De Totilas veulens, zijn we tevreden of valt het tegen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Totilas veulens

Geweldig!
150 (22%)
Correcte veulens, beter dan ik verwacht had!
239 (35%)
Correcte veulens maar had er meer van verwacht
190 (28%)
Valt tegen
88 (13%)

Totaal aantal stemmen: 667


GQMMS
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:37

Lilliputter schreef:
Laat ze eerst maar eens een jaar of 8 worden en in de sport/fokkerij presteren. Dan is een conclusie trekken pas zinvol.


hier sluit ik mij volkomen bij aan!

je kunt nog z'n goed paard hebben op papier of op stand of zelfs in het vrijspringen (even voor het voorbeeld), maar ze moeten het onder het zadel in de baan doen :j

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: De Totilas veulens, zijn we tevreden of valt het tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 10:21

Wat een geld voor een veulen :=

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:29

ginouque schreef:
Lilliputter schreef:
Laat ze eerst maar eens een jaar of 8 worden en in de sport/fokkerij presteren. Dan is een conclusie trekken pas zinvol.


hier sluit ik mij volkomen bij aan!

je kunt nog z'n goed paard hebben op papier of op stand of zelfs in het vrijspringen (even voor het voorbeeld), maar ze moeten het onder het zadel in de baan doen :j


Ben ik het zeker mee eens maar waarom zoveel geld uitgeven aan dekgeld terwijl je totaal geen zekerheid hebt. Heb je nooit maar dan zijn de kosten beduidend lager. Als ik Totilas bekijk en even wegdenk dat hij geen werledkampioen is zie ik geen reden om zoveel geld uit te gaan geven terwijl er genoeg goede hengsten zijn waarvan je weet dat ze goede paarden (kunnen) vererven.

floydje
Berichten: 19
Geregistreerd: 03-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:51

Ook wij hebben een veulen van Totilas waar we ontzettend tevreden over zijn.
Het is een zwart merrieveulen geworden met een super uitstraling.
Ze is niet zo groot maar dat is haar moeder ook niet.
Toch denken wij dat ze zeker groot genoeg wordt want haar moeder fokt erg groot.(kleinste nakommeling is 1,67 m en de rest allemaal ruim boven de 1.70 m)
Galilas Domino staat zeer correct op haar benen en heeft vooral een hele goede galop hoewel de draf ook niet verkeerd is.
Ik lees bij meerdere dat de veulens een zware hals hebben en dat is bij ons veulen ook het geval.
Zoals gezegd zijn wij erg tevreden over ons veulen en ze voldoet meer aan de wensen als wat we gedacht hadden.
Het enige minpunt van ons veulen is dat ze misschien een iets langere hals mocht hebben.
Haar karakter en houding zijn SUPER.
Dit was ook wat we er erg graag in wilde fokken en dat is zeer goed gelukt.
Ze is erg nieuwschierig en echt nergens bang voor.
Cor Loeffen komt ons veulen binnenkort beoordelen in het kader van de afstammelingkeuring en we zijn erg benieuwd wat hij er van vind.

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:09

Je krijgt dus ook geen eerlijk beeld van zo'n afstammelingenkeuring. Het zijn allemaal goede merries dus je kunt nooit een oordeel hebben over de nakomelingen in vergelijking met hengsten die 'alles' dekken. Ik hoop dat ze dit meenemen in de beoordeling.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:14

Als ik het goed heb komt er geen centrale afstammelingenkeuring.
Dat is bij erkende hengsten niet gebruikelijk.
Wel het thuis beoordelen en scoren.

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:17

hoeduur zou de dekkingskosten zijn voor Totilas (5.000 á 6.000?)?

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: De Totilas veulens, zijn we tevreden of valt het tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:20

Ik vind alle veulens leuk en mooi dus niet speciaal die van Totilas.

smeetjoew

Berichten: 10662
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:21

Sjors493 schreef:
hoeduur zou de dekkingskosten zijn voor Totilas (5.000 á 6.000?)?


8000 euries. 4000 vaste kosten en bij dracht nog eens 4000.

JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:46

Eerlijk gezegt snap ik niet dat zoveel mensen reageren met 'ja maar Totilas heeft ook alleen maar goede merries gedekt, hij hoeft niet veel te verbeteren'. Daar gaat het toch niet om? Het is toch fijn dat er goede veulens op de wereld gezet worden? De veulens zijn goed, klaar. Ik zie echt wel typische trekken bij de veulens van Totilas, hij geeft dus zeker goede eigenschappen van zichzelf door. En zou je niet hetzelfde doen als je de eigenaar van Totilas was? Als er zoveel vraag is, waarom zou je dan niet gewoon de goede merries eruit pakken? De kans op een goed resultaat is dan veel groter, en dat is toch wat je wil? Ik denk dat het doel is een fantastisch veulen fokken, echte toppers. Ja dan moet je ook een goede moederlijn hebben. Waarom tevreden zijn met een minder resultaat?

En over het dekgeld; eerlijk gezegt denk ik nu, ik had mijn merrie ook moeten laten dekken! Was een goede investering geweest, denk dat de eerste lichting veulens best veel gaan opbrengen omdat de verwachtingen hooggespannen zijn.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: De Totilas veulens, zijn we tevreden of valt het tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 12:59

Je had het dekgeld er nu waarschijnlijk dubbel en dwars uit gehad JessicaD88 :j :+ Zal volgend jaar wel een stukje minder zijn :+

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:10

tita schreef:
essie niet meer die foto :( ik vind dat zo ontzettende gave oscar-veulen... pistte net naast de pot

flutmerries is maar wat je onder flutmerrie verstaat zo is Terlia ook gedekt door toot en dat is dus IMO een echte flutmerrie. (krackc x architect)
Over algemeen kun je nog niks zeggen over verloop van de veulens ik denk dat veel mensen er vooral handel in zien zo is er een veulen van 10 weken van toot verkocht voor over de 50.000 euries tja... dat noem ik gokken

Verder vind ik de toot veulens niet zo veel specialer als bepaalde andere veulens van ggd. is altijd gokken maar men heeft verwachtingen daar hangt een prijskaartje aan maar als toot niet terug keert in de ring gaat dat kaartje vanzelf naar benee

essie jou veulen is schitterend een van de weinige :x

haha dan is jou paard een volle zus van een paard op onze manege

JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:29

Abercrombie schreef:
Je had het dekgeld er nu waarschijnlijk dubbel en dwars uit gehad JessicaD88 :j :+ Zal volgend jaar wel een stukje minder zijn :+


Haha ja precies!

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:29

covergirl schreef:
Ik vind bv Uphill veel beter fokken! Heeft geen geselecteerde merries bediend maar verbetert bij iedere merrie.

Hoe kun je dat nou zeggen?

Uphill dekt al heel wat jaartjes en heeft al heel wat nakomelingen. Dat kun je toch niet vergelijken met Totilas die nu zijn eerste jaargang laat zien? Ik heb heel knappe veulens van Totilas gezien, maar niet elk knap veulen wordt een fijn sportpaard.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:04

JessicaD88 schreef:
Eerlijk gezegt snap ik niet dat zoveel mensen reageren met 'ja maar Totilas heeft ook alleen maar goede merries gedekt, hij hoeft niet veel te verbeteren'. Daar gaat het toch niet om? Het is toch fijn dat er goede veulens op de wereld gezet worden? De veulens zijn goed, klaar. Ik zie echt wel typische trekken bij de veulens van Totilas, hij geeft dus zeker goede eigenschappen van zichzelf door. En zou je niet hetzelfde doen als je de eigenaar van Totilas was? Als er zoveel vraag is, waarom zou je dan niet gewoon de goede merries eruit pakken? De kans op een goed resultaat is dan veel groter, en dat is toch wat je wil? Ik denk dat het doel is een fantastisch veulen fokken, echte toppers. Ja dan moet je ook een goede moederlijn hebben. Waarom tevreden zijn met een minder resultaat?

En over het dekgeld; eerlijk gezegt denk ik nu, ik had mijn merrie ook moeten laten dekken! Was een goede investering geweest, denk dat de eerste lichting veulens best veel gaan opbrengen omdat de verwachtingen hooggespannen zijn.



Ben ik benieuwd welke trekjes je ziet en welke goede eigenschappen?

JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:31

Even stukje teruglezen misschien? ;)

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:46

idd willawander, ff goed lezen ;) zoals al gezegd word lijkt hij de galop erg te verbeteren, karakter is goed en ze bewegen met front erop
mijn merrie heeft daar haar lengte aan toegevoegd en haar achterbeen, galop is behouden gebleven en karakter ook (is top) uitstraling is ook bevestigd

MargreetB
Berichten: 466
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:31

misterA schreef:
Als ik het goed heb komt er geen centrale afstammelingenkeuring.
Dat is bij erkende hengsten niet gebruikelijk.
Wel het thuis beoordelen en scoren.


Geldt dat voor erkende hengsten ook m.b.t. het OC(D)-nakomelingenonderzoek? (Dat die er niet komt bedoel ik..)

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 07:33

Iemand vroeg hoeveel toot-veulens te koop stonden.. ik kon er 3 waarvan er eentje is verkocht daar kwamen we bij toeval achter ik weet ook de prijs maar ga ik dus niet neer zetten letwel ik heb dit veulen niet zelf gezien.

Toch vraag ik me af...waarom iemand met toot dekt? Ik vermoed dat bijna 70% van de mensen het gewoon zien als een goede handel. Maar ook de waarde van de veulens zullen in de toekomst gaan zakken als toot meer mag gaan dekken. Blijven Sm selectief met aantal merries wat hij mag dekken en gaan de nakomelingen het goed doen dan zullen de veulens veel geld opbrengen maar het is nog steeds een garantie voor succes.

Ik heb zo mijn eigen mening over dekken met toot maar de bedragen die gevraagd worden voor een veulen zijn vreselijk hoog en waarom???? een goed bewegend veulen zegt nog helemaal niks

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:44

Hij krijgt de betere merries ter dekking aangeboden.
Het is dus eigenlijk niet de vraag wat we van de veulens vinden. Want je mag er van uitgaan dat deze allemaal, met hier en daar een uitzondering, zeer goede veulens zijn. Het is de grote vraag wat heeft de hengst verbeterd aan deze merries.
En dat is op deze jonge leeftijd eigenlijk nog niet te zeggen.
Want laten ze het onder het zadel ook nog zien????
Dus laat deze discussie de komende paar jaar maar lekker open, zodat we over 5 jaar kunnen bekijken wie er het dichtst bij de waarheid zat.
tot over 5 jaar :D

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Re: De Totilas veulens, zijn we tevreden of valt het tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:59

Tot over 8 jaar zou ik zeggen.

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:14

smeetjoew schreef:
Sjors493 schreef:
hoeduur zou de dekkingskosten zijn voor Totilas (5.000 á 6.000?)?


8000 euries. 4000 vaste kosten en bij dracht nog eens 4000.


WOW!! dat is veel geld! maarja als je bedenkt dat je zo voor 105.00euro kunt verkopen dan is het weer 'niks'.

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:16

ik snap dat iedereen vol is over totilas, en daar graag een veulen wilt..
Maar ik denk dan:

Totilas komt uit Gribaldi, Gribaldi is diegene die mooi veulens maakt ;) dus ik zou daarvoor gaan!

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: De Totilas veulens, zijn we tevreden of valt het tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:21

Bij ons staat ook nog een paard drachtig waar een Totilas veulen uit moet komen.. Dit zal het laatste veulen zijn voor dit jaar van hem :) Geloof dat die volgende maand moet komen!

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:22

Die van essiesilly vind ik erg gaaf.
De rest dat hier langs kwam op bokt vind ik niet bijzonder mooi.
Op de een of andere manier spreken ze me echt niet aan.

Wel veel veulens met onwijs chique koppies!