KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 07:02

Sorry, dat klopt.
Je kunt vaker proberen een stermerrie (voorlopig) keur te krijgen.


mariekie
Berichten: 5155
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:59

xx_Irisje schreef:
Voor de Ck wordt je niet uitgenodigd, met een ster merrie kan je je aanmelden voor de CK.
Je kan een merrie meerdere keren aanbieden.


Oke super bedankt!
Toch misschien maar weer proberen en anders met het sport predicaat :-)

Muriel
Berichten: 913
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 19:33

Vraagje, ik heb een 4 jarige merrie en overweeg haar naar de keuring te doen. Nou heeft ze een volle knie aan een voorbeen. Het is een schoonheidsfoutje, waarschijnlijk ontstaan in de opfok. Heb er een echo en foto's van laten maken en dat was goed. Ik kon het leeg laten halen maar dan heb je risico op ontsteking en het kan weer terug komen, dus dat heb ik niet gedaan. Maar weten jullie of dat als min punt wordt gezien op een keuring?

c_alsemgeest
Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 07:46

komt ze er mee door PROK heen?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 08:42

Ik denk dat het wel een minpunt is voor plaatsing, zo'n paard zet je niet snel op kop.
Of het invloed heeft op de toekenning van predicaten (qua beoordeling van het exterieur) weet ik eigenlijk niet, ik zou daarover contact opnemen met de inspecteur.

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 08:49

We hebben dit ook eens aan de hand gehad met een enorme draadwond, toen is er een dierenarts verklaring mee gegaan. De merrie werd wel voorlopig keur uiteindelijk en dat hadden we met dat beentje niet verwacht.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


c_alsemgeest
Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:19

Maar dat is door duidelijk trauma van buitenaf, dit is van binnen uit, of is er een duidelijke oorzaak van de overvulling @Muriel?
Maar ik zou het inderdaad voorleggen aan de inspecteur.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 10:04

Goed punt ja, het moet wel een duidelijke reden hebben willen ze daar iets mee doen.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


ajesca123
Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 10:12

Hier ook een jonge merrie met een bult op het kootbeen na operatie.
Heb voor de keuring een verklaring van de behandeld arts overhandigd.
Ze kreeg wel voldoende exterieur punten voor ster maar had toch de indruk dat ze er wel op afgerekend is.
Erg mooie complete merrie dus ze konden haar op exterieur echt niet laten staan maar heb vergelijkbare merries zonder de schoonheidsfout duidelijk meer punten zien krijgen.

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

Muriel
Berichten: 913
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 08:17

Dank voor de reacties! Ze is helemaal gekeurd voor aankoop inclusief foto's van hals en rug en extra foto's van betreffende knie, waarbij alles er goed uit zag (later overigens ook nog echo gemaakt). Vermoedelijk dus veroorzaakt door trap erop in het verleden waardoor er een slijmbeurs verdikt is. Dus verklaring van de dierenarts zou ik zeker kunnen aanvragen. Maar denk dat ik haar dan eerst in de sport uit ga brengen, als ze het daar goed doet wordt er tzt op de keuring wellicht wat soepeler mee om gegaan.

Balko
Berichten: 1136
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:25

Kom even binnenvallen als beginnend fokster.
Ik heb een merrie die EPTM heeft gelopen maar snap de uitslag niet helemaal. KWPN zou het uitzoeken maar week later niks gehoord en als ik terug bel dan moet ik blijven wachten :').
Iemand die ik een PBtje kan doen erover :D ?

Ligt het trouwens aan mij dat ik ondanks alle uitleg op het KWPN er moeilijk uit kan komen?
En klopt het dat de ‘thuiskeuring’ niet thuis is?

Redd
Berichten: 427
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 20:59

Goedenavond,

Ik schop dit topic weer eventjes omhoog. Ik ga over twee maanden naar de keuring met mijn 4 jarige merrie. Merrie is een Desperado x Johnson en ik ben heel benieuwd hoe ze het gaat doen. Vorig jaar hebben we een jaartje overgeslagen, omdat ik haar nog te jeugdig vond. Foto is alweer van eventjes terug, maar dan hebben jullie een beeld!

[ img ]


Zijn er nog meer mensen die naar de keuring gaan dit jaar?
En iemand misschien enig idee waar je ergens naar een oefenkeuring zou kunnen?

xmarliez
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 21:34

Mooie merrie! Succes :)
Ik heb helaas een merrie met een reebeen en heb overlegd met iemand van de keuring en die zei dat haar voorstellen geen zin heeft. Dus dan doen we dat ook maar niet. Wil wel Ibop met haar gaan rijden dit jaar.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

ChelseaAyLee
Berichten: 367
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 00:26

Hallo, mag ik even binnenvallen? Ik heb totaal geen ervaring met keuringen, maar heb pas een hele leuke 3 jarige Everdale x Scandic gekocht. Het is een goed gebouwde merrie die ook nog eens heel erg leuk kan bewegen. Ik wil graag ooit een veulen met haar fokken, dus wilde haar graag eens aanbieden op de merriekeuring, maar hoe begin je? En hoe huur je bijvoorbeeld een voorbrenger in? Ik ben er echt totaal niet in thuis, maar ben bang dat het zonde is haar niet aan te bieden als ik Lilly in spontane passage door de wei zie gaan.
[ img ]
[ img ]
[ img ]

En helaas een onduidelijk filmpje maar geeft wel indruk van hoe ze beweegt. We waren hier gewoon een beetje aan het spelen met de paraplu :o

https://youtu.be/q728mf4v7wc

Ay Lee, Asha en Lilly mijn eigen mooie kudde'tje

xmarliez
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 08:12

Ik heb zelf nog geen ervaring met keuringen maar ben wel mee geweest met een vriendin. Die had een fijn paard maar zelf klaar gemaakt. Ik vond er echt duidelijk verschil in zitten tussen iemand die zelf het paard had klaar gemaakt of had weg gebracht. Qua conditie. Ondanks dat ze er zeker niet slecht uit zag. Tussen al die andere paarden viel ze niet meer op. Ze heeft daar gewoon een voorbrenger €50,- in de hand geduwd en gevraagd of die even wilde rennen haha.
Ze is met een ster predicaat naar huis gegaan maar had denk ik echt wel voorlopig keur kunnen worden. Ze kreeg als commentaar nog arm in de bespiering en zou wat meer kracht mogen hebben.
Kortom, ik heb er van geleerd dat als je het maximale eruit wil halen je toch beter geld kunt investeren en ze weg moet brengen voor het klaarmaken. Als je ster voldoende vindt en qua exterieur heb je haar al eens door iemand laten bekijken die er goede kijk op heeft en het voldoet allemaal dan kun je haar thuis vast wel klaar maken. Gewoon zorgen dat ze super in de spieren staan, alles perfect getoiletteerd en mooi op de ijzers dan ben je al een heel eind.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

ChelseaAyLee
Berichten: 367
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: Heelsum

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:25

Ik zal eens informeren of er iemand hier in de buurt kijk op heeft, heb geen idee. Ik sta al jaren particulier en rijd ook al jaren geen wedstrijden meer, dus kom verder met niemand in aanraking die dat weet. Wel 2 dierenartsen die me ook aangeraden hebben naar de merriekeuring te gaan. Maar begrijp na wat lezen hier dat je er ook zo niet zomaar tussen komt. Hoopte door haar beweging toch op te vallen.
Ik ben nu net met haar begonnen met grondwerk en wegwijs maken,dus die spieren komen rustig aan wel. Ik hoef natuurlijk ook niet per se dit jaar, volgend jaar kan ook nog.

Ay Lee, Asha en Lilly mijn eigen mooie kudde'tje

xmarliez
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 14:32

Hoe bedoel je op vallen? Ga je met de intentie om een ticket te krijgen voor het NMK? Want dat is maar voor enkele merries weggelegd. Als je gaat voor ster dan moeten ze qua exterieur gewoon goed zijn. En qua beweging ook functionele bewegingen. Dan is ster wel haalbaar. Voor voorlopig keur moeten ze wel beter kunnen bewegen en moet je de merrie dus ook echt mega goed er op hebben staan qua bespiering. De rest komt later wel (keur/elite).
Je kunt je merrie gewoon aanmelden en dan mag je gewoon op de keuring verschijnen. Daar hoef je niet ‘tussen te komen’.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

c_alsemgeest
Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 14:53

Was inderdaad ook mijn vraag... keuring kan je gewoon doen, voor eigen rapport en dan door, voor als je wil fokken.

Maar bedoel je er tussen komen voor NMK?
Dat gaat heel lastig worden. Je merrie beweegt leuk, maar vrij gewoon. Nmk is echt voor een klein groepje weggelegd. Spier er nog niet op hebben ze natuurlijk wel vaker op de keuring, ze kijken ook voornamelijk naar de bouw als het een jonge merrie is.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Redd
Berichten: 427
Geregistreerd: 07-11-09

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:11

Hallo,

Ik heb even een korte vraag en het kwpn is maandag pas weer open. Ik zit in de knoop met de data in mijn regio. Mag je ook gewoon de keuring in een andere regio
inschrijven? Het gaat om een vierjarige merrie, dus ze hoeft niet naar een kampioenskeuring ofzo. Wel hopelijk door naar de centrale keuring voor het voorlopig keur. Alvast bedankt

Liaan
Berichten: 509
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 12:41

Ja hoor dat mag gewoon, kom je alleen niet in aanmerking voor het nmk. Maar dat is sowieso niet voor een 4-jarige

www.lianedegroot.nl —> paardensportmassages incl. medical taping, dressuurles en ruiterfitheidstrainingen.

Xritt
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 21:00

Het topic is even niet actief. Maar er zijn vast mensen die hun merrie aan het voorbereiden zijn voor een keuring.
Ik vroeg mij af wat de meerwaarde is van een voorlopig keur predikaat. Ik weet dat je daarna het keur predikaat kan behalen. Maar vanwege een blessure weet ik nog niet of ik haar weer de sport in kan krijgen. Ze is nu drachtig gescand. Ik was me daarom aan het verdiepen in wat de mogelijkheden zijn. Als ze niet meer onder het zadel kan, dan wil ik vaker gaan fokken.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 21:01

Voorlopig keur is een betere ster merrie. :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Johnie, marjolein88, MDWStables, Umeo en 50 bezoekers