Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
daantjuhhh
Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:00

Ik heb ook een pony uit de bloedtapperij gehad.

Pony was brood en brood mager, onder de littekens.
Maar 6 weken later stond er toch een gezond vol en groot veulen aan de voet.
Daarna was van mams helemaal weinig over.

maar toch heeft ze het gered.
Pony is uit eindelijk nog een hele goede sportpony geworden.
Na mij heeft ze in Zwolle gestaan waar ze Z sprong met haar nieuwe baasje.
En daarna is ze naar Oostenrijk gegaan waar ze op internationaal niveau heeft gelopen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com


WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-15 12:32

@Daantjuhh, dat is nou eens een mooi verhaal. Hopelijk komen al die pony's nog eens zo goed terecht!

Een update over mijn meisje:
Ze is opgeknapt van haar fikse verkoudheid en ze is ingeënt. 2 Dagen later (nu bijna een week terug) is ze de wei op gegaan. Even weer wennen aan een graadje kouder (want het is een vrij open vlakke weide), maar de winterharen komen er al op. Ze lijkt nu zelfs weer iets meer overbouwd te zijn, dus blijkbaar schiet ze de lucht nog wat in. Helaas nu wel een ontstoken oogje aan een kant, maar ik hou het in de gaten. Nu mag ze eerst alle indrukken van de verhuizing even verwerken op de wei, en zodra het weer te slecht wordt komt ze weer terug in een ander weitje met schuilstal te staan. (die we nog even moeten gaan realiseren haha).

Heb ook de fokkers 'Bouwman' gemaild, en kreeg na de eerste mail snel reactie terug dat ze daar tot leeftijd van 5 maanden heeft gestaan met moeders. Echter na tweede mail kreeg ik helaas geen reactie. Had gevraagd of ze meer info hebben over ras/of wellicht zelfs de vader. Misschien stuur ik dat mailtje nog een keer tzt in de hoop dan wel reactie te krijgen.

Zou erg gaaf zijn om hier zoveel mogelijk veulens/opgegroeide pony's te zien uit die (of andere) (ex)tapperijen. Ben toch benieuwd en vooral naar haar eventuele familie, hoe ze uitgroeien en terecht komen!

--a wise man does not need advice, and a fool won't take it--
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:30

Mijn oude verzorgpony kwam van ponyland, haar ouders waren onbekend daar liepen hengsten en merries ook gewoon door elkaar. We wisten alleen dat ze van 2009 was en begin mei ik geloof dat ze de echte datum niet wiste. Ze was 8 maanden toen ze kwam en was toen al van meerdere eigenaren geweest. Ze was echt nog heel schuw maar het was z'n geweldige pony, heel leergierig en erg op mij gericht.

Ze is Appaloosa en werd elk jaar lichter toen ze 2,5 jaar is werd ze verkocht, daarna 2 eigenaren gehad en nu weet ik helaas niet meer waar ze is. Heb van de week bericht in opsporing verzocht gezet.
Hoe ze er nu dus uit ziet geen idee.

[ img ]

Kim90
Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:33

wat een scheetje! zou best kunnen dat het dan familie van mijn appie is.. zelfde vader gok ik dan zo, ook uit 2009, en is steeds witter geworden. Mijn pony is een C'tje. jammer dat je haar uit het oog verloren bent..

Zachtjes gaan de paarden voetjes... trippel trappel trippel trap

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:09

ja als het goed is, is zei ook een grote B of een C pony.
Dus dat zou heel goed kunnen.

Isabel
Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:21


Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

tamary
Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:48

isabel_94 schreef:
Ik kwam deze link tegen; http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... video.html
en moest denken aan dit topic.
Misschien vinden jullie dit interessant.

Duidelijk voorbeeld van niet hier, want gemeen. Buitenland zit er lang niet zo strak op (veel groter gebied en niet genoeg inspecteurs ook als er al wetten zijn) en daar gaat men voor een fractie van de kosten gewoon verder. Haal die productie dan weer terug naar NL/EU waar toezicht veel beter is en dierenwelzijn (en daarmee kwaliteit van producten) veel hoger ligt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:03

Ik vind het wel een interessante link, het is niet hier maar wel mijn merrie was zo een pony!
En dat doet je wel even stil staan....gewoon hier in nederland.
maar ik ben blij dat zij nu bij ons is. Een zogend veulen van 10 maanden en alweer 8 mnd zwanger....ze was slechts wat schraal toen ik haar kocht,daarna ging ze met de juiste voeding zo snel groeien, dat ik bang was dat er 2 in zaten.....maar eigenlijk heeft ze topsport verzet!
( en ik heb haar bij een handelaar gekocht, dus dat was niet van de tapperij zelf.)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

cissy
Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:34

Jaaaaaaren geleden (80er jaren) heb ik ook geholpen op een fokkerij/hengstenhouderij/manege die aan bloedtappen deed. Ze hadden een hele kudde merries die dan gedekt werden door hun hengsten en de tapperij ingingen zodra ze drachtig waren.
Dan gingen ze 6 weken in 'de tap' en dan werd er 4 tot 5 liter bloed afgenomen twee keer per week. Na die 6 weken werden ze guist gespoten en weer opnieuw gedekt en weer de tap in.
Als ze niet drachtig waren of de tap periode voorbij was liepen ze in de les, uiteraard als ze genoeg hersteld waren.
Er werden ook genoeg veulens geboren. De hengstjes gingen naar de markt en de merries werden gehouden of verkocht. Ze hadden gewoon papieren want de hengsten waren goedgekeurd.
Mijn taak was de merrie, vaak met veulen ad voet, vasthouden en wachten tot het jerrycannetje vol was. Dan DA roepen die de naald eruit haalde. Dan merrie voer geven en terug naar de wei brengen. Ik tapte meestal minder en gaf ze genoeg voer want vond het wel sneu voor de pony's.
Ging er nog wel eens eentje dood maar dat hoorde er gewoon bij. Als jonge meid wist je niet beter.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

nine1987
Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:48

Aangezien t prutsmuts ook over bloedtappers gaat.. Kent hier iemand de handelaar jan kroep? De beste man schijnt nog maar 1 been te hebben en hem moet ik spreken om erachter te komen van welke tapperij mijn pony komt..

<3 Sneakers <3

Bambixx
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-10-14

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:01

In Haulerwijk zit/zat toch ook een tapperij?
Daar zijn ook bonte c pony jaarlingen vandaan gekomen.

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-15 20:29

Zo die link is wel even naar om te lezen ja! Maargoed, blij toe dat het nu verboden is. Dierenwelzijn in NL (en misschien nog wel meer in andere landen) heeft nog veel winst te behalen.

Ik heb reactie gehad dat niet zeker is welke hengst mijn merrie van is, en dat ze uit een zwarte merrie zou komen. Die merrie was een privé merrie zoals in het mailtje staat , of die da ook voor bloedtapperij gebruikt is, dat is me niet geheel duidelijk.

Nu schijnt ze dus met 5 maanden verkocht te zijn en bij een handelaar terecht gekomen waar ik vrees dat haar slechte toestand en angst voor mensen aan te wijden is.
Van die handelaar dus weer naar degene waar ik haar van gekocht heb, waar ze slechts enkele weken heeft gestaan ivm omstandigheden. Met die ex eigenaar heb ik nog zo af en toe mail contact, deze is ook geschrokken hoe de handelaar eigenlijk voor de pony is geweest.

Goed. Al met al hebben we nu een flinke verkoudheid overwonnen, daarna ingeënt maar helaas een forse oogonsteking die ook nog eensoversloeg naar het andere oog. (Heb ik ook geen topic over geopend gezien de angst/risico op mamaanblindheid).

Inmiddels zijn we een week gestopt met zalven en maakt ze het vooralsnog goed *klopt af*.
Ze is wel al die tijd buikig gebleven maar krijgt dan ook veel (ruw) voer. Ik denk niet dat ze dragend is. Er is een stal gebouwd en ponylief kan dus heerlijk de winter al haar energie in haar lichaam stoppen en groeien.
Vandaag gemeten op 1.30 m :)
Nu duimen dat we de ziektedingen gehad hebben en ze zichzelf lichamelijk en geestelijk kan ontwikkelen!

Over overige tapperijen weet ik niet veel (gelukkig maar). Heb je geen papieren waarop staat waar of door wie je pony gefokt is

--a wise man does not need advice, and a fool won't take it--
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

Tinkertje89
Berichten: 984
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:56

[ img ]



[ img ]
Ik heb ook een jaarling die "ontstaan" is bij de bloedtap. Helaas geen idee wie de vader is:( de moeder was een Welsh cob

Dyslexie, maar ik doe mijn best om alles goed te typen :)

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:11

tinkertje ...die is echt bijna zeker familie van mijn veulen, inmiddels jaarling...die aanblik op de eerste foto en zijn houding op de 2e foto en zelfs de kleuren van zijn vacht en manen. heel speciaal!
Mag ik vragen hoe groot hij / zij is?

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Tinkertje89
Berichten: 984
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:25

Ja ik zie ook echt veel overeen komsten, heeft die van jou ook z'n streep op de rug.. Euhm hoe groot precies weet ik niet, nog nooit gemeten, ik gok rond de 1.25

Edit: hij is in mei geboren..

Dyslexie, maar ik doe mijn best om alles goed te typen :)

Isabel
Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:36

Ik gok dat het een fjord kruising is!

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Tinkertje89
Berichten: 984
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:40

isabel_94 schreef:
Ik gok dat het een fjord kruising is!


De linker sowieso :)
Maar in de rechter zie ik qua bouw niks fjord achtigs

Dyslexie, maar ik doe mijn best om alles goed te typen :)

Vosje25
Berichten: 224
Geregistreerd: 12-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:38

Ik meld me ook.. Mijn carel komt ook bij bouwman weg.kwam ook heel mager bij een handelaar weg.is nu lekker aan het opknappen :D hij is van april 2013
Middelste foto is van de eerste dagen bij mij.

[ img ]

[ img ]

hipkippie
Berichten: 2217
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:46

En op die middelste ziet ie er nog "aardig" uit... kan je nagaan hoe scharminkel t was he :oo

De bonte hengst waar de rest t over heeft is misschien ook wel die paint hengst waar Carel van af stamt??

:¨·.·¨:
`·.
Kimba & Luna

Tinkertje89
Berichten: 984
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Noorden

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:52

Die is appart getekend!

Dyslexie, maar ik doe mijn best om alles goed te typen :)

Vosje25
Berichten: 224
Geregistreerd: 12-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:34

hipkippie schreef:
En op die middelste ziet ie er nog "aardig" uit... kan je nagaan hoe scharminkel t was he :oo

De bonte hengst waar de rest t over heeft is misschien ook wel die paint hengst waar Carel van af stamt??


Jaa ik durfde die andere foto van m niet eens te plaatsen |(
Ja kan idd "de hengst" zijn ik zal de papa van carel ff plaatsen al is het een slechte foto!
Painthengst volgens meneer bouwman en in het paspoort van carel staat AQHA Horses

[ img ]


Tinkertje89 schreef:
Die is appart getekend!

Jaa ik hou normaal niet van veel wit maar vond dit wel echt heel mooi!
Hij verkleurd ook van bruin naar grijs nu..

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-15 06:07

Oh wat toevallig! Dat is precies zelfde als mijn pony. Ook april 2013 geboren. Bont. Alleen wisten ze bij mij niet zeker wie papa was in de mail. Maar dat zou dus goed diezelfde hengst kunnen zijn.. leuk! :D Die van mij heeft ook overwegend wit. Maar wel bruinbont met voornamelijk wit en bruin met zwarte staart en deels zwarte manen. Wel ander kleurpaletje dus.Geen idee of dat een mogelijkheid is bij een zwarte merrie gekruisd met een zwartbonte hengst eigenlijk.... :p

--a wise man does not need advice, and a fool won't take it--
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-15 06:08

Ps. Overigens vraag ik me n.a.v. die foto af of dat wel een hengst is.... :p

--a wise man does not need advice, and a fool won't take it--
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

Vosje25
Berichten: 224
Geregistreerd: 12-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 08:07

WM_ schreef:
Oh wat toevallig! Dat is precies zelfde als mijn pony. Ook april 2013 geboren. Bont. Alleen wisten ze bij mij niet zeker wie papa was in de mail. Maar dat zou dus goed diezelfde hengst kunnen zijn.. leuk! :D Die van mij heeft ook overwegend wit. Maar wel bruinbont met voornamelijk wit en bruin met zwarte staart en deels zwarte manen. Wel ander kleurpaletje dus.Geen idee of dat een mogelijkheid is bij een zwarte merrie gekruisd met een zwartbonte hengst eigenlijk.... :p


Bij carel wist hij het omdat ik het over dat AQHA had. Ik heb geen idee hoe dat zit met kleuren enzo :o carel staat het het paspoort als bruintbont,de handelaar vertelde dat carel schimmelbont is? :+

WM_ schreef:
Ps. Overigens vraag ik me n.a.v. die foto af of dat wel een hengst is.... :p

Haha hoezo vraag je dat af? Omdat hij zo netjes staat? :+ carel is ook heel rustig en mensgericht zelfs voor ik hem liet castreren..alleen is carel heeel erg fel op andere nieuwe paarden in de wei

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 08:42

Tinkertje89 schreef:
Ja ik zie ook echt veel overeen komsten, heeft die van jou ook z'n streep op de rug.. Euhm hoe groot precies weet ik niet, nog nooit gemeten, ik gok rond de 1.25

Edit: hij is in mei geboren..


De mijne is van augustus en die heeft ook een (brede)aalstreep op de rug maar die heeft hij van mama (dat is een konik) die van mij zit nu ook zo rond de 1,25.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers