KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 07:21

Mosh schreef:
Waren er nog grote wijzigingen t.o.v. de normale opname voor Corona?

Het was minder druk, de stoelen stonden een eind uit elkaar en de meesten gingen na het keuren weer direct naar huis, maar verder nergens last van gehad.

Succes!!

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 07:29

VValar schreef:
Echt heel erg balen Bucephalus! Daarvoor ga je er niet heen... nu wel weer alles goed met je merrie?
Jazeker, de verwachtingen waren hoog gespannen! Maar ja, het is zoals het is en de jury is streng, gelukkig krijgen we een herkansing, je wilt niet dat je merrie met lage punten voor 1 van de gangen wordt ingeschreven. Het is een grote merrie met een goede draf en een fantastische galop, doet nog wel wat jeugdig aan, vergeleken met dat wat er liep, dus dit jaar slaan we verder over. We zouden dan naar het noorden moeten, dat is wel een heel eind rijden vanuit hier.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

rockey
Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 08:03

BloemBloem schreef:
rockey schreef:
die van mij moet donderdag 2 juli , ben benieuwd :D


En? Ben heel benieuwd!


:+ hou op hou op hahaha alles behalve hoe het hoorde t gaan :(:)

mijn meisje gaat zaterdag de stallen alweer verlaten :o komt wel goed met haar *\o/* <3

ajesca123
Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 08:26

Bucephalus schreef:
VValar schreef:
Echt heel erg balen Bucephalus! Daarvoor ga je er niet heen... nu wel weer alles goed met je merrie?
Jazeker, de verwachtingen waren hoog gespannen! Maar ja, het is zoals het is en de jury is streng, gelukkig krijgen we een herkansing, je wilt niet dat je merrie met lage punten voor 1 van de gangen wordt ingeschreven. Het is een grote merrie met een goede draf en een fantastische galop, doet nog wel wat jeugdig aan, vergeleken met dat wat er liep, dus dit jaar slaan we verder over. We zouden dan naar het noorden moeten, dat is wel een heel eind rijden vanuit hier.


O balen zeg! Rockey voor jou ook.
Dat is niet waar je het allemaal voor doet!
Had het zelf vorig jaar ook met 1 van de merries.
Hoge verwachtingen want ook op de oefenavond liep ze echt heel goed,
Helaas daarna hittegolf en bloedheet op de dag zelf.
Het liep ook gewoon echt niet zoals zou moeten.
Had eigenlijk na 2,5 wachten in de hitte door uitloop omdat ze het straatje ineens meerdere groepen springpaarden tussendoor in de kooi moesten, gewoon af moeten melden maar ja toch merrie de kooi in gelaten.
Ze was helemaal leeg -O-
Liep gewoon echt niet zoals ze kan.
Op exterieur wel genoeg punten maar bewegen 70 dus net niet.
Hele trainings traject en de dag zelf was gewoon teveel.
Daarna ook echt een tijd geduurd voordat ze weer helemaal fit was.
Nu maar trainen voor Ibop. Bewegen doet ze nu weer als vanouds en fijn paard onder het zadel dus komt vast goed.

Andere merrie waar ik juist wat twijfel bij had omdat ze wat dik was en soms los echt een zooitje maakt van haar bewegen, werd fluitend ster :')

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:23

ajesca123 schreef:
Had het zelf vorig jaar ook met 1 van de merries.
Hoge verwachtingen want ook op de oefenavond liep ze echt heel goed,
Helaas daarna hittegolf en bloedheet op de dag zelf.
Het liep ook gewoon echt niet zoals zou moeten.
Had eigenlijk na 2,5 wachten in de hitte door uitloop omdat ze het straatje ineens meerdere groepen springpaarden tussendoor in de kooi moesten, gewoon af moeten melden maar ja toch merrie de kooi in gelaten.
Ze was helemaal leeg -O-
Liep gewoon echt niet zoals ze kan.
Op exterieur wel genoeg punten maar bewegen 70 dus net niet.
Hele trainings traject en de dag zelf was gewoon teveel.
Daarna ook echt een tijd geduurd voordat ze weer helemaal fit was.
Nu maar trainen voor Ibop. Bewegen doet ze nu weer als vanouds en fijn paard onder het zadel dus komt vast goed.

Andere merrie waar ik juist wat twijfel bij had omdat ze wat dik was en soms los echt een zooitje maakt van haar bewegen, werd fluitend ster :')
Ja, dat hadden wij met deze merrie met de veulenkeuring, ze mocht naar de finale, maar de fut was er na een paar uur helemaal uit. Ik heb gezien dat er in Oirschot toch wel een paar merries niet zijn beoordeeld of ingeschreven, of alleen in het stamboek. Stel dat je een merrie hebt die heel goed beweegt en naar verwachting in de sport goed kan presteren, die je later in de fokkerij wilt inzetten, is het dan niet verstandiger om eerst dat sportpredikaat te halen en dan pas naar de keuring te gaan? Als je met 3 jaar een lage/slechte beoordeling krijgt, en je wilt dan verkopen is dat niet zo goed voor je portemonnee, denk ik. Dan kun je beter niet dat risico lopen.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

BloemBloem
Berichten: 16555
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:29

rockey schreef:
:+ hou op hou op hahaha alles behalve hoe het hoorde t gaan :(:)

mijn meisje gaat zaterdag de stallen alweer verlaten :o komt wel goed met haar *\o/* <3


Meen je?! Verdulleme! Daar doe je het niet voor.

Mosh
Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:21

Zonde ajesca en rockey! Je hoopt toch op een mooie prestatie.

Om die reden (en nog wat) uiteindelijk vandaag niet naar de stamboekopname gegaan. Ze liep hier thuis in de rijbak onder het zadel top, eigenlijk veel beter dan los. Gaan nu op korte termijn voor de IBOP.

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

Eef_Bam
Berichten: 4072
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:00

Balen dat het niet lekker ging Ajesca en rocky.

Evene wat vraagjes van een leek.Ik ga donderdag met mijn merrie naar de keuring, ze heeft vrijstelling van het vrijspringen omdat ze sport-sgw is. Moet ze dan wel nog vrijbewegen of alleen op het straatje stappen en draven?

Daarnaast vraag ik me af wat de richtlijn is qua toiletteren. Moet ik de benen, staart of oren opscheren? Doe dat eigenlijk nooit.

Verder zie ik op filmpjrs vooral hoge neusriemen, kan ik gewoon mijn dressuurhoofdstel gebruiken met de sperriem eraf?

Zoals te lezen ga ik voor het eerst naar de keuring :Y) . De hengstenhouder brengt haar voor, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken.

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:12

Dan hoeft ze alleen op te stellen op het straatje en te stappen en draven voor stamboekopname en evt ster.
Of en hoe ze dan in aanmerking komt voor evt keur is me nog niet helemaal duidelijk. Ik begreep dat stermerries die aangeboden worden voor keur aan het eind van de dag in de binnenbak aan de hand moeten stappen en draven als de kooi is opgeruimd. Maar dit kan niet gelden voor merries die op de dag zelf ster worden, want dan wordt het veel te vol op het terrein...

Wat toilleteren betreft scheer ik de oren altijd langs de rand uit (dan is het wel netjes, maar niet helemaal leeg), de kaaklijn en evt maak ik de tastharen gelijk. Witte benen scheer ik op, net als de kroonrand en kootholtes van de gekleurde benen.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Firegirl
Berichten: 948
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:58

gomir schreef:
Dan hoeft ze alleen op te stellen op het straatje en te stappen en draven voor stamboekopname en evt ster.
Of en hoe ze dan in aanmerking komt voor evt keur is me nog niet helemaal duidelijk. Ik begreep dat stermerries die aangeboden worden voor keur aan het eind van de dag in de binnenbak aan de hand moeten stappen en draven als de kooi is opgeruimd. Maar dit kan niet gelden voor merries die op de dag zelf ster worden, want dan wordt het veel te vol op het terrein...

Wat toilleteren betreft scheer ik de oren altijd langs de rand uit (dan is het wel netjes, maar niet helemaal leeg), de kaaklijn en evt maak ik de tastharen gelijk. Witte benen scheer ik op, net als de kroonrand en kootholtes van de gekleurde benen.


Merries die op de dag ster worden krijgen ook meteen te horen of ze (voorlopig) keur worden, direct bij de beoordeling. Als ik tenminste goed gelezen heb.

Wij zijn er onlangs achter gekomen dat mijn merrie al Z+2 is. Ze heeft begin van het jaar een jonge paarden rubriek van 1.25 gelopen, maar die was blijkbaar uitgeschreven als Z.... wij dachten dat ze M + heel veel was.
Ben erg benieuwd hoe ze haar op de keuring vinden. Ik zie in alle samenvattingen van afgelopen keuringen lof gaan naar lichtvoetige paarden. Die van mij is eerder stampertje

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:24

Dat leek mij ook logisch firegirl, maar ik kon dat nog niet vinden.

