WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jester_
Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 06:56

Oja logisch #nietvandiedommedingendoensnachts

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself


Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:57

En zelfs bij een drager x drager is een kwart van de nakomelingen nog vrij.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

voyou
Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:11

Siamsmeesje schreef:
Dit artikel is inmiddels bewerkt. Oorspronkelijk werd de naam van Total US wel genoemd, net zoals er stond dat ze behalve mailtjes naar de HH en het KWPN er ook eentje naar de eigenaar had gestuurd.


Klopt inderdaad. Artikel was eerst anders. Ik snap wel dat ze eerst uitsluitsel willen van een test van Total. Anders is het toch speculeren. Ben benieuwd hoe snel er meer duidelijk wordt. Die lijst is wel handig. Er staan al een paar hengsten op.

Ik heb mijn merries al laten insemineren, dus hen laten testen doe ik later wel een keer.

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:34

voyou schreef:
Siamsmeesje schreef:
Dit artikel is inmiddels bewerkt. Oorspronkelijk werd de naam van Total US wel genoemd, net zoals er stond dat ze behalve mailtjes naar de HH en het KWPN er ook eentje naar de eigenaar had gestuurd.


Klopt inderdaad. Artikel was eerst anders. Ik snap wel dat ze eerst uitsluitsel willen van een test van Total. Anders is het toch speculeren..
Met een WFFS veulen weet je al dat de vader ook drager moet zijn, het kan niet anders. Het veulen is immers getest, maar ik snap wel dat de belangen groot zijn.

Hopelijk nemen de hengstenhouders hun verantwoordelijkheid en horen we ook of ook de hengsten die veel hebben gedekt dragers zijn of niet..,

Dus bij dezen hier een oproep aan de heren en mevrouwen hengstenhouders: Laat uw hengsten testen, die € 40,00 per hengst moeten toch op te brengen zijn en geef ons merriehouders duidelijkheid!!

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

voyou
Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:17

Bucephalus schreef:
Met een WFFS veulen weet je al dat de vader ook drager moet zijn, het kan niet anders. Het veulen is immers getest, maar ik snap wel dat de belangen groot zijn.


Eerste stelling klopt inderdaad maar ik heb nergens gelezen dat veulen getest is. Er stond iets van symptomen lijken er wel erg op. Komt over als een vermoeden maar niet als zekerheid en een getest veulen.
Zolang dat zo is, is het speculeren.

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:20

Jester_ schreef:
Wat ik dan zo gek vind. Everdale is dus drager. Lord leatherdale x negro
Glamourdale niet, dat is ook een lord leatherdale x negro. hoe kan dat dan?

Zoals dit artikel:

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... ijgen.html

De merrie was van everdale, dus drager via everdale. Wie was de hengst waarmee gedekt was dan? die moet dan toch ook drager zijn, anders krijg je geen lijder


Negro en Lord Leatherdale zijn allebei ook bewezen vrij, dus zo gek is het niet dat Glamourdale ook vrij is. Bij Everdale komt het bij Lisenka vandaan.

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:31

voyou schreef:
Bucephalus schreef:
Met een WFFS veulen weet je al dat de vader ook drager moet zijn, het kan niet anders. Het veulen is immers getest, maar ik snap wel dat de belangen groot zijn.


Eerste stelling klopt inderdaad maar ik heb nergens gelezen dat veulen getest is. Er stond iets van symptomen lijken er wel erg op. Komt over als een vermoeden maar niet als zekerheid en een getest veulen.
Zolang dat zo is, is het speculeren.


Eens en speculeren is echt zo killing, gewoon de testresultaten afwachten.
Hoe meer Hengsten en Merries er getest gaan worden, hoe meer er duidelijk wordt.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:57

Glock had ook meteen kunnen reageren dat ze gingen testen. Ben je meteen van het gespeculeer af, mensen zijn dan eerder geneigd rustig af te wachten én positief te reageren op hh/eigenaar.

Niet reageren (blijkt in dit topic regelmatig) zorgt voor minder vertrouwen. Ik begrijp dat wel. Je hebt immers gewoon geen idee wat er achter de schermen gebeurt en of er überhaupt wat gebeurt.

Rachral
Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:49

Ik snap dat wel.... hengsten die dadelijk bewezen drager zijn worden nauwelijks of niet meer gebruikt... de keuze is reuze, dus waarom zou je een drager gaan nemen als er genoeg anderen ter beschikking zijn met nagenoeg dezelfde bloedlijnen maar wel vrij. Want zie je veulen nog maar aan de man te brengen als het een drager blijkt te zijn. Dit krijgt een veel grotere impact dan nu nog te overzien is.
Ben trouwens benieuwd hoe de veilingen dit gaan aanpakken.. :D
Voor een merriehouder ligt het wat anders, die kan zelf beslissen of hij verder gaat met zijn merrie, maar de dragerhengsten zijn dadelijk de klos.

We hebben hetzelfde vorig jaar mee gemaakt bij de honden. Ging over een vorm van epilepsie die op dezelfde manier overdraagbaar is. De als drager geteste reuen dekken praktisch niks meer...

Maar dadelijk dekken niet geteste hengsten ook niks meer...de fokkers worden wel slimmer, hoewel ik me afvraag of de gewone fokker die niet regelmatig achter de pc zit er überhaubt vanaf weet....
En ja ze bestaan nog... |(

xMalibu
Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:52

Ik vraag me af of drager hengsten niet meer gebruikt worden. Niemand weet nu hoe groot dit probleem is en hoeveel drager hengsten er eigenlijk zijn. Wie weet zijn er wel honderden dragende hengsten, als dat allemaal ‘grote’ namen zijn vraag ik mij af of die ineens niet meer gebruikt gaan worden of dat merries die geen drager zijn daar gewoon nog mee gedekt gaan worden.

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:13

Als mijn merrie geen drager blijkt te zijn zou ik geen moeite hebben met een hengst die wel drager is.

Als je sommige reacties leest op Facebook denken veel mensen daar anders over. Ik denk dat het over het algemeen paniek reacties zijn van mensen die amper weten waarover het gaat. :D

Ik ben wel benieuwd hoe groot het probleem is onder de springhengsten, tot nu toe zie ik alleen namen van dressuurhengsten langs komen.

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:15

Niemand weet hoe het zit, maar als het eerst WFFS-geval al in 2012 is ontdekt en dik 10% van de dieren die toen getest zijn voor de octrooiaanvraag van de WFFS-test drager waren, gaat het toch wel om een serieus iets.. Het waren 124 paarden en 500 warmbloedpaarden.

Meld je aan op het facebookforum, daar staan allerlei interessante links naar artikelen en lees erover. Mocht je Engels niet zo goed zijn en via Google translate niet te snappen wat er staat, laat het weten.

Daar staat overigens ook een interessante gedachtengang over de verspreiding:https://www.jwequine.com/wffs-and-the-what-ifs/

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:22

Ondertussen is wel duidelijk hoe het gen vererft, dat lijkt mij het belangrijkst.

De Facebook pagina is inderdaad erg interessant, het artikel ga ik meteen lezen.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:32

Ik had ook een mail gestuurd naar het dierengezondheidszorgcentrum in België. zij weten nl waar je in bepaalde labo's bepaalde testen kan doen. Helaas is kan je in België volgens hen nog niet laten testen op WFFS. -O- Volgens hun mail is het enkel in Amerika mogelijk. Iets wat jullie blijkbaar tegen spreken. :\

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:40


Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:39

Wat ik me nu wel afvraag, sperma is ook goed om te testen, maar neem aan dat ze meerdere cellen zullen testen? Bij een drager is namelijk de helft goed/gezond/geen afwijkingen en de andere helft wel drager/ongezond/afwijkend. :+
Maar daar zal wel rekening mee gehouden worden, denk ik? :=

In Engeland kan je als t goed is ook laten testen.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:52

Laatst bijgewerkt door Coloured op 02-05-18 13:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:53


Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:54

Als je toch een combi wil maken waarmee je risico loopt is embryo testen ook nog een optie.

Relax. Nothing is under control.

Kaja
Berichten: 3878
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:17


Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:19

Maar het feit dat het dan vervolgens ook nog achteraf wordt aangepast. Ik neem aan dat een verhaal eerst wordt gecheckt voor plaatsing?

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Suzanne F.
Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:21

Wat ik nog schokkender vond is het dat het helemaal zo nieuw niet is. In Duitsland schijnen de stamboeken al jaren op de hoogte te zijn. Waarom is hier nooit iets mee gedaan? Iets met een struisvogel ofzo?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:29

Niemand wil hier zijn vingers aan branden, de belangen zijn enorm groot, maar we moeten met z'n allen beseffen dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en de bal zo rond wordt gespeeld. Het gaat alleen steeds sneller en sneller.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:33

Suzanne F. schreef:
Wat ik nog schokkender vond is het dat het helemaal zo nieuw niet is. In Duitsland schijnen de stamboeken al jaren op de hoogte te zijn. Waarom is hier nooit iets mee gedaan? Iets met een struisvogel ofzo?

Ik las ook ergens dat al in 1984 het eerste vergelijkbare geval is gesignaleerd. Kun je nagaan.. Maar hoe treurig zo'n klein geëuthanaseerd veulentje in de kruiwagen.. |(

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

voyou
Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:51

Ja, heel treurig...
Nachtmerrie voor een fokker lijkt me.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers