Wat is de kleur van dit veulen? Vandaag geboren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sita77
Berichten: 120
Geregistreerd: 08-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:09

Ik dacht ook aan een ezeltje, nog voor ik las dat er een ezelhengst had bijgestaan. Nu ja, afwachten mazr he, t ziet er een schatje uit


kayleegevers
Berichten: 91
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: st oedenrode.

Re: Wat is de kleur van dit veulen? Vandaag geboren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:10

Pfoewj ik ben niet de enigste begon mezelf al dom te vinden :+ :+ :+

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:10

Ik gok toch gewoon een zwarte :) heb je een betere detail van de staartaanzet en de streep? Ik gok gewoon countershade, en dit heb je ook in veel verschillende tinten...

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:14

Korte hals zie je wel vaker bij paardenkruisingen, maar zoals je op die foto's hierboven ziet heeft dat niks te maken met muildieren. Vaak zie je dat muildieren (kruising paarden merrie x ezel hengst) de body van het paard meekrijgen en de dingen die "uitsteken" meer van de ezel (grote oren, ezelshoeven met u vorm en dunne benen, staart met een kwastje en korte manen). Oftewel alles wat jouw veulen zo te zien niet heeft.

Ben benieuwd naar betere foto's!
Het lijkt me gewoon heeel sterk dat dit een muildier zou zijn.

Alexandra_
Berichten: 941
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Wijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:16

Fiffill schreef:
Korte hals zie je wel vaker bij paardenkruisingen, maar zoals je op die foto's hierboven ziet heeft dat niks te maken met muildieren. Vaak zie je dat muildieren (kruising paarden merrie x ezel hengst) de body van het paard meekrijgen en de dingen die "uitsteken" meer van de ezel (grote oren, ezelshoeven met u vorm en dunne benen, staart met een kwastje en korte manen). Oftewel alles wat jouw veulen zo te zien niet heeft.

Ben benieuwd naar betere foto's!
Het lijkt me gewoon heeel sterk dat dit een muildier zou zijn.


Ik vind de foto's niet duidelijk genoeg om te zeggen of het om een ezel kruising gaat of niet .. het staartje vind ik best een 'kwastje' ..

M A J E S T I C
I N D Y
D I V E R A
Q W I N C Y



Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:17

Cayenne schreef:
Schimmel kan sowieso alleen wanneer de vader een schimmel is. Heb je een schimmelhengst op het land staan?


Dat klopt toch niet? Mijn merrie heeft een schimmel moeder maar is zelf gekleurd, toch kan ze schimmel doorgeven aan haar nakomelingen. Net als een gekleurde vader dat kan wanneer er schimmel in de lijn terug te vinden is. Een schimmel veulen kan dus perfect komen uit 2 gekleurde ouders.
[edit] Die info is dus fout :+

Wel juist:
TS, elke kleur kan gaan verschimmelen: of het nu een zwarte, bonte, vos of palomino is, als 1 van de ouders schimmel is dan kan het diertje verschimmelen.

Ik gok op een zwarte trouwens, al is het niet zo duidelijk in het donker!
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 31-03-14 23:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Geryon
Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:18

Ine23 schreef:
Cayenne schreef:
Schimmel kan sowieso alleen wanneer de vader een schimmel is. Heb je een schimmelhengst op het land staan?


Dat klopt toch niet? Mijn merrie heeft een schimmel moeder maar is zelf gekleurd, toch kan ze schimmel doorgeven aan haar nakomelingen. Net als een gekleurde vader dat kan wanneer er schimmel in de lijn terug te vinden is. Een schimmel veulen kan dus perfect komen uit 2 gekleurde ouders.

TS, elke kleur kan gaan verschimmelen: of het nu een zwarte, bonte, vos of palomino is, als 1 van de ouders schimmel draagt dan kan het diertje verschimmelen.

Ik gok op een zwarte trouwens, al is het niet zo duidelijk in het donker!


Nee want schimmel is dominant, dacht ik.

EmmaVZ
Berichten: 2705
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:19

Ine23 schreef:
Cayenne schreef:
Schimmel kan sowieso alleen wanneer de vader een schimmel is. Heb je een schimmelhengst op het land staan?


Dat klopt toch niet? Mijn merrie heeft een schimmel moeder maar is zelf gekleurd, toch kan ze schimmel doorgeven aan haar nakomelingen. Net als een gekleurde vader dat kan wanneer er schimmel in de lijn terug te vinden is. Een schimmel veulen kan dus perfect komen uit 2 gekleurde ouders.

TS, elke kleur kan gaan verschimmelen: of het nu een zwarte, bonte, vos of palomino is, als 1 van de ouders schimmel draagt dan kan het diertje verschimmelen.

Ik gok op een zwarte trouwens, al is het niet zo duidelijk in het donker!


Eh nee, een schimmel kan niet uit 2 gekleurde ouders komen. Wel kan dat zo lijken als de 2 ouders nog niet zijn gaan schimmelen (als ze dus nog best jong zijn), dan hebben ze dus wel het schimmelgen, maar is dit nog nauwelijks zichtbaar. Schimmel is dominant en als een paard het gen heeft, is het áltijd te zien (een -oud genoeg- gekleurd paard heeft het schimmelgen dus duidelijk niet en kan het dan ook niet doorgeven)
Laatst bijgewerkt door EmmaVZ op 31-03-14 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:20

je moet ten alle tijden een schimmel ouder hebben om een schimmel veulen te krijgen :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:20

Ik ken redelijk wat muildieren (alhoewel ik meer ezels ken) en ik zie regelmatig wat aan veulens voorbij komen in FB muildier/ezel groepen waar ik zit en ik zie gewoon echt niks aan muildierkenmerken terug. Als TS niet denkt wat een méga grote oren (want die vallen echt wel op!) dan is het waarschijnlijk toch echt gewoon een paardenveulen. Maar goed, we zullen de betere foto's maar afwachten.

Schimmel is idd dominant dus een van de ouders moet schimmel zijn, anders kan het niet doorgegeven worden.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:23

Ok, dan heb ik niks gezegd :). Dacht dat mijn merrie nog 25% kans had schimmel door te geven doordat ze een schimmel moeder had, foutje in mijn kennis.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:24

Ine23 schreef:
Ok, dan heb ik niks gezegd :). Dacht dat mijn merrie nog 25% kans had schimmel door te geven doordat ze een schimmel moeder had, foutje in mijn kennis.

als jouw merrie geen schimmel is ( ooit getest? want misschien dat ze het wel is maar nog niet toont. Is best lastig te zien bij palomino :P ) dan zal ze met een niet schimmel hengst gewoon een kleurtje krijgen :P

LindyHJarig
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:25


Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:29

Ik ging er even van uit dat ze niet schimmel is omdat ze nog steeds kleurt idd, maar dat was gewoon om niet helemaal uit te wijden (beetje off topic :+ , mij maakt het ook niet echt uit want je doet er toch niks aan). Ik dacht gewoon dat ik altijd kans had op schimmel veulens omdat ze een schimmel moeder had, maar dat is dus niet zo. Als er volgend jaar een schimmel veulen uitkomt, dan weten we dus wat ons te wachten staat met haar kleur op termijn :P

ponyparadijs
Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:39

De verhouding van hoofd en oren is vaak bij veulens wat ongelijk.
De oren groeien namelijk niet.
Zo te zien heeft dit veulen geen ezels oren hoor.
Verder ziet het er ook niet uit als een ezel kruising.

Qua kleur dacht ik meteen zwart.
Schimmel zonder het hoofd goed te kunnen zien is een blinde gok

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

milouhoefs
Berichten: 113
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Hongarije, Gamás

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-14 12:08

Nou moeder en kind staan lekker buiten op de paddock. Er staat een heel klein zonnetje wat voor het veulen natuurlijk ideaal is ipv een felle zon. De aalstreep is vanaf schoft tot midden van de rug duidelijk en glad, en van halverwege de rug tot aan de staart het zijn echt van die borstels dus waarschijnlijk denk ik verdwijnt die in de loop van de tijd. Ik hoop dat de kleur voor jullie duidelijk te zien is. Mijn goede camera kan niet worden gebruikt gezien de oplader gehemeld is. Hier komen de foto's!
[ img ]
[ img ]
Onderstaande foto is haar kleur goed te zien.
[ img ]
Onderstaande foto is haar kleur goed te zien.
[ img ]
[ img ]
Onderstaande foto is haar kleur goed te zien.
[ img ]
Onderstaande foto is de kleur donkerder als in het echt maar haar hoofd is hier mooi te zien.
[ img ]
Onderstaande foto is ook iets of wat donker van kleur.
[ img ]

Voor mij maakt het niet uit wat voor kleur ze krijgt. Ik was alleen benieuwd omdat ik dit nog niet eerder heb gezien. Vele andere waarschijnlijk wel maar dit is mijn eerste veulen. Daarnaast heb ik vele paarden gehad in standaard kleuren met als apartste een appaloosa en palomino. Dus ik ben niet zo thuis in de kleurtjes.
Iedereen bedankt voor de vele leuke reactie's!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:12

Ahh wat een schatje <3 Ze lijkt wel een stuk donkerder zo. Blijf bij zwart, die worden meestal in zo'n tintje geboren. :j

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat is de kleur van dit veulen? Vandaag geboren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:21

Ik zie lichte counter sharing, maar een aalstreep kan ik het echt niet noemen.
Gefeliciteerd met je zwartje ;)

milouhoefs
Berichten: 113
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Hongarije, Gamás

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-14 12:21

Dank je Fiffill en toch blijven de foto's op stal het beste qua kleur. Het is het net niet maar zodra mijn lader weer gefixt/vervangen is plaats ik weer foto's.

milouhoefs
Berichten: 113
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Hongarije, Gamás

Re: Wat is de kleur van dit veulen? Vandaag geboren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-14 12:22

LadyMadonna. Door de donkere stal was het niet goed te zien maar nu overduidelijk haha.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is de kleur van dit veulen? Vandaag geboren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:29

ik blijf ook bij zwart :j veel veulens hebben countershade :)

anneliesdj
Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Wat is de kleur van dit veulen? Vandaag geboren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:53

Hartstikke zwart hoor!
De streep die je ziet is veel te vaag voor een aalstreep en is dus gewoon countershading, dat hebben bijna alle veulentjes.
Maar veel mensen gaan hier de mist in, ik weet nog dat mijn vroegere buurman (die al jáááren shetten fokte) een lichtgrijs veulentje had en er zo ontzettend trost mee was. Dus ik feliciteer hem met zijn zwarte, was hij verontwaardigd want dit was toch wel zo'n bijzonder kleurtje. Watvoor hengst is hij dan van? Een bruine. Hm ok, ik blijf bij zwart. Nee ik zou het nog wel zien, dit werd een aparte.
Is toch echt gewoon een zwarte geworden, ondanks dat hij al heel wat veulens had gezien.
Is natuurlijk ook wishfull thinking in zo'n geval. :P

O en lijkt me duidelijk dat het ook geen (muil)ezel is :+

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

milouhoefs
Berichten: 113
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Hongarije, Gamás

Re: Wat is de kleur van dit veulen? Vandaag geboren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-14 16:58

Annelies het eerste wat me vanmorgen opviel is dat het geen aalstreep is. Dat heb ik ook geschreven. Muilezel is ze ook niet. Waarschijnlijk zal ze wel zwart worden maar ik ben nog steeds even blij met haar.

_Dracarys
Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Wat is de kleur van dit veulen? Vandaag geboren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:05

ik zet mn geld nog steeds in op Smoking Black :j

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat is de kleur van dit veulen? Vandaag geboren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:38

"Ziet een paard in smoking voor zich"

De kans dat ie zwart is, is vele malen groter dan dat ie smokey is.
Moet je nl wel een creme vader hebben...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cemlys en 141 bezoekers