Internationaal registreert de knhs punten van 1.25 in het 1.20 (als paard geplaatst is). Bij landelijke jonge paarden rubrieken wordt het tegenwoordig op hoogte geregistreerd, maar als het van voor de reglementswijziging is dan was 6 jarigen automatisch gelijk aan z voor de punten. Dat is veranderd omdat het aan begin van het jaar soms 1.15/1.20 staat en dan telde het wel als een z start. Dat gaf nogal gedoe met kampioenschappen en dergelijke...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Firegirl
Berichten: 948
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 18:18

@gomir, dank je voor de toelichting. Wanneer is het reglement gewijzigd? Wedstrijd was 1e week maart dit jaar.

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:59

De meeste wijzigingen gaan per 1 april in en volgens mij is deze pas dit jaar ingegaan en niet vorig jaar.
Dat is wel terug te vinden in de reglementen of de verslagen van het springforum. Nu de laptop niet bij de hand en op de telefoon is het me teveel gezoek ;)

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

VValar
Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 21:21

Mosh schreef:
Om die reden (en nog wat) uiteindelijk vandaag niet naar de stamboekopname gegaan. Ze liep hier thuis in de rijbak onder het zadel top, eigenlijk veel beter dan los. Gaan nu op korte termijn voor de IBOP.


Wat jammer Mosh, ik miste je al op de keuring!

Onze Highlander merrie heeft het goed gedaan op de keuring, voorlopig keur met 75/80 punten en hoogste dagscore bij de springpaarden. Trotse fokkers zijn we!

ajesca123
Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 21:25

Gefeliciteerd!

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

ajesca123
Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 21:36

Bucephalus schreef:
ajesca123 schreef:
Had het zelf vorig jaar ook met 1 van de merries.
Hoge verwachtingen want ook op de oefenavond liep ze echt heel goed,
Helaas daarna hittegolf en bloedheet op de dag zelf.
Het liep ook gewoon echt niet zoals zou moeten.
Had eigenlijk na 2,5 wachten in de hitte door uitloop omdat ze het straatje ineens meerdere groepen springpaarden tussendoor in de kooi moesten, gewoon af moeten melden maar ja toch merrie de kooi in gelaten.
Ze was helemaal leeg -O-
Liep gewoon echt niet zoals ze kan.
Op exterieur wel genoeg punten maar bewegen 70 dus net niet.
Hele trainings traject en de dag zelf was gewoon teveel.
Daarna ook echt een tijd geduurd voordat ze weer helemaal fit was.
Nu maar trainen voor Ibop. Bewegen doet ze nu weer als vanouds en fijn paard onder het zadel dus komt vast goed.

Andere merrie waar ik juist wat twijfel bij had omdat ze wat dik was en soms los echt een zooitje maakt van haar bewegen, werd fluitend ster :')
Ja, dat hadden wij met deze merrie met de veulenkeuring, ze mocht naar de finale, maar de fut was er na een paar uur helemaal uit. Ik heb gezien dat er in Oirschot toch wel een paar merries niet zijn beoordeeld of ingeschreven, of alleen in het stamboek. Stel dat je een merrie hebt die heel goed beweegt en naar verwachting in de sport goed kan presteren, die je later in de fokkerij wilt inzetten, is het dan niet verstandiger om eerst dat sportpredikaat te halen en dan pas naar de keuring te gaan? Als je met 3 jaar een lage/slechte beoordeling krijgt, en je wilt dan verkopen is dat niet zo goed voor je portemonnee, denk ik. Dan kun je beter niet dat risico lopen.


Ik heb met de jonge merrie ook getwijfeld of ik de stamboekkeuring of eerst sport zou doen.
Punt bij deze merrie was dat ze door pech als jaarling geblesseerd is geraakt en daar best een flinke operatie voor heeft moeten ondergaan.
Ze loopt nu super maar omdat na de operatie botreactie is ontstaan is de vraag of en wanneer ze daar in het werk last van gaat krijgen.
Was dus mooi geweest als ze ster geworden was die dag.
En als je dan met 70/70 naar huis gaat en later van de jury hoort dat ze later nog wel ster wordt en dat ze zagen dat ze meer kon dan ze liet zien door de omstandigheden, dan baal je wel. Had haar dan voordeel van de twijfel gegeven denk ik dan.
Nu maar hopen dat het geluk aan onze kant is en ik haar fijn door kan trainen voor de Ibop.

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 21:50

Gefeliciteerd vvalar!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 07:34

ajesca123 schreef:
Ik heb met de jonge merrie ook getwijfeld of ik de stamboekkeuring of eerst sport zou doen.
Punt bij deze merrie was dat ze door pech als jaarling geblesseerd is geraakt en daar best een flinke operatie voor heeft moeten ondergaan.
Ze loopt nu super maar omdat na de operatie botreactie is ontstaan is de vraag of en wanneer ze daar in het werk last van gaat krijgen.
Was dus mooi geweest als ze ster geworden was die dag.
En als je dan met 70/70 naar huis gaat en later van de jury hoort dat ze later nog wel ster wordt en dat ze zagen dat ze meer kon dan ze liet zien door de omstandigheden, dan baal je wel. Had haar dan voordeel van de twijfel gegeven denk ik dan.
Nu maar hopen dat het geluk aan onze kant is en ik haar fijn door kan trainen voor de Ibop.


Ja, dat is extra zuur.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Liaan
Berichten: 509
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:21

Rockey, wat balen! Liet ze zich niet goed zien?

Bucephalus, voor jou ook balen, maar gelukkig geen punten gehad. Niet op een andere dag dit jaar nog een x proberen? Kwam toch door die uitglijder?

Vvalar, Gefeliciteerd! Heel mooi resultaat!

www.lianedegroot.nl —> paardensportmassages incl. medical taping, dressuurles en ruiterfitheidstrainingen.

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:39

Liaan schreef:
Bucephalus, voor jou ook balen, maar gelukkig geen punten gehad. Niet op een andere dag dit jaar nog een x proberen? Kwam toch door die uitglijder?
Geen idee, maar dit jaar gaan we niet meer.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:41

VValar schreef:
Onze Highlander merrie heeft het goed gedaan op de keuring, voorlopig keur met 75/80 punten en hoogste dagscore bij de springpaarden. Trotse fokkers zijn we!
Dat mag dan ook, hoor, een uitstekend resultaat waarvan je kunt genieten, proficiat, ik had het berichtje gemist :o

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:49

Dank voor alle berichten. Interessant.
Wij gaan morgen naar Bronneger, 5 jarige Baltic ster IBOP Prok, voor Elite.
Ze heeft de punten maar net - maar had een goede IBOP en is het afgelopen jaar wel verbeterd, dus ik hoop maar dat ze dat zien :) .
Wij gaan er vanuit dat alles op tijd gaat en dat we ook pas vlak voor onze tijd het terrein op mogen...op zich wel fijn, niet wachten.
Die 2,5 uur klinkt echt superdramatisch ajesca, zuur is dat. Dat gebeurt dit jaar vast niet.

Mosh
Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:34

gomir schreef:
Het heeft weinig te maken

Ik heb eind mei beide polsen gebroken bij een ongeluk in de wei. Nu uit het gips, maar nog niet in staat om te longeren (over rijden hebben we het al helemaal niet...)


Wow, heftig! Sterkte, ik hoop dat je straks weer kan longeren, maar ook rijden.

Vvalar, van harte gefeliciteerd met de mooie punten van jullie merrie. Leuk paard ook zo vanaf de foto’s. Gaan jullie voor de IBOP in november?

Liaan, hoe is het met jouw M?

Succes morgen Kendra :)

Ajesca, ik snap je afweging. Zou niet te lang wachten met de IBOP, helaas weet ik uit ervaring dat er vanalles kan gebeuren: mijn fokmerrie kreeg op de keuring magere punten, is gewoon een beste merrie. Wel voorlopig keur. Daarna kreeg ze een ernstig ongeluk en elite zal er nooit meer inzitten, terwijl ze dat wel met gemak zou halen :( Lang doortrainen is te risicovol. Gelukkig fokt ze goed.

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

VValar
Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 06:01

Bedankt iedereen voor de felicitaties! Ben nog steeds heel erg blij! <3

Vind het ook zo sneu voor de mensen die minder geluk hebben. Het kwartje rolt bij ons ook echt niet altijd de goede kant op qua geluk met de paarden dus weet hoe je je voelt. Als het kan lekker IBOP voorstellen of je merrie in de sport uitbrengen dan!

Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:02

Onze Kristal (Baltic uit Cherie Elite v. Padinus) is gisteren elite geworden.
Wij zijn blij :-)!

Nu nog bedenken of we haar juist wel of juist niet willen verkopen .... de meningen zijn verdeeld.

[ img ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jnm en 44 bezoekers