Dekseizoen en vruchtbaar heid en hengstigheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda
Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 21:37

Wanneer is het dekseisoen afgelopen?? Is een merrie vruchtbaar als ze elke 2,5 a 3 weken hengstig wordt en dan 5 a 6 dagen hengstig blijft of kan een hengstige merrie ook onvruchtbaar zijn??


friezengirl
Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 09:47

euhm iki weet het niet, maar bij de stal waar ik rijd staat een 1,5 jarige merrie die zo hengstig als de pest is, maar volgens mij is die nog niet vruchtbaar.... |o

<font color=hotpink><i>Anna</i> je hebt me verlaten, ik droomde, ik mis je en nu denk ik alleen nog: WAAROM!!!!

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 11:01

Volgens mij kan een hengstige merrie wel onvruchtbaar zijn.
En het dekseisoen is afgelopen als het week kouder word en je merrie niet meer hengstig word. Mijn menig is dat je het best vroeg in het seisoen je merrie kan laten dekken zodat je, als het niet lukt, niet een onwijs laat veulen heb.
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


jantina
Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 13:00

Een hengstige merrie kan ook best onvruchtbaar zijn. Ongestelde vrouwen kunnen tenslotte ook niet vruchtbaar zijn, dat heeft niet altijd met elkaar te maken.
Het mooiste is om te dekken eind mei, juni en begin juli. Dan wordt het veulen eind april, mei of in juni geboren. Dat zijn de beste maanden. Je merrie heeft dan mooi gras om het veulen van te voeden en het weer is ook wat beter. Kunnen ze direct de wei in!
Er zijn ook mensen die hun veulens al in februari eboren laten worden. Dan kunnen ze weer snel aan de slag met de merries inde wedstrijden. Zou dat zelf nooooit doen, maar ik heb er de ruimte al helemaal n iet voor.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers