Welke leeftijd veulen het 'lastigste'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Welke leeftijd veulen het 'lastigste'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-14 14:32

Ik heb een supercool veulen van 9 maanden, en veel van mn stalgenoten zeggen dat ik niet te vroeg moet juichen, dat hij echt nog wel lastiger word. Ik heb alleen juist de indruk dat hij steeds relaxter wordt met alles (door omstandheden is hij al vanaf 3 maanden bij mij zonder mama). Op welke leeftijd hebben de meeste veulens hun 'piek' over het algemeen qua lastig gedrag?
Dit is mn eerste veulen, dus dat soort dingen zijn ook voor mij nog nieuw. Het loopt juist steeds lekkerder hier :D


Mioux
Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Welke leeftijd veulen het 'lastigste'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:39

Owww die tijd krijg je nog wel ;) Pubergedrag komt allemaal nog voor je. Juich dus nog niet te vroeg haha.

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

Ine23
Berichten: 4239
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:44

De mijne heeft dat pubergedrag pas gekregen op 3.5 en dat was na 2 heropvoedingslesjes ook weer over... Maar ik verwacht me nog wel aan iets wanneer ze zadelmak gemaakt gaat worden :')

Heel eerlijk: mijn eerste veulen was een draak van begin tot volwassen en nu nog ( ;) ), maar de andere is ook altijd de goedheid zelve geweest. Die laatste heeft dus pas op 3.5 ontdekt dat ze kon proberen door me heen te denderen etc., maar dat was ook snel weer opgelost. Ze zijn allemaal anders, maar ik kan je wel zeggen dat het inderdaad heerlijk is om zo'n 'cool' veulen te hebben staan want die anderen zijn niet altijd even gemakkelijk :D

myk_en_shant
Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:46

Jaarlingen naarlingen, dus maak je borst maar nat.
Vanaf hun derde / vierde jaar beginnen ze te puberen, tot ongeveer hun achtste levensjaar.
Dus je krijgt nog genoeg te verhapstukken.

Nickyyyy
Berichten: 1834
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:48

Die van mij gekocht tien hij 2 maanden oud was, inmiddels 3,5, en nog steeds geen pubergedrag vertoond.
Er komt vast een moment dat hij gaat puberen, ik weet het zeker, maar tot op heden nog niks.

Verschilt per paard, en dan verschilt ook de 'pubertijd' per paard.
zolang het de handelen valt mag het van mij komen!

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Welke leeftijd veulen het 'lastigste'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-14 14:52

Ah dus ze hebben toch wel gelijk hahaah. Ik heb een paar weken geleden even wat troubles met hem gehad, hij ging met buiten wandelen ineens irritant doen. Ik heb heel bewust de rem erop gezet, lekker de wei in met je matties en niets meer doen, alleen beetje poetsen. Vandaag weer opgepakt en we hebben een heeeerlijke relaxte wandeling gemaakt vandaag dus kennelijk werkt dat het beste om hem ff te laten.

Mioux
Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Welke leeftijd veulen het 'lastigste'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:53

Als je maar goed duidelijk blijft dat jij de baas bent, en hij moet volgen. En dan ook altijd, dus niet 1 dag wel 1 dag niet. (niet dat die elke dag aan de gang hoeft nog !) Juist niet terugzetten maar nog stukje lopen en als die braaf is dan terug zetten is beter.

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:54

Mijn enterhengst is nu bijna 21 maanden en is op sommige momenten strontvervelend, bij hem moet ik nu echt consequent zijn anders dendert hij over me heen. Nu moet ik wel zeggen dat hij bij alles vrij dominant is en voor de duivel niet bang maar dat is hij al vanaf zijn geboorte. De andere enter die er staat is juist het tegenovergestelde, rustig onderdanig en shichtig maar ook hij kan nog vervelend gaan worden als hij wat ouder is

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-14 15:25

Mioux schreef:
Als je maar goed duidelijk blijft dat jij de baas bent, en hij moet volgen. En dan ook altijd, dus niet 1 dag wel 1 dag niet. (niet dat die elke dag aan de gang hoeft nog !) Juist niet terugzetten maar nog stukje lopen en als die braaf is dan terug zetten is beter.


Ik heb het natuurlijk wel afgemaakt :D . Maar ik denk dat je met een veulen van deze leeftijd wel moet uitkijken dat je het niet overbelast en ik had nu het gevoel dat hij in een emotionele dip zat, dan kun je gaan doordrukken en de volgende dag TOCH weer gaan wandelen, of je laat het even rusten en pakt het na een paar weken weer op. Dat laatste had mijn voorkeur en heeft dus gewerkt denk ik.

