WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:58

Ohja, zal zo even vertalen! :=
Even niet bij nagedacht haha.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:13

xxemmely schreef:
Wat ik me alleen af vraag, hoe kan het zijn dat dit gen al langer bekend is in de VS naar ze hier in Nederland er nu pas van horen ?
(Sorry als dit al eerder genoemd is en ik er overheen heb gelezen )

In de VS zijn ze veel sneller met testen.
Ik heb zelf American Paint Horses en daar is genetisch al van alles over bekend; allemaal uit onderzoek in Amerika. Daarmee lijkt het alsof er zoveel meer mis is met het ras vergeleken met andere rassen, maar het is juist het geval dat men meer test en dus ook meer weet. Als je daar in Nederland mee aan komt (in mijn geval heb ik te maken met verschillende vormen van PSSM) dan kijken ze je meewarig aan met een blik die me doet vermoeden dat ze denken dat je niet goed bij je hoofd bent. Maar ook hier gaan die tests uiteindelijk wel komen. Ik denk dat het een cultuurverschil is.

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:55

Mac schreef:
xxemmely schreef:
Wat ik me alleen af vraag, hoe kan het zijn dat dit gen al langer bekend is in de VS naar ze hier in Nederland er nu pas van horen ?
(Sorry als dit al eerder genoemd is en ik er overheen heb gelezen )

In de VS zijn ze veel sneller met testen.
Ik heb zelf American Paint Horses en daar is genetisch al van alles over bekend; allemaal uit onderzoek in Amerika. Daarmee lijkt het alsof er zoveel meer mis is met het ras vergeleken met andere rassen, maar het is juist het geval dat men meer test en dus ook meer weet. Als je daar in Nederland mee aan komt (in mijn geval heb ik te maken met verschillende vormen van PSSM) dan kijken ze je meewarig aan met een blik die me doet vermoeden dat ze denken dat je niet goed bij je hoofd bent. Maar ook hier gaan die tests uiteindelijk wel komen. Ik denk dat het een cultuurverschil is.


Dankjewel voor het antwoord !
Heel fijn dat ze in Amerika gelukkig wel veel meer over genetica en de foutjes daarin afweten maar zo iets zou toch gelijk bekend gemaakt moeten worden in heel de fok wereld. Of was dat al maar is het in Nederland een soort struisvogel tactiek geweest tot het niet anders meer kon? Aan de reacties van van Olst, kwpn etc lijkt het voor hun ook nieuwe informatie te zijn

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:01

Aan sommige informatie hangen natuurlijk best wel grote consequenties, vooral voor grotere fokkers dus het is logisch dat die niet meteen staan te juichen bij elk gen of elk onderzoek dat wordt gedaan.

Ik vind overigens dat er in het geval van Everdale echt heel goed wordt gereageerd +:)+
Laatst bijgewerkt door Mac op 28-04-18 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:02

Ben ik het absoluut mee eens! Hopelijk zien andere hengstenhouders dat en volgen zij het voorbeeld

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:00


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 12:46

Inderdaad heel verantwoord en netjes van Van Olst.
Hopelijk volgen meer hengstenhouders zijn voorbeeld in de openbaring van test resultaten!!


Wat betreft bekendmaking ... verschillende warmbloed Stamboeken wisten van WFFS al af sedert 2014!
Toen is door een Duitse Labo contact opgenomen met de Stamboeken die in aanmerking kwamen nav WFFS positief geteste dekhengsten in Duitsland!!!
Beweren dat ze niets ervan wisten tot het internationaal in de media kwam is mijn inziens ver van de waarheid.

Alhoewel 4 jaar geleden de besmettings graad in het warmbloed paarden bestaand geschat werd op +/- 10%, zal het nu toch meer dan het dubbele zijn. Kort gezegd ... 1 paard in 5 is een potentiele drager!


Mac schreef:
Aan sommige informatie hangen natuurlijk best wel grote consequenties, vooral voor grotere fokkers dus het is logisch dat die niet meteen staan te juichen bij elk gen of elk onderzoek dat wordt gedaan.


Inderdaad ... het kan een serieuze aderlating worden voor een kleine hh die met 1 of 2 hengsten moet rond komen en dan als die blijken 'dragers' te zijn. :(:)

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:21

Ik kende een merrie die jaren op rij haar veulens verworp vlak voor ze voldragen waren. Ze heeft ooit 1 veulen gehad van een andere hengst. Geeft ook te denken nu je dit weet.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:27

Jester_ schreef:
De fokker zal zelf moeten zorgen dat er haren ( minstens 40 stuks met wortel ) en een buisje bloed ( EDTA ) bij Van Olst Horses in Den Hout komt. Van Olst zal ervoor zorg dragen dat dit voor onderzoek naar een laboratorium in Engeland gaat. ( De test word tot nu toe nog niet in Nederland uitgevoerd. ) De kosten van deze test neemt Van Olst Horses op zich.


Bij Laboklin in Nederland is het gewoon te testen.

http://nl.laboklin.info/wp-content/uplo ... ePreis.pdf

Ze hebben zelfs een warmbloedpakket: PSSM1 + WFFS. Wel een aanrader voor alle warmbloeden.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:42

Keurige reactie/actie van Van Olst Horses!

Jacco_79

Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:25

Peterina schreef:
Alhoewel 4 jaar geleden de besmettings graad in het warmbloed paarden bestaand geschat werd op +/- 10%, zal het nu toch meer dan het dubbele zijn. Kort gezegd ... 1 paard in 5 is een potentiele drager!

Precies, zodra je "ongelimiteerd" doorgaat met het creëren van dragers door het fokken van potentiele dragers, wordt het aantal schone lijnen steeds kleiner. Lijkt toch wijsheid dat de stamboeken hierin een grotere rol gaan spelen. Bijvoorbeeld niet door verbieden, maar bv. door geen inschrijving van dragers toe te staan.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:32

Jacco_79 schreef:
Peterina schreef:
Alhoewel 4 jaar geleden de besmettings graad in het warmbloed paarden bestaand geschat werd op +/- 10%, zal het nu toch meer dan het dubbele zijn. Kort gezegd ... 1 paard in 5 is een potentiele drager!

Precies, zodra je "ongelimiteerd" doorgaat met het creëren van dragers door het fokken van potentiele dragers, wordt het aantal schone lijnen steeds kleiner. Lijkt toch wijsheid dat de stamboeken hierin een grotere rol gaan spelen. Bijvoorbeeld niet door verbieden, maar bv. door geen inschrijving van dragers toe te staan.

Dit zou dan ook voor de merries moeten gelden!
Feitelijk als je een drager x niet-drager doet is er 75% kans dat het veulen geen drager is. Een overgangstijd lijkt mij meer toepasselijk, daarmee raak je niet een bende aan genetisch materiaal kwijt. Te rigoreuze ingrijpen kan een grote klap zijn voor veel fokkers en hele lijnen. Persoonlijk zou ik dat zonde vinden, het is er echt wel uit te fokken mits testen verplicht wordt.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:36

Drager x niet drager geeft 50% kans op een veulen dat drager is. Dus zolang je niet meer fokt met dragende paarden dan met niet dragers zal het aantal paarden dat drager is lager worden in de populatie. Maar als dragende paarden vaker worden gebruikt voor de fok omdat ze bijvoorbeeld beter presteren dan zal het aantal dragers toenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:42

Daphara schreef:
Feitelijk als je een drager x niet-drager doet is er 75% kans dat het veulen geen drager is.


Drager (heeft 1 versie van het foute gen maar is niet ziek) en lijder (heeft 2 versies van het foute gen en is dus ziek en sterft meteen) worden bij recessieve ziektes makkelijk door elkaar gehaald. Dit is een recessieve ziekte, dus volgens mij is de tabel zo (correct me if I'm wrong, ik heb dit snel even uitgetypt):

Recessieve ziektes:
Als je het ene gen ziek (kleine letter, want niet dominant) noemt en het andere Gezond (grote letter, want dominant), dan zijn de vergelijkingen zo:

- zz x zz = 100% zz
Oftewel:
Lijder (2 versies van het foute gen) x Lijder (2x fout gen) = 100% kans op een lijder en dus dood veulen -> deze variant komt niet voor omdat het veulen sterft voor hij/zij zich kan voortplanten.

- zz x zG = 50% zz, 50% zG
Oftewel:
Lijder (2x fout gen) x Drager (1 versie van het foute gen, maar oogt gezond) = 50% kans op een lijder en dus dood veulen, 50% kans op een drager die gezond oogt -> deze variant komt ook niet voor omdat de lijder als veulen al overleden is en zich niet heeft kunnen voortplanten.
zz

- zG x zG = 25% zz, 50% zG, 25% GG
Oftewel:
Drager (1x fout gen, maar oogt gezond) x Drager (1x fout gen, maar oogt gezond) = 25% kans op een lijder en dus dood veulen, 50% kans op een drager die gezond oogt, 25% kans op een volledig gezond veulen.

- zG x GG = 50% zG, 50% GG
Oftewel:
Drager (1x fout gen, maar oogt gezond) x Niet drager (0x fout, dus volledig gezond) = 50% kans dat het veulen drager is die gezond oogt, 50% kans dat het veulen volledig gezond is.

Ze zeggen wel dat fokken gokken is, maar als je dragers x gezonde paarden gaat promoten dan wordt dat dus nog veel sterker het geval.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-18 13:59, in het totaal 6 keer bewerkt

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:44

Laatste klopt volgens mij niet, je hebt namelijk bij 1 drager 1 niet-drager, altijd 50% kans op een drager. Dus geen 25%

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:48

Quir schreef:
Laatste klopt volgens mij niet, je hebt namelijk bij 1 drager 1 niet-drager, altijd 50% kans op een drager. Dus geen 25%


Je hebt gelijk. :o Toch te snel getypt, het ging me al een beetje duizelen halverwege. ;)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:58

Die fout maakte ik laatst ook met kleuren. Haha.

Maar bij een drager altijd 50% dat hij het doorgeeft. Daardoor gaat het ook zo hard, want de helft van zijn nakomelingen zouden drager zijn (volgens berekeningen, daadwerkelijk is natuurlijk nog anders).

Anoniem

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:02

Dat is inderdaad best shocking, vandaar dat ik het ook even door wilde rekenen want in het topic wordt met een hoop percentages gegooid en dan ga je je toch afvragen welke nou eigenlijk kloppen. Want als slechts 25% van de drager x niet drager tot een dragend veulen leidt, dan denk je tja, dat is een risico dat je nog wel zou kunnen nemen als je echt wilt.
Maar als je weet dat zelfs drager x niet drager al tot 50% dragers leidt onder de veulens, dan moet je je echt afvragen of je fokkers - zeker bij megapopulaire dragerhengsten - die kans als stamboek nog wel wil geven...

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:05

Ik lees al een tijdje mee, vind dat van Olst er heel netjes mee om gaat.

Kleine correctie op het laatste, hoewel de helft van de nakomelingen het gen zal dragen zal een deel daarvan ook via een drager-moeder het gen hebben en dus sterven.
Daarom is de stelling dat de helft van de levende nakomelingen van de hengst drager is niet helemaal correct. Dat percentage zal lager liggen gezien een deel van die 50% niet leeft.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:07

RianneH schreef:
Ik lees al een tijdje mee, vind dat van Olst er heel netjes mee om gaat.

Kleine correctie op het laatste, hoewel de helft van de nakomelingen het gen zal dragen zal een deel daarvan ook via een drager-moeder het gen hebben en dus sterven.
Daarom is de stelling dat de helft van de levende nakomelingen van de hengst drager is niet helemaal correct. Dat percentage zal lager liggen gezien een deel van die 50% niet leeft.


Ja, maar als het veulen geen "fout" gen van hengst mee krijgt, maar wel van de moeder. Heb je alsnog een drager. Dus % technisch gezien, blijf je wel bij 50%. Daadwerkelijke % zal uiteraard wel wat afwijken.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:10

Ja, dat staat er ook :)

koeke

Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:14

Domme vraag misschien: kan die puntmutatie dan zomaar optreden, of is het allemaal terug te voeren op één voorouder?

Op FB komt Alderman I nu boven. Dan zitten we wel meer dan 100 jaar terug in de tijd. En hebben we o.a. Amor als drager -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:16

RianneH schreef:
Kleine correctie op het laatste, hoewel de helft van de nakomelingen het gen zal dragen zal een deel daarvan ook via een drager-moeder het gen hebben en dus sterven.
Daarom is de stelling dat de helft van de levende nakomelingen van de hengst drager is niet helemaal correct. Dat percentage zal lager liggen gezien een deel van die 50% niet leeft.


Ik snap niet precies wat je corrigeert, want volgens mij heb je het over iets anders?

Quir en ik hadden het niet over dat een dragerhengst in zijn totaliteit altijd 50% dragerveulens zou maken. We hadden het erover dat een dragerhengst x gezonde merrie altijd 50% dragerveulens geeft (die gezond ogen).
Dragerhengst x dragermerrie zoals jij nu erbij schuift = altijd 100% dode veulens.

Ik heb puur de genetische percentages per kruising doorgerekend, niet hoeveel procent dode en dragerveulens een dragerhengst overall op zijn naam zal hebben staan. Dat laatste hangt inderdaad helemaal af van welke merries hij aangeboden krijgt, dus dat is sowieso niet echt een interessant percentage, als je het al zou kunnen berekenen. Ik heb het idee dat je die twee hier door elkaar haalt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-18 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:18

Het is niet de eerste keer dat er (mede door flink met populaire hengsten fokken) genetische afwijkingen ontstaan. Is het niet aan te raden om naast het er uit fokken van de bekende problemen ALLE dekhengsten standaard een dekbeperking op te leggen? Zodat er meer bloedspreiding blijft ipv dat 1 hengst zoveel invloed kan hebben?

En de vergelljking hier is nu wel wffs = warmbloed herda, dus dragers hebben geen klachten, maar hoeveel warmbloeden komen hier niet voorbij die bij het minste wondjes hebben? Bit in = mondhoeken stuk, halster om = wondjes, deken niet 100% passend = drukkingen, beenbescherming idem. Hoeveel van deze dieren is misschien drager en is de drager heeft geen klachten conclusie dus wel terecht? Want bij de andere grote ellende aandoening bij quarters, HYPP zijn er ook dragers die wel degelijk klachten en dus hypp aanvallen ontwikkelen. Drager = geen last ervan gaat dus niet automatisch op.

Anoniem

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:24

Dat is inderaad een interessante gedachte. :j
Het zou dan zeker de moeite waard zijn om te kijken of volwassen warmbloeden met een overgevoelige huid niet toevallig ook drager zijn. Zoiets zou natuurlijk door tig andere genetische defecten veroorzaakt kunnen worden, maar deze koppeling zou wel erg interessant zijn en eigenlijk ook noodzakelijke informatie voor de fokkerij. Dan zou een stamboek zich niet alleen bezig moeten houden met hoeveel veulens doodgaan/aborteren, maar ook de levenskwaliteit van de 'gezonde'dragers moeten monitoren.