KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:05

Prok is voor het paard, D-oc is voor de gehele lijn en nafok.

Prok zegt iets over hoe het paard nu is niet wat er word vererft
D-oc zegt iets over de genetische aanleg voor oc niet of het paard ze zelf heeft maar de kans of ze het vererft

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik


PaysBas
Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:27

Dus dan is D-OC slimmer om te doen qua aanvulling op het huidige predicaat.

KNHS ZAL DE KOSTEN OP DE LEDEN VERHALEN wij zwijgt stemt toe dus WEES SLIM—> https://petities.nl/petitions/wij-wille ... ?locale=nl

Sinterklaas & Zwarte Piet zijn onderdeel van de Nederlandse cultuur. En nee ik ben geen racist. Racisme staat compleet los van dit oer-Hollandse feest.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:40

Ligt eraan wat je wil, wil je voor de fok enkel weren waar je staat met je merrie zou ik voor D-oc gaan.
Onze jaarling merries hebben beide ook het predikaat. Dat was voor ons de eerste stap richting fok en dressuurpaarden. Met 3 jaar röntgenfotos en naar de keuring.

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Pieneliene
Berichten: 482
Geregistreerd: 05-11-12

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 18:48

Interessant! Mijn merrie heeft PROK, heb altijd begrepen dat d-oc dan overbodig is?

PaysBas
Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 18:50

Gaat mij om de fok en een verhoging van het bestaand predicaat.

KNHS ZAL DE KOSTEN OP DE LEDEN VERHALEN wij zwijgt stemt toe dus WEES SLIM—> https://petities.nl/petitions/wij-wille ... ?locale=nl

Sinterklaas & Zwarte Piet zijn onderdeel van de Nederlandse cultuur. En nee ik ben geen racist. Racisme staat compleet los van dit oer-Hollandse feest.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 18:53

Ik heb mijn beide prok merries ook laten DNA testen, wil ook weten hoe het genetisch zit.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:56

Ik heb een jaarling merrie van Hitmaker en ik kies voor d-oc. Ik hou haar zelf en vindt foto's daarom niet zo belangrijk. Verder is de H-jaargang van hengsten de eerste lijn hengsten die allemaal d-oc getest zijn. Hitmaker scoort goed dus de kans dat zij genetisch er goed uit komt lijkt wel mogelijk gezien vaderskant. Moeder is elite en dus prok ook goedgekeurd dus ik denk dat het wel goed zit.

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:06

als ik een jong dier had zou ik wel als 2 jarige een ocd screening (fotoos) laten doen, mocht er wel een chip zitten kan je dat nog in de opfok laten opereren.

en dan weet je iid met zadelmak maken dat ze goed zijn.

PaysBas
Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:45

Lily_Fee schreef:
Ik heb een jaarling merrie van Hitmaker en ik kies voor d-oc. Ik hou haar zelf en vindt foto's daarom niet zo belangrijk. Verder is de H-jaargang van hengsten de eerste lijn hengsten die allemaal d-oc getest zijn. Hitmaker scoort goed dus de kans dat zij genetisch er goed uit komt lijkt wel mogelijk gezien vaderskant. Moeder is elite en dus prok ook goedgekeurd dus ik denk dat het wel goed zit.


Dat is zeker een opmerking die ik in mijn oren ga knopen met het uitzoeken van een geschikte hengst.

KNHS ZAL DE KOSTEN OP DE LEDEN VERHALEN wij zwijgt stemt toe dus WEES SLIM—> https://petities.nl/petitions/wij-wille ... ?locale=nl

Sinterklaas & Zwarte Piet zijn onderdeel van de Nederlandse cultuur. En nee ik ben geen racist. Racisme staat compleet los van dit oer-Hollandse feest.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:33

Lily_Fee schreef:
Ik heb een jaarling merrie van Hitmaker en ik kies voor d-oc. Ik hou haar zelf en vindt foto's daarom niet zo belangrijk. Verder is de H-jaargang van hengsten de eerste lijn hengsten die allemaal d-oc getest zijn. Hitmaker scoort goed dus de kans dat zij genetisch er goed uit komt lijkt wel mogelijk gezien vaderskant. Moeder is elite en dus prok ook goedgekeurd dus ik denk dat het wel goed zit.


Ja maar als ie een trap heeft gehad in de opfok en je weet er niks van zie je geen schade aan de benen/rug met een d-oc certificaat... Ik zou bij een veulen d-oc doen en met 3 toch prok of op zijn minst standaard keuring.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 06:13

bobje26 schreef:
Lily_Fee schreef:
Ik heb een jaarling merrie van Hitmaker en ik kies voor d-oc. Ik hou haar zelf en vindt foto's daarom niet zo belangrijk. Verder is de H-jaargang van hengsten de eerste lijn hengsten die allemaal d-oc getest zijn. Hitmaker scoort goed dus de kans dat zij genetisch er goed uit komt lijkt wel mogelijk gezien vaderskant. Moeder is elite en dus prok ook goedgekeurd dus ik denk dat het wel goed zit.


Ja maar als ie een trap heeft gehad in de opfok en je weet er niks van zie je geen schade aan de benen/rug met een d-oc certificaat... Ik zou bij een veulen d-oc doen en met 3 toch prok of op zijn minst standaard keuring.


Klopt maar mijne staat niet in de opfok, maar in een gemengde kudde met veulens, jaarlingen en oudere paarden bij mij op stal. (Dan zie je nog niet alles, maar goed ik zie haar elke dag) Zolang er niks mis is ga ik haar niet helemaal op de foto zetten. Ik heb alles in eigen beheer, van voeding tot en met beweging/training. Alleen genetisch niet en die kan ik mooi wegstrepen met de d-oc.

Tenslotte zijn foto's maar een momentopname.. de dag erna kan zich een oc ontwikkelen, het zegt zo weinig over de kwaliteiten van een paard...

janna
Berichten: 4535
Geregistreerd: 08-02-01

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:07

Het voordeel van wel keuren is dat je er in de training rekening mee kan houden. Paard van een vriendin van mij bleef staken, bleek dat hij hele dikke OCD had. Sneu voor het dier, deed z'n best maar kon het gewoon niet wat er gevraagd werd. Ik vind het fijn om dat van tevoren te weten, zodat je het probleem kan verhelpen of bijv aangepast beslag kan gebruiken oid, net wat er nodig is.

-

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:00

Over D-OC hoor ik verschillende verhalen. Zo schijnen er merries te zijn die het certificaat niet krijgen, terwijl de merrielijn generatie op generatie PROK goed was. Dus wat zegt het nu eigenlijk? Ik vind het discutabel.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Sorriso
Berichten: 4888
Geregistreerd: 07-08-06

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:10

Lily_Fee: Wat je aandraagt vind ik eerlijk gezegd een beetje non-argumenten. Je kan haar nooit 24-7 in het kielzog houden. Voor hetzelfde geld slaat ze een keer achterover zonder jouw bijzijn en beschadigt ze een halswervel waardoor ze niet meer geschikt is voor (zwaarder) werk.

Bovendien net wat Sophie zegt; het D-OC is zeker niet 100% waterdicht.
'Mijn' dierenarts (één van de, helaas :+ ), zei zelf dat de betrouwbaarheid relatief laag ligt, hij heeft daarbij een percentage genoemd wat ik niet meer kan herhalen dus als ik nu iets roep, roep ik maar wat. Ik weet nog wel dat ik ervan schrok dat ze op basis daarvan zulke 'harde' conclusies trekken. Ik zou op dit moment liever voor PROK gaan en dit uitbreiden tot volledige sportkeuring dan alleen voor D-OC voor een jong sportpaard.

I wonder, wonder, wonder... About the spell that you are under
Tell me it's some hocus pocus, Made to lose your focus

Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:34

D-oc is ook niet voor een sportpaard bedoeld of voor het paard zelf, puur de genetische waarden van de merrie.
Daarom worden onze dames volgend jaar gewoon röntgen bekeken omdat wij ook weten waar we onze tijd in steken.

Dat je meerdere prok achterelkaar hebt zegt ook niet alles over Ocd omdat ze met een Ocd in de kogel gewoon prok worden. Dus dan kan zo'n dier bijvoorbeeld genetisch minder scoren en toch uit een lijn van prok merries komen.

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Sorriso
Berichten: 4888
Geregistreerd: 07-08-06

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:09

Klopt, daarom geef ik aan in geval van Lily_Fee, ervan uitgaande dat het een sportpaard is (of zal zijn), dat ik de D-OC van mindere waarde vind, zeker gezien de betrouwbaarheid. Ik vind PROK en D-OC ook het mooiste :j. Ik vind het verstandig van je om röntgen te kijken of het paard geschikt is voor hetgeen wat je voor ogen hebt. D-OC zegt daar niets over. Andersom zegt PROK ook niet alles over genetica inderdaad, maar als je PROK meeneemt bij een sportkeuring zal een OCD wel opgemerkt worden.

I wonder, wonder, wonder... About the spell that you are under
Tell me it's some hocus pocus, Made to lose your focus

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:00

Heeft iemand een duidelijk voorbeeld van hoe een merrie voor te stellen bij stamboekopname (in mijn geval bij Ibop)? Ik heb gegoogled, maar kan geen heel duidelijk vooorbeeld vinden. Verder nog tips?

Hindo2
Berichten: 970
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:12

Volgens mij hetzelfde als bij een normale SK. Dus netjes getoiletteerd. Liefst op voorijzer. Paard laten meten. Daarna door naar de jury. Opstellen voor de jury, stappen en draven op t straatje. Gebeurd na afloop van de IBOP ( dat was tenminste bij mij een aantal jaar terug het geval.)

Opstellen kan je thuis het beste een paar keer oefenen. Volgens mij zijn er op kwpn.tv ook informatie filmpjes te vinden.

Never change a winning team

Hindo2
Berichten: 970
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:18


Never change a winning team

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:21

Ah bedankt. Rondom op ijzers voldoet ook denk ik? Ik ben al wel een keer gaan kijken, maar dan zie ik nog niet wat nou juist is. Ga gelijk de filmpjes kijken.

Hindo2
Berichten: 970
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:53

Ja hoor, rondom ook prima!

Never change a winning team

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:04

Hindo2 schreef:
Ja hoor, rondom ook prima!

Oké dan, gaat maandag hopelijk gebeuren.

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:20

Dan nog een andere vraag: verwachten ze al een paard wat in oprichting loopt, of is gewoon tegen de hand aan op b/l niveau voor een 4 jaroge al voldoende?

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:23

Ze kijken vooral naar de zelfhouding. Een paard wat op de voorhand loopt waarderen ze minder dan een uit zichzelf opwaarts lopend paard. Nageeflijkheid is wel een must, tegen de hand is niet gewenst..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Hindo2
Berichten: 970
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:10

Wordt er in jouw regio geen oefenavond gehouden voorafgaand aan de IBOP?

Dat zou dan misschien n goede oefening zijn. De lat ligt best hoog voor de IBOP om te slagen, ze willen m.i best al wat zien.
Het zijn dan over het algemeen vaak (semi) proffesionals die de paarden voorstellen omdat zij vaak het beste van het paard kunnen laten zien

Never change a winning team


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MariekeS_ en 39 bezoekers