Christadk
Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Welke leeftijd veulen het 'lastigste'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:27

Mijn veulen is inmiddels 2,5 en hij is eigenlijk altijd heel makkelijk geweest. Wel is hij een echte haflinger, onder/door draden heen, stroom of geen stroom. En hij is snel in "paniek" als zijn moeder bij hem weg gaat, hij staat niet heel graag alleen. Staat ie te rammen tegen het hek. Ik hoop dat dat nog weg trekt als hij aan het werk gaat, en zo niet dan heeft ie pech :P Het is allemaal niet heel ernstig. Al met al is het een echte goedzak.

janouk
Blogger
Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:27

Het ligt meer aan jou dan aan jouw veulen :D

Hoe consequenter en duidelijker jij bent, hoe minder 'problemen' jij krijgt met het veulen.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Sammie
Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Welke leeftijd veulen het 'lastigste'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:00

mwah de meesten willen nog wel eens uitproberen hoor.

jaarlingen naarlingen heeft meer met het uiterlijk te maken. Al moet ik wel zeggen dat merrieveulens over het algemeen een k*karakter hebben in hun eerste levensjaar. Niet willen vangen, wegrennen, boos doen etc. Dat heb ik bij hengstveulens eigenlijk niet gezien.

- Offline -

chimello
Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Welke leeftijd veulen het 'lastigste'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:03

Mijn eerste veulen is inmiddels een 7 jarige knuffelkont maar die was er echt al heel vroeg bij met stijfkoppig rotgedrag. Iedere dag uitproberen en baasje spelen, zeer dominant. Nu zie je er echt niets meer van terug.
Haar moeder kreeg ik met 6 maanden oud en heeft nooit ook maar een stap verkeerd gezet. Haar jaarling zoon is nog bij ons (die wat te koop staat) is ook zo'n ideaal paard dat nooit lastig doet.
En dan hebben we echt verschillende veulens gehad waar ik echt nooit last van gehad heb en die nu groot zijn bij ons en nog super braaf zijn.. Echt het ligt zo erg aan ieder paard! Jouw paard hoeft niet te gaan puberen hoor, het kan wel, maar hoeft niet.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Vilar
Berichten: 553
Geregistreerd: 14-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:03

Ik vind het een fabel. Wij hebben hier in de loop der jaren diverse veulens gehad en het zgn lastige of naarling gedrag is nooit voorgekomen, altijd even braaf en super leuke karakters!

mala26
Berichten: 4971
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:05

Sammie schreef:
jaarlingen naarlingen heeft meer met het uiterlijk te maken. Al moet ik wel zeggen dat merrieveulens over het algemeen een k*karakter hebben in hun eerste levensjaar. Niet willen vangen, wegrennen, boos doen etc. Dat heb ik bij hengstveulens eigenlijk niet gezien.


Dit dus, heb een aantal op een fokkerij ook gelopen,en bij ons kwamen ze vanaf dag 1 in de hand maar soms kon ik ze wel achter het behang plakken zeg maar. De hengstveulens nooit geen probleem maar die merries _-:( (niet allemaal hoor maar 2 van de 3 grrrr)
Dussss wacht nog maar even... succes ermee iig :D

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Welke leeftijd veulen het 'lastigste'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-14 17:32

Die van mij is al geruind, staat tussen de merries dus wilde geen risicos nemen en wilde toch een ruin. Misschien heb ik dan nog minder last:-)

Bongo2021
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:56

Kunnen veulens ook al puberen als ze bijna 4 maanden zijn?
Mijn hengstenveulentje begint nu echt lastig te worden. Een paar dagen geleden deed hij nog heel braaf en nu is het een boefje, maar nog wel een lief boefje :).

Jorex
Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 18:03

Mijn ene heb ik vorig jaar een aantal maanden weggezet. Die was toen rond de 5 jaar, maar op alles wat ik van hem vroeg inclusief zich laten vangen in de wei antwoordde hij nee. Oké, prima dan neem ik je volwassen vriend wel mee en laat ik je rennen. Dit gaat om een ruin en een shetlander, dus hij heeft nog steeds wel wat streken. Maar hij ging toen van "loopt je overal achterna en zit zo ongeveer in je kont", naar "al ren je een kwartier met biks achter me aan, ik heb toch een betere conditie en blijf weg rennen". :+
En dan vond ik dat we beide wel weer genoeg beweging hadden gehad.

Alex en Jorie <3

Qimm
Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Welke leeftijd veulen het 'lastigste'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 18:16

Heel duidelijke grenzen stellen en bewaken en dan loopt het vaak wel goed.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm


Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Welke leeftijd veulen het 'lastigste'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:00

Veulens puberen niet. Ze maken gebruik van de mogelijkheden die jij ze geeft.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers