Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MyHorseGirl
Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:20

Even uit pure interesse en sorry als ik een spuitelf ben, maar kon het niet zo snel vinden op internet. Wat is bloedtapperij precies? En wat is er precies gebeurd?


Isabel
Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:39


Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:15

Mossel schreef:
Weinig kans dat je pony rechtstreeks ( dat sowieso niet natuurlijk anders had je wel meer geweten maar wie weet hoeveel personen er tussen hebben gezeten in dat jaar) bij Bouwman vandaan komt, alle pony's zijn vorig jaar weg gegaan. Overigens hadden ze het bij Bouwman absoluut niet slecht, ze kregen alleen geen borstel over hun vacht maar verder zagen ze er altijd prima uit


Dat is dan weer fijn om te horen, mijn pony had 1 of 2 tussen personen dus daar kon ik niet over oordelen.
waar ik ze gekocht had was er voedernijd dat gaf de verkoopster ook toe,maar ze is goed bekomen.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-15 08:17

Gaaf zo'n Konik, ik dacht het al maar die worden meestal 'in het wild' gehouden dus vond het al zo apart. Lijken me wel hele stoere dieren. Helaas verwacht ik niet dat die van mij daar iets van weg heeft.
@ MyHorseGirl & Isabel_94: Ik wist wel van het bestaan van bloedtapperijen af, maar heb nu natuurlijk iets meer research gedaan. Waar ik tot nu toe achter ben is dat de merrie's daar in de eerste weken van de dracht worden gebruikt om bloed af te tappen. Dit bloed bevat een hormoon wat gebruikt wordt in de anticonceptiepil, maar ook iets met varkens 'hengstig' (berig geloof ik?) te krijgen. Over het algemeen is het voor die bloedtapperijen dus vooral belangrijk om merries dragend te krijgen. Dit met resultaat dat ze vaak in een groep met hengsten erbij lopen. Om te veulens ook weer te kunnen verkopen worden vaak bijzondere kleurtjes gefokt waarbij de ene ook let op de bouw, en de andere gewoon in het wilderweg fokt. De bloedtapperij is sinds kort in NL verboden, en daarom zijn er veel tapperijen inmiddels gestopt (of verhuisd naar het buitenland).

EDIT: @ Mossel ; Ik weet inmiddels dat ze ook een hele poos (met en zonder moeder) bij een handelaar hier in de buurt gestaan heeft. Of ze geboren is daar, of bij de bloedtapperij is me nog niet duidelijk.

--a wise man does not need advice, and a fool won't take it--
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

Mandy
Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:00

Haha ik was niet bij de verkoop aanwezig. Ik weet wel welke mandy je bedoeld. We worden helaas vaker door elkaar gehaald

Suena
Mijn spaanse droom

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:47

Mandy schreef:
Haha ik was niet bij de verkoop aanwezig. Ik weet wel welke mandy je bedoeld. We worden helaas vaker door elkaar gehaald


Bedankt voor je uitleg en idd jij was het niet :#

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-15 12:10

Nou zoals beloofd de foto's van mijn nieuwe aanwinst!
De ene is waar we haar net opgehaald hebben, en de andere na 6 dagen bij ons gestaan te hebben.
[ img ]
[ img ]

Niet alleen al een klein verschilletje in hoe ze eruit ziet, maar ook in contact al het een en ander bereikt.
Waar ik haar eerst niet eens aan kon raken, niet eens in een straal van 2 meter bij haar in de buurt kon komen, heb ik vandaag tot aan haar schoft gekriebeld! Uiteraard met veel geduld en brokjes. Maar we maken stapjes. Ook loopt ze nu achter me aan naar een stukje gras de paddock uit, en weer terug erin. Ze kende meelopen/halster etc ook nog niet namelijk.
Helaas is ze een beetje verkouden, maar met alle veranderingen en het weer van de afgelopen week en het feit dat ze uit een vrij beschutte inloopstal naar een paddock met schuilstal is gegaan maak ik me er nog niet te druk om.

--a wise man does not need advice, and a fool won't take it--
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

Kim90
Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:16

met open mond je topic bekeken, in 2009 een c pony gekocht, niet rechtstreeks uit pannerden, maar uit winterswijk.. echter paspoort staat fokker fam bouwman pannerdern. Ponytjes was er slecht aan toe, gelukkig inmiddels niks meer van te zien. wel jaren terug nog gemaild met fam bouwman, was erg vriendelijk via de mail.

nooit nooit gedacht dat er zulke praktijken gedaan werden :oo shocked

ben nu dus wel erg benieuwd of mijn pony ook voor tapperij gebruikt is.. ze was een jaar oud ongeveer, zouden ze dat bij zulke jonge pony's doen??

edit: oh lees net je stukje over drachtige bloed aftappen, dan zullen ze dat bij har moeder gedaan hebben. wat verschrikkelijk zeg.

Zachtjes gaan de paarden voetjes... trippel trappel trippel trap

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-15 12:25

@ Kim90, voor wat ik weet gebruiken ze alleen drachtige merrie's omdat die de 'juiste' hormonen aan maken. Gezien je jaarling vast niet dragend was ga ik er vanuit dat ze er niet voor gebruikt is gelukkig:)

--a wise man does not need advice, and a fool won't take it--
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

Kim90
Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:36

[ img ]

hier een week bij mij..

inmiddels is ze zo:
[ img ]

geen bonte dus! :D

Zachtjes gaan de paarden voetjes... trippel trappel trippel trap

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-15 12:54

Wow Kim90 een wereld van verschil! Super om te zien!

--a wise man does not need advice, and a fool won't take it--
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:52

:wow: kim wat een verschil!, idd mijn mond viel ook open toen ik van het bestaan van tapperijen hoorde.

WM en dat na een week al! dat word een mooi paard ;)
Mijn konik is nooit in het wild geweest, in polen zijn het boerderijwerk en kinderrijdieren maar ze is echt heel lief en echt stoer...nergenst bang van! *\o/*

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:30

Kim90 schreef:
[ [url=m/wkwI9g.jpg]Afbeelding[/url] ]

geen bonte dus! :D


mijn merrie haar voorlaatste veulen was ook niet bont, had wel een brede wittebles en een maanoog en witte benen.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Kim90
Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:27

Thanks :-D

Apart hoor kwita, ik hou wel van gekke kleurtjes!!

Zachtjes gaan de paarden voetjes... trippel trappel trippel trap

Kim90
Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:33


Zachtjes gaan de paarden voetjes... trippel trappel trippel trap

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-15 18:56

@Kim90, ik zie dat dat bericht uit 2013 is. Kan natuurlijk zijn dat ze nog op zoek zijn maar is dus al even geleden geplaatst.
Wel typisch, ze omschrijven precies mijn merrie qua karakter. Ze is schuw, halster omdoen nog onmogelijk dus huidige blijft om zolang ze er geen last/plekjes van krijgt. Ze kent niks.
Maar er is dus goeie hoop, die van hun is zadelmak. En dat hoeft die van mij voorlopig nog niet eens dus dat scheelt!
Helaas is ze momenteel nog behoorlijk verkouden. Krijgt hier al wel wat supplementen voor dus fingers crossed en hopen dat het snel aan slaat!

--a wise man does not need advice, and a fool won't take it--
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

sumic
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:53

Sterkte met die verkoudheid, dat kan behoorlijk hardnekkig zijn. Niet te lang mee aanklungelen. Vorig jaar had ons Fransje er ook zo'n last van. Nu was hij natuurlijk een nuchter veulen wat niks bij te zetten had, maar het heeft toch echt heel lang geduurd voordat hij er weer vanaf was. Naast een AB kuur kreeg hij ook een slijmoplossend goedje, wat ik 2x per dag moest geven.
Beterschap in ieder geval!!

[o]

Hope2012
Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:16

In mijn onderschrift playboy . Zijn moeder was ook een bloedtappony.
Heb haar gekocht dragend op de paardenmarkt. Broodmager vol regenrot en abcessen. Ze is samen met jaar veulen nog steeds bij ons.
Playboy is ook een bonte.

jillaroo
Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:27

Ik ken ook een aantal tapponies, die waren inderdaad allemaal drachtig als ze van de markt kwamen. Veel prachtige veulens (paar bonte en ook een prachtige goudkleurige). Gelukkig zagen de merries er meestal een stuk beter uit dan de exemplaren die ik hier in het topic zie. Die bonte hengst heeft veel gedekt volgens mij... ;-)

Ik wist nog niet dat tapperij nu verboden is in Nederland, maar als ze zo met de merries omgaan maar beter ook...

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-15 01:10

@Jillaroo; enig idee wie die bonte hengst is dan?
@Sumic: Je hebt helemaal gelijk hoor. Maar heb al contact gehad met de veearts en overlegd. Mocht ze verslechteren contact opnemen en als het vrijdag niet beter is ook:) Het is ook vrij lastig gezien ponylief nauwelijks te onderzoeken valt doordat ze zo angst heeft voor mensen. Maar zeis opgewekt en heeft goeie eetlust, drinkt plas en poept goed. Dus naast een snotneus en hoesten (dat laatste lijkt overigens te verminderen), mag ik het nog aankijken. En anders heb ik zo de veearts op de stoep hoor:p

--a wise man does not need advice, and a fool won't take it--
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:10

Hope2012 schreef:
In mijn onderschrift playboy . Zijn moeder was ook een bloedtappony.
Heb haar gekocht dragend op de paardenmarkt. Broodmager vol regenrot en abcessen. Ze is samen met jaar veulen nog steeds bij ons.
Playboy is ook een bonte.


jou veulen lijkt veel op het oudere veulen van mijn pony, die ik zelf niet heb gekocht.
die is nu bruin zwart met witte benen en die van jou?

jillaroo wat weet jij van die hengst? (die bonte) en waar zou deze zich nu bevinden Mij is verteld dat ze uitsluitend de goede met papieren hengst hebben gelaten, de andere zijn geruind.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Nikietjee
Berichten: 56
Geregistreerd: 08-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:28

Ik meld me hier ook!
Ik ben de gelukkige eigenaar van het eerdere veulen van smokey, kwita der pony.
Een immidels 2 jaar en 4 maanden oude ruin.

[ img ]

[ img ]

Nou is zijn moeder bekend bij ons. Maar zou toch heel graag willen weten wat voor bonte er op in gesprongen!

Het is er 1 met een eigenzinnig karakter. Alles mag maar niks moet moeten. Het is niet jij maar samen. En ook een ontzettend 'oer' gevoel.

AshleyM
Berichten: 134
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Een eigen pony, maar waar komt ze vandaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:16

wauw wat een verschil

Eigenaar van een haflinger merrie...

* 6 jaar oud

jillaroo
Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:27

kwita schreef:
Hope2012 schreef:
In mijn onderschrift playboy . Zijn moeder was ook een bloedtappony.
Heb haar gekocht dragend op de paardenmarkt. Broodmager vol regenrot en abcessen. Ze is samen met jaar veulen nog steeds bij ons.
Playboy is ook een bonte.


jou veulen lijkt veel op het oudere veulen van mijn pony, die ik zelf niet heb gekocht.
die is nu bruin zwart met witte benen en die van jou?

jillaroo wat weet jij van die hengst? (die bonte) en waar zou deze zich nu bevinden Mij is verteld dat ze uitsluitend de goede met papieren hengst hebben gelaten, de andere zijn geruind.



Nee sorry, geen idee wie de hengst is. Ik zal nog eens even informeren of een stalgenootje die één van de veulens nu heeft het weet...

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:56

jilaroo dat zou mooi zijn als ze dat wist , zou je ook een foto mogen/willen plaatsen van dat veulen ... gewoon uit nieuwsgierigheid?

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers