ojee... hellup... drachtig??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-01 22:37

Ik heb heel misschien een probleempje... ik kwam net bij Evita en er staat sinds 2 weken een nieuwe ruin bij in de wei (een vosje van ongeveer 1,55/1,60 m. hoog ik denk dattie iets van een arabiertje heeft) nou hoorde ik dus net, dat die "ruin" toen hij kwam pas 2 weken daarvoor gecastreerd was!!! volgens de eigenares van een andere haflingermerrie in de wei zou hij dan nog vruchtbaar kunnen zijn!! En nou is Evita dus PRECIES in die week hengstig geweest!! gelukkig staat Evita niet veel samen met dat paard maar ik vind het toch wel een beetje dom hoor!! ik geloof dat die "ruin" een jaar of 3 is.. maar zou Evita nou drachtig kunnen zijn?? kan een gecastreerde hengst na 2 weken nog steeds een merrie dekken?? oh ik hoop van niet zeg.. want volgensmij is hij veel te groot voor Evita!! en dan zitten we met een veulen!! We zouden Evita wel laten dekken misschien maar nog niet dit jaar... dus ik hoop maar dat ze weer hengstig wordt!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 22:40

Ja ik weet dat net geruinde hengsten nog een tijdje levend sperma bij zich dragen. Maar ik zou me er niet al te veel zorgen over maken hoor. Die kans is wel heel erg klein en hij moet er ook nog maar goed opgezeten hebben.
Even goed opletten bij de volgende hengstigheid.....

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 23:11

Hoe groot is Evita??? Volgens mijn DA past een veulen zich qua grootte aan aan het formaat van de baarmoeder van de merrie, dus dat zou nog geen probleem hoeven zijn...maar ik denk ook dat de kans dat ze drachtig is niet zo groot is hoor! Hoewel het geloof ik wel kan...Als ze 3 weken na de vorige keer dat ze hengstig was nog niet hengstig is dan kan je de Da even een scan laten maken...maar voor een (erg) kleine pony is dat niet zo prettig...

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-01 23:20

Evita is 1,30 m. Gelukkig (in dit geval dan..) is Evita altijd heel duidelijk hengstig, dus ik wacht het maar eventjes af.. ik denk eigenlijk ook niet dat ze drachtig is, maarjah ik weet iig wie de vader is als het wel zo mocht zijn...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 23:36

Een gecastreerde hengst is nog 6 weken vruchtbaar na de castratie.

friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 22:31

je zegt dat dei hengst veel te groot is voor evita, maar een veulen past zich aan aan de grote van de baarmoeder.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-01 10:16

owja dat dacht ik omdat er bij ons nog een haflinger staat van ongeveer 1,40 m. hoog en die was bij de vorige eigenaar gedekt door een bonte hengst van 1,65 m.
die haf heeft een hele zware bevalling gehad omdat het veulen zo groot was.. de moeder heeft tot een half uur na de geboorte alleen maar plat op de grond gelegen.