen ,te kunnen testen?
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 17-01-19 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:51

Habanna kon juist iets betekenen voor bloedspreiding. De reden van castreren bij hun was misschien niet eens in de eerste plaats het uitbannen van het WFFS-gen als ook een commerciële afweging. Hij dekte al niet heel veel en dat werd natuurlijk alleen maar minder nu het gen bekend is.

Mijn (Gelderse en rijpaard) merries zijn gelukkig geen drager MisterA.
Maar zowel bij de dressuurpaarden als Gelderse is de smalle bloedbasis wel erg lastig aan het worden.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:37

misterA schreef:
Ik begrijp dat het bij de Geldersen een grotere rol speelt. Maar juist daarom extra alert blijven.



Valt mee. Koss en Parcival zijn overleden en Wilson en Vitens verkocht naar het buitenland.
Er zijn dus eigenlijk geen Gelderse hengsten meer actief die drager zijn.

Uiteraard oppasen met de nakomelingen van deze hengsten. Maar Vitens en Wilson hebben niet zo veel gedekt.
Koss en Parcival uiteraard wel.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:14

KahluaB schreef:
En toch vind ik het echt jammer dat een hengst als Habanna gecastreerd is . Hij had imo van goede betekenis kunnen zijn in de fokkerij.

Zou het eigenlijk mogelijk kunnen zijn individuele spermatozoïden,op het dragen van het WFFS gen ,te kunnen testen?


Ik vind het ook jammer, vond hem zo fijn scherp en electrisch kunnen bewegen. Maar ik weet verder niet hoe zijn nafok was dus wellicht hadden ze zo hun redenen er voor.

Om eerlijk te zijn vind ik het ook doodzonde dat Total US drager is omdat ik dat de beste Totilas zoon vind.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:35

misterA schreef:
Bij een genie heb ik een iets ander beeld.
Je zou maar als fokker met een heel gewone WFFS-dragermerrie, in de verleiding komen.. Als je aan een gemiddelde opbrengst van 3.000 gewend bent.
Hij kan beter aan die overige dekvoorwaarden wat veranderen, de gustregeling bijv.

Maar wat nou, als die mensen met dragers bij dragers van hem gaan dekken en blijkt dat er maar een minimaal percentage gust blijft of een dood veulen krijgt.

Wat bewijst hij dan?
Dat vind ik er geniaal aan, ik denk zomaar dat hij in een klap bewijst dat het best een beetje meevalt.

WFFS was al vrij lang bekend en door een een of andere hysterische amerikaanse, is er nu een heel groot drama van gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:48

1 dood veulen is toch al teveel?
Ik vind het een dieronvriendelijke en domme werkwijze, want we weten inmiddels hoe het te voorkomen is

WFFS is helemaal nog niet lang bekend. Vorig jaar had nog niemand ervan gehoord incl. veeartsen en klinieken. Nu het beestje een naampje heeft kunnen we dmv testen dode veulens, verwerpen en niet drachtig worden door dit gen voorkomen. Die 10.000 euro is dus flauwekul en een verkeerde manier van denken. Je gaat toch niet promoten om merries met het gen bij positieve hengsten te dekken om te bewijzen dat het wel meevalt?! Waanzin vind ik het. Er zullen gezonde veulens geboren worden ja, maar ook merries die verwerpen, doodgaan door een misvormd veulen of niet drachtig worden.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:18

[***] schreef:
1 dood veulen is toch al teveel?
Ik vind het een dieronvriendelijke en domme werkwijze, want we weten inmiddels hoe het te voorkomen is

.

HOeveel gevallen ken jij persoonlijk van WFFS?

Zet dat eens tegenover het probleem bloedspreiding in de fokkerij.

VValar
Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:06


Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:12

Dat noem je nou verantwoordelijkheid nemen en service verlenen.

Mjelleke
Berichten: 683
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:36

Malle1970 schreef:
misterA schreef:
Bij een genie heb ik een iets ander beeld.
Je zou maar als fokker met een heel gewone WFFS-dragermerrie, in de verleiding komen.. Als je aan een gemiddelde opbrengst van 3.000 gewend bent.
Hij kan beter aan die overige dekvoorwaarden wat veranderen, de gustregeling bijv.

Maar wat nou, als die mensen met dragers bij dragers van hem gaan dekken en blijkt dat er maar een minimaal percentage gust blijft of een dood veulen krijgt.


25% kans bij drager×drager, dat noem ik geen minimaal percentage.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:46

Mjelleke schreef:
25% kans bij drager×drager, dat noem ik geen minimaal percentage.

Kans is iets anders dan dat het daadwerkelijk gebeurd......

Maar hij gaat op deze manier wel proberen om te zorgen dat niet iedereen angstig de WFFS hengsten laat staan. Je hebt nog altijd zelf de verantwoording om je merrie te testen en een keuze mbt de hengst te maken. Je bent niet verplicht om zijn hengsten te gebruiken :+

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-19 20:01

Malle1970 schreef:
WFFS was al vrij lang bekend en door een een of andere hysterische amerikaanse, is er nu een heel groot drama van gemaakt.


Ik denk dat jij verkeerd bent ingelicht. De 'hysterische amerikaanse' is een bekende fokster die wetenschappelijk rapporten opgezocht heeft nav een veulen van Everdale die inslaap moest gedaan worden nav de WFFS aandoening. Door haar contact met de hengstenhouder, en de toen weinig reactie op haar vragen, heeft zij verder vragen on-line gesteld bij andere fokkers en de wetenschappers. Daardoor is het opbaar en in de nieuws gekomen.
Er is geen grote drama van gemaakt ... dat doen mensen die zich bedot voelde omdat zij nakomelingen hebben of hun merries gedekt hadden door dragers waarvan de hengstenhouders wisten dat 'iets' loos was.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-19 20:06

[***] schreef:
1 dood veulen is toch al teveel?
Ik vind het een dieronvriendelijke en domme werkwijze, want we weten inmiddels hoe het te voorkomen is

WFFS is helemaal nog niet lang bekend. Vorig jaar had nog niemand ervan gehoord incl. veeartsen en klinieken. Nu het beestje een naampje heeft kunnen we dmv testen dode veulens, verwerpen en niet drachtig worden door dit gen voorkomen. Die 10.000 euro is dus flauwekul en een verkeerde manier van denken. Je gaat toch niet promoten om merries met het gen bij positieve hengsten te dekken om te bewijzen dat het wel meevalt?! Waanzin vind ik het. Er zullen gezonde veulens geboren worden ja, maar ook merries die verwerpen, doodgaan door een misvormd veulen of niet drachtig worden.


5 jaar geleden is er een rapportage in een wettenschappelijk magazine geweest over WFFS.
In 2015 was het al bekend bemaakt door onderzoekers aan minstens 2 Duits Warmbloed Stamboeken, maar die hebben het in een doofpot gestoken.

Ik ben erg benieuwd of PS ook geld uitkeerd als een drager merrie x drager hengst reabsorbeerd of verwerpt. Hij laat wel de fokker de risico nemen dat het 75% kans goed afloopt.

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:14

Peterina schreef:
[***] schreef:
1 dood veulen is toch al teveel?
Ik vind het een dieronvriendelijke en domme werkwijze, want we weten inmiddels hoe het te voorkomen is

WFFS is helemaal nog niet lang bekend. Vorig jaar had nog niemand ervan gehoord incl. veeartsen en klinieken. Nu het beestje een naampje heeft kunnen we dmv testen dode veulens, verwerpen en niet drachtig worden door dit gen voorkomen. Die 10.000 euro is dus flauwekul en een verkeerde manier van denken. Je gaat toch niet promoten om merries met het gen bij positieve hengsten te dekken om te bewijzen dat het wel meevalt?! Waanzin vind ik het. Er zullen gezonde veulens geboren worden ja, maar ook merries die verwerpen, doodgaan door een misvormd veulen of niet drachtig worden.


5 jaar geleden is er een rapportage in een wettenschappelijk magazine geweest over WFFS.
In 2015 was het al bekend bemaakt door onderzoekers aan minstens 2 Duits Warmbloed Stamboeken, maar die hebben het in een doofpot gestoken.


Euh [***],

Dit topic loopt ook alweer ruim 21 maanden vanaf april 2017, dus vorig jaar was het toch ook op Bokt echt al bekend!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

petraaken
Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 07:19

Wel tot vorig jaar had ik er inderdaad nog nooit over gehoord. Mijn dierenartsen ook niet. Verder waren amper 4 berichten in 2017 en tot vorig jaar was dit topic dus niet actief.

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:26

toch zou een beetje paardenfokker en zeker de grote hengstenhouders dit wel serieus moeten nemen, want je weet ook niet wat er verder nog 'zweeft' aan genetische defecten die nog niet naar boven zijn gekomen.

Bij melkvee hebben we er al veel langer ervaring mee, omdat zeker bij Holsteins met een hoog inteeltspercentage gewerkt wordt, en daar staken reeds langer en vaker defecten op. door deze stieren bekend te maken, hebben die zichzelf uitgeselecteerd bij het fokken en nu zijn er al jaren geen nieuwe gendefecten die de kop op steken.

Zo ik het zie zijn de meeste dragerhengsten nu ook geen zo speciale bloedlijnen dat je die niet ergens anders zou kunnen halen bij vrije hengsten. Dus waarom dan niet daarvoor kiezen.
Hoe PS het aanpakt vind ik echt helemaal hysterisch en dat Zangersheide weigert te testen ook. Zou voor mij als fokker al genoeg reden zijn deze links te laten liggen. Dit getuigt niet van een vooruitstrevende blik. Wel paarden klonen en aanbieden, maar ff testje doen ho maar.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:40

NenaC, helemaal mee eens. Die kop in het zand benadering, wegkijken, dat is toch niet meer van deze tijd!
Gelukkig gaan de echte fokkers er anders mee om. Het is een feit dat voor drager hengsten niet of nauwelijks belangstelling meer is.

petraaken
Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:42

DAt laatste zal pas dit jaar moeten blijken.

Mosh
Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:39

Zou de bekende hengstenhouder al langer de kennis over het dragerschap van WFFS van een aantal directe nakomelingen van die hengst hebben gehad? En wat te doen met deze 'schade' bij fokkers die nu een positief getest veulen hebben?

Ik begrijp dat de meesten hier ervoor pleiten om afscheid van een drager te nemen? ;)

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:50

Waarom afscheid van een drager nemen? Het zijn prima gebruikspaarden en met verstand en beleid ingezet ook goed te gebruiken voor de fokkerij.

Zolang je geen drager met drager aanpaart komen er geen zieke veulens.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:54

er is niets mis met die hengsten als gebruikspaard en ieder is vrij om te dekken met een positieve hengst.
persoonlijk zou ik een hengst die positief is of waar geen status van bekend is niet gebruiken.
de markt zal uiteindelijk beslissen of die hengsten in dekdienst blijven of niet.

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:11

tiwi1969 schreef:
Waarom afscheid van een drager nemen? Het zijn prima gebruikspaarden en met verstand en beleid ingezet ook goed te gebruiken voor de fokkerij.

Zolang je geen drager met drager aanpaart komen er geen zieke veulens.

En wat als je enige fokmerrie drager is? Opvolger daarvan (dochter dus) zou je graag vrij willen hebben (naast verbeterend), al is het maar om meer vrijheid te hebben qua hengstenkeuze. Kan behoorlijk lastig zijn om een goed, vrij merrieveulen daar uit te fokken. 50/50 kans hengst en 50/50 kans drager.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 19:26

Mosh schreef:
Zou de bekende hengstenhouder al langer de kennis over het dragerschap van WFFS van een aantal directe nakomelingen van die hengst hebben gehad? En wat te doen met deze 'schade' bij fokkers die nu een positief getest veulen hebben?

Ik begrijp dat de meesten hier ervoor pleiten om afscheid van een drager te nemen? ;)


Antwoord op je eerste vraag: Dat er iets aan de hand was wisten ze zeker maar definitieve wetenschappelijk en openbaar 'bewijs' was er niet dus werd er over gezwegen.

Als het veulen niet gebruikt wordt voor fokkerij, dan is er geen probleem en heeft men waarschijnlijk een sportpaard van over gehouden.
Als het drager-veulen in het fokkerij gebruikt wordt dan moet men gewoon een niet-drager hengst/merrie zoeken als partner.

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:59

tamary schreef:
tiwi1969 schreef:
Waarom afscheid van een drager nemen? Het zijn prima gebruikspaarden en met verstand en beleid ingezet ook goed te gebruiken voor de fokkerij.

Zolang je geen drager met drager aanpaart komen er geen zieke veulens.

En wat als je enige fokmerrie drager is? Opvolger daarvan (dochter dus) zou je graag vrij willen hebben (naast verbeterend), al is het maar om meer vrijheid te hebben qua hengstenkeuze. Kan behoorlijk lastig zijn om een goed, vrij merrieveulen daar uit te fokken. 50/50 kans hengst en 50/50 kans drager.


Dat is een individuele overweging, drager merrie altijd aanparen met een vrije hengst, nafok DNA controle en op basis van de uitkomst in combinatie met de kwaliteit en geslacht van de nakomeling besluiten tot houden, verkopen voor sport of zelf opfokken.

Je zult jezelf de vraag moeten stellen of je afscheid kan nemen van een, overigens prima, veulen die niet aan jouw eisen voldoet.

Een prima merrie, correct gebouwd en bewegend, zou ik niet bij voorbaat uitsluiten voor de fokkerij.

Mooi zou zijn als je met embryoselectie een niet drager merrie kan selecteren, technisch zou dat moeten kunnen, prijstechnisch denk ik niet te betalen.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BimAsSpi, Ubermetrics en 48 bezoekers