KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cheytjuh
Berichten: 4000
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 06:40

Mag ik hier ook mee komen kletsen :D ? Onze eigen gefokte gelderse merrie gaat in 2017 naar de keuring en wordt momenteel beleerd voor de wagen en onder het zadel :) Ze is een I-tje, dus nu 3 jaar. We hebben even een jaartje gewacht met alles omdat ze nogal een groeispurt heeft gehad en ze wat meer tijd nodig had :)

Meet Idunn

[ img ]

Geboren in juni 2013, momenteel ong 1.75m hoog en lekker aan het puberen. Verder een nuchtere merrie , ze weet alleen niet hoeveel paard ze is wat nogal tot taferelen kan leiden ( denk aan gesneuvelde bakranden :+ )

Ik vind het erg spannend allemaal, juist omdat het je 'eigen' fok is eigenlijk. We hebben wel vaker paarden voor de keuring gehad, maar de keren dat eigen fokproducten moesten waren toch wel wat spannend.

FundMe voor onze gelderse strijder Ukkie : https://gofund.me/1f759036
Marktplaats veiling voor Ukkie : https://link.marktplaats.nl/m2094003143


liesen
Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:17

Ooh wat leuk zo'n topic! Net wat ik zocht. Ik heb gister samen met mijn vriendin een 2,5jarige merrie gekocht. Rhodium x gribaldi. Mooi beest vind ik. Ook al redelijk compleet. Daar wil ik mee naar de stamboekkeuring volgend jaar en een veulen bij fokken.
Ik weet er niks van stamboekkeuringen dus hoop veel van jullie te leren.!

Brightlin-s Dressuur B+20 L1+19 L2+22 M1+15
Olvira v. Legaat b+18
Jamaica Wobbes v.Rhodium
verkocht

Feelsoproud
Berichten: 914
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Antwerpen,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:00

Ik ga hier ook volgen als dat mag.

Ik heb geen jonge merrie,wel een 10 jarige van United x OOseven.Ik denk erover haar volgend jaar te laten dekken.
Ze heeft als 4 jarige IBOP gelopen maar niet geslaagd,wel in het stamboek opgenomen met 70 punten voor exterieur.
Nu ben ik een beetje aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn om er toch nog iets van predikaten bij te krijgen.
Ze loopt in belgie niveau 3 dressuur,wat volgens mij wel ongeveer overeen komt met het Z2 in nederland(schouder binnen/appyementen/vliegende wissels)maar ik weet niet of dit voldoende is voor het sport-predikaat.
Toen ik haar kocht is ze volledig RX goedgekeurd,maar door een belgische veearts dus geen PROK aangevraagd.Dit zou via een DNA test wel moeten lukken dan(toch iets goedkoper dan volledig over keuren).

Momenteel staat ze stil met een kleine blessure,na nieuwjaar hoop ik terug aan de slag te kunnen met haar.
Ik ben momenteel ook geen lid meer van het KWPN,dus ik ga nog een beetje wachten met info aanvragen tot na nieuwjaar,en mezelf dan ook meteen weer lid maken.


[ img ]

liesen
Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:44

Ook een mooie schimmel hierboven! Apart kleurtje zeg! Hopelijk kunnen jullie weer snel aan de slag!


Dit is onze nieuwe merrie. Is nog helemaal groen. Nu rond de 1,65. Verwacht dat ze rond de 1,68 wordt.

Oh ik heb nog wat vragen! Wanneer beginnen jullie met trainen en hoe vaak trainen jullie op het laatst? Hebben jullie een schema waar jullie je aan houden of gewoon op gevoel?

Wat voeren jullie de paarden opweg naar de keuring?

Zijn de data al te vinden van de keuringen in 2017?

[ img ]


[ img ]

Ik denk dat we haar maandag een matarmorfose gaan geven .

Brightlin-s Dressuur B+20 L1+19 L2+22 M1+15
Olvira v. Legaat b+18
Jamaica Wobbes v.Rhodium
verkocht

Sneeuwmaan
Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:10

Wat een leuk topic! Ik hoop volgend jaar ook voor stamboekopname te gaan met mijn nu 2 jarige. Voor mij de eerste keer, dus breng haar ook een maand weg voor de puntjes op de i.

[ img ]

Toos onderschriftloos

Sneeuwmaan
Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:26

Rustig hier :) voor de oudere dieren, hoe gaat het trainen? In november zijn er keuringen?

Toos onderschriftloos

liesen
Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:46

Leuke merrie sneeuwmaan! Wat is haar afstamming? Wegbrengen is ook wel een verstandige keuze.
Ik wil het graag zelf proberen. Als het niet goed lukt dan hangt er ook weer niet zo veel van af. Het lijkt me gewoon een leuk proces om mee te maken.

Wat heeft voor jou de toevoeging om haar weg te brengen?

Ik ben nu 1 keer per week met mijn merrie bezig. Voetjes geven, borstelen, vastzetten enzovoort.

Wanneer gaan jullie beginnen met longeren van de 2,5 jarige? Mijn plan was om in februari voorzichtig te beginnen spelenderwijs zodat ze het gaat snappen. Maar wil natuurlijk ook niet te veel doen ivm de gewrichten.

Brightlin-s Dressuur B+20 L1+19 L2+22 M1+15
Olvira v. Legaat b+18
Jamaica Wobbes v.Rhodium
verkocht

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:46

Die van mij kan al een rondje aan de longe. Is wel dik 2,5 inmiddels maar vaker dan 1 x in de 2 weken pak ik m niet. Eigenlijk minder.
Kent al wel een hoofdstelletje, singeltje, opscheren etc.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Sneeuwmaan
Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:08

Het is een Eyecather x Special D. Het is voor mij de eerst die naar de keuring gaat. Dus vind het dan wel een fijn idee dat een prof de puntjes op de i zet.

Met Jula heb ik wat basis grondwerk gedaan. Verder loopt ze lekker te niksen op het land.

Toos onderschriftloos

Fanny_1988
Berichten: 336
Geregistreerd: 26-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:29

Jeetje! Ik baal ervan! Ik had ook echt geen illusie dat ik met veel meer dan 70 punten naar huis zou gaan. Maar net 70 of 71 had haalbaar moeten zijn. En oke, ze is niet groot en heeft echt niet veel front. Maar ze is wel super correct. Maar tja, helaas met ook nog wat spanning daar veel rumoer (lees 2 hengsten die de stal afbreken naast de bak) en dan ook nog een ander paard met de extra verrichtingen die achterbeenkunsten vertoont, wilde het qua ontspanning niet lukken. Daardoor kwam ze ook net niet helemaal uit de verf. Maar 67,5p, was beetje jammer. Niet echt over gewaardeerd vandaag. Dan maar voor het sport predicaat ;) succes voor diegene die nog moeten!!

Helaas 2 toppers af moeten geven. RIP Rimondo 11-07-11 en RIP All Star B 02-09-2013

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:46

Jammer maar kan gebeuren!
Voor sommige paarden gaat de sport veel makkelijker!

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:52

War jammer dat ze niet uit de verf kwam, dan maar via de sport inderdaad of wellicht de ibop nogmaals proberen

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:53

Wat jammer! Heb je helaas niet gezien, wij waren er vanmiddag om te kijken bij de 3jarigen.

Sneeuwmaan
Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:47

Balen!! Jammer dat ze zoveel spanning vast hield.

Toos onderschriftloos

Fanny_1988
Berichten: 336
Geregistreerd: 26-12-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:59

Ja het was echt balen. Zit nu naar de resultaten te kijken. En dr stap is het minste normaal en daar heeft ze toch een 7 voor. Maf. :) maar goed, dan lekker de sport in na veulen. Ze komt er wel. En misschien doet ze het idd beter in de sport dan zo. Ook goed :)

Helaas 2 toppers af moeten geven. RIP Rimondo 11-07-11 en RIP All Star B 02-09-2013

Libera
Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:18

Vraagje:
Mijn paard is voorlopig ster, en moet dus eerst nog de IBOP halen voordat ze haar predikaat krijgt.

Als ze de IBOP niet haalt, kan ik het dan alsnog via de sport proberen? Of krijg je maar 1 kans?

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:24

Voorlopig ster? Bestaat dat tegenwoordig? Ik ken alleen voorlopig keur.

Je kan het wel vaker proberen. Dus lukt het niet via de IBOP dan kan je het via de sport doen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 00:32

Ja met Z1 en winst worden ze ster.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


liesen
Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 08:46

Het is echt verwarrend allemaal vind ik!
Vriendin van mij haar paard was ook voorlopig ster omdat die van Spielberg is. Dat is geen kwpner. Als ze nu een goede ibob test loopt dat is die idd ster.
Laten jullie jullie merries al prokken voor de keuring of doen jullie het erna?

Onze merrie op stand. Gister voor het eerst vast gestaan. Ze is nog een beetje bol naar mijn mening. Maar dat gaat er wel af met het trainen hoop ik!

[ img ]

Oh lijkt of ze een stijl voorvoetje heeft maar ze staat net op een homp zand. Hoefsmid is geweest en ze heeft goede voeten volgens hem.

Verder heb ik mijn oog laten vallen op de hengst Firestone ( johnson x florencio)
Iemand ervaring mee?

Brightlin-s Dressuur B+20 L1+19 L2+22 M1+15
Olvira v. Legaat b+18
Jamaica Wobbes v.Rhodium
verkocht

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 09:29

xx_Irisje schreef:
Ja met Z1 en winst worden ze ster.


Dat weet ik. Maar dat werd vroeger niet voorlopig ster genoemd.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

newt
Berichten: 2040
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:41

Voorlopig ster is eigenlijk voldoende punten op exterieur en bij voldoende IBOP word ze ster.

Sneeuwmaan
Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:55

Jula heeft haar dna predicaat binnen dus zij gaat alleen voor de sport op de foto.

Toos onderschriftloos

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:11

newt schreef:
Voorlopig ster is eigenlijk voldoende punten op exterieur en bij voldoende IBOP word ze ster.


Dat weet ik. Dat is al weer een paar jaar zo.

Alleen werd voor heen een paard niet op de stamboekkeuring voorlopig ster verklaard analoog aan voorlopig keur.

Een stermerrie kan naar de centrale keuring gaan daar kan ze dan voorlopig keur verklaard worden.(dat word dan door de omroeper gemeld)
Na een voldoende sportprestatie wordt dat omgezet vaan Keur(en bij prok Elite)
In dit geval is de sportprestatie niet een compensatie voor lagere punten voor de beweging.

Dat is bij een merrie met voldoende punten voor exterieur MAAR onvoldoende punten heeft behaald op beweging anders. Zij kan dmv een sportprestatie de lagere punten voor beweging compenseren.

Merries die direct voldoende punten op beweging(en exterieur) zijn gewoon direct ster.

Kan best dat het KWPN dat tegenwoordig voorlopig ster noemt... :) Maar dat was mij onbekend.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

newt
Berichten: 2040
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:53

Ik ken het van vroeger uit dat het voorlopig ster hete word alleen inderdaad niet zo benoemd tijdens de stamboek opname

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:16

Hier een 5 jarige merrie, momenteel drachtig. We willen haar eind volgend jaar of voor IBOP of voor de merrietest in Ermelo doen. Wilde het eigenlijk zelf doen maar door een bekkenbreuk ( niet met paardrijden trouwens) 1,5 jaar terug heb ik teveel ángst' ontwikkeld. Maar eerst het veulen eruit dus :D

Ze is al wel zadelmak en longeren kent ze goed, dus ik hoop dat het straks geen hele grote klus is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers