KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:42

Bedankt voor de reacties.. Y;(


Elisa2
Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:50

Lily_Fee schreef:
Hey allemaal,

Ik ben een echte meelezer en geniet van jullie verhalen. Vooral omdat ik nu een jaarling merrie heb van Hitmaker uit een Elite, Sport Dr merrie van Goodtimes. Ik ben dus heel erg aan het nadenken of ik haar wil gaan uitbrengen op de keuring, maar ik ben echt een KWPN leek. Ik snap hoe alle systemen werken, maar ik heb nog nooit een kwpn paard voorgebracht (wel fjorden). Zouden jullie mij advies willen geven?

Mijn idee op dit moment is:
- eerst D-OC predikaat aanvragen met 2,5 jaar.
- starten met longeren vanaf 2,5 jaar.
- met 3 jaar uitbrengen op de keuring (= in juni).
- eventueel een late centrale keuring pakken, mocht ze opgaan voor keur.
- na de keuring (zomervakantie ben ik vrij als docent) zadelmak maken en licht doorrijden.
- met 3 jaar in de winter lekker uitzetten.
- met 4 jaar weer oppakken en doorrijden/trainen voor de IBOP vierjarige.

Waarover ik heel graag advies wil (sorry is best veel):

1. Dit paard is mijn for-ever paard en in eerste instantie is zij gekocht voor de sport en fun en niet voor de fokkerij. Ja misschien over tien jaar, maar niet in de eerste jaren. Zijn al deze keuringen dan van toegevoegde waarde?

2. Hoeveel gaat mij dit kosten? Ga er maar vanuit dat ik niet zelf kan voorbrengen en keuringsklaar kan maken. Ook IBOP wordt mogelijk door een ander gereden..

3. Hoe weten jullie of jullie paard goed genoeg is voor ster/IBOP. Is er een organisatie of persoon die ik kan benaderen die er echt verstand van heeft en er ook een gefundeerde uitspraak over kan doen.

4. Maken deze keuringen het paard meer waard? Nu wil ik haar nooit verkopen, maar je weet het nooit. Haal je het geld wat je betaald voor keuringen en training uit de waarde van het paard?

Alvast super super bedankt!!

En ik kruip weer na het lezen en beantwoorden van jullie super adviezen weer onder mijn meeleessteen. Hihi.

Groetjes!


Ik zou me hier nu nog niet mee bezig houden als ik jou was..maar gewoon kijken hoe ze er als 2.5 jarige voor staat. Het ene paard is op 2.5 al genoeg ontwikkeld en de andere pas als 4 jarige. Niet te vroeg starten met longeren/ trainen.

Een paard word wel meer waard met predikaten en het is ook interessant mocht je er ooit mee willen fokken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:04

Sorry Bobje, voor de verwarring. Maar het besprokene bedoelde ik inderdaad.

Lily, de kosten voor de keuring zijn niet zo heel erg veel. Het grootste bedrag is voor het klaar maken. Het kan je enorm veel schelen als je haar zelf al in goede conditie en longeerklaar afleverd. Kosten verschillen ontzettend per stal..
Je merrie wordt zeker meer waard, áls ze predikaten haalt. Een merrie met slechtere resultaten juist weer minder..
Ik zou zelf alleen een stamboek keuring doen, en dan lekker gaan rijden. Wellicht haal je er een goed sport resultaat uit, wat zwaarder weegt dan een IBOP. Je wilt er toch niet mee gaan fokken in eerste instantie..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:06

En een D-OC kun je nu ook wel al aanvragen, dan heb je die maar :)

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:43

Dank jullie wel voor de lieve reacties.

Vulina: D-OC mag pas met 1 jaar en 6 maanden toch? Of is dat de PROK en mag D-OC altijd?

En inderdaad ik vind de IBOP altijd zo hard gaan. Ze moeten dan al zo veel met 3 of 4 jaar. Rij haar liever rustig aan naar het Z2 dan haar overhaast een IBOP in te duwen.

Je hebt longeren en longeren natuurlijk. Ik hanteer eigenlijk altijd de jaren regel en dat bevalt mij heel goed. Met 2 en een half 2 keer longeren per week. Met 3 jaar 3 keer longeren/rijden per week. Met 4 jaar 4 keer. Enz. Is mij altijd heel goed bevallen. En per paard kijk je of je meer rijdt longeert of gewoon gaan wandelen.

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:50

D-oc mag al vanaf de geboorte. Of eigenlijk moment van chippen, want ze hebben dna nodig.

Als je haar als 3 jarige aanbiedt, zou ik haar van te voren goed in conditie hebben staan. 3 keer per week longeren is eerst prima.
Longeerklaar bedoel ik mee dat ze het kent. Wij krijgen ze vaak volledig groen binnen en dan ben je minimaal de eerste week kwijt aan het leren van longeren, bit, singel, bijzet e.d.

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:00

Vulina schreef:
D-oc mag al vanaf de geboorte. Of eigenlijk moment van chippen, want ze hebben dna nodig.

Als je haar als 3 jarige aanbiedt, zou ik haar van te voren goed in conditie hebben staan. 3 keer per week longeren is eerst prima.
Longeerklaar bedoel ik mee dat ze het kent. Wij krijgen ze vaak volledig groen binnen en dan ben je minimaal de eerste week kwijt aan het leren van longeren, bit, singel, bijzet e.d.


Ja dat zal ze allemaal kennen. Ik zal haar zelf ook gewoon trainen. Alleen het voorbrengen en toiletteren wil ik waarschijnlijk uitbesteden. Als ze is gechipt nemen ze dan altijd dna materiaal af?

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:25

Voorbrengen kost bijna niks, alleen toiletteren zou ik niet weten.
Ja, ze nemen bij het chippen altijd haar(wortels) mee voor DNA :j

Edit; moeilijk woord, dna :Y)

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

ZzzeiN
Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:34

Ik heb mijn merrie ook voor laten brengen en laten toiletteren door voorbrenger. Hun gaven alleen aan dat ze zo kort voor de keuring geen paarden meer op stal nemen omdat ze dan te mat worden door de verhuizing. Heb haar dus een paar dagen er voor er heen gebracht en weer opgehaald en zelf naar de keuring gebracht zeg maar. Overigens stelt het toiletteren mijns inziens niet zo heel veel voor. Als je het oefent kun je ook zelf die beentjes opscheren. Invlechten moet je even kijken hoe de hals er het beste uitkomt.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:49

Niezzz schreef:
Ik heb mijn merrie ook voor laten brengen en laten toiletteren door voorbrenger. Hun gaven alleen aan dat ze zo kort voor de keuring geen paarden meer op stal nemen omdat ze dan te mat worden door de verhuizing. Heb haar dus een paar dagen er voor er heen gebracht en weer opgehaald en zelf naar de keuring gebracht zeg maar. Overigens stelt het toiletteren mijns inziens niet zo heel veel voor. Als je het oefent kun je ook zelf die beentjes opscheren. Invlechten moet je even kijken hoe de hals er het beste uitkomt.


Oké Thanks. Bij fjorden doen ze niet zo moeilijk := hoe meer haar hoe beter lijkt het..

Maar ik snap het punt, dat gesleept met die paarden is ook niks. Misschien eens op stal vragen.

Sneeuwmaan
Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:27

Gister heen geweest. 70/70. Niet ontevreden. Wij gaan een Ibop rijden.
[ img ]

Toos onderschriftloos

haike
Berichten: 13516
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:52

Qat een hoop regeltjes allemaal zie ik hier voorbij komen!

De startlijst voor de mortel staat er op, wel lekker vroeg aan de start verschijnen, dan ook weer vroeg uitslag, dat het voordeel :+

lisch
Berichten: 4648
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-17 20:26

Hopelijk een fijne ibob straks en de punten net wat hoger!


Morgen mogen wij! Ik ben een stress kip... Dus al de hele onrustig |o hopelijk kan ik wat slapen.. En morgen de puntjes op de i

xx_Irisje
Berichten: 12341
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:41

Ik duim voor je!!

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Pieneliene
Berichten: 482
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:43

Sneeuwmaan, ooh jammer op 5 puntjes na.
Waarom de ibop? In principe is ze dan ook ster als je haar naar het Z2 rijd? Is gewoon een vraag hoor, niks aanvallends oid ;)

Lisch, heel veel succes!! Gaat vast goed komen, het is zo'n leuk paard!

Ik ga isa morgen weer onderwerpen aan het wasritueel haha.

Iris, hoe gaat het met de arme dame??

lisch
Berichten: 4648
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-17 20:44

Dankje irisje! Met je paard komt alles goed hoor! Jawaika heeft het ook gehad... En kraakbeen beschadigd onsteking in gewricht! Was allemaal maar 50/50 en moest rekening houden dat er artrose vorming kon komen! En nu... 100% goed foto's waren helemaal goed! Dan komt het bij jullie ook goed hoor! Ze zijn nog jong dat scheelt zoveel

xx_Irisje
Berichten: 12341
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:49

Goed, ze staat nog op de kliniek. De wond was wat gevoelig dus ze nemen geen risico. Maar geen ontstekingen of iets dus het komt idd helemaal goed lish!
Ben vanmiddag even geweest, ze stond er goed bij.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


haike
Berichten: 13516
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:01

Succes lisch!!

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:03

Goed nieuws Irisje!! Fijn om te horen.

En het zijn mooie punten Sneeuwman, ze is er bijna. Toch wel jammer dat het nu ook nog met een IBOP moet. Het is wel een heel mooie koppie op de foto.

Heel veel succes Lisch! Plaats je ook een foto? Ben heel benieuwd!

Anoniem

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:59

Succes morgen allen! Fijn dat het beter gaat Iris. :)

Sneeuwmaan
Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:58

Pieneliene schreef:
Sneeuwmaan, ooh jammer op 5 puntjes na.
Waarom de ibop? In principe is ze dan ook ster als je haar naar het Z2 rijd? Is gewoon een vraag hoor, niks aanvallends oid ;)

Lisch, heel veel succes!! Gaat vast goed komen, het is zo'n leuk paard!

Ik ga isa morgen weer onderwerpen aan het wasritueel haha.

Iris, hoe gaat het met de arme dame??


Vragen staat vrij :) Ik ben langer bezig met het rijden naar het z2. De Ibop kun je met het zadelmak maken en doorrijden of evt volgend jaar wat sneller meenemen. Ik denk dat de dag zelf voor haar wat veel is geweest. Qua beweging kwam ze er niet helemaal uit omdat ze wat in zichzelf keert. Maar ze was super braaf, dus ik ben trots.


[ img ]

Toos onderschriftloos

BloemBloem
Berichten: 16536
Geregistreerd: 21-05-03

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:09

Mooie merrie sneeuwmaan!

Lisch, succes vandaag! Hoe laat moeten jullie ook alweer :) ?

xx_Irisje
Berichten: 12341
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:37

Knap dier sneeuwman!
Met een 3 jarige is ibop idd veel haalbaarder dan sport, met een oudere merrie rij ik liever sport.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


lisch
Berichten: 4648
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-17 17:30

Hier een flinke domper... Geen ster en verbaasd over de punten net name op ex... Ik snap er geen drol van! Misschien later via andere weg eens proberen ofzo.. Ik ga nu lekker het rijden weer oppakken zodra ik een zadel heb! En lekker genieten

xx_Irisje
Berichten: 12341
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:45

Huh?!
Die zag ik niet aan komen. Met wat voor commetaat en punten?

